Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
I morgon blir första agility vinterträningen för oss i ridhuset. Det visar att det ska vara -6 och jag är en fryslort deluxe 🥶 3 timmar är bokade. Hur klär man sig för att inte frysa ihjäl men samtidigt kunna springa fort? 😅 är van att klä mig varmt vid jakt men då ingår inte momentet Spring fort som tusan O_o:rofl:
 
I morgon blir första agility vinterträningen för oss i ridhuset. Det visar att det ska vara -6 och jag är en fryslort deluxe 🥶 3 timmar är bokade. Hur klär man sig för att inte frysa ihjäl men samtidigt kunna springa fort? 😅 är van att klä mig varmt vid jakt men då ingår inte momentet Spring fort som tusan O_o:rofl:

Lager på lager och klä av sig när man ska springa och klä på sig däremellan.
 
Nu har vi varit på långpromenad och såg till att passera en rastgård. Herregud så de sprang! Ebrah var vild och drog iväg i full fart med Lily efter sig, gömde sig bakom ett nedfallet träd och så kom Lily och flög över både trädet och Ebrah! Då for Ebrah iväg igen, Lily tätt efter och så fram och tillbaka i precis hela rastgården (en ganska lång rastgård). Efter en stund blev de till sist trötta och varma och bestämde sig för att äta snö. Då kopplade jag dem eftersom jag inte ville att de skulle springa med kallt vatten i magen.

Nu sover de i soffan, båda två på rygg och verkar vara så otroligt nöjda båda två. Det är väldigt lugnt och skönt här nu, så jag ska sätta mig och jobba lite på några texter till rasklubbens tidning.
 
Beställde hundmat nu. Den har gått upp från 510 till 620kr för 15kg. Hepp.
Mm har också noterat en ordentlig ökning, för min del ena sorten (lam) från 629 till 763 för 10 kg och andra sorten (nöt) från 527 till 639 för 10 kg.... Kommer delvis testa ett nytt foder och se om det passar min hund istället.
 
Ivar alltså, vilken raketforskare.
Kryza har börjat löpa, vilket Ivar såklart tycker luktar jättegott. Däremot fattar han inte att det är Kryza som luktar jättegott, utan han är övertygad om att det är hennes korg som är magisk. Nu få mornarna skyndar han sig för att försöka komma in i rummet där hon sover för att få komma åt korgen. Att Kryza står där 50 cm bredvid bryr han sig inte om, det är KORGEN som är viktigast 😂

Hedda växer som ogräs. Hon borde ha döpts till Harriet så man han kalla henne Härjet när hon är som vildast. Hon är stor som Ivar och brötig som få, något som inte alls uppskattas av Kryza. Vad Kryza tycker struntar Hedda fullkomligt i utan hon kör på ändå. Är är lite orolig att Hedda och Kryza inte kommer komma överens när Hedda också blir könsmogen. Det kommer inte bli vackert om de ryker ihop och det är bara drygt 1 år emellan dem 😬 Hur vanligt är det att tikar blir ovänner?
 
Om jag tar över en hund som startat klass två (fortsättning? avancerad?) klass i rallylydnad, är det det som gäller för mig då? Är det skillnad om hunden tagit titel? Ja, jag ska läsa reglerna, men har aldrig riktigt varit intresserad så inte gjort det än. Jag bara undrar, har usla tävlingsnerver så osäkert om jag någonsin tävlar i någon gren alls.
Samma fråga gällande lydnadslydnaden.
 
Om jag tar över en hund som startat klass två (fortsättning? avancerad?) klass i rallylydnad, är det det som gäller för mig då? Är det skillnad om hunden tagit titel? Ja, jag ska läsa reglerna, men har aldrig riktigt varit intresserad så inte gjort det än. Jag bara undrar, har usla tävlingsnerver så osäkert om jag någonsin tävlar i någon gren alls.
Samma fråga gällande lydnadslydnaden.
Resultaten följer hunden så de klasser hunden är i med nuvarande ägare är de som gäller för dig också. Förutom nosework där är det ekipaget som gäller. Men har för mig att det kanske ändras vid regelrevideringen. Just nw och specialsök får någon som är mer insatt svara på.
 
Om jag tar över en hund som startat klass två (fortsättning? avancerad?) klass i rallylydnad, är det det som gäller för mig då? Är det skillnad om hunden tagit titel? Ja, jag ska läsa reglerna, men har aldrig riktigt varit intresserad så inte gjort det än. Jag bara undrar, har usla tävlingsnerver så osäkert om jag någonsin tävlar i någon gren alls.
Samma fråga gällande lydnadslydnaden.
Har du varit på någon rallylydnadstävling som publik någon gång? Om inte, testa det! Jag hade en vän som var skitnervös inför att tävla rallylydnad, men som tog sig till en tävling, tittade och insåg att det inte verkade så farligt. Hon var visserligen nervös när hon skulle tävla sedan, men inte i närheten så nervös som innan hon sett en tävling från publikplats.
 
Har du varit på någon rallylydnadstävling som publik någon gång? Om inte, testa det! Jag hade en vän som var skitnervös inför att tävla rallylydnad, men som tog sig till en tävling, tittade och insåg att det inte verkade så farligt. Hon var visserligen nervös när hon skulle tävla sedan, men inte i närheten så nervös som innan hon sett en tävling från publikplats.
Inte på just rallylydnad, bara varit på skyddstävlingar i högre klasser och det hade motsatt effekt :angel: Men tror absolut att det kan hjälpa att se lägre klasser i andra sporter så jag ser att alla andra inte är perfekta dom heller.
 
Virrpannan och jag hamnade ett par timmar i rasmontern för Welsh Springer Spaniel på Stockholms Hundmässa igår. Jag var lite undrande hur det skulle gå men hon var toppen😊. Hon är vimsig men samtidigt stabil och orädd men så är väl spanieltemperamentet.
Det var roligt att stå där och prata hund. Det kom många seriösa och frågade om rasen.
Trodde sen att hon skulle vara trött idag men det var fullt ös ute i ett par timmar märktes ingen skillnad alls.
 
Inte på just rallylydnad, bara varit på skyddstävlingar i högre klasser och det hade motsatt effekt :angel: Men tror absolut att det kan hjälpa att se lägre klasser i andra sporter så jag ser att alla andra inte är perfekta dom heller.
Det var just det som var grejen, att det är så olika mellan olika sporter :p Vännen i fråga hade varit med mig som publik på vanliga lydnadstävlingar massor av gånger och därefter blivit nervös, men just att se en rallytävling hjälpte massor.
 
Ibland gäller det visst att vara envis. 8 år efter att jag började försöka få igång intresse för BPH på saluki så har rasklubben kommit på att det kan vara bra att försöka höja intresse för BPH :p (Då har det ändå stått i RAS-dokumentet i många år nu att klubben ska jobba för det). Sååå nu är jag äntligen med i en arbetsgrupp för det här och kanske får lite fler verktyg att göra något ordentligt. Äntligen. Jag är så jäkla pepp på det här, och de som visat intresse nu verkar alla vara jättetrevliga att ha och göra med så det kan nog bli riktigt bra.
 
Ibland gäller det visst att vara envis. 8 år efter att jag började försöka få igång intresse för BPH på saluki så har rasklubben kommit på att det kan vara bra att försöka höja intresse för BPH :p (Då har det ändå stått i RAS-dokumentet i många år nu att klubben ska jobba för det). Sååå nu är jag äntligen med i en arbetsgrupp för det här och kanske får lite fler verktyg att göra något ordentligt. Äntligen. Jag är så jäkla pepp på det här, och de som visat intresse nu verkar alla vara jättetrevliga att ha och göra med så det kan nog bli riktigt bra.
Inom vår rasförening anordnar vi BPH för Broholmer i olika delar av Sverige. Det kanske kan vara ett sätt för att locka medlemmar till att delta? :)
 
Kanske lite relationer men ändå hund så skriver här. Är så ledsen på min mamma, hon frågade hur det gick på stora Stockholm och jag svarade glatt att jo men det gick bra! Excellent och 4a i ök men inget ck, men var 50 hundar i rasen (mycket för oss!) så rätt tuff konkurrens.
”Ja då kan du ju lägga ner det där nu då”
”Va? Men va elakt sagt.”
”Ja men Malin det kanske är dags att inse att det kommer inte bli bättre än sådär”

Blir så himla ledsen, vem säger sånt?
 
Kanske lite relationer men ändå hund så skriver här. Är så ledsen på min mamma, hon frågade hur det gick på stora Stockholm och jag svarade glatt att jo men det gick bra! Excellent och 4a i ök men inget ck, men var 50 hundar i rasen (mycket för oss!) så rätt tuff konkurrens.
”Ja då kan du ju lägga ner det där nu då”
”Va? Men va elakt sagt.”
”Ja men Malin det kanske är dags att inse att det kommer inte bli bättre än sådär”

Blir så himla ledsen, vem säger sånt?

Men va? Det är väl ett jättebra resultat?
Väldigt elakt sagt av din mamma, jag hade blivit jätteledsen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp