Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för bra svar, men var får man tag på dom selarna och extendern och midjebältet?Jag har en vanlig sele till Milou som jag aldrig använder. Kan jag ta den eller behövs någon special utrustning?
Hööks har både midjebälte och lina med expander. De har säkert sele också. Men drag är så populärt numera att jag tror det finns vettiga grejer i princip varenda hundshop. Mina selar är av typen på bilden.
1664798295177.png
 
Tack för bra svar, men var får man tag på dom selarna och extendern och midjebältet?Jag har en vanlig sele till Milou som jag aldrig använder. Kan jag ta den eller behövs någon special utrustning?
Jag har följande utrustning när jag drar med min hund (vi kör främst drag på turskidor och cykel men lite löpning blir det också):
  • Draglina med expander (antingen kan man ha separat expander och då lina utan expander eller så har man lina med "inbyggd" expander. Älskar draglinorna från Made By Charlotta Lundgren (finns på Facebook, kan dock vara svår att få tag på). Ska man inte tävla kan man ha den längd på linan som man själv (och som hunden) föredrar. Till löpning har jag två olika linor, båda med inbyggd expander; en flexlina som i utsträckt läge är 1,8 cm och en "vanlig" lina på 1,5 meter. Till cykling och skidåkning har jag en längre lina, tror den är 3 meter.
  • Nomesele till hunden. Om hunden ska dra rekommenderar jag att man använder nomesele och inte att man använder vanliga selar. Dock mycket viktigt att hitta en sele som belastar hunden rätt. Min hund har en fodrad nomesele från Sundpro men vilken som passar är mycket individuellt.
  • Midjebälte har jag Non-Stop Dogwear CaniX Belt. Använder den både till löpning och till turskidor. Den sitter superskönt på mig (draget blir super). Är främst ett midjebälte till löpning men för mig passar den även till turskidor.

 
Idag på promenaden mötte vi en kvinna med en lös retriver.
Jag stanna till och ställde mig framför Ebbot då jag insåg fort att kvinnan inte hade en fungerande inkallning. Hunden sprang mot oss flera gånger och jag ”morrade” och sa ”nej”.
Kvinnan försökte fånga hunden säkert 30 gånger och jag stod tålmodigt och väntade.

Tillslut säger kvinnan ”unghundar alltså” varpå jag svarar ”’men då kanske du kanske ska ha hunden kopplad”.
Hon svarade ”det brukar gå bra”.

Nu gick det ut dock inte bra. Kvinnan överrumpla tillslut hunden genom att suga tag i ryggen på den så hunden skrek.

Ebbot är snäll men jag vill av ren princip inte att främmande hundar springer fram.
Nu stod Ebbot mest och titta åt andra hållet och väntade på att vi kunde fortsätta promenaden..
 
Men kan en liten kines dra utan att skada sig? Han är visserligen den mest välmusklade kinesen jag rent objektivt stött på eller sett bilder på men han ska väl inte dra mig på riktigt? Är det motståndet i sig man vill åt? För t.ex. cykel går inte alls.
 
Nu har jag en trött Milou här, två träningspass idag med en ny grej och han har fått jobba både med kroppen och huvudet. Så nu kan han vila lugnt när matte går på yoga. Alvin har varit med lite och tränat ett tag men sen ville han mest se till att möblera om sovrummet, flytta mattor, vika dom, flytta på bädden, gömma leksaker och leka själv, han vet hur man roar sig 😂
 
Trött Tilda idag, hon fick vara hemma med dom stora flickorna när jag, mamma och min syster åkte upp stan på eftermiddagen. Dom var väl själva hemma i 2,5 timme ungefär, och nu sover hon gott hemma, helt slutkörd 😅
 
Men kan en liten kines dra utan att skada sig? Han är visserligen den mest välmusklade kinesen jag rent objektivt stött på eller sett bilder på men han ska väl inte dra mig på riktigt? Är det motståndet i sig man vill åt? För t.ex. cykel går inte alls.
Varför skulle han skada sig? Han kommer såklart inte kunna dra en person helt pga sin storlek men förstår inte varför han skulle skada sig av att dra i en sele.
 
Men kan en liten kines dra utan att skada sig? Han är visserligen den mest välmusklade kinesen jag rent objektivt stött på eller sett bilder på men han ska väl inte dra mig på riktigt? Är det motståndet i sig man vill åt? För t.ex. cykel går inte alls.
Tanken är ju inte att han ska flytta dig, eller att du bara ska lyfta fötterna så att han drar dig framåt, utan att han anstränger sig och att du tar dig framåt för egen maskin. Sedan hur mycket hjälp du får, det beror ju på storlek och styrka på hund(ar) som drar :)
 
Men kan en liten kines dra utan att skada sig? Han är visserligen den mest välmusklade kinesen jag rent objektivt stött på eller sett bilder på men han ska väl inte dra mig på riktigt? Är det motståndet i sig man vill åt? För t.ex. cykel går inte alls.
Varför skulle han skada sig? Han kommer såklart inte kunna dra en person helt pga sin storlek men förstår inte varför han skulle skada sig av att dra i en sele.
Som jag skrev antog jag att det nog var motståndet i sig man vill åt men ville mest försäkra mig så jag inte gör fel. Därav kanske dum fråga men hellre en för mycket än en för lite om man ska börja med något nytt.
 
Tanken är ju inte att han ska flytta dig, eller att du bara ska lyfta fötterna så att han drar dig framåt, utan att han anstränger sig och att du tar dig framåt för egen maskin. Sedan hur mycket hjälp du får, det beror ju på storlek och styrka på hund(ar) som drar :)
Tack för bra svar.

Mamma höll på att börja skratta när jag berättade vad jag kanske skulle börja med, är det inte lydnad, agility, freestyle, rally, targetsök och snart tesök, trick, vardagslydnad, matsök och nya lekar som dom lär sig av så tänker jag nu kanske börja med drag. Hon hade svårt att se Milou dra i en sele och tyckte jag var lite tokig, men jag förklarade upplägget och hon tycker ju det är kul med allt jag hittar på så hon är fortfarande lite tveksam till hur det kommer gå men med på noterna. Tänker att hon ska få hjälpa till.

Tänker också försöka spåra/söka lite, börja med att jag gömmer mig och så får han hitta mig, jag är det han mest av allt vill ha.
 
Skrattar så mycket över att Gry är så förtjust i alla nya leksaker och nya bädden 😅🙈
Hon är verkligen en helt underbar hund och hon har ingen aning att om en vecka kommer valpen 😁

Hon är bara en njutning i allt vi gör nu. Så lyhörd och snäll. Även om hon blir rädd i vissa situationer litar hon på mig och börjar även få henne i bättre hull. Hon har varit lite för rund men de va svårt när hon skulle vara stilla.

Även bytt mat igen då det vi fick rekomenderat av vet. är för mycket fett i så magnussons grain free kör vi på igen + lite annat.
 
Näst sista gången på nosework kursen idag. Vi pratade lite om doftprov, hur det utförs och sen fick vi testa 3 sök var på "doftprovsvis" och det var kul! Tilda var jätteduktig 🥰
Sen fick vi prova lite mer riktat sök på objekt, två dofter i varsin soffa, och sen som avslutande uppgift 3 doftgömmor i ett omklädningsrum där man kunde ha hunden lös. Är så himla stolt över Tilda, hon är lugn, metodisk och kopplar verkligen igång näsan, man riktigt hör hur hon sniffar! Och hon har blivit mycket mer framåt, första gången hon skulle kolla fler lådor kollade hon upp på mig efter varje för att se vad hon skulle göra. Nu söker hon inte alls stöd på det sättet längre!
 
Sista gången på agilitykursen igår(:cry:). Vi fick prova lite på kontaktfältshindrena. Kul men jag kommer nog inte lägga någon mer tid på dom med Jack. Vi kommer ändå inte komma så långt med tanke på hans ålder. Möjligtvis att vi startar någon blåbär/björnbärs tävling. Dessutom är fortsättningskursen inriktad på dom hindrena men den missar jag då den är på en annan veckodag.
Så nu kommer utmaningen att börja träna mer på egen hand :nailbiting:
 
Idag blev det en sen långpromenad för damerna. Vi kom inte ut förrän ungefär 18:30 och solen började gå ner strax efter 18 så.. :p Jag är SÅ glad att jag har min pannlampa. Nu kunde vi gå i skogen i över 1 1/2 timme. Damerna var jätteglada och har därefter vilat lugnt i sängen med mig. Eller ja, efter middagen så började Ebrah sprattla runt i hela lägenheten med en leksak, men efter det så :D Hon är så söt när hon är glad.

Imorgon är jag ledig och det ska vara strålande sol, så då blir det nog ännu mer promenerande för oss. Borde kanske ta med kameran ut igen. Och mat. För Ebrah lär vägra gå hemåt om vi inte är ute i minst 3 timmar :cautious:
 
Har idag fått bekräftat att äldsta hunden har epilepsi. Försöker inte deppa ihop helt men det känns ju skit rent ut sagt. :cry:
Min ena hund har EP. Fick diagnos som 3-åring och är nu 9 år. Vi lever precis som vanligt förutom att hon får medicin två gånger om dagen. De flesta hundar blir ju mycket bättre med medicin och får färre anfall och mildare. Men förstår att du är ledsen! Det var jag med när hon blev sjuk :heart
 
Min ena hund har EP. Fick diagnos som 3-åring och är nu 9 år. Vi lever precis som vanligt förutom att hon får medicin två gånger om dagen. De flesta hundar blir ju mycket bättre med medicin och får färre anfall och mildare. Men förstår att du är ledsen! Det var jag med när hon blev sjuk :heart
Jag är mest rädd att det ska bero på en hjärntumör eller liknande. Har fått tid den 25:e för röntgen så nu hoppas vi att tiden går snabbt och att röntgen inte visar några förändringar.
 
Jag är mest rädd att det ska bero på en hjärntumör eller liknande. Har fått tid den 25:e för röntgen så nu hoppas vi att tiden går snabbt och att röntgen inte visar några förändringar.
Okej, jag trodde ni hade fått diagnos eftersom du skrev det. Epilepsi som sjukdom beror inte på någon hjärntumör. Men en hjärntumör kan såklart ge krampanfall. Håller tummarna för att MR ser bra ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp