Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första agilityträningen för oss idag sen vi gick grundkursen i september. Trodde allt skulle vara bortglömt, men det var helt tvärtom! Allt gick till och med mycket bättre än innan uppehållet och Jack blev så ivrig och taggad när han såg hunden innan oss köra.
Men jag min klant körde ju så klart på lite för mycket för att det var så himla kul så det slutade med att han tappade fokus helt(inte så konstigt) :banghead: Jag vill alltid testa liiite till bara :meh: Får försöka bättra mig där! Men det är ju så härlig känsla när det flyter på :love:
 
Mamma är en sån där person som rättfärdigar sitt beteende med ”jag är rak/ärlig” alternativt ”jag säger som det är, sån är jag.”

Det är inte första gången vi har liknande situationer och det låter ofta
”Jag blir ledsen när du säger sådär”
”Men det är ju sant!”
Vet inte hur man ska bete sig då när det är hennes inställning
"Man ska vara snäll!" :mad:
Jag hade nog snäst det, undra vad din mamma hade svarat på det.
Om det är viktigare att vara rak/ärlig trots att man då sårar någon så är det uppenbarligen en människa som man inte vill umgås med.
Tycker hon att man är elak som säger det sista så säger jag att jag är bara rak/ärlig :meh:
 
De är ju så härliga 😍
Ja det är nog absolut en av dom gladaste hundarna man kan ha i alla fall 😁 det som får mig att tveka är att våran mark inte passar till spanieljakt. Så det blir i så fall i första hand viltspår/eftersök, agility, rally och apportering(mest för aktiveringens skull, vi skjuter sällan fågel). Så vet inte om det blir dumt att köpa en hund som man inte främst använder till det den är avlade för. Har ju sett att många har jaktcocker till enbart agility, ingen jakt alls. Men vet inte om det känns riktigt rätt.
Har ju alltid haft cocker av utställningsmodellen så känns som en bra övergång nu när jag vill ha mer energi, arbetsvilja och slippa trimbordet 😅
 
Sitter i soffan med hundarna. Lily har bestämt sig för att hon ska ha två stora tuggben här, Ebrah vill mest ligga under en filt och sova. Drygt en timme kvar innan jag behöver göra mig i ordning för att jobba. Varje millimeter av kroppen skriker att det är dags att gå och lägga sig. Hoppas det blir bättre senare. Imorgon hoppas jag på att ha energi till en rejäl skogspromenad, för nu snöar det igen så det lär bli väldigt fint ute.
 
Ja det är nog absolut en av dom gladaste hundarna man kan ha i alla fall 😁 det som får mig att tveka är att våran mark inte passar till spanieljakt. Så det blir i så fall i första hand viltspår/eftersök, agility, rally och apportering(mest för aktiveringens skull, vi skjuter sällan fågel). Så vet inte om det blir dumt att köpa en hund som man inte främst använder till det den är avlade för. Har ju sett att många har jaktcocker till enbart agility, ingen jakt alls. Men vet inte om det känns riktigt rätt.
Har ju alltid haft cocker av utställningsmodellen så känns som en bra övergång nu när jag vill ha mer energi, arbetsvilja och slippa trimbordet 😅

Helt ärligt tycker jag nog att man ska stå över en jaktspaniel om man inte kan erbjuda den någon jaktlig träning alls.
Men det är ju jag :p

Jag vet att en del har dem bara för agility och på sin höjd apporterar lite, men ja… Det är ju inte där en spaniels jaktlust ligger, att apportera och spåra är ju bättre än inget, men jag tror man lurar sig själv om man tänker att det motsvarar jakt eller jaktträning. Jag menar inte att du gör det, men jag ser det rätt ofta på sociala medier.

Nu svär jag i kyrkan, men jag tycker generellt att många av de agilityhundar jag ser ligger på en stressnivå som omöjligt kan vara hälsosam och som aldrig hade varit okej i någon annan situation i livet. Att då stoppa in en spaniel som redan innan ligger otroligt högt i arbetsintensitet i de situationerna… nja, jag vet inte.
 
Ge henne mantrat jag övertagit från en vän. Innan man säger nåt bistert ska man tänka:
-är det sant, är det snällt, är det nödvändigt?

Exakt, var på väg att skriva samma! Och får man inte två rätt av tre i den där ramsan, så håller man käften. (Såna är reglerna men jag har dålig impulskontroll och får ibland ta till plan B som är att be om ursäkt..)
 
Helt ärligt tycker jag nog att man ska stå över en jaktspaniel om man inte kan erbjuda den någon jaktlig träning alls.
Men det är ju jag :p

Jag vet att en del har dem bara för agility och på sin höjd apporterar lite, men ja… Det är ju inte där en spaniels jaktlust ligger, att apportera och spåra är ju bättre än inget, men jag tror man lurar sig själv om man tänker att det motsvarar jakt eller jaktträning. Jag menar inte att du gör det, men jag ser det rätt ofta på sociala medier.

Nu svär jag i kyrkan, men jag tycker generellt att många av de agilityhundar jag ser ligger på en stressnivå som omöjligt kan vara hälsosam och som aldrig hade varit okej i någon annan situation i livet. Att då stoppa in en spaniel som redan innan ligger otroligt högt i arbetsintensitet i de situationerna… nja, jag vet inte.
Nä det är precis så jag tänker också om jakten. Huvudet säger det, men sen vill hjärtat något annat och envisas med att smälta helt när en jaktcocker dyker upp 🙈
Mina andra alternativ känns inte heller helt 100. Har mest varit inne på mas, men spretig ras även fast det känns som jag hittat en bra uppfödare. Sheltie, men tycker det är sjukt jobbigt med för mycket ljudande. Igår träffade jag på en trevlig tollare på träningen, men samma där med jakten... Känns hopplöst att hitta en ras utan "men" 😔
 
Nä det är precis så jag tänker också om jakten. Huvudet säger det, men sen vill hjärtat något annat och envisas med att smälta helt när en jaktcocker dyker upp 🙈
Mina andra alternativ känns inte heller helt 100. Har mest varit inne på mas, men spretig ras även fast det känns som jag hittat en bra uppfödare. Sheltie, men tycker det är sjukt jobbigt med för mycket ljudande. Igår träffade jag på en trevlig tollare på träningen, men samma där med jakten... Känns hopplöst att hitta en ras utan "men" 😔

Jag tycker att en retrievers jaktlust är betydligt enklare att tillgodose än en spaniels :) jaktträning för retrievers kan göras på en åkerplätt och med dummies, det är ofta mycket enklare än att lösa möjligheter för spanieljakt. Så är du sugen på en Tollare tycker jag inte att du ska begränsa dig pga det jaktliga hos dem, om du kan tänka dig att apporteringsträna :)
 
Jag skrev om detta i planer tråden men nu är det bestämt. Pajaz flyttar tillbaka till sin förra ägare i Januari och jag tar herr terv på prov. Det känns bra. Pajaz har varit extremt kelig och plåstrig hela helgen, så att han varit dryg. Det är ju för att jag mått dåligt, men det har han ju upplevt tidigare utan att vara såhär. Men nu har jag landat lite mer i beslutet. Det kommer bli bra. Den här gången får jag all information om hunden, får se filmer på alla möjliga situationer och både hon som har honom och uppfödaren är måna om att det ska bli rätt efter allt som varit med Pajaz så jag inte blir helt avskräckt från hund för alltid.
Vill poängtera att jag fick allt detta på Pajaz också, men kom inte i kontakt med förra ägaren förens vi hade Pajaz hemma då han omplacerades av en organisation. Förra ägaren har varit helt fantastisk hela resan och ville precis som jag att detta skulle funka. Hon har blivit en väldigt kär vän. Av organisationen fick vi några filmklipp som inte alls visade intensiteten på hans utfall. Vi är båda oerhört missnöjda med hur organisationen betett sig på många områden. Men inget fel har begåtts av förra ägaren som gjort allt hon kunnat för att hjälpa oss :heart Hon är fantastisk på alla sätt och vis.
 
Jag tycker att en retrievers jaktlust är betydligt enklare att tillgodose än en spaniels :) jaktträning för retrievers kan göras på en åkerplätt och med dummies, det är ofta mycket enklare än att lösa möjligheter för spanieljakt. Så är du sugen på en Tollare tycker jag inte att du ska begränsa dig pga det jaktliga hos dem, om du kan tänka dig att apporteringsträna :)
Jag ska absolut kolla närmare på tollare 🙂 har inte tänkt så mycket på tollare innan då jag aldrig träffat på någon, förän nu då.
 
Dagens i-landsproblem. Behöver köpa en del saker till hundarna. Varför kan inte allt bara finnas på samma ställe? Nu måste jag sitta o beställa små leveranser från 3-4 ställen. Irriterande :arghh:
Vad är det du är på jakt efter då? Jag tycker mest det känns som om alla butiker har samma sortiment så jag blir sällan shoppingsugen :p Det är Hurtta och Dogman oavsett om man tittar på fysiska butiker eller på nätet, och så lite från kanske Rukka. Dogmania hade roligt sortiment ett tag men jag upplever att det också börjar bli mer "som alla andra". Jami är väl min nya favorit, för tillfället iaf...
 
Ligger i sängen efter en hektisk dag. Imorgon börjar jag jobba först kl 13, så planen är att hinna ta en ordentlig promenad med damerna innan det och hitta någon snöig rastgård för dem att leka i. Det snöade nästan hela dagen idag och Lily skuttade med nosen i snön nästan hela vägen hem från jobbet :p Ebrah lär också bli busig, när hon väl förlåtit mig för att middagen serverades nästan 3 timmar för sent pga jobb. Herregud vad hon drog hårt i kopplet så fort hon förstod att vi var på väg hem. Hon hade INTE tid att vänta, det var faktiskt dags för middag!
 
Vi har hittills lyckats leverera alla 15 adventskalender luckor. Här vänster tass på fot iförd nytt täcke i filt att ha på dagiset.

Då kan det väl vara kul att göra reklam;)
 

Bifogade filer

  • 693D805B-ECAE-4EE6-9048-6F784732E325.png
    693D805B-ECAE-4EE6-9048-6F784732E325.png
    384,8 KB · Visningar: 39
Urpremiär med täcke! B är verkligen ingen fryslort, men idag har vi -28, så jag dammade av dobermannens gamla täcke. Det är ganska precis 11 år sedan det användes 🖤 men jag har stort hus och kan unna mig att spara på bra-å-ha-grejer…

4A6F688E-9E09-4F17-B12B-E73FD9430693.jpeg
 
Urpremiär med täcke! B är verkligen ingen fryslort, men idag har vi -28, så jag dammade av dobermannens gamla täcke. Det är ganska precis 11 år sedan det användes 🖤 men jag har stort hus och kan unna mig att spara på bra-å-ha-grejer…

Visa bifogad fil 107957
Åh, ett sånt täcke har jag också liggandes någonstans! Fast lite omsytt och anpassat för att fungera på saluki. Från förr när Hööks faktiskt gjorde täcken som kunde passa hundar och som hade bra kvalitet...

Här har vi -13 idag och jag tycker att det är kallt, men tja, det är ju bara att klä sig ordentligt egentligen. Varken jag eller damerna frös på morgonrastningen och jag uppskattar att luften blir så tunn och lätt att andas. Deras nya, supervarma vintertäcken är verkligen hur bra som helst, och jag älskar min varma dunjacka.
 
Åh, ett sånt täcke har jag också liggandes någonstans! Fast lite omsytt och anpassat för att fungera på saluki. Från förr när Hööks faktiskt gjorde täcken som kunde passa hundar och som hade bra kvalitet...

Här har vi -13 idag och jag tycker att det är kallt, men tja, det är ju bara att klä sig ordentligt egentligen. Varken jag eller damerna frös på morgonrastningen och jag uppskattar att luften blir så tunn och lätt att andas. Deras nya, supervarma vintertäcken är verkligen hur bra som helst, och jag älskar min varma dunjacka.
Ja, Hööks gamla täcken var bra grejer ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp