Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har upptäckt att Ebrah dricker betydligt mindre när hon får lite havregrynsgröt i maten. Men. Istället kan hon då bli så hungrig på morgonen att hon blir illamående och knappt vill äta pga det (vilket känns ganska extremt med tanke på hennes enorma aptit). Får se om det löser sig när/om magen vänjer sig vid att hon inte dricker så mycket...
 
Insåg precis att Lily faktiskt är gammal nog för att tävla rallylydnad nu :rofl: Det är också en tävling inte allt för långt ifrån oss om ca 2 månader, och hon kan faktiskt en hel del saker. Kanske vore det läge att faktiskt träna lite målmedvetet med henne nu och se om det går att få till en start sedan?
 
Här hemma ligger hundarna och snarkar i kapp, tydligen jobbigt att bo borta :love: men de hade skött sig jättebra och charmat in sig hos pensionatägarna så det känns bra! Alltid nervöst att lämna bort dom men nu vet vi ju att den möjligheten finns när det behövs hundvakt!
 
Varit på freestyle-tävling hela dagen så nu är både jag och hund trötta. Men vi har fått två uppflytt i klass 1. Tar vi det tredje i morgon har vi titeln.
Vi tog tredje uppflyttet igår!
20220815_131656.jpg

Idag är både jag och hund helt slut. Var nästan 30 grader varmt hela helgen och långa dagar. Men trevligt och en mycket bra arrangerad tävling.
 
Åh jösses vad vi har sprungit idag,nästan 1,5 timme i otroligt varmt och klibbigt väder. Det var rejält kämpigt för min astma började snabbt. Valde att avsluta när Milou var nära att bli för trött och då var alla hundar trötta, plus att vi hundägare dröp av svett så det blev raka vägen in i duschen. Första agility lektionen på riktigt för oss så vissa saker var lite svåra men vi lyckades lösa det. Tror alla andra hade kört två, tre, fyra omgångar kanske fler så vi var färskast men trots några små missar som enbart var mitt fel eller ovana från oss båda så var Milou suverän.

Hoppade in i en fortsättningsklass för även om vi bara tränat lite på egen hand så passar vi definitivt inte i nybörjarklassen, den är alldeles för lätt.

Stämningen var bra hos hundarna, alla utom en som hade satt som mål att attackera mina hundar när han var lös men han skärpte dig efter ett tag. Då vi var 5 hundar som Milou aldrig träffat och han var så lugn. Känner inte igen den hunden jag har nu mot förr, extrem skillnad. Och min rädsla att han skulle springa iväg till någon annan hund behöver jag inte ens oroa mig för. Alla var lugna utan den kaxiga som rymde några gånger och gav sig på lilla Alvin som låg lugnt i huset och inte gjorde en fluga förnär.

Det var så skönt, man står alla nära inpå varandra i vissa kombinationer och mellan rundorna och ändå kunde vi alla 6 ha dom lösa när det var vår tur, stå i i en grupp med bara någon meter eller så mellan oss. Och Milou tog det så bra. Så jag är nöjd. Han har gjort ENORMA framsteg på den fronten plus att själva agilityn gick bra. Men är mest glad för han sociala framsteg och att jag vågade ha Milou lös och inget farligt hände som i katastroftankarna.
 
Började dagen med att gå till rastgården med dårarna. Nu slappar vi lite i soffan innan det är dags för jobb :) Och justja. Igår glömde jag att ge havregrynsgröt till Ebrah för det blev lite allmänt tokigt kring maten osv. Under natten drack hon dubbla mängden vatten mot vad hon druckit de dagar som jag gett gröt i middagsmaten, så nu fick hon lite gröt till frukost istället. Får se hur jag ska fortsätta med det här. Det enda jag vet är att jag ska köpa mer havregryn nästa gång jag handlar mat :p
 
Började dagen med att gå till rastgården med dårarna. Nu slappar vi lite i soffan innan det är dags för jobb :) Och justja. Igår glömde jag att ge havregrynsgröt till Ebrah för det blev lite allmänt tokigt kring maten osv. Under natten drack hon dubbla mängden vatten mot vad hon druckit de dagar som jag gett gröt i middagsmaten, så nu fick hon lite gröt till frukost istället. Får se hur jag ska fortsätta med det här. Det enda jag vet är att jag ska köpa mer havregryn nästa gång jag handlar mat :p
Har du nära till flera hundrastgårdar där det ofta finns plats? Den närmsta för mig ligger flera km iväg och är nästan alltid upptagen. Sen förstår inte mina jyckar glädjen av sådana, Alvin nosar runt lite och går och lägger sig hos mig. Milou nosar också runt lite men är inte heller så förtjust i att springa runt där och lägger sig också sen så att vi kan lika gärna gå en vanlig promenad och sätta oss på valfri plats så kan dom göra precis samma sak :p
 
Var på klubben igår på gruppträning öppen för alla. Superkul och så imponerad av hur instruktören fick ihop allt så att det passade alla så bra fast det var sån himla blandning på hundar och folk.
Jack har inte riktigt kommit in i situationen än och blir väldigt spänd och ofokuserad. Men det kommer säkert ge med sig efter ett tag. Om två veckor börjar vi agilitykursen så då kanske det går lättare när han får göra något riktigt kul.
 
Var på klubben igår på gruppträning öppen för alla. Superkul och så imponerad av hur instruktören fick ihop allt så att det passade alla så bra fast det var sån himla blandning på hundar och folk.
Jack har inte riktigt kommit in i situationen än och blir väldigt spänd och ofokuserad. Men det kommer säkert ge med sig efter ett tag. Om två veckor börjar vi agilitykursen så då kanske det går lättare när han får göra något riktigt kul.
Milou var också spänd första kurserna och satt och muttrade för sig själv och jag valde att ge honom utrymme så han inte behövde stå mitt i allt. Men nu, nu kan vi vara med på både rally, freestyle och agility och stå mitt i klungan omringad av alla andra hundar och han tycker det är helt ok, inget att stressa för. Han har alltid varit fokuserad på mig just vid träningsmomenten, det var mellan våra gånger när han bara skulle vänta som han tyckte det var jobbigast.

Så håll ut, det kommer släppa med bra erfarenheter och tålamod och motivation för att jobba.
 
Har du nära till flera hundrastgårdar där det ofta finns plats? Den närmsta för mig ligger flera km iväg och är nästan alltid upptagen. Sen förstår inte mina jyckar glädjen av sådana, Alvin nosar runt lite och går och lägger sig hos mig. Milou nosar också runt lite men är inte heller så förtjust i att springa runt där och lägger sig också sen så att vi kan lika gärna gå en vanlig promenad och sätta oss på valfri plats så kan dom göra precis samma sak :p
Jag har typ 4st inom gångavstånd, ytterligare några om man vill gå lite längre. Är man ute annat än vid rusningstid så finns det alltid någon ledig :) Mina springer ju gärna, så för oss är rastgårdarna guld värda, men sedan vill de gärna gå promenader och nosa runt också, så vi gör båda delarna. Försöker låta dem springa minst varannan dag och ta långpromenad på minst 1 1/2 timme dagligen. Ibland blir det dock flera längre rastningsrundor istället för långpromenad om vi går till rastgården. Tyvärr är rastgårdarna åt fel håll för att gå att kombinera med skogspromenader.
 
Milou var också spänd första kurserna och satt och muttrade för sig själv och jag valde att ge honom utrymme så han inte behövde stå mitt i allt. Men nu, nu kan vi vara med på både rally, freestyle och agility och stå mitt i klungan omringad av alla andra hundar och han tycker det är helt ok, inget att stressa för. Han har alltid varit fokuserad på mig just vid träningsmomenten, det var mellan våra gånger när han bara skulle vänta som han tyckte det var jobbigast.

Så håll ut, det kommer släppa med bra erfarenheter och tålamod och motivation för att jobba.
Ja det kommer nog bli bättre och bättre 🙂
 
Jakten på framtida hunden fortsätter. Har mailat till en uppfödare av MAS som jag köpte häst av för några år sen. Vet ju att det är en spretig ras men har träffat flera som varit väldigt bra och precis det jag vill ha. Så omöjligt kan det ju inte vara om man lägger ner tid på att hitta rätt.. Men vi får se, kan ändra mig.
 
Hemma, och det är Torsten också :love:

Avkommans sambo kom över med honom. Han blev tokigt glad, sådär glad han bara blivit av att träffa avkomman. Nu ligger han på golvet helt avslappnad och tillfreds. Min fina kille. Vi har ju inte setts sen den 23 juli.

Imorgon ska vi åka iväg till en skog (jag orkar inte till skogen här hemma) så han får springa lös en stund. Jag är så orkeslös att jag satt på en pall och stekte köttfärs nyss. Stod jag upp så svartnade det för ögonen. De längre promenaderna få komma efterhand.
 
Här fortsätter vi att träna rallylydnad och har börjat gå med i en träningsgrupp som är på onsdagar vid 18 tiden på vår brukshundsklubb :). Vi ska även göra doftprov på lördag för nosework och hoppas vi klarar av det och kan börja tävla. Vi gjorde även vårt första spår igår och det gick väldigt bra, dock fattade hon inte riktigt de två första spåren men vid tredje hade hon förstått och spårade jättebra :heart.
Har även kontaktat en vallnings instruktör vi ska börja gå hos lite mer regelbundet :D.

Hexa har även börjat simma mycket bättre med sin flytväst och blir bara bättre och bättre för varje gång.
 

Bifogade filer

  • 299651762_1117141758887643_6507226007756077871_n.jpg
    299651762_1117141758887643_6507226007756077871_n.jpg
    13,4 KB · Visningar: 26
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp