Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Miljötränat vid O-ringenstaden och campingen 🙂 Unghunden hade stor ögon och öronen öppna för alla ljud men höll sig förvånansvärt sansad. Kunde till och med gå nästan fint i koppel 😆 Den vuxna ville hälsa på alla, tyckte inte det var något problem alls att det nog redan är cirka 1000 campare på plats. Alla vill väl känna sig välkomnade av en mysvovve? 😍 Ingen av hundarna har sett så mycket folk på en och samma gång förut, bra träning! Funderar på att ta en runda till när det är riktigt fullt i nästa vecka.
 
Drömde om Aysu inatt... Lämnade henne igen. Egentligen var det en fin dröm... Men min Aysu... :cry:

Sitter nu i soffan och morgonmyser med Ebrah och tittar på Lily som sover en liten bit bort i soffan. Mina finaste små salukis... Jag är glad att jag har kvar dem.
 
Igår snubblade vi över en massa kantareller på promenaden. 2 liter fick jag plats i bajspåsen (tur jag hade en extra med mig😅). Idag är vi ute med familjen för att plocka svamp/bär, och då hittar vi bara blåbär såklart 🤨
Snapchat-1936997146.jpg
 
Nu har jag kommit igång med träningen efter en svacka då det blivit en del mindre än vanligt. Haft dåligt samvete över det men dom har överlevt. Men nu är vi gång.


Igår körde vi agility, är tredje gången då jag kört lite mer på riktigt med Milou. Hela banor som flöt på väldigt bra med ett moment som är lite svårt som bara var andra gången så det löser han snabbt tror jag. Han klarar sig igenom banorna självständigt (mycket lätta) men har full koll på mig.

Agilityn har visat sig vara en rätt självbelönande träningsform. Han letar utmaningar och visst får han en belöning i slutet men han tycker även träningen är en belöning

Körde med båda, hinder på låg nivå för Alvins skull, hoppa genom däcket tillsammans, tunnlar och Alvin körde på eget bevåg balansbommen och tunnlarna själv utan att vi sa något.

Innan fick dom springa lösa och Milou fick tokryck och sprang runt, runt och Alvin blev också busig.

Idag tränade vi freestyle och det var som att träna med ren energi jösses. Milou var så glad så nu ska jag se till att komma igång ordentligt igen. Haft en kortare tid med sommarlov men nu är vi alla igång igen med mer och ny energi.
 
Jag höll på att skrämma hunden till skogs igår.

Hon var lös på en skogsväg när jag ser hur hon är på väg fram till en huggorm i gräskanten. Jag, som kanske inte alltid agerat solklart i stunder av stress, skriker åt henne att stanna och dyker fram för att ta tag i henne. Hon vänder sig om och growlar något läte jag aldrig hört förut och sen sticker hon i hundra knyck iväg.
Jag hinner tänka "nu blev hon huggen" och kubbar efter som en idiot, fortsatt skrikande. Efter några sekunders vild jakt inser jag att hon springer inte av rädsla för ormen eller för att hon blev huggen, utan det var jag som skrämde henne. Stannar och byter tonfall och gör en vanlig, glad inkallning och hon stannar, tittar förvånat på mig och kommer tillbaka, lite försiktig och förvirrad.

Huggormen... ligger kvar på samma ställe. Stendöd. Utan huvud. Så den utgjorde ett väldigt begränsat hot från början.

Jag däremot, jag kan tydligen vara skitfarlig när jag anfaller bakifrån. Ganska förståeligt. 🙈😬

Det var alltså en fullständig överreaktion från min sida. Hon har egentligen jättefina stopp/backa/kom-kommandon som jag hade kunnat nyttja, istället började jag skrika som en galning 🤦‍♀️
 
Jag höll på att skrämma hunden till skogs igår.

Hon var lös på en skogsväg när jag ser hur hon är på väg fram till en huggorm i gräskanten. Jag, som kanske inte alltid agerat solklart i stunder av stress, skriker åt henne att stanna och dyker fram för att ta tag i henne. Hon vänder sig om och growlar något läte jag aldrig hört förut och sen sticker hon i hundra knyck iväg.
Jag hinner tänka "nu blev hon huggen" och kubbar efter som en idiot, fortsatt skrikande. Efter några sekunders vild jakt inser jag att hon springer inte av rädsla för ormen eller för att hon blev huggen, utan det var jag som skrämde henne. Stannar och byter tonfall och gör en vanlig, glad inkallning och hon stannar, tittar förvånat på mig och kommer tillbaka, lite försiktig och förvirrad.

Huggormen... ligger kvar på samma ställe. Stendöd. Utan huvud. Så den utgjorde ett väldigt begränsat hot från början.

Jag däremot, jag kan tydligen vara skitfarlig när jag anfaller bakifrån. Ganska förståeligt. 🙈😬

Det var alltså en fullständig överreaktion från min sida. Hon har egentligen jättefina stopp/backa/kom-kommandon som jag hade kunnat nyttja, istället började jag skrika som en galning 🤦‍♀️

En god anledning till att träna vissa viktiga kommandon i olika tonlägen. Det gör jag alltid eftersom man aldrig låter lika glad och peppig när det verkligen gäller.
 
E9F4F12A-7AAD-4E7A-9E4B-176A2504ED8F.jpeg


RLD F idag 🏆
En tredjeplats på första banan och inte fullt lika bra resultat på andra -lite ofokuserat i början men det blev bättre en bit in men den största vinsten idag var att vi satte en av två snurrar vid sidan :banana:
Vi har stora problem med det tävlingsmässigt men kan ha kommit på ett sätt nu 😀
 
Igår var jag iväg och vallade lite med Tay och Spock fick följa med han med. Spock var inne hos fåren två vändor och han ser så trevlig ut! Han har ju varit med och hängt i fårhagen mer än vad Tay gjorde som valp och det känns som om han är så trygg och så lugn med djuren. Han vill ju helst hålla dem, tog nån ett steg eller två så gick han direkt upp och stoppade och var jättenöjd med sig själv. Tay fick ta en vända i slutet och han känns mer sansad nu även när det blir lite tight, vi jobbar på att han ska starta lugnt för han ilar iväg och på att han verkligen släpper fåren i flankerna.
Ankorna har fått nytt ankhus på baksidan och de har inte velat förstå att de ska in på nytt ställe på kvällarna, tack vare Tay har jag sluppit jaga omkring ankor utan han har kunnat få in dom till slut med hans hjälp och det har ju varit väldigt nyttigt för mig att jobba med både starkt drag och precision :D.
 
Vi var på semester i nio dagar utan hund, vilket var en märklig känsla!
Hunden gick det ingen nöd på men jisses vad glad han blev när vi kom hem igår 💜
Imorse skuttade han runt likt en valp när vi skulle ut och gå, total lycka!
Jag intog soffläge för ett par timmar sedan men har inte kunnat lämna soffan, hans 55 kg blockerar min rörelseförmåga :angel: :D
 
Fick mail idag att rallykursen jag anmält till blivit inställd 😭😫 jag som längtat så och räknat ner dagarna. Kändes lite som sista chansen eftersom vovve är 10år 😕
Dom ska ha agility nybörjare istället och det är jag egentligen väldigt sugen på men tvekar pågrund av hans ålder 🤔 han är väldigt pigg och fräsch, inga krämpor. Men vill ju inte påfresta gammelgubben för mycket 😅 Men det kanske bara är jag som är nojig? Det går kanske att anpassa? Valpar var ju välkomna så kanske funkar med gamla gubbar också 😅
 
Fick mail idag att rallykursen jag anmält till blivit inställd 😭😫 jag som längtat så och räknat ner dagarna. Kändes lite som sista chansen eftersom vovve är 10år 😕
Dom ska ha agility nybörjare istället och det är jag egentligen väldigt sugen på men tvekar pågrund av hans ålder 🤔 han är väldigt pigg och fräsch, inga krämpor. Men vill ju inte påfresta gammelgubben för mycket 😅 Men det kanske bara är jag som är nojig? Det går kanske att anpassa? Valpar var ju välkomna så kanske funkar med gamla gubbar också 😅
Är valpar välkomna så hoppas jag verkligen de inge tänker köra på några högs höjder eller så, och då borde det ju definitivt funka för en äldre hund med :) På kurs med hundar av olika storlek får man ju höja och sänka hela tiden ändå, så ser inte varför det inte skulle gå stt sänka för dig!
 
Fick mail idag att rallykursen jag anmält till blivit inställd 😭😫 jag som längtat så och räknat ner dagarna. Kändes lite som sista chansen eftersom vovve är 10år 😕
Dom ska ha agility nybörjare istället och det är jag egentligen väldigt sugen på men tvekar pågrund av hans ålder 🤔 han är väldigt pigg och fräsch, inga krämpor. Men vill ju inte påfresta gammelgubben för mycket 😅 Men det kanske bara är jag som är nojig? Det går kanske att anpassa? Valpar var ju välkomna så kanske funkar med gamla gubbar också 😅

Det går absolut att anpassa, man kan ju köra väldigt låg höjd på hopphindrena tänker jag bland annat. Jag tror en gammal fräsch hund absolut kan uppskatta agility och man behöver ju inte hetsa den till att springa fullt ös medvetslös heller tänker jag utan hålla mer sansad fart.
 
@Ceta @Bulldoozer

Då får det bli en anmälan på den kursen 😁 Jack älskar fart och fläkt och agility är egentligen det jag helst vill prova. Men valde Rally i första hand pågrund av hans ålder. Men det här kanske blir ännu bättre 😁 planerar för valp till våren/sommaren och där är planen agility så är ju bara bra att jag samlar på mig lite erfarenhet även fast det är för sent att komma så långt med Jack. Tränar jag grunder med honom så har jag ju det till nästa hund sen och vet lite hur det går till 🙂
 
Dottern vill börja träna med hunden och jag blev så pepp men omöjligt att hitta kurser just nu. Tur att rasklubben har prova på läger i september så får hon åka dit och test. Kul att hon efter 4,5 år vill testa.
 
@Ceta @Bulldoozer

Då får det bli en anmälan på den kursen 😁 Jack älskar fart och fläkt och agility är egentligen det jag helst vill prova. Men valde Rally i första hand pågrund av hans ålder. Men det här kanske blir ännu bättre 😁 planerar för valp till våren/sommaren och där är planen agility så är ju bara bra att jag samlar på mig lite erfarenhet även fast det är för sent att komma så långt med Jack. Tränar jag grunder med honom så har jag ju det till nästa hund sen och vet lite hur det går till 🙂
Det låter ju klockrent att lära dig grunderna nu då, så du kan dem tills du köpt nästa hund 😃
 
Tycker det är så fruktansvärt tråkigt att trimma hela Alvin. Vet inte om man får säga så om sin egna hund :o Det är så mycket detaljer och vissa saker kör jag med maskin och annat med sax och det tar 1,5-2 timmar i oergonomiska positioner och en hund som bara vill ligga ner hela tiden. Han tycker inte heller det är så roligt, snäll som alltid men visar tydligt att han inte är nöjd och då lägger han sig bara ner.Mild protest.

Hans päls vill inte samarbeta heller, den är underbar att se på men så tjock och tät att det är svårt att få bort pälsen med maskinen och omöjlig att få fin på kroppen med sax, förutom på tassarna, vilket gör det extra svårt. Han har ovanligt tjock päls för att vara en puff. Orkade med det mesta idag men kommer fortsätta imorgon. Om jag inte nöjer mig för nu och fortsätter om några veckor. Han är inte ful nu, har bara lite längre päls än jag vill. Påbörjat projekt i alla fall.

Jag älskar puffar och dom är enligt mig dom vackraste hundarna men all den här pälsen är så tråkig, jag vet att det finns dom som tycker om att pyssla med sånt men jag är inte en av dom, eller till viss del är det ju mysigt.

Tror att jag nog aldrig kommer orka med en till puff om det inte blir en med mindre päls än Alvin men det är ju svårt att veta innan. Man har ju typ ingen chans att veta genom att titta på föräldrar och stamtavla. Båda Alvins föräldrar var nakna och i hans kull var det 2 nakna och 2 puffar och alla olika färger och Alvin är registrerad som mörkbrun med svarta och vita tecken. Men han ändrade färg till den ljusa han har nu. Går inte att se att det var han. Han var dunder söt :heart
56EB1F5A-2222-4886-804E-8973103F9E58.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp