Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var Spock på sista tillfället på sin intensiv valpkurs, han fick gå med husse. De tidigare tillfällena var vi där bägge två med honom. Han verkade vara kursens A-barn som gjorde alla övningar med bravur och vi har dessutom passat på att ta filträningen under all teori så den börjar sitta. Igår skulle de tydligen träna på hur de skulle hantera det när valparna drog i kopplet, husse sa att det inte gick att träna alls då Spock så snällt gick i fotposition och väntade på träning från husse 🙃. Han går ju sällan och drar i kopplet så det är ett icke problem för oss nu iallafall.

Jag och Tay var under tiden i fårhagen och hjälpte till med att verka klövar. Han fick gå lite och fösa också, tack och lov var det inte så varmt igår. Syster passade på att låna honom och valla lite också, hon är helt såld och tyckte att hon kunde ta vallträningen med honom för jag har ju Spock 😂. Tror det lutar åt en tredje hund för dom inom en inte alltför avlägsen framtid och inte helt osannolikt att det blir en bc.

Lilla Nike har varit hos veterinär i veckan med örat igen och ska fortsätta antibiotikan och har fått kortison också, det hade tyvärr inte blivit så himla mycket bättre. Idag har jag rensat bland hund prylarna och Nike passade på att tjuva på sig så många leksaker hon kunde. Nu ligger hon väldigt förnöjt och sover på dom ❤.

Nike med sina mjukisar:

20220701_102522.jpg
 
Äntligen har Lily fått leka med bästis! Det var några veckor sen sist och herrejösses så glada de blev åt att ses igen :rofl: Framförallt Lily, som hon vrålade när de möttes. Galna valp!


(och nu är det väldigt lugnt här hemma)
 
Tilda har fått prova att bada i sjö idag :) hon var väldigt skeptisk om vi säger så, men jätteduktig! Tog det lugnt och lät henne nosa runt lite innan jag helt sonika lyfte ner henne så hon stod i typ 10 cm vatten, gav massa godis, lät henne gå upp och nosa lite mer, lyfte ner henne på lite djupare, lockade med godis så hon gick lite, lät henne gå upp och sen lyfte jag ner henne och höll henne så hon simmade lite tills hon bottnade (hon simmade hela 20 cm kanske 😂) sen stod vi bara I vattnet och hade det gött och hon fick godis 😊 sen kom det såklart en familj som skulle ta kvällsdopp så då åkte vi hem. Och så fick hon ett crazy ryck hemma på gräsmattan och kutade och grävde i mossan 😂
 
Upptäckte precis att det är dyrare(!) kilopris om man köper en förpackning med 3kg pondus jämfört med om man köper ett gäng 500g-korvar. Det brukar ju ändå vara billigare med storpacken... Lite surt, för Lily har visat sig älska just pondus, verkar fungera bra på det också och jag är inte pepp på att hantera massvis av plastskräp från småförpackningar när hunden äter ca 750g/dag.
 
Upptäckte precis att det är dyrare(!) kilopris om man köper en förpackning med 3kg pondus jämfört med om man köper ett gäng 500g-korvar. Det brukar ju ändå vara billigare med storpacken... Lite surt, för Lily har visat sig älska just pondus, verkar fungera bra på det också och jag är inte pepp på att hantera massvis av plastskräp från småförpackningar när hunden äter ca 750g/dag.
Minas mat är också dyr eftersom båda äter veterinärkost. Som tur är så är dom små och äter mindre än vad dina gör. Vad kostar deras mat på en månad ungefär?
 
Minas mat är också dyr eftersom båda äter veterinärkost. Som tur är så är dom små och äter mindre än vad dina gör. Vad kostar deras mat på en månad ungefär?
Jag skrev till Pondus nu, och fick faktiskt svar trots att det är helg! Tydligen är 5kg-korvar på väg att lanseras :banana:

Jag brukar räkna på att det går åt 1kg mat per dag, och att maten kostar ca 30kr/kg, så då blir det ca 900kr/mån. Det varierar dock en del beroende på vad jag får tag på för mat och hur mycket de äter. Senaste tiden har det mesta jag köpt kostat någonstans 20-25kr/kg och jag har gett lite av torrfoder som jag fått tag på gratis, men å andra sidan har då Lily ätit 700g istället för 500g ibland. Det hade helt klart varit smidigt med mindre hundar :p
 
L
Jag skrev till Pondus nu, och fick faktiskt svar trots att det är helg! Tydligen är 5kg-korvar på väg att lanseras :banana:

Jag brukar räkna på att det går åt 1kg mat per dag, och att maten kostar ca 30kr/kg, så då blir det ca 900kr/mån. Det varierar dock en del beroende på vad jag får tag på för mat och hur mycket de äter. Senaste tiden har det mesta jag köpt kostat någonstans 20-25kr/kg och jag har gett lite av torrfoder som jag fått tag på gratis, men å andra sidan har då Lily ätit 700g istället för 500g ibland. Det hade helt klart varit smidigt med mindre hundar :p
Jag landar runt 700 kr för maten också plus alla tuggben dom får så det är inte så stor skillnad om man tänker på hur olika hundarna är
 
Torsten har baksmälla :D

Fortfarande trött efter dygnet hos min vän. Att jobba som tapetserare en hel dag och tvingas sova med två tjusiga setterdamer på natten - det sätter spår. Han ligger utslagen på kontoret och har inte den minsta lust att ens gå ut och kissa.

Han äter inte heller, så jag fick lov att ta fram mush för att få i honom nåt. Få se om han kliar sig av det.
 
Åh, jag ska på kort semester bara två dagar och Alvin och Milou ska bo hos mormor och morfar men det är bara mormor som kommer sköta allt med promenader och ja, allt helt enkelt. Oroar mig lite. Alvin är så lätt, jag får på riktigt vända mig om och titta om han fortfarande är med oss för han bara flyter med. Men Milou är ju fortfarande ett litet smått yrväder som aldrig verkar bli vuxen. Sköter sig nästan hela tiden men ibland går han igång på saker, energi som bryter sig ut. Jag hoppas han sköter sig med mormor. Men hon vet ju hur han är eftersom hon känner honom.

Och så är det att dom måste borstas varje dag annars blir det tovor och Alvin är kräsen i maten och svår att få att äta som han ska. Men det kommer han nog också fixa och om han får i sig lite mindre mat två dagar kommer han inte dö av svält.

Jag vet att det kommer gå bra, vi umgås ju flera dagar i veckan och båda grabbarna bodde där 2 veckor när vi var bortresta en annan gång. Och dom har varit dagvakt i flera månader förr. Men samvetet gnager lite, att dom ska behöva ta hand om dom. Men dom har ju sagt ja. Dom kunde säga nej. Och tanken är att nu när det är så varmt behövs bara korta promenader.

Och deras hund älskar att ha Milou hos sig, dom leker hela dagarna och deras hund leker aldrig annars.

Hjälp, känner mig som en hönsnamma. Istället för att skicka med en påse foder och skriva hur mycket dom ska ha har jag mätt upp allt i dospåsar färdiga att ge. Dosetten med Alvins mediciner är fixad, täcken nerpackade och ja, dom är redo inför imorgon.

Tycker verkligen inte om att lämna dom, hönsmamma, hönsmamma, hönsmamma…Hoppas kunna släppa lite av det och ha roligt.
 
Och nu är köksluckorna Milousäkrade med barnlås på dom lådorna som innehåller saker han skulle kunna ha sönder eller bli sjuk av. Lämnade några lådor med saker han aldrig visat intresse för och inte kan få ut för att dom är tunga. Ska fixa med resten så är snart kök/vardagsrum helt och hållet säkert. Känns så lättande.
 
Lånade avkommans tovutredare som hen har till katterna.

Vilken grej! den tog med päls på ett sätt ingen karda, kam eller borste gjort. Och pälsen blir blank och len. Hade aldrig kunnat begripa att den så vass och konstig sak kunde vara så fantastiskt bra. Har beställt en egen nu och ser nästan fram emot pälsfällnng :D
1656915415133.png
 
Upptäckte precis att det är dyrare(!) kilopris om man köper en förpackning med 3kg pondus jämfört med om man köper ett gäng 500g-korvar. Det brukar ju ändå vara billigare med storpacken... Lite surt, för Lily har visat sig älska just pondus, verkar fungera bra på det också och jag är inte pepp på att hantera massvis av plastskräp från småförpackningar när hunden äter ca 750g/dag.

Storpack från Pondus är hela lådor med korvar, 12 kg :) Men kan tänka mig att många mindre butiker bara säljer korvarna styckvis. Rek utpris per kartong är 499:- för hela lådor (alla sorter utom Mild), och typ 25kr/korv om man köper styckvis. Det är också bara påsar och hela lådor som det utgår uppfödarrabatt på.
Trekilospåsarna med hamburgare är billigare än styckvisa korvar, men ändå dyrare än hela kartonger.

Men som du fick svar om, 5-kiloskorvar är på väg!
 
Storpack från Pondus är hela lådor med korvar, 12 kg :) Men kan tänka mig att många mindre butiker bara säljer korvarna styckvis. Rek utpris per kartong är 499:- för hela lådor (alla sorter utom Mild), och typ 25kr/korv om man köper styckvis. Det är också bara påsar och hela lådor som det utgår uppfödarrabatt på.
Trekilospåsarna med hamburgare är billigare än styckvisa korvar, men ändå dyrare än hela kartonger.

Men som du fick svar om, 5-kiloskorvar är på väg!
Jo, hela lådor säljs här också till rabatt men det blir fortfarande så mycket skräp. Jag gillar att gå mot färre och färre plastförpackningar, inte att det blir två nya per dag :p
 
Söker runt bland hundraser och parallellt med det tittar jag även på försäkringspremier.
Det är oerhört spridda skurar mellan olika raser beroende på hälsoläge, storlek och så vidare.
Men vad provocerad jag blev när jag av nyfikenhet kollade kategorin ”blandras”. De hade en väldigt låg premie!!
Inte konstigt att folk säger att ”blandraser är friskare än renrasiga”..
Borde inte blandraser ha en högre premie för att man inte vet hur deras hälsoläge blir?
 
Söker runt bland hundraser och parallellt med det tittar jag även på försäkringspremier.
Det är oerhört spridda skurar mellan olika raser beroende på hälsoläge, storlek och så vidare.
Men vad provocerad jag blev när jag av nyfikenhet kollade kategorin ”blandras”. De hade en väldigt låg premie!!
Inte konstigt att folk säger att ”blandraser är friskare än renrasiga”..
Borde inte blandraser ha en högre premie för att man inte vet hur deras hälsoläge blir?
Jag tror att vissa bolag har högre premie beroende på blandning man uppger. Iallafall så frågade de vad min blandis hade för raser i sig.
Sen kanske blandisar rent statistiskt inte söker lika mycket veterinär vård, många som har renras kanske har dem till sport eller arbete där det större risk för skador medans fler blandisar är sällskapshundar. Det kan ju vara mycket som spelar in men försäkringsbolagen har ju statistik de går på när de sätter premierna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp