Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min hund kan inte äta rått, han blir sur i magen då. Han är allergisk och tål iofs inga färdiga torr- eller färskfoder. Jag får laga egen mat till honom som alltså måste vara tillagad . Han kan äta konserver för magen men bajsar mängder och tappar i vikt om han inte får kolhydrater också. Jag ger honom havregrynsgröt.

Allergi kan ju ge alla möjliga konstiga symptom, har ni gjort en allergiutredning?
Ingen allergiutredning gjord, men jag har funderat på det här med att ge blötmat från veterinär för mage för att se om det ger någon effekt.
 
Igår var killarna med i fårhagen när vi fixade med fåren, sen blev det en långpromenad på kvällen.
Idag var jag med alla hundarna och tränade i hundhall, Spock börjar vara hyfsad på att ligga och vänta på sin tur även när det händer spännande saker.

Spock och Tay
20221128_103414.jpg
 
Lite intressant ändå. Igår gav jag Ebrah, utöver vanliga middagen, massor av ris, en del psyllumfrön och lite gurkmeja. Inatt drack hon ungefär en halvliter, kanske lite mer, istället för att tömma båda stora skålarna (kanske 2 1/2 liter). Gjorde samma grej nu till frukost, får se om det påverkar hur mycket hon dricker under dagen.
 
Min kära vovve hade under en period i höstas lite ont i magen, han vaknade på nätterna och var tom i magen så han fick lite mat då och sen kunde han somna om.
Vovven har inte ont i magen längre men han tycker det är sjukt orimligt att nattserveringen har upphört. Det talar han om varje natt. Han är smart, för jag är inte den starkaste när jag väcks kl 2-3. Han har alltså fått mat, för att få tyst på skrället. Men nu får det fan vara slut på det. Vilket resulterar att jag inte sovit något sen kl 2 inatt för han har skrikit åt mig konstant. Kul med djur :)
Svarar mig själv, för det hänger ihop. Inatt har vi äntligen sovit en hel natt, utan att bli väckta. Det är jag extremt tacksam för.
Jag var iväg på julbord med jobbet igår. Sociala tillställningar är inte min grej och eftersom vi jobbar hemifrån så känner vi knappt varandra, vi hörs i stort sätt bara över Teams i arbetsrelaterade frågor. Fan vad jobbigt det var! Ville bara gråta hela kvällen. Så när jag kom hem behövde jag verkligen gosa med mina hundar. Ovan nämnda odåga sov hela natten med huvudet på min huvudkudde. Jag tror han kände på sig att min dag varit tuff och att jag behövde honom :heart
 
Passade på att lägga ett viltspår på morgonen som vi sen gick i slutet av lunchpromenaden. Viltspåren är så sjukt OP*, ingen som helst tvekan :D Några hundra meter och ett par 90-gradersvinklar, funderar på anlagsprov i vår :)

425EED7D-C4C5-4660-86F9-1C6EF0AE6A53.jpeg


* overpowered, ifall nån inte slänger sig med gamingslang till vardags
 
Lugn morgon idag. Hoppas på att regnet kommer såpass sent att jag hunnit fram till jobbet innan men kommer nog ha regntäcken på damerna för säkerhets skull när vi går dit. Ebrah har inte druckit direkt efter maten varken igår eller idag, vilket är extremt ovanligt. Hoppas verkligen(!) att den här dieten fungerar längre än en vecka... Vilket förövrigt påminner mig om att det är dags att göra matlådor eftersom vi äter middag på jobbet.

En vecka kvar till Sthlm Hundmässa. Jag har inte bestämt vilka kläder jag ska ha på mig och det är inte allt som är klart till rasmontern än... :cautious:
 
Dagens promenad blev längre än planerat. Det finns en trevlig sträcka genom dungar och på grusväg mellan åkrarna som jag brukar gå fram och tillbaka. Nu hade grusvägen förlängts över en åker och en bit till så man kunde gå längre utan att vända. Så helt plötsligt har vi 30 min längre att gå om vi vill.

Hunden blev lerig och behövde duscha. Jag satte på duschen innan jag bett henne gå in i den och så brukar jag tydligen inte göra. Plötsligt gick hon själv in i duschen utan kommando, ungefär som "du glömde mig, jag ska ju vara i duschen när vattnet rinner". Och hon tycker inte om att duscha!
 
Tre pass med klöv och hon är självutnämnd storvilts-king 🙄

Hon brukar hålla sig nära och vara uppmärksam på var jag är. Så något förvånad blev jag idag när hon travar iväg genom blåbärsriset med nosen i backen, svansen i vädret och totat döv O_o LÅNGT!

Och jodå: hon följer ett älgspår. Blivande viltspårschampion eller odåga — kanske båda.
 
Den här lilla är jag såld på sedan länge 😍

Men spaniels generellt, både och!
Jag vill gärna ha en i framtiden för jaktens skull, det är verkligen ett otroligt roligt sätt att jobba med sin hund.
Men, många spaniels ligger rätt högt i stress och är väldigt veka, vilket jag har lite svårt för.
Den dagen jag ska skaffa en så hoppas jag ha mycket mer kött på benen och ha mer koll på linjer, för det finns ganska mycket jag inte vill ha.
Om jag får fråga då jag är nyfiken :o:D Du har ju labradorer och wachtlar. Labradorerna känner jag till att de jobbar inom jakten som apporterande hundar. Wachtel stöter fram djur om jag uppfattat rätt.
Cockerspaniel läser jag fungerar som både och, stötande och apporterande hund, vad upplever du för skillnad mellan en spaniel och en labrador/wachtel (då jag får uppfattningen att en spaniel kan jobba inom bägge områdena)? Blir nyfiken när du säger att det är ett roligt sätt att arbeta med hunden då det låter på dig som att det är annorlunda från de andra två raserna ☺️
 
Om jag får fråga då jag är nyfiken :o:D Du har ju labradorer och wachtlar. Labradorerna känner jag till att de jobbar inom jakten som apporterande hundar. Wachtel stöter fram djur om jag uppfattat rätt.
Cockerspaniel läser jag fungerar som både och, stötande och apporterande hund, vad upplever du för skillnad mellan en spaniel och en labrador/wachtel (då jag får uppfattningen att en spaniel kan jobba inom bägge områdena)? Blir nyfiken när du säger att det är ett roligt sätt att arbeta med hunden då det låter på dig som att det är annorlunda från de andra två raserna ☺️
Svarar lite trots att jag är fel person. ;) Även om både wachtel och cocker beskrivs som stötande hundar så jagar de i praktiken helt olika. Wachtel ska jobba självständigt på 200-500 meter ifrån föraren och försöka finna vilt. Cockern ska jobba "under bössan" dvs nära föraren och stanna när den stöter ett vilt så att föraren kan skjuta.
 
Svarar lite trots att jag är fel person. ;) Även om både wachtel och cocker beskrivs som stötande hundar så jagar de i praktiken helt olika. Wachtel ska jobba självständigt på 200-500 meter ifrån föraren och försöka finna vilt. Cockern ska jobba "under bössan" dvs nära föraren och stanna när den stöter ett vilt så att föraren kan skjuta.
@Asko - lägger till (och de mer kunniga får rätta om jag snurrar till det): som jag förstår det används wachtel också för att driva viltet korta sträckor/tidsperiod. En spaniel (cocker, springer osv) får absolut inte gå efter viltet. När hunden finner vilt ska den stanna spontant. Spanieln jagar så nära föraren/skytten att skottet kommer direkt och en hund som går efter kan därför råka illa ut. Wachtel får också - såvitt jag förstår - skalla under arbetet. En spaniel får absolut inte skälla, inte låta över huvud taget när den arbetar eller är ute på jakt. Sedan skiljer också viltet. Med en wachtel jagar många klövvilt, i alla fall här i Sverige. Spaniels som jagar på spanielvis används inte till det utan det är fågel, typ rapphöna och fasan, som är huvudfokus. Generellt småvilt säger nog de som vet. Jag har sett en hund stöta och apportera en hare som råkade dyka upp på ett jaktprov där viltet annars uteslutande bestod av fasan. Det heter f ö cocker spaniel för att de små spanielsen (cocker, springer, field m fl var ursprungligen samma ras) ansågs passa bra till morkullor - woodcock.
 
Tack för era svar @Snurrfian och @Myrten :up: Väldigt intressant! Det där med att en spaniel ska stanna till spontant när den finner något vilt, gör de det instinktivt eller behöver man träna dem till det?

Det får mig även att tänka på pointern, men jag antar att det är skillnad i deras arbetssätt också? :)
 
Har försökt. Resultatet blir att hon springer runt och skriker, och när hon väl får vatten igen så dricker hon tills hon spyr. De enda gånger hon är stressad är just när hon inte får dricka så som hon vill.
Jag förmodar att du redan har testat, men skriver ändå: Har du provat att ge henne vatten i en skål som är svår att dricka ur? Kanske ens sån skål för hundar som äter för fort? Eller att lägga stenar eller annat i vattenskålen så att det blir svårare att komma åt vattnet?
 
Tack för era svar @Snurrfian och @Myrten :up: Väldigt intressant! Det där med att en spaniel ska stanna till spontant när den finner något vilt, gör de det instinktivt eller behöver man träna dem till det?

Det får mig även att tänka på pointern, men jag antar att det är skillnad i deras arbetssätt också? :)
Det finns till viss del nedärvt, men det är något man behöver träna för att det ska vara stabilt. Pointern jobbar på större områden och ska frysa för att sedan resa fågeln när jägaren kommer i position och ger kommando. Det finns likheter men ändå mycket som skiljer. :)
 
Jag förmodar att du redan har testat, men skriver ändå: Har du provat att ge henne vatten i en skål som är svår att dricka ur? Kanske ens sån skål för hundar som äter för fort? Eller att lägga stenar eller annat i vattenskålen så att det blir svårare att komma åt vattnet?
Det påverkar inte hur mycket hon dricker. Om hon blir desperat på vatten så försöker hon dricka ur vattenglas, pyttesmå vattenpölar ute, kan i värsta fall dricka mitt te om inget annat finns tillgängligt... Men ja, för stunden är det relativt lugnt pga ändrat foder :)
 
Det finns till viss del nedärvt, men det är något man behöver träna för att det ska vara stabilt. Pointern jobbar på större områden och ska frysa för att sedan resa fågeln när jägaren kommer i position och ger kommando. Det finns likheter men ändå mycket som skiljer. :)
Så imponerande med dessa hundar! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp