Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemkomna efter debut för dottern i freestyle
Hunden som på träning gör ett helt program på 1,30 utan godis drog från planen som en avlöning. Det är inte lätt att vara 13 årig rookie då. (Jag vet för hon drog av planen tre gånger under vår debut i lydnad inklusive hoppandes lydnadshindret)

Andra starten gick dom åtminstone in och fick till första moonwalk innan hon drog till mig och jag skickade in henne. Nåja team to music kanske kan passa. 🤔

Så två disk efter många mils körning och startavgifter.

Min man sa lite typiskt att den här hunden gillar god mat och att vila och ev leka när det passar henne;)

Men hon är ju 😍 och vet ni vi fick se proffsen tävla i klass tre. Två talang deltagare varav en vinnare. Det var coolt.
Ja, visst är det lite coolt att sporten är så liten ännu att man alltid träffar på några av de bästa. Jag råkade be en av Norges landslagsmedlemmar filma mig i somras. Jag hade satt upp tältet bredvid hennes och vi pratade en del. När hon sedan körde sitt program insåg jag att jag sett det förut. På EM på Youtube.
Och jag fick lite tips på trick som kunde passa min typ av hund.
 
Hittade en två år gammal bild på fb där både ligisten och jag var piggare än idag.
1665293184957.png
 
Nja för det mesta har gula. Men bara tillsammans med den rosa. De har haft ett par duster och never again. Med korg är det inga problem och flocken är lugn. Eftersom tiken löper (kan tänkas vara en viktig resurs) så satte jag för säkerhets skull korg på rosa. Det är säkerhetsbälte helt enkelt. Gula har en del resursförsvar ibland, men egentligen bara mat.

De är vana, så inga problem (gula kan till och med plocka upp bollar med korgen på, fråga mig inte hur) och inget jag känner mig som en dålig hundägare för. Det är väldigt vanligt I greykretsar eftersom man ofta har stora flockar inomhus och det ändå kan finnas resursförsvar ibland.

För att förtydliga är den gula utan korg största delen av dygnet.
Tack för svar, då förstår jag :) Menar absolut inte att jag tycker du är en dålig hundägare för det, hoppas inte du tolkade det så. Blev bara nyfiken på varför. Säkerhetsbälten är ju jättebra!
 
Vi tävlade årets sista rallytävling igår, andra gången i avancerad. Tyvärr inte tillräckligt bra men inte superdåliga heller men nu har vi hela vintern på oss att träna bort låsningar vi dragit på oss och bli skitbra på högerfot! 🐾

För typ 13,5mån sedan hade jag inte en tanke på att vi skulle träna och tävla rally Wisslan och jag, halvsjukpensionär och allt som hon ju är. Men för ganska precis ett år sen testade vi tävla för första gången och under det här året har vi trots allt fått både RLDN o RLDF och introducerat högerhandling på en 9 år gammal bruks/lydnadshund OCH kommit till start i avancerad!
Inte så värst illa för en liten brun och hennes nybörjarmatte 😍
 
Otålig Milou som inte var nöjd med en långpromenad och ett par kortare promenader och trimning ville träna nu på kvällen. Vi tränade så att han blev trött både mentalt och fysiskt. Han började flämta och man såg att han ansträngde sig men han ger inte upp, det får man ge honom. Jag får sätta stopp innan han blir överhettad.

Men han älskar verkligen att träna på det vi gör så han är väldigt ivrig och det är det drivet jag vill ha. Tränar alltid lite parallellt med olika saker men med fokus på utvalda delar olika gånger. Just nu har det varit fokus på att hoppa genom armarna som gick väldigt lätt och vill bara höja lite högre upp och få det att se snyggt ut sen är jag nöjd.


Han är väldigt duktig på att vara på bakbenen och att backa och båda två samtidigt. Han kan så mycket men insåg att jag glömt bort att lära honom att ”dansa”, snurra runt på stället på bakbenen. Han kan backa runt i en cirkel eller runt mig men jag vill att han ska stå på samma punkt med bakbenen så det verkligen blir koncentrerat. Alvin kunde det från början,behövde aldrig träna in det. Milou blandar in mycket annat backande så det blir svårare för honom, men tror det släpper snabbt.
 
Precis så ska de stå! De står ju inte så långa stunder i taget och jag har aldrig upplevt att någon tyckt det varit jobbigt. Inte ens valparna när de tränas. Förutom att det är allmänt jobbigt att vara stilla då såklart :D.
Har du någon "vanlig" bild på henne, när hon står normalt? Tycker tyvärr jag ser många schäfrar röra sig och stå så normalt också, ser fruktansvärt ut faktiskt. Men bra om detta är mer av en "pose", har tagit för givet att alla som står uppställda så även går så som jag sett de göra i verkligheten.
 
Årets sista rallytävling idag. Hunden hade glömt koncentrationsförmågan hemma så det gick inte så bra. Men fint väder och trevligt sällskap.
Vi har i alla fall ett cert i mästarklass och ska nu träna in de nya skyltarna i vinter så får vi se hur det går nästa år. Hon är ju bara 6 år, så vi har gott om tid att ta championatet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp