Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gick på sen långpromenad med dårarna. Så skönt när det var svalare ute. Vi gick lite i utkanten av skogen, där det var tillräckligt ljust för att kunna se utan pannlampa. Jättespännande sa dårarna, efter att först ha varit skitsura på mig för att de trodde att vi bara skulle gå en kort rastning.

Först hade vi nämligen börjat gå som vi gör med korta rastningsrundorna. Ebrah satte alla tassar i marken och tvärnitade. Hon ville inte gå någon kort liten fjantrunda! Hon ville gå mot rastgården, eller möjligen mot killen jag träffar. Det blev att vi började gå mot honom. Sedan skulle vi vika av åt annat håll. Då var hon skeptisk, men följde med, för åt det hållet ligger bensinmacken som har gett henne korv tidigare! Bara det att nu skulle vi inte till macken heller. Tvärnit igen, och den gången började Lily busa runt som en dåre för att försöka hindra mig från att gå hem. Det var kämpigt(!) att ta sig framåt, men till sist började vi röra oss åt rätt håll i alla fall. Och så vek vi av mot skogen istället för att gå hemåt. Helt plötsligt blev det en väldig fart på Ebrah :rofl:

Nu ligger iaf båda här hemma och sover. Imorgon finns det risk att ovädet med sjukt mycket regn kommer hit, men det verkade bli först fram mot lunchtid, så innan det ska jag försöka ta en tur till rastgården.

Som det ser ut nu planerar också jag och killen jag träffar att flytta ihop i framtiden. Åtminstone innan nästa sommar (beror lite på jobb och såna där roliga saker...). En sak vi är överens om då är att vi vill ha en liten inhägnad gräsplätt så att både Ebrah och Lily kan vara ute så mycket de vill. Jag hoppas verkligen att det blir så, för jag tror de båda skulle älska det.
 
Här går också åska och Doris ligger på helspänn och skakar till och från. Jag spelar radio för att minska ljudet och ligger brevid henne men det är fortfarande läskigt 😔

Tycker så synd om henne och önskar att jag kunde göra något mer för att hjälpa henne.

Jaktsäsongen verkar ha börjat här, det sköts ganska mycket när vi var ute och gick igår så det blev en spänd promenad men det höll sig som tur var en bit bort. Det är så svårt att planera promenader när det kan skjutas när som helst och Doris då blir jättestressad och vill hem på en gång.
 
Torsten rusade ut och skällde upprört.

Jag tittar ut och ser en stor råget på åkern intill tomten. Hjälpte Torsten lite med att skrämma bort den och sen fick han beröm. Han höll sig inne på tomten fast det bara är ett pyttedike som skiljer åker och tomt.
Geten sprang iväg och skällde mycket ilsket när hon nådde skogsbrynet.
 
Idag gjorde Hexa och jag doftprov på eukalyptus och blev Godkända!
🔥
👌


Sen efter det så körde vi en inofficiell Nosework tävling med fyra utomhus sök. Hexa hittade alla 4 men jag var lite väl snabb att markera nummer 2 så blev en felmarkering på grund av mig där
🙈
.
Så vi fick 3 av 4 på pappret.

Så jäkla duktig hon är :bump:
 

Bifogade filer

  • 299854043_613586883512531_7770151044790839607_n.jpg
    299854043_613586883512531_7770151044790839607_n.jpg
    13,2 KB · Visningar: 30
Totalt omotiverad att träna idag och igår önskade jag att det skulle ösregna idag så att jag slapp åka till klubben och kursen.

Jag åkte i alla fall men det gick verkligen dåligt och jag var trött, Milou helt ofokuserad och det var inte lika roligt som vanligt. Kände mig totalt värdelös.

Vi klarade lite saker men det blir liksom bara svårare och svårare för att jag måste komma på nya saker hela tiden och väljer utmaningar från program från TV och youtube.

På slutet bad dom andra på kursen mig att visa lite. Utan förvarning. Dom hade tittat på oss när vi tränade och tyckte vi var så duktiga, ironiskt när jag själv var sjukt inställd på att jag är så dålig. Men när jag fick frågan att visa för hela gruppen fick jag smärre panik, jag tycker inte om att träna eller visa för folk fast jag jobbar på det och jag sa nej flera gånger. Men dom var envisa så tillslut visade jag lite, dom sa att vi var fantastiska och duktiga och dom undrade hur jag gjorde för att jag varken sa momenten muntligt och inte alltid hade särskilt fysiska tecken heller fast det gör jag och det har jag ibland också men vi är så samspelta att det ofta behövs väldigt lite.

Instruktören sa till dom andra när jag var klar att det är så det ska se ut. Dit dom ska kämpa för att nå. Det var lite roligt att höra i alla fall.

Men känner mig uppgiven för jag vet inte om jag ens kommer klara det vi påbörjat men nåja, för tidigt för att ge upp. Väldigt för tidigt efter 30 minuter träning på just den saken. Det vet jag ju. Gjorde ju lite annat också som jag inte var nöjd med heller. Gamla saker som vi inte gjort på länge. Det gick väl egentligen inte uselt men i mitt mående idag skulle jag nog vara missnöjd med högsta poängen.
 
Senast ändrad:
Kursen (nossafari) var kul och Tilda blev jättetrött. Det hela handlade främst om berikning med lukt och smak på olika sätt. Hundarna fick börja med varsin muffins plåt med lite olika saker att smaka på och så pratade vi lite om hur dom gjorde, om dom luktade på allt eller smakade på allt (det var ananas, vom, broccoli, blomkål, rädisor, Kalles randiga, banan, kantarell, tonfisk, och lite annat). Sen blev det massa andra övningar också, leta torkad fisk i halm i ett däck, få ut ett ben från toarulle på snöre, kyckling hals i pappåse, ett helt rått ägg (några hundar var kvicka och krossade det och åt upp allt, tilda skickade lite och sen bara "jaha?" 😂 hon åt dock upp innehållet när jag krossat det), få se/lukta/smaka på såpbubblor med baconsmak, lukta på burkar med tagel, får, katt, blod, kanin (de flesta tyckte blod + katt var mest spännande) lukta på skånkar (vildsvin, älg, rådjur och fågel). Tilda var tyvärr väldigt tillbakadragen pga att hon tycker det är lite jobbigt med andra hundar och vår granne var en 6 månaders malamute, han var lite väl otäck. Även om alla hundar hade eget utrymme med galler/staket runt och filtar som hängde över för att de ska få känna att dom har eget space så blir det ju mycket ljud och lukter.
Hon skötte sig väldigt bra, inget skällande eller pipande men mycket hässjande i början och ville sitta i knät ❤️ så hon var lite tveksam i de flesta övningar men tror att det kommer gå bättre hemma.
Hon visade väldigt mycket intresse för vildsvinsfoten vilket var lite intressant! Det ska bli kul när vi ska genomföra viltspår - prova på.
 
Klibbat omkring o svettats som TL på MH hela dagen.
Åtta hundar och förare som skötte sig himla bra så vi var klara med allihop mer än en timma innan vi brukar vara klara med full dag -så skönt när allt flyter på och inget krånglar!
Direkt ut dryga timmen med gänget här hemma och nu är stegen ihopsamlade för dagen 😆
48935648-0D7C-4EE6-AE31-99A57584ED7E.jpeg


Btw -var på sista delen i beskrivarutbildningen förra veckan och inväntar nu svar från högre instans på om jag klarade mej eller inte 🙈 Tror aldrig jag har varit med om en värre väntan faktiskt 🙃
 
Det sprudlar av idéer nu till freestylen. Insåg att varken jag eller Milou tycker det är särskilt roligt med det nya momentet vi började på idag så vi skippar det och satsar på annat. Har fått mycket energi för lite mer överkomliga trick för just oss, andra kanske klarar vissa saker och andra andra saker så nu accepterar jag det och går vidare. Behöver stärka bådas själv förtroende och glädje. Känns skönt att ha bestämt det.
 
Senast ändrad:
Idag gjorde Hexa och jag doftprov på eukalyptus och blev Godkända!
🔥
👌


Sen efter det så körde vi en inofficiell Nosework tävling med fyra utomhus sök. Hexa hittade alla 4 men jag var lite väl snabb att markera nummer 2 så blev en felmarkering på grund av mig där
🙈
.
Så vi fick 3 av 4 på pappret.

Så jäkla duktig hon är :bump:

Grattis! Bra jobbat 👌🥳
Så kul med tävlingar framöver 😁
 
Träffade ikväll grannarna med vår JRT-kompis :heart Mina damer blev jätteglada och det var så fint att träffa dem igen.

De berättade också att de tittar efter en ny liten JRT, och jag erbjöd mig att hjälpa till eftersom de har dålig koll på det här med BPH/MH och hälsoundersökningar. Deras nuvarande hund är ändå 16, snart 17 år och honom tog de över från en familjemedlem, så de har aldrig behövt sätta sig in i alla "köpa hund-grejer".

Så nu sitter jag här och kollar på avelsdata, undersöker BPH-resultat m.m. Hittar hundar som verkar ok, hittar hundar med bedrövligt BPH parad med hund utan BPH... Det verkar finnas lite allt möjligt. OM någon här på buke har bra koll på SKK-reggade JRT så får ni gärna hojta till :)
 
Här börjar björnjakten nu och jag är så orealistiskt rädd för björn så det finns inte :angel: Så inte nog med att jag nu riskerar att möta på lösa jakthundar på promenaderna (med en hundaggresiv hund) så kommer björnarna röra på sig mer. Bor ju mitt ute i skogen så kommer hålla mig hemmavid Ngn vecka nu innan jag vågar mig upp på bergen igen.
 
Fan. Någon av dårarna har lyckats plundra godislådan, min godislåda alltså. Där fanns minttabeletter som de smakade och sedan kladdade in i öron och allt, och så fanns det Toblerone. Nu finns det ingen Toblerone. Det värsta är väl att vi inte hittar aluminiumfolien som brukar vara runt den heller.

Så, nu åker vi in till veterinären. Vet inte om man ska kolla först om det är någon idé att kräka dem nu när det gått någon timme?

Suck. Jag som bara ville hem och vila...
 
Fan. Någon av dårarna har lyckats plundra godislådan, min godislåda alltså. Där fanns minttabeletter som de smakade och sedan kladdade in i öron och allt, och så fanns det Toblerone. Nu finns det ingen Toblerone. Det värsta är väl att vi inte hittar aluminiumfolien som brukar vara runt den heller.

Så, nu åker vi in till veterinären. Vet inte om man ska kolla först om det är någon idé att kräka dem nu när det gått någon timme?

Suck. Jag som bara ville hem och vila...
Jag ringer alltid innan jag kör in om det är akut för råd.
Är det ett stort Toblerone eller vanligt? Bra är det ju inte, men det är ju mest mjölk och med stora hundar så är det förhoppningsvis inte särskilt illa.
 
Jag ringer alltid innan jag kör in om det är akut för råd.
Är det ett stort Toblerone eller vanligt? Bra är det ju inte, men det är ju mest mjölk och med stora hundar så är det förhoppningsvis inte särskilt illa.
Det är en vanlig 100g. Ringde min vanliga vet först som rådde oss att åka in, men får åka till annat ställe som kan ta emot akut. Själva chokladen är väl inte det jag är orolig för egentligen utan det är just om det ätits aluminiumfolie också.
 
Jahapp. På det större djursjukhuset räknade de igen på kakaohalten, sa att det inte skulle vara farligt ens om Ebrah ätit allt själv och att aluminiumfolien borde vara ofarlig för en så stor hund som hon ändå är. De kunde såklart kräka damerna om vi ville, men även veterinärerna "bakom kulisserna" hade pratat och tyckte det verkade onödigt. Sååå nu åker vi hem igen. Trötta, hungriga, men åtminstone inte lika fattiga som befarat.
 
Jahapp. På det större djursjukhuset räknade de igen på kakaohalten, sa att det inte skulle vara farligt ens om Ebrah ätit allt själv och att aluminiumfolien borde vara ofarlig för en så stor hund som hon ändå är. De kunde såklart kräka damerna om vi ville, men även veterinärerna "bakom kulisserna" hade pratat och tyckte det verkade onödigt. Sååå nu åker vi hem igen. Trötta, hungriga, men åtminstone inte lika fattiga som befarat.
Jag hade inte heller kräkt henne i det läget! Det är ganska lite, och väldigt tunn folie runt en toblerone så den ska kunna passera :)
 
Börjat fundera på heelworkprogram till klass 3. Kommer fortsätta på samma låt men ändra lite och så klart förlänga. Behöver träna in två nya positioner och att hon kan backa och gå åt sidan i positioner hon redan kan. Testade det senare idag. Hon fattade direkt! Så nu kan vi lägga krut på de nya positionerna i stället. Och jag har bokat in en privatträning om en månad med VM-bronsmedaljören i heelwork, som nu också går domarutbildning, för att checka av programmet.
(Låter häftigt med träning för medaljör, men sporten är liten och jag har känt henne i några år. Men hon är så klart duktig!)
 
Jag hade inte heller kräkt henne i det läget! Det är ganska lite, och väldigt tunn folie runt en toblerone så den ska kunna passera :)
Första stället jag pratade med, där började de prata om att de måste kräka, att det kunde bli aktuellt med att ha hunden inlagd med dropp över natten och allt möjligt... Nog för att jag förstår att de alltid hellre rekommenderar en att åka in en gång för mycket än en gång för lite, men det kändes verkligen som så otroligt skilda besked från folk nu :cautious: Nåja. Imorgon ska jag städa hela hemmet. Och hitta ny förvaringsplats för mitt godis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp