Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter klartecken hos veterinären i fredags har jag börjat lite mer ansträngande promenader med Torsten.

Idag gick vi i återväxten på grannens vall. Inte fullt en dm glest gräs. Men tillräckligt för att han ska få lite motstånd när han går och behöver lyfta lite på tassarna. Han tar det i sin egen takt eftersom han går lös. Han blev trött.
Ska växla mellan skogsväg och gräs ett tag och bygga upp de stackars muskler han helt tappat under konvalescensen.
 
Puh, tur att de hittade det! Men det var inte via titthål som han upptäckte det då, utan via en vanlig undersökning?

Vanlig undersökning, men den veterinären är otroligt duktig på just korsband och hade fingertoppskänslan för att kunna känna en liten instabilitet. Och som han sa då, lika bra att gå in och titta och skulle det inte vara korsbandet trots allt så behövde vi ändå kolla om det var en osteochondros efter som en artros hade blivit konstaterad. Som jag förstod det inleder man ändå alltid en TPLO via en titthålsoperation.
 
Vid frukosten imorse hörde jag något gnaga under diskbänken. Inte särskilt ovanligt, det är väl bara någon liten mus as per usual, tänkte jag och tog ut hundarna på rastning.

Lämnar dem i hagen och går in igen. Då sitter det en råtta på köksgolvet och äter frukost från en av hundmatskålarna. :laugh:

Fick kalla in förstärkning. :angel:
20220718_093058.jpg
 
Var på vallkurs igår med Tay, fick väldigt bra feedback av tränaren som tyckte vi gjort bra framsteg (själv känner jag att vi inte hunnit valla så mycket alls sen höstas). Det jag tänkt att jag behöver lägga fokus på var också det han tyckte vi skulle lägga krut på och jag fick lite tips.
Skulle varit där idag också men min fot som jag stukat tidigare gjorde så ont så jag avstår. Sålde min plats till en som inte hade fått plats imorgon så det var uppskattat iallafall.
Husse har åkt iväg på kennelläger med Spock, han skulle få kika på får idag med kullsyskonen. Själv stannar jag hemma och vilar upp mig och foten.

Spock
20220713_123539.jpg
 
Stackars Kryza smällde emot ett betongrör vi har i hundhagen nu på eftermiddagen när hon valpfnattade runt. Hon måste törnat emot med sidan och knät, för hon har små skrubbsår och så vill hon inte stödja på höger bak.

Efter lång väntan i telefon hos Firstvet och djursjukhuset i Valla ska vi iaf avvakta och ge henne Rimadyl som vi hade hemma. Jag är rädd att nått korsband eller nått har rykt, för hon vill inte stödja på tassen men doppar i tån ibland…

Ingen reaktion när vi klämmer eller drar i benet, utan hon vill köra på i samma tempo fast på tre ben. Blir hon inte bättre imorgon så ska vi ta oss till annat djursjukhus.
 
Känner mig som sämsta matten..
Säger alltid till Hexa att sitta när vi åker hiss, detta då vi har såna dörrar inne i hissen som stänger sig innan hissen åker. Har alltid haft att hon ska sitta i mitten just på grund av att hon inte ska klämma sig.
Var jätteglad ikväll då hon var super duktig på vår promenad och glömde be henne att sitta i hissen. Vad tror ni inte händer... Jo när vi kommer till vår våning och dem där dörrarna öppnar sig, så fastnad hon med sin högra framtass under. Hon börjar skrika och jag fattar först inte men ser sen hennes tass som mossas under dörrarna och golvet. Trycker till dörrarna och hennes tass kommer fri. Hon fortsätter leka direkt igen och är inte halt eller något samt så bryr hon sig inte när jag trycker på tassen eller rör tårna.

Men gud va dåligt samvete jag har nu :arghh::cry:. Hoppas verkligen inget hänt i hennes tass!
 
Känner mig som sämsta matten..
Säger alltid till Hexa att sitta när vi åker hiss, detta då vi har såna dörrar inne i hissen som stänger sig innan hissen åker. Har alltid haft att hon ska sitta i mitten just på grund av att hon inte ska klämma sig.
Var jätteglad ikväll då hon var super duktig på vår promenad och glömde be henne att sitta i hissen. Vad tror ni inte händer... Jo när vi kommer till vår våning och dem där dörrarna öppnar sig, så fastnad hon med sin högra framtass under. Hon börjar skrika och jag fattar först inte men ser sen hennes tass som mossas under dörrarna och golvet. Trycker till dörrarna och hennes tass kommer fri. Hon fortsätter leka direkt igen och är inte halt eller något samt så bryr hon sig inte när jag trycker på tassen eller rör tårna.

Men gud va dåligt samvete jag har nu :arghh::cry:. Hoppas verkligen inget hänt i hennes tass!
Fy sjutton, vissa hissar är läskiga alltså! Vi har också såna där "säkerhetsdörrar" i hissen, men också riktigt äckligt golv eftersom vissa här verkar tro att hissen är en soptunna eller något ställe för att stå och spotta osv, så jag vill inte gärna att hundarna sitter ner där. Som tur är så är hissen iaf stor, så jag har löst det så att hundarna går in först och så står jag vid dörren som en levande mur mellan dem och dörrarna. Låter dem alltid gå först genom dörrar som stänger sig själv också, för att de inte ska klämma svansar eller liknande.
 
Puh, idag så stödjer Kryza på benet utan problem i skritt men linkar lite i trav. Ingen svullnad och lyfter jag andra bakbenet så lägger hon all tyngd på det dåliga benet utan knussel, och då gav vi inte ens Rimadylen eftersom den var fel styrka.

Kanske kan vara så att matte blev lite överdramatisk (😇) igår när jag såg framför mig ligament och leder i bitar. Jag minns ju Aysus olycka @Red_Chili och blev helt kall.
 
Fy sjutton, vissa hissar är läskiga alltså! Vi har också såna där "säkerhetsdörrar" i hissen, men också riktigt äckligt golv eftersom vissa här verkar tro att hissen är en soptunna eller något ställe för att stå och spotta osv, så jag vill inte gärna att hundarna sitter ner där. Som tur är så är hissen iaf stor, så jag har löst det så att hundarna går in först och så står jag vid dörren som en levande mur mellan dem och dörrarna. Låter dem alltid gå först genom dörrar som stänger sig själv också, för att de inte ska klämma svansar eller liknande.

Problemet med vår hiss är att man går in på ena sidan och ut på andra. Båda hållen har såna säkerhetsdörrar 😔. Just därför brukar jag be henne sätta sig i mitten och våra golv är tyvärr också äckliga men tänkt att om hon sitter så tar hon minst plats.
 
Puh, idag så stödjer Kryza på benet utan problem i skritt men linkar lite i trav. Ingen svullnad och lyfter jag andra bakbenet så lägger hon all tyngd på det dåliga benet utan knussel, och då gav vi inte ens Rimadylen eftersom den var fel styrka.

Kanske kan vara så att matte blev lite överdramatisk (😇) igår när jag såg framför mig ligament och leder i bitar. Jag minns ju Aysus olycka @Red_Chili och blev helt kall.
Ja fy, Aysus skada var hemsk... Jag minns så väl hur hon haltade och när jag kände med handen över knät så kände jag att saker som absolut inte borde vara lösa satt löst. Svårt att beskriva men så fruktansvärd upplevelse. Det behövdes ingen röntgen för att konstatera vad som var fel där, det kändes... Men, då hade hon ju gått ner med knät i marken, troligen på en trissa i metall.
 
Ikväll var vi och badade med hundarna. Sambons Peb plumsade i på en gång. Men ville inte gärna simma. Men sambon lyfte i henne och hon gjorde det bra då.
Min tjej lyfte jag i en gång så hon fick simma in till stranden. Sen tog jag med godisar och gick ut i vattnet. Då simmade den matglada parveln gärna ut flera ggr. Och plumsade sen runt i vattnet närmre stranden och kollade in saker på egen hand nöjd och glad. Hon är så himla härlig och enkel! ❤️
Peb satt mer och vibrerade i handduk i husses famn. Kall och inte direkt badsugen.
När jag sedan badade och simmade bort blev det läskigt. När jag kom upp igen var det fest efter nära döden-upplevelsen. 😅
Så mysigt! 😍
3BC6080E-BD72-462F-A87B-3EC7238F7A27.jpeg
 
20220720_124438.jpg

Fruktansvärda värme. Dessutom jobbar jag delade pass så det är bara tre timmar mitt på dagen som är fria för fårtillsyn. Igår blev det mest bad, tog 10 minuter att hitta och räkna in alla 115 fåren, och 45 minuter att få hundarna mätta på att simma 😅
 
Idag ska det bli 33-34 grader varmt... Jag är värmekänslig och ser inte alls fram emot det. Men, jag vaknade redan 4:30 nu på morgonen och ska till jobbet först vid 6:45, så det fanns tid att gå till rastgården med hundarna!

I rastgården kände sig Ebrah på topp, för hon sprang först med Lily efter, sicksackade mellan buskarna och visade Lily hur man helt och hållet fintar bort sin förföljare. Lily stannade till och såg SÅ förvirrad ut när hon plötsligt hade tappat bort Ebrah helt, och så stod Ebrah en bit bort och såg otroligt stolt ut som hade skakat av sig den lilla dåren :rofl:
 
Sitter hemma och biter på naglarna - Imoen som jag födde upp är en av få som representerar Sverige på international i holland den här veckan. Hon startar snart sin kvalificerande runda om en liten stund och jag är så ledsen att jag inte kan vara där!!
(Det är tre dagar kvaltävlingar där de 15 bästa från varje dag går till semifinal på lördag. De 15 bästa från semin går till stora finalen på söndag).

Heja Imoen!!
 
Semestern har inte alls gått som tänkt. För en vecka sedan smällde damen in i min knäskål som for ur led, fick tillbaka det först efter 1,5 timme. Har inneburit smärta, svullnad och kryckor - något som inte är särskilt förenligt med en ung brukshund 🥲Har försökt göra mitt bästa med att köra kongsök med henne men märks tydligt hur understimulerad hon är, mycket skall för att hon är uttråkad. Igår gick knäskålen ur led igen men hoppade tillbaka direkt, men känns väldigt tungt med det bakslaget. Sambon gör sitt bästa med att aktivera henne men fröken är inte alltid så enkel att ha att göra med, speciellt inte när sambon måste ta allt annat i hushållet också eftersom jag går på kryckor. Hade varit så mycket enklare om hon var en lite enklare typ av hund, hon är ju inte någon man lämnar bort till vem som helst och de få jag hade kunnat tänka mig är på semester. Hoppas den här läkningen går snabbt, annars blir jag nog vräkt pga skällande hund i lägenhet 😬
 
Grisen har just haft race på gräsmattan för husse är ju hemma och lyckan vet inga gränser över att flocken är samlad. :love:

I övrigt har han hunnit med besök av sin förra ägare och kontorsträning den här veckan, allt har gått jättebra och långt över förväntan.

Det som är mindre bra är som vanligt folks tyckande och "vetande" kring rasen, vet inte hur många vi träffat på den här veckan som 1. tipsar om Cesar Milans metoder (:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:) för de fungerar ju på sådana där hundar (nej) 2. är "experter" på hundbeteenden trots att de aldrig ägt en hund eller har väldigt ouppfostrade sällskapshundar. Jag förstår verkligen inte varför folk måste kommentera allt med vissa raser, hade samma problem med förra hunden som var en gudasnäll och menlös schäfer. :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp