Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter i soffan med hundarna som är på myshumör. Ebrah var i vanlig ordning helt vild på vägen hem från jobbet. Hopp och skutt och flyg, boxade mig i magen, hoppade runt i cirklar och vrålade osv. Hon är så söt att jag bara skrattar åt henne.

Jag hade också med lite godis och passade då på att köra pyttelite rallylydnad längs gångvägen. Det gick förvånansvärt bra. T.o.m. Lily som förut varit så lättdistraherad utomhus kunde fokusera. Helt otroligt!

Nu längtar vi efter helg. Ledig helg den här gången. Det känns som fredag för mig idag. Men nä, torsdag först, där jag ska jobba några timmar på gamla jobbet. Nästa vecka tänker jag ta det lugnt.
 
Stackars Tilda har fått en hemmagjord tratt, då veterinären ville att hon skulle ha det så hon inte kan klia (apoteket hade inte, och eftersom vi upptäckte detta nu på kvällen var allt stängt). Avvakta till imorgon, om det inte blir sämre då får vi åka in akut, annars se hur det ser ut imorgon och då ringa veterinären för fysiskt besök
 
Fick äntligen prata med veterinären vid halv tre (jag ringde kl 8), och fick komma in på en akuttid, så det var bara att slänga sig i bilen och åka, har ca 45 min till veterinären. Inget sår på hornhinnan, tack gode gud 🙏 dock en inflammation, så kortison spruta och sen ögondroppar I en vecka 3 gånger om dagen blev det. Hon är mindre svullen idag mot igår, så det känns jätteskönt ❤️
 
Filmade lite när jag tränade, och alltså, jag är korkad. Jag behöver jobba på bra lägganden med Ebrah. Vad gör jag när hon, innan den planerade "starten" av träningspasset bjuder på några jättefina lägganden? Absolut ingenting! :banghead: Däremot envisades jag med att försöka få till några lägganden när hon inte alls var mentalt inställd på det. Nååja. Det är ju just pga sånt här som jag filmar, för att se vad jag gör tokigt och för att kunna förbättra något. Stackars små hundar som måste stå ut med en klantig matte.
 
Halvligger i soffan med Ebrah som armstöd. Hon har kurat ihop sig så nära mig som möjligt. Jag förstår inte hur hon aldrig någonsin kan få nog av kramar och gos. Hon ligger här och ser SÅ nöjd ut, helt avslappnad och kan säkert ligga här några timmar till. Eller ja, hon hade kunnat om det inte vore för att vi ska ut på långpromenad snart. Det ska regna i eftermiddag och jag har lite annat att göra också, så det är nog bra att sätta igång.
 
Den där stormen verkar göra det lite blåsigare även här. Absolut inte(!) på storm-nivå på något sätt, men otroligt kallt är det. Såå, istället för ordentlig långpromenad gick jag och dårarna till rastgården. Det var lerigt, men verkade inte vara farligt halt. De sprang som tokar och hade verkligen jättekul, framförallt när en annan hund kom gående utanför rastgårde, då blev det fart på dem :rofl:

Jag fick tvätta tassarna ordentligt när vi kom hem, drömde dagdrömmar om en liten dusch utanför porten och gav dem sedan mini-lunch. Nu sover de här hemma. Och jag vill fortfarande ha en dusch eller liknande precis utanför huset...
332000456_854913902267986_1702507923070929527_n.jpg
 
Här har det varit en spännande vecka med en ny upplevelse för mig, Winter har fått para för första gången. Han fyllde ju fyra för en vecka sen, så det blev en lite försenad födelsedagspresent till honom. ;)

Det var både han och tikens första parning, men de verkade ha läst på för det var verkligen enligt textboken, både uppvaktningen och själva parningen.

Unge herr Lancelot var aningen avundsjuk. ;)
 
Här har det varit en spännande vecka med en ny upplevelse för mig, Winter har fått para för första gången. Han fyllde ju fyra för en vecka sen, så det blev en lite försenad födelsedagspresent till honom. ;)

Det var både han och tikens första parning, men de verkade ha läst på för det var verkligen enligt textboken, både uppvaktningen och själva parningen.

Unge herr Lancelot var aningen avundsjuk. ;)
Åh vad spännande! För Izors del är det premiär nästa vecka och jag är nästan lite nervös för hans skull, känslan är lite mamma som vill att sonen ska göra väl ifrån sig. :nailbiting: Här har dock tiken fått två kullar innan så hon borde ju kunna visa honom hur det ska gå till (om hon nu tycker att han duger vill säga).
 
Åh vad spännande! För Izors del är det premiär nästa vecka och jag är nästan lite nervös för hans skull, känslan är lite mamma som vill att sonen ska göra väl ifrån sig. :nailbiting: Här har dock tiken fått två kullar innan så hon borde ju kunna visa honom hur det ska gå till (om hon nu tycker att han duger vill säga).

Jag var också nervös innan! Jag hade ju aldrig varit med innan och tikägaren bara en gång med en annan tik, men jag hade hört mig för med både min uppfödare och min tränare (som också är uppfödare) och de hade lovat att komma dit om vi behövde hjälp. Men det gick smidigt. Vi gick en liten promenad först (men tiken försökte ställa upp direkt hon kom hur bilen) och sen gick vi hem till vår lagom leriga trädgård. 😅 Lite uppvaktning och 2-3 minuter senare satt han fast. Sen stod de ganska lugnt under hängningen, men både började tröttna på det efter runt 20 minuter och såg ut som "hur hamnade vi här". ;)
 
Vi som började längta efter att kunna ha hundarna ute igen med ett staket som de inte bara kan kliva över pga all snö...men när vi steg upp i morse hade det kommit typ 2 dm till och snöar än...Så less på snö nu! Fast hundarna var glada :rofl:
 
Jag går kurs i helgen, och hade en så himla fin känsla under dagen! Fina Louie 🥰
Lite extra lyxigt idag också, med en fotograf med under en del av dagen!

Alltså man är ju partisk, men jag tycker att han är så tjusig! Så funktionellt och hållbart byggd, gjord för att arbeta.
8EBBB506-EC95-4E10-935C-5CBE931EFE51.jpeg
 
Jag går kurs i helgen, och hade en så himla fin känsla under dagen! Fina Louie 🥰
Lite extra lyxigt idag också, med en fotograf med under en del av dagen!

Alltså man är ju partisk, men jag tycker att han är så tjusig! Så funktionellt och hållbart byggd, gjord för att arbeta.
Visa bifogad fil 112903
Han är urtjusig! :love: Precis så där tycker jag att en labrador faktiskt ska se ut, stark och funktionell för apportering och med fokus.
 
Tack ❤️
Ja!
Man kan verkligen inte tro att en del andra labradorer man ser ens är samma ras…
Påminner mig om när jag var på utställning med en vän. Vännen hade en kappgreyhound och ville följa med mig för att se lite fler vinthundar osv. Plötsligt frågade hon mig vad det var för ras på hunden i utställningsringen bredvid den där saluki var. Jag började nästan skratta, för det var en greyhound där, men min vän såg det inte utan trodde på riktigt att det var något helt annat. Det är väldigt stor skillnad på kappgrey och utställningsvarianten.
 
Köpte ny snuffenmatta på MyDog för att testa hemma. Planen var att använda den dagar då jag inte riktigt har tid med Gangstrarna, som inomhusberikning. Men det tog bara tre godisrundor och nu är den sönderbiten :meh:, hela botten och flera av gömmena är sönder.

Jag ska sy ihop den en vända nu för att maximera nyttan - men min fråga är egentligen: Finns det mer hållbara snuffelmattor någonstans?

Jag kan ju i teorin göra en själv, men tja, lathet. Så köper gärna en som tål mer stryk helt enkelt.

#labradorpower
 
Är valpvakt sen igår till både Tays och Spocks förtjusning, Tay är verkligen en supersnäll lekfarbror för valpar fast han inte har så mycket övers för vuxna hundar som inte ingår i hans flock. Spock älskar ju allt och alla men där får jag ha koll hela tiden då han har lite dålig kroppskontroll.
Lilla Nike har med åldens rätt talat om för den nedriga valpen att veta hut men idag är hon och tävlar i agility med husse.

Valpis och Tay
20230218_183149.jpg


Igår tävlade husse med Tay I agility och det blev 5 fel i bägge loppen men husse var supernöjd med hur Tay skötte sig. De kom tvåa i ett av loppen och kom hem med en säck hundmat och en del hundgodis och annat 😁.
 
Nike den lilla divan plockade hem en vinst och SM pinne i agility idag 💖. Hade det inte varit så att hon reagerade på att koppelbäraren kastade kopplet vid ett olyckligt tillfälle så hon stannade till ett ögonblick och tittade vad som hände (och fick vägran) så hade hon vunnit sista loppet också då det i övrigt var klockrent. På tre tävlingar har hon plockat fem SM pinnar och behöver alltså tre till om hon ska hinna kvala.. Hon missade ju hela sommarsäsongen och även hösten pga segdragen infektion och sen att försöka få tillbaka formen efter månader av vila. Hon är inte i toppform nu men hon går på rutin och erfarenhet, hon är ju åtta år och egentligen en riktig soffpotatis så hon får numera träna det hon vill och känner för. Så länge hon vill springa på tävling och tycker att det kul kommer hon få göra det, det vore ju himla kul om hon skulle få möjlighet att springa på ett SM men vi får se.

Nike
20230218_121500.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp