Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med risk för att jinxa - men jag har nog bestämt mig för att det blir valp här nästa år :bump: ev två, för min partner menar på att han också ska ha en :laugh:
Tänker byta uppfödare den här gången, och meddelat mitt intresse till en annan. Vet inte vilka planer de har för nästa år ännu, men jag tror att det finns stor chans för att jag hittar något av intresse där.

Jag har lite intressenter på min svarta labbe också, så kanske blir det rentav en parningsvalp :)
 
Tack för att du skriver! Skönt att hon vande sig vid sitt nya tillstånd. ❤️

Tonto har ingen rörelsestörning, hoppar hur högt som helst efter boll och drar fortfarande 8 km utan problem i god fart och verkar fortfarande höra som vanligt. Jag funderar på om det kanske är synen som strular. Han får bara det här beteendet när det börjar bli mörkt ute. (Även om han verkar okej med att vara ute i mörker på promenad.)
När min Zvante började förlora synen på ena ögat pga grå starr så märkte jag det först just ute på kvällarna. Han blev lite "spooky" och så. Märkte dock ingenting inomhus. Han blev till slut helt blind på det ögat men förutom att hans avståndsbedömning ibland var lite tveksam (vid lyktstolpar och liknande) så anpassade han sig fint och det märktes knappt.

Hoppas du får ett bra besked hos veterinären idag!
 
Med risk för att jinxa - men jag har nog bestämt mig för att det blir valp här nästa år :bump: ev två, för min partner menar på att han också ska ha en :laugh:
Tänker byta uppfödare den här gången, och meddelat mitt intresse till en annan. Vet inte vilka planer de har för nästa år ännu, men jag tror att det finns stor chans för att jag hittar något av intresse där.

Jag har lite intressenter på min svarta labbe också, så kanske blir det rentav en parningsvalp :)
Spännande 😁
 
Inga direkts svar efter veterinärbesök idag, men han har gått ner 4 kg. Nu får vi vänta på blodprov. ❤️
B8FA37BB-87F7-49B3-AE69-0F0AEFEECE1E.jpeg
 
Får vi se om vi har labbe-valp samtidigt 😁
Jag förstår mig inte på min vimsiga spaniel. Virrpannan är så säker, snabb och entusiastisk när vi tränar nosework tills hon rätt var det är får typ ADHD och glömmer allt. Det händer annars också glömmer hur man går i koppel, glömmer att man inte får kasta sig ut ur bilen, eller bussen får spel och gör utfall vid hundmöten trots att vi precis passerat fem hundar utan problem.
Det är som om hon bara inte orkar fokusera. Eller kan hundar ha ADHD? Hon är snart fyra år och jag har börjat inse att hon kommer att vara så här resten av livet.
Längtar ibland efter en labbe eller en pudel samtidigt som Virrpannan är en fantastisk sällskapshund på sitt sätt men otroligt mycket knepigare än mina tidigare hundar.
 
Då vi har skridskobana precis överallt häromkring så har vi fått skippa skogspromenader (glashala vägar) och istället lekt på tomten i flera dagar då det är skare och snö ovanpå isen.

Jag har en så lycklig hund just nu som dessutom fått upp konditionen ordentligt efter allt lekande med sin stora boll, apportering och kullekar. Vi har även fått en himla fin kontakt de senaste dagarna, han har blivit mer följsam och söker mer kontakt i lekarna än vad han gjort tidigare. Tror det är rätt sätt med honom att släppa alla förväntningar och bara busa och ha det bra med jämna mellanrum.
 
Ligger på sängen med hundarna. Båda är ihoprullade, men Lily tycker nog att det är lite trångt eftersom Ebrah lagt sig precis mitt i sängen. Det är lustigt det där. Lily är ofta jättekelig, vill pussas, kramas, bli kliad på och ibland ligga jättenära, men så ibland vill hon ha jättemycket eget space, går och lägger sig ensam i något rum och verkligen sträcker ut och struntar helt i vad andra gör.

Ebrah är mer likadan hela tiden. Hon vill ALLTID vara superjättenära, helst på eller under mig, eller båda samtidigt, typ runt mig. Lily är på många sätt mer varierande och komplex i sin personlighet jämfört med tidigare salukis, även om mina tidigare såklart också haft mycket tankar och idéer. Svårt att få fram tydligt i text (framförallt nu när jag är trött) men väldigt intressant.

Idag har de i alla fall fått ordentligt med motion. En dryg timme lång promenad till jobbet via rastgård där de fick springa. Och som de sprang! Sedan skulle vi hem och pga saltade vägar tog vi en omväg. Ebrahs tassar är bökiga och hon skulle mest troligt fått väldigt ont av att gå på nysaltad väg. Det blev därför nästan en timme lång promenad hem också.

Får se hur mycket vi gör imorgon. Beror på vädret, men det hade varit skönt att komma ut i skog lite.
 
Igår började vår nosework-kurs, väääldigt sena torsdagskvällar blir det en tid framöver 😅 Det var full rock n’ roll på Bella, hon brukar känna in lokalerna/området mer när vi är iväg men inte nu.

Ska bli kul att köra på och lära mer, men sådär en träff in lutar jag åt att specialsöket är roligare (enligt mig då, vi får väl se vad B tycker — det var mycket köttbullar på noseworken…). (kan också vara den sena timmen som påverkar mig, jag är kvällstrött på vardagar)

90FE26D4-1A47-4CC0-8111-8C9FD1C7364B.jpeg
 
Idag ska Floyd till sjukgymnasten!
Är i vanliga fall inte religös, men ber till högre makter att vi får börja smyga igång rehaben 🙏🏼
Vi är båda rejält trötta på 2 månaders koppelvila nu…
Min gulliga fysio följer med oss på besöket idag, så hon ska kunna behandla honom på bästa sätt här hemma 🤩

7045C456-C091-437B-9B83-19FC61465515.jpeg
 
Igår började vår nosework-kurs, väääldigt sena torsdagskvällar blir det en tid framöver 😅 Det var full rock n’ roll på Bella, hon brukar känna in lokalerna/området mer när vi är iväg men inte nu.

Ska bli kul att köra på och lära mer, men sådär en träff in lutar jag åt att specialsöket är roligare (enligt mig då, vi får väl se vad B tycker — det var mycket köttbullar på noseworken…). (kan också vara den sena timmen som påverkar mig, jag är kvällstrött på vardagar)

Visa bifogad fil 113256

Går också kurs i nose work och jag tycker det blivit mycket roligare nu när vi faktiskt letar efter gömman i ett rum än när vi lärde in lukten i kartonger. Nu känns det väldigt kul!
 
Idag ska Floyd till sjukgymnasten!
Är i vanliga fall inte religös, men ber till högre makter att vi får börja smyga igång rehaben 🙏🏼
Vi är båda rejält trötta på 2 månaders koppelvila nu…
Min gulliga fysio följer med oss på besöket idag, så hon ska kunna behandla honom på bästa sätt här hemma 🤩

Visa bifogad fil 113259
håller tummarna ( det där har ju alltid varit bukes vackraste hund) :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp