Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här vintern har det hittills inte gått att valla särskilt mkt eller ofta pga is men trots den sporadiska träningen har Sotis gjort många framsteg. Igår gick det att träna lite och till min förvåning gick det att kalla in honom från fåren vilket har varit en stor kamp enda sen han kom. Jag blev så glad och det börjar verkligen kännas mer och mer som vi håller på att bli ett team :heart

Normalt börjar jag träna inkallning när de föser i lina men det har inte fungerat vare sig på Izzy eller Sotis då de inte riktigt har den driven framåt. Sotis har jag tränat genom att fånga in mha linan, ta bort honom en bit från fåren för att direkt låta honom hämta dem, som minihämt. Tycker hundarna lär sig direkt att det är bra att komma på något inkallning med denna metod och de gör det med glädje istället för att släpa fötterna efter sig! De brukar också lära sig att det lönar sig att ligga still och vänta när man sen börjar öka avståndet till fåren.

Trött Fred :heart
331569860_1206432686642455_197540292861162049_n.jpg
 
Just nu sitter Viktors bollar jävligt löst 😡 Han piper och gnäller, stressar här hemma och drar i koppel på promenad. Han har inte brytt sig om löptikar tidigare men helt plötsligt vid 4 års ålder (han fyller 4 på onsdag) är han som förbytt. Pga hans allergi ska han absolut inte gå i avel och börjar han bete sig så här kring löptikar så hade jag inte avlat om han var frisk heller.
 
Jag har varit hundensam i helgen 😳 bott på hotell
Syrran hade Gry och min mor Knut.
Gry hade nog lätt velat bo hos min syster istället för mig, hon trivs väldigt bra där och har faktiskt tänkt på att fråga om min syster vill ha henne om nått år kanske.. min syster vill ha hund men jag vet att hon nog inte kommer palla nån valptid. Gry är liksom den perfekta hunden. Hon kan redan allt ❤️
Vi får se :)

Knut däremot får ingen 🥰 Han har såklart skött sig exemplariskt och går fint i koppel, hälsar fint på alla slags hundar, kan va ensam, har inte gjort nån olycka inne mm mm
Kan inte släppa detta med hans bakben o glor mig blind. Vill typ röntga nu o veta om det blir bättre eller ej men tror inte försäkringsbolaget står för det OCH i Maj. Det är inte så billigt med CT röntgen...
Men han haltar inte o benet är som de vänstra. Han rör sig ju lite svajjigt bak överlag men han är ju bara 6 månader så... jaja
 
Kursavslutning med Sparven i lördags på NW-kursen.
Är så rackarns stolt över hur bra förutsättningar jag ändliges lyckades ge honom ☺️ Lsöspring med Humla på morgonen, men promenad själv i långlinan innan kursen och massa gott godis i fickorna. Såg till att han fick det space han behövde och då gick det minsann mycket bättre att vara lite närmare de andra ekipagen emellanåt också.

Söken i sig var väl inget revolutionerande, men han kunde återfå fokus även när han tittat lite efter de andra hundarna och hittade faktiskt gömmorna i alla söken 🤩❤️
 
Jag är lite orolig över att Tonto börjar bli senil. Han blir strax 8 år, så det känns oerhört tidigt för en aktiv och i övrigt väldigt pigg/fräsch hund. På dagarna är han helt normal, jätteglad och pigg.

Men han har börjat vara rädd på kvällen/natten. Mer motion hjälper inte. (Promenerade 1.4 mil innan läggdags och han var bara något lugnare) Han sitter och tittar ut i hallen/mot ytterdörren som att han är väldigt orolig att någon är där. Beter sig lite som en skotträdd hund, vankar runt med öronen bak och stora ögon. Kan också börja klättra upp i famnen om man sitter i soffan. 😔

Ska såklart boka tid hos veterinären men jag blir så himla ledsen. Han är inte ens 8 år.
 
Försökte fundera på vad som kan ha ändrats i hans liv senaste tiden, (han bor hos mina föräldrar 90% av tiden sen ca 2 år tillbaka och lever ett lugnt liv där han i princip aldrig är ensam, får leka och springa i stor inhängnad trädgård, går bra med promenader, får köra drag, han är verkligen min pappas ögonsten) och det som har ändrats är att han får ett foder med mycket mer protein än innan, lite google-sökningar säger att det kan finnas ett samband mellan ångest och för mycket protein? Är det någon som har någon erfarenhet av det?
 
Vi var på aktivitetskväll på hundklubben igår, och jäklar vad trött Tilda blev 😅 massa olika klurigheter, både för näsan och huvudet. Fick även beröm från Instruktören om hur mycket lugnare/mindre ängslig tilda blivit, vilket var kul att höra! När vi gick valpkursen för ett år sedan satt hon mest i mitt knä och darrade, nu lägger hon sig på filten och vilar direkt vi kommer in och sätter oss på "vår" plats.
En aktivitet/berikning var att försöka få tag på en toarulle på snöre som innehöll godis, men Tilda var alldeles för trött i slutet för att orka tänka så vi fick med oss rullen hem, och så satte jag upp den nu på em. Bara det att katten var mer intresserad än Tilda 😂 Tills en godis ramlade ut, då minsann dög det för Tilda att gå dit och skörda frukterna 😂
Snapchat-1422115791.jpg
 
Tränade precis lite med hundarna igen, och alltså, hunden gör ju mycket mer rätt när matte tänker till och belönar rätt beteenden :angel: Nu såg jag till att vänta lite för att få henne att bjuda på beteenden, belönade när hon la sig och gjorde så några gånger. Efter det testade jag läggande på kommando och i fotposition, och jäklar vad snygga lägganden hon gjorde! Så, om jag bara belönar när hon lägger sig så kan hon visst lägga sig även på kommando. Vilken grej va? :rofl:

Lily har jag testat att klicka in, och hon har helt klart fattat grejen i alla fall, för idag började hon klappra med tänderna så fort jag klickade, innan jag hade hunnit kasta godisen :D En gång tog hon också och hoppade rakt upp mot min hand för att ta godis i samma ögonblick som jag klickade.

Hon är lättlärd och på alla sätt en väldigt smart saluki. Hon kan också väldigt många tricks nu. Jag funderar igen på att försöka få till fotgåendet med hjälp av en kloss och lite bakdelskontroll. Hon hade ingen som helst aning om att en grej på marken kunde vara något att bry sig om förut, så jag gav upp och gjorde annat som var roligare och enklare. På så sätt fick jag en mängd olika inlärda grejer så att vi kunde variera träningen. Jag ska nog testa klossträning igen, nästa gång vi hittar på något inomhus.
 
Jag är lite orolig över att Tonto börjar bli senil. Han blir strax 8 år, så det känns oerhört tidigt för en aktiv och i övrigt väldigt pigg/fräsch hund. På dagarna är han helt normal, jätteglad och pigg.

Men han har börjat vara rädd på kvällen/natten. Mer motion hjälper inte. (Promenerade 1.4 mil innan läggdags och han var bara något lugnare) Han sitter och tittar ut i hallen/mot ytterdörren som att han är väldigt orolig att någon är där. Beter sig lite som en skotträdd hund, vankar runt med öronen bak och stora ögon. Kan också börja klättra upp i famnen om man sitter i soffan. 😔

Ska såklart boka tid hos veterinären men jag blir så himla ledsen. Han är inte ens 8 år.
Långskott, men: min gamla Dharma förlorade hörseln plötsligt när hon fick en stroke i 13-årsåldern och reagerade ungefär som du beskriver Tonto. Hon hade ju även en rörelsestörning, men den plötsliga oron och rädslan kopplar jag till att hon inte hörde ordentligt längre. Det var väl läskigt när saker och människor bara dök upp utan att hon hört det.

Hörseln kom aldrig tillbaka, men hon vande sig vid sitt tillstånd och med "sjukgymnastik" var hon ganska snart sitt vanliga, superglada jag. Om än döv.
 
Långskott, men: min gamla Dharma förlorade hörseln plötsligt när hon fick en stroke i 13-årsåldern och reagerade ungefär som du beskriver Tonto. Hon hade ju även en rörelsestörning, men den plötsliga oron och rädslan kopplar jag till att hon inte hörde ordentligt längre. Det var väl läskigt när saker och människor bara dök upp utan att hon hört det.

Hörseln kom aldrig tillbaka, men hon vande sig vid sitt tillstånd och med "sjukgymnastik" var hon ganska snart sitt vanliga, superglada jag. Om än döv.
Tack för att du skriver! Skönt att hon vande sig vid sitt nya tillstånd. ❤️

Tonto har ingen rörelsestörning, hoppar hur högt som helst efter boll och drar fortfarande 8 km utan problem i god fart och verkar fortfarande höra som vanligt. Jag funderar på om det kanske är synen som strular. Han får bara det här beteendet när det börjar bli mörkt ute. (Även om han verkar okej med att vara ute i mörker på promenad.)
 
Tack för att du skriver! Skönt att hon vande sig vid sitt nya tillstånd. ❤️

Tonto har ingen rörelsestörning, hoppar hur högt som helst efter boll och drar fortfarande 8 km utan problem i god fart och verkar fortfarande höra som vanligt. Jag funderar på om det kanske är synen som strular. Han får bara det här beteendet när det börjar bli mörkt ute. (Även om han verkar okej med att vara ute i mörker på promenad.)
Min första hund började bete sig liknande som Tonto, han började bli rädd för saker som han aldrig brytt sig om så fort skymningen kom och det berodde på ögoninflammation trots att jag inte sett någon särskild irritation i ögonen eller att de runnit eller varit kladdiga. Han blev normal igen efter behandling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Pysseltråden
  • Flytt till Gotland!

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp