Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår fyllde Lily år :love: Ett helt år gammal är hon nu!
Eftersom jag inte jobbade så kunde vi fira med att först mysa läääänge i soffan och mysa, hon låg halvt på mig och var så otroligt glad. Sedan blev det nästan 3 1/2 timme utomhus där hon även kunde vara lös i skog och där båda dårarna kunde vara lösa tillsammans ett tag (på inhägnat område). I inhägnaden stannade vi kanske 40 minuter, så de fick springa så mycket de ville, strosa och nosa och jag försökte ha liten fotosession också. Vädret var fantastiskt och allt var så fint.

Väl hemma igen blev det en extra liten måltid och till middag så plockade jag ihop lite av allt som hon tycker är gott och la det i olika högar på en stor ugnsform :rofl: Hon gillar INTE när man blandar ihop olika typer av mat, även om hon gillar alla olika "ingredienser", men hon verkade tycka det var riktigt kul med flera olika ätbara ting i samma måltid såhär.

På kvällen svängde jag också förbi hööks och shoppade födelsedagspresent åt henne (de har 20% på hela hundsortimentet nu), så då fick hon en ny leksak, tuggben och nya reflexer.

Idag blir det en lite lugnare dag, och så ska jag gå igenom alla bilder från gårdagen. Men tänk att hon redan är ett år gammal! Min fina, fina, vilda och alltid lika glada, vackra lilla saluki :heart Jag har sån otrolig tur som får ha just henne. Hon är så perfekt på alla sätt och vis. Så uttrycksfull och med så mycket idéer om allt, så rolig på alla sätt, lätt att kommunicera med och bara helt fantastisk. Det hade inte gått att få en bättre valp.
 
Hundarna fick ett varsitt torkat märgben igår. Det blev inget bra. Två hundar som ville ut i omgångar under natten och på förmiddagen. Nu verkar det lugnt men man vet ju aldrig, blir inga fler sådana ben i alla fall. Milou har fist hela natten, så där att det verkligen hörs pruttljud och doft. Och ja, han hade krupit upp hos mig i sängen på kudden bredvid mig med nosen på mig så hans små fisar kändes. Han fick flytta lite på sig.
 
Freestyle idag, vet inte om jag fick något uträttat egentligen, jag har varit trött ett tag och sen kände jag lite att jag inte fick så mycket hjälp idag, jobbade mest på själv. Fick lite saker finputsade och lite ”nötande’ för att få till ett annat moment. Men det sitter inte än, det är så otroligt likt ett annat moment vi tränat på förut att jag förstår hur svårt det måste vara för Milou att inte göra så. Idag blev det nog mest miljöträning för Milou.
Alvin låg fint på gräsmattan och tittade på eller sov. Helt lugn och trygg.

Idag blev det så som det varit varje gång när jag är på freestylen att jag blir ditkallad av antingen en annan deltagare eller instruktören. Idag var det både och. Instruktören ropade på mig och frågade om jag kunde komma en stund. Hon bad mig visa när Milou backar runt mig, han är verkligen duktig på det och snabb dessutom. Och håller sig slimmad runt mina ben.Jag fick visa lite på olika varianter och så sa instruktören att det är så som jag gör som är det rätta, att det är målet att kämpa mot:o Och så fick jag hoppa in och lära den andra om hur man tränar i olika steg och det var roligt att instruktören lät mig hjälpa till. Hon har gjort det ett tag nu, låtit mig visa och sen får jag en stund vara ”instruktör”.

Får ofta frågor från andra deltagare och jag börjar bli lite mer bekväm i att synas. Fram tills nu har jag fått hjärtklappning och panik när någon ser på mig när jag tränar och tävlar. Idag kändes det bara lite jobbigt.

Fick frågan hur vi kunde vara så duktiga och kunna allt, svarade enkelt ”träning ”. Man lär sig inget om man inte gör något.
 
Kan uppdatera med att det är väldigt kul att låta hundarna "skriva under" på födelsedagskort :p Jag använde vattenfärg och konstaterade att det blir bättre ju mindre päls mellan trampdynorna de har. Det går också åt väldigt mycket mer vattenfärg än jag trodde först, eftersom det hinner torka lite från det att man börjar pensla på trampdynorna tills de är klara att stämpla kortet. Vi höll till på badrumsgolvet, och det är jag glad för. Hundarna hade inte lika roligt som jag hade :angel: (de fick dock godis som belöning, så de har nog förlåtit mig nu för att de fick blöta tassar)
309609568_632929971512457_4251310801480183233_n.jpg
 
Jo just det, imorse såg vi två kvinnor på gården på väg in i en port. Den ena backade tillbaka och tittade på oss och så sa hon att det måste vara fantastiskt att vakna upp varje morgon och möta en så vacker varelse som Milou.

Jag sa inget om att han legat i timmar i min säng och fisit hela natten blandat med att jag fick springa ut i pyjamas på natten för att han var dålig i magen 😂
 
Tävlar rally idag med totalt övertaggad hund och därmed inga bra resultat. Helt och hållet mattes fel. Vi hade en relativt lugn dag igår och jag valde att bara gå en kort promenad på förmiddagen idag så hon skulle orka. Tänkte inte alls på att det inte längre är sommar och varmt utan var 15 grader idag. Och dessutom nyklippt hund.
Innan tävlingen nästa helg blir det långpromenad, kanske med lite apportering.
 
Tänk att man alltid måste oroa sig för något när det kommer till hundarna. Jag har varit bortrest i veckan på jobb och hundarna har bott hos mamma. Izzy hade tydligen tjuvat vindruvor igår och mamma tänkte inte på att det är farligt för hundar. När jag fick reda på det var det försent att åka in och kräkas och i och med att det gått 8 timmar sedan det hände valde jag att avvakta då hon var helt normal.

Jag vet ju att hon gärna hoppar upp och snor saker på diskbänken som hon sen bara leker med och mamma trodde inte hon ätit särskilt mkt för klasarna som hon dragit ner var i stort sätt fulla när hon plockade upp dem så förhoppningsvis har hon inte inte fått i sig många.
Hon är fortfarande normal ett och ett halv dygn senare men jag sitter och nojjar och överanalyserar allt hon gör. :nailbiting: Slickar hon sig inte lite mer än vanligt om nosen? Är hon inte lite mer klängig än vanligt? Osv. För att i nästa sekund tänka att det är nog ingen fara med henne då hon studsar i väg och hämtar leksaken och vill att vi ska leka. 😅
 
Tänk att man alltid måste oroa sig för något när det kommer till hundarna. Jag har varit bortrest i veckan på jobb och hundarna har bott hos mamma. Izzy hade tydligen tjuvat vindruvor igår och mamma tänkte inte på att det är farligt för hundar. När jag fick reda på det var det försent att åka in och kräkas och i och med att det gått 8 timmar sedan det hände valde jag att avvakta då hon var helt normal.

Jag vet ju att hon gärna hoppar upp och snor saker på diskbänken som hon sen bara leker med och mamma trodde inte hon ätit särskilt mkt för klasarna som hon dragit ner var i stort sätt fulla när hon plockade upp dem så förhoppningsvis har hon inte inte fått i sig många.
Hon är fortfarande normal ett och ett halv dygn senare men jag sitter och nojjar och överanalyserar allt hon gör. :nailbiting: Slickar hon sig inte lite mer än vanligt om nosen? Är hon inte lite mer klängig än vanligt? Osv. För att i nästa sekund tänka att det är nog ingen fara med henne då hon studsar i väg och hämtar leksaken och vill att vi ska leka. 😅

Vet man varför vissa hundar blir sjuka av vindruvor? 🤔

Vår tollare fick både russin och vindruvor flera gånger (vi visste då inte att det kunde vara farligt!) och hon klarade det hur bra som helst verkade det som. Men en annan hund kunde ju lika gärna blivit sjuk.
 
Vet man varför vissa hundar blir sjuka av vindruvor? 🤔

Vår tollare fick både russin och vindruvor flera gånger (vi visste då inte att det kunde vara farligt!) och hon klarade det hur bra som helst verkade det som. Men en annan hund kunde ju lika gärna blivit sjuk.
Jag är ingen expert men jag har googlat mycket på vindruvor sista dygnet och man verkar inte veta varför vissa hundar är känsligare än andra. Frågan är väl också om olika vindruvor är olika giftiga beroende på sort, när den är skördad, vart den växt osv.
 
Jag är ingen expert men jag har googlat mycket på vindruvor sista dygnet och man verkar inte veta varför vissa hundar är känsligare än andra. Frågan är väl också om olika vindruvor är olika giftiga beroende på sort, när den är skördad, vart den växt osv.
Känns ju inte helt omöjligt att det är så. Även människor kan ju reagera på olika druvsorter när det kommer till vin :) jag har fått riktiga allergiska reaktioner när jag druckit vissa viner, medan andra går det hur bra som helst.
 
Har tittat igenom en bok med trick så nu har jag bestämt två nya moment som jag ska börja med imorgon. Ska stå på mig ännu mer fast jag tyckte jag gjorde det om att jag vill ha mer hjälp på kursen på lördag. Bara för att vi är enligt andra ” väldigt duktiga ” innebär det ju inte att jag kan alla nya saker jag kommer på. Det är ju nytt för oss med. Jag löser mycket själv men hjälp, ett utomstående öga på detaljer, konkret hjälp och tips är ju aldrig fel.

Visar gärna saker och har redan fåt önskemål om saker dom andra deltagarna vill se nästa vecka men känner att jag visst kan visa och hjälpa, det är roligt för jag skulle vilja bli freestyle instruktör men jag är ju där på kursen för att JAG ska få träna.

Milou har bara varit matdriven. Leksaker duger inte som belöning men idag hemma hittade vi den perfekta leksaken och jag laddade upp rejält med hämtningar och kamp och fick leksaken att vara oöverträffad. Första gången han gått med på lek som belöning. Får se om det fortsätter eller om han tröttnar. Men det blev nästan lite svårt att träna för han var så ivrig på leksaken att han gick upp lite väl mycket i varv.
 
Har precis betalat lite över 1300kr bara för att anmäla till hundutställningar, för att Lily ska ha en chans att få de meriter som behövs för att springa i "ordentlig" klass på lure coursing :crazy: Och då har jag inte ens börjat fundera på hur jag faktiskt ska ta mig från Sthlm till Gbg i januari när det är utställning på MyDog. Ska kolla lite om någon bekant ska dit så att man kan samåka...
 
Idag har vi tävlat rally avancerad klass och tog RLD A i första starten för dagen, 90 poäng och 3:e plats. Andra starten gav 84 poäng trots att jag gjorde fel övning på en skylt 🙈 Jag är så nöjd med känslan i framförallt andra starten. Vi har inte tävlat sen i januari och har knappt tränat senaste halvåret pga sjukdom men nu är vi tillbaka till vår fina känsla igen :love:
 
Idag har jag och killen jag träffat varit ute på joggingtur med hundarna :D
Jag hade på rejäl vinthundssele på Ebrah, dragsele på Lily, hundförarbälte på mig och killen hade klättersele för att ha något att knäppa fast en hund i. Jag tog Lily, han tog Ebrah. Sedan gick vi från honom till ett motionsspår som är 2,5km och så körde vi igång.

Ebrah har inte varit så förtjust i att dra de gånger jag varit ute med henne, men nu när det inte var jag som hade henne, då var det plötsligt skitkul! Hon travade på med rejäla steg, glad svans och lätt tryck i selen, såg hur nöjd ut som helst. Lily, hon tyckte att det blev världens party när vi alla skulle springa tillsammans, så hon for runt som en tornado och det tog en liten stund för henne att förstå att det var rakt framåt som gällde :rofl: Men sedan växlade hon mellan trav och galopp och var jätteglad. Ibland drog hon som en tok, ibland gick det lite lugnare. Vi lät dem också stanna för att nosa och kissa lite här och där, framförallt under sträckorna som vi gick.

Eftersom motionsspåret är väldigt backigt, vi människor i dålig kondition och vi inte ville bli omkulldragna i nedförsbackarna så blev det att vi gick väldigt mycket, troligen halva sträckan eller något mer än halva. Vi hade igång Runkeeper och 2,67km tog oss 29 min och 44 sekunder. Inget snabbt vinthundstempo direkt :rofl:

Efter den lilla rundan bytte jag utrustning på hundarna och tog en promenad genom skog för att komma hem. Så nu har hundarna fått lite annorlunda motion, en långpromenad och har ätit middag. De är hur nöjda som helst nu :) Men ja, springa ska vi helt klart göra fler gånger! Det vore kul att få det till rutin.
 
Idag har jag och killen jag träffat varit ute på joggingtur med hundarna :D
Jag hade på rejäl vinthundssele på Ebrah, dragsele på Lily, hundförarbälte på mig och killen hade klättersele för att ha något att knäppa fast en hund i. Jag tog Lily, han tog Ebrah. Sedan gick vi från honom till ett motionsspår som är 2,5km och så körde vi igång.

Ebrah har inte varit så förtjust i att dra de gånger jag varit ute med henne, men nu när det inte var jag som hade henne, då var det plötsligt skitkul! Hon travade på med rejäla steg, glad svans och lätt tryck i selen, såg hur nöjd ut som helst. Lily, hon tyckte att det blev världens party när vi alla skulle springa tillsammans, så hon for runt som en tornado och det tog en liten stund för henne att förstå att det var rakt framåt som gällde :rofl: Men sedan växlade hon mellan trav och galopp och var jätteglad. Ibland drog hon som en tok, ibland gick det lite lugnare. Vi lät dem också stanna för att nosa och kissa lite här och där, framförallt under sträckorna som vi gick.

Eftersom motionsspåret är väldigt backigt, vi människor i dålig kondition och vi inte ville bli omkulldragna i nedförsbackarna så blev det att vi gick väldigt mycket, troligen halva sträckan eller något mer än halva. Vi hade igång Runkeeper och 2,67km tog oss 29 min och 44 sekunder. Inget snabbt vinthundstempo direkt :rofl:

Efter den lilla rundan bytte jag utrustning på hundarna och tog en promenad genom skog för att komma hem. Så nu har hundarna fått lite annorlunda motion, en långpromenad och har ätit middag. De är hur nöjda som helst nu :) Men ja, springa ska vi helt klart göra fler gånger! Det vore kul att få det till rutin.
Om jag inte hade så sjukt dålig kondis hade jag gärna sprungit med tilda i drag, men det är ju det där med sele också 😂 vi har joggat lite, hon bredvid, nån gång ibland och hon verkar tycka det är kul och håller ett jämnt tempo bredvid mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp