Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Semestern har inte alls gått som tänkt. För en vecka sedan smällde damen in i min knäskål som for ur led, fick tillbaka det först efter 1,5 timme. Har inneburit smärta, svullnad och kryckor - något som inte är särskilt förenligt med en ung brukshund 🥲Har försökt göra mitt bästa med att köra kongsök med henne men märks tydligt hur understimulerad hon är, mycket skall för att hon är uttråkad. Igår gick knäskålen ur led igen men hoppade tillbaka direkt, men känns väldigt tungt med det bakslaget. Sambon gör sitt bästa med att aktivera henne men fröken är inte alltid så enkel att ha att göra med, speciellt inte när sambon måste ta allt annat i hushållet också eftersom jag går på kryckor. Hade varit så mycket enklare om hon var en lite enklare typ av hund, hon är ju inte någon man lämnar bort till vem som helst och de få jag hade kunnat tänka mig är på semester. Hoppas den här läkningen går snabbt, annars blir jag nog vräkt pga skällande hund i lägenhet 😬
Har du varit på sjukhuset? Man brukar behandla med ortos i 6 veckor för att stabilisera knäskålen, sedan rehab. Min fru drog knäskålen ur led i vintras efter ett fall. Röntgades och gjorde MR för att utesluta andra skador som kan komma samtidigt, sedan ortos.
 
Har du varit på sjukhuset? Man brukar behandla med ortos i 6 veckor för att stabilisera knäskålen, sedan rehab. Min fru drog knäskålen ur led i vintras efter ett fall. Röntgades och gjorde MR för att utesluta andra skador som kan komma samtidigt, sedan ortos.
Ja, jag åkte in till akuten första gången, röntgen gjordes och ska få tid för magnetröntgen. Har bokat tid för rehab om typ två veckor. Ortos var det inte tal om på akuten i alla fall. Har opererat vänstra knäskålen för återkommande luxationer men hoppas att jag kan komma undan med bara rehab av högersidan, vet inte alls hur jag skulle lösa operation + hund just nu 😬
 
Suck, det verkar bli en långkörare med Kryza... Även om det har sett bättre ut så har det varit en rörelsestörning som legat kvar, plus att hon verkar kraftlös när hon skjuter ifrån så jag ringde vår klinik och fick en återbudstid idag.

Inga skelettskador syns på röntgen, varken på knä eller höft, men veterinären tyckte att det kändes som ett litet glapp i knät. Nu fick vi en remiss och hoppas på en CT-röntgen snart.

Hoppas hoppas att det bra är en rejäl lårkaka och mjukdelsskador.

Tyvärr blir det till att stryka sig på helgens BPH, tråkigt men en liten sak i det stora hela. ☹️
 
Idag har Ebrah fått sitt finhalsband (som Lilys uppfödare köpt :p ) Nu har damerna varsitt, med matchande koppel!
20220721_170203-01.jpeg
 
Suck, det verkar bli en långkörare med Kryza... Även om det har sett bättre ut så har det varit en rörelsestörning som legat kvar, plus att hon verkar kraftlös när hon skjuter ifrån så jag ringde vår klinik och fick en återbudstid idag.

Inga skelettskador syns på röntgen, varken på knä eller höft, men veterinären tyckte att det kändes som ett litet glapp i knät. Nu fick vi en remiss och hoppas på en CT-röntgen snart.

Hoppas hoppas att det bra är en rejäl lårkaka och mjukdelsskador.

Tyvärr blir det till att stryka sig på helgens BPH, tråkigt men en liten sak i det stora hela. ☹️
Men vad tråkigt. Blir hon bara frisk så kör vi ju BPH ganska ofta under hösten så det går säkert att klämma in henne vid ett senare tillfälle. De som driver det är aldrig omöjliga.
 
Väldigt stolt över Sparven idag! Hade vänner hemma på fika, och han skällde visserligen lite i början när de kom, men spännde av snabbare än sist 🥰 Skönt med vänner som gör som man säger till dem och ignorerar honom, då går allt så mycket enklare 😃
 
Ja, jag åkte in till akuten första gången, röntgen gjordes och ska få tid för magnetröntgen. Har bokat tid för rehab om typ två veckor. Ortos var det inte tal om på akuten i alla fall. Har opererat vänstra knäskålen för återkommande luxationer men hoppas att jag kan komma undan med bara rehab av högersidan, vet inte alls hur jag skulle lösa operation + hund just nu 😬
Men åh vad jobbigt! Det verkade vara standard med ortos dit min fru blev remitterad (ortoped på SöS). Hon tyckte det var jätteskönt att ha den då den förhindrade att knäskålen gled ur led igen och gav skönt stöd.
 
Äntligen fick jag träffa Pajaz igen. Jag gjorde slut med (ex)sambon och flyttade i lördags. Exet har semester nu så han har Pajaz under semestern och sen kommer han bo hos mig när exet börjar jobba igen. Vi bestämde oss dock för att åka på vår planerade borta-semester ihop ändå så nu är jag här igen och det var så mysigt att få träffa det svarta yrvädret igen :love:
 
Hunden kräktes precis. Kom upp mat. Hon fick sin medicin för 6 timmar sen. Kan jag räkna med att den togs upp i systemet innan hon kräktes? Gabapentin.
 
Hunden åkte in t veterinär imorse och är inlagd. Jag trodde faktiskt hon inte skulle klara det.
De har vätskat upp henne, gav behandling mot magkatarr, tog prover och ultraljudade. Något prov var lite avvikande men ultraljudet visade att det finns något i tarmarna och magsäcken.
Veterinären sa att eftersom vi inte vet vad det är men hunden nu är helt återställd, pigg, glad, äter (hon hade tom filmat hunden när hon fick mat för hon tyckte min vovve var så härlig o glad) så får jag ta hem henne och att vi sedan gör en uppföljning av ultraljudet.
Antingen är det cancer eller så kan det vara ”skador” eftersom hon har kronisk magkatarr. Men hon ville att vi skulle ge hunden en chans till då hon är så pigg och glad nu. Allt kan ändras snabbt men så är det väl att ha gammal hund.
 
Hade precis världens vildaste, roligaste brottningsmatch med Lily :D Hon är verkligen vild när vi leker! Nästa gång jag får hem en valp och oroar mig för att vi inte ska kunna leka ihop så ska jag påminna mig om hur bra allt blivit med Lily :love:
 
Idag umgicks vi med grannen igen. Hon har helt kommit över sin rädsla för Alvin och Milou och jag hoppas det kommer hjälpa henne med andra hundar också. Hon kan inte sluta gosa med dom och promenader går utan problem.

Det som hållit oss isär i 3 år,fått oss att gå åt andra hållet när vi mötts, skyndat in och ut genom dörrar har nu fört oss tillsammans. Det började när vi gick på samma yoga men nu har det kretsat mycket kring Alvin och Milou och hon är så tacksam för att hon fått chansen att våga umgås med hundar som hon drömt om hela livet. Och hundpromenader är mitt allra, allra bästa sätt att umgås på som jag vet om så det lutar åt att både jag och grabbarna kommer få en ny kompis. I alla fall en bekant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp