Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går också kurs i nose work och jag tycker det blivit mycket roligare nu när vi faktiskt letar efter gömman i ett rum än när vi lärde in lukten i kartonger. Nu känns det väldigt kul!

Jag kommer förmodligen hålla med! NW och specialsök är ju rätt lika, ser fram emot att börja leta på riktigt :) Men först hemläxa i att lära in doften 💪
 
Tränade heelwork igår och det gick riktigt bra! Förutom en liten miss tog vi oss igenom hela programmet utan godis. Så nu ska vi satsa på tävling om tre veckor (jag hade funderat på att stryka oss).

Hoppas bara det inte blir dåligt väder, jag kör inte över Småländska höglandet i snöoväder för en tävling.
 
Tränade heelwork igår och det gick riktigt bra! Förutom en liten miss tog vi oss igenom hela programmet utan godis. Så nu ska vi satsa på tävling om tre veckor (jag hade funderat på att stryka oss).

Hoppas bara det inte blir dåligt väder, jag kör inte över Småländska höglandet i snöoväder för en tävling.
Heja heja!
 
håller tummarna ( det där har ju alltid varit bukes vackraste hund) :heart

Han är inte alltid så fotogenisk 😂
827CE780-9517-40E9-A394-416C6EE672F5.jpeg



Vi får börja med lite rehab i alla fall, vilket känns väldigt skönt! Vi har fått övningar att göra, och får öka promenaderna med 5 min/vecka.
 
Äntligen klarade vi doftprovet i nosework !
Det är inte enkelt med Virrpannan. Andra kommer med sina retrievers, chihuahua och dvärgschnauzers typ som PROMENERAR lugnt och sansat in i lokalen en efter en. Sen Virrpannan som nästan exploderar av aktivitetslust när jag öppnar bakluckan på bilen. Och kastar sig in i lokalen med matte på släp. Far hit och dit. Fullt ös. På helspänn. Trots att vi grundat med 1,5 timmes promenad och lösspring på morgonen.
Fort ska det gå enligt Virrpannan. Måste gjort provet på kortast tid av alla startande idag.
Trodde aldrig hon skulle orka fokusera men det gick ju bra😊
 
Igår bokade vi hall och körde agility med alla hundarna, var en vända förbi fåren också.
Idag åkte jag ut med bc killarna, först la jag två spår till Spock och sen åkte vi till fårhagen. Det blåste rätt friskt men Tay fick gå lite på fåren som var aningen ystra och dramatiska. Var inte så lätt för honom att höra mig i blåsten men han skötte sig bra ❤.
På vägen hem fick Spock gå spåren som legat nästan två timmar, det var inga problem alls. Nöjda vovvar för dagen, husse tog en långpromenad med dom sen också.

Glad Tay i fåthagen
20230225_123455.jpg
 
20230227_184210.jpg


Vi är i Norrtälje igen och gör om samma kombo som valpen i första inlägget. :) Hon blev ju ensamvalp så nu försöker vi igen och håller tummarna för fler! Iris är med och passar på att sträcka ut sig på hotellsängen efter en långpromenad i centrum.
 
Idag träffade jag på tiken som är kullsyster till den tiken vi hoppas på valp ifrån. Så härlig hund 😍 längtar halvt ihjäl mig och hoppas verkligen att allt klaffar. Det är ännu så löst planerat allting och jag vet ju inte ens om det kommer bli någon parning. Eller om det blir någon hane till oss, uppfödaren kan ju till och med välja bort oss.
 
Idag var vi ute i nästan tre timmar. Helt underbart ute och hundarna var SÅ glada. Hade med kameran också och fick nog några bra bilder på dem.

Imorgon ska det regna. Då ska jag passa på att sy sele, träna rallylydnad och ha en lite lugnare dag. På lördag däremot, då ska vi ta promenad med en person som kontaktat mig för att hon och hennes partner är intresserade av att skaffa saluki :D När vi pratat så har de låtit otroligt trevliga och vettiga, och mitt första intryck är att de faktiskt skulle passa med saluki och de verkar vara riktigt, riktigt noga med sitt framtida valpköp. Ser SÅ mycket fram emot promenaden och hoppas verkligen att mina damer gör ett gott intryck.
 
Jag vet inte om det är bra uppladdning att vakna 05:00 när man ska tävla 14:00 men Ikeapallen hann få en snyggare utsida. Hoppas hon vågar hoppa upp på den nu.
 

Bifogade filer

  • 8A6A5626-477F-4289-982B-4CA0BF95A8E5.jpeg
    8A6A5626-477F-4289-982B-4CA0BF95A8E5.jpeg
    369,7 KB · Visningar: 80
Hahah, nu har vi gått promenad med saluki-intresserad person. Det var kallt och blåste som sjutton, och hundarna som anade att de skulle få springa bestämde sig för att vara tornados. De flög efter löv, Lily kastade sig ner på skaren för att rulla sjuttioelva gånger i sekunden och allt var kaos :rofl: Efter att hundarna sprungit kunde vi i alla fall konstatera att de var lugnare.

Jag har också hunnit jobba några timmar och nu sitter vi hemma i soffan. Ebrah är skitsur över att jag inte serverar middag redan nu, men hon lär bli nöjd och glad senare :)
 
Vi skulle ha åkt på rottisträff, men B har blivit dålig i magen så fick åka själv :( Vi håller på att planera upp en massa roliga rottisträffar i norr :)

Men en solig promenad i skogen och på myren fick vi tillsammans. Sååå härlig årstid ☀️😍☀️

EDECA51C-82F0-41DF-9F52-DAA43F5B6FBD.jpeg
 
Längesen jag uppdaterade här!
Vi är mitt i den underbara unghundsperioden och jag får fasen slita med den här damen! Men allt jobb får jag igen och även fast hon är knepig att lista ut ibland så känner jag att vi klickar på ett plan som jag inte gjort med nån annan hund. Så sjukt rolig att jobba med och ju äldre hon blir desto mer kommer gosbegäret fram 😌 Men hon testar gränserna med sambon 😆

Idag har vi spårat på fält, med särskilt fokus på att hon inte ska ha så bråttom i spåret. Marken var mer frusen än jag tänkt mig så det blev genast lite svårare, men det går framåt! Ska försöka få till ett spår imorgon också.
Tanken med henne är igp, men vi måste jobba lite mer på neutraliteten kring andra hundar innan jag känner mig bekväm med att göra bh-provet. Kommer kanske starta henne i appellen innan, alla moment utom framförgående och budföring sitter hyfsat och spåret där tror jag hon skulle lösa redan i dagsläget.


334917230_734580234789769_7082251396900006011_n.jpg
 
Hedda Huligan är helt hemsk just nu, hon har världens energi och behöver verkligen använda huvudet för att inte riva hemmet. 😅 Nu har vi ett antal dagar med snö och busväder framför oss så vi kan inte lägga spår ute, vilket annars brukar vara vår huvudsakliga aktivering. Hon får passivitetsträning, skogspromenader och bus på tomten också, men det känns som hon framförallt behöver hjärngympa för att bli tillfreds.

Jag har total fantasibrist på vad vi kan öva på inomhus. Jag gör lite stadgaövningar och tänkte testa lite kontaktträning, har ni fler förslag eller saker som är bra att öva för en 9-månaders brötig unghund?

M5Pqenj.jpg


3NOeBbw.jpg
 
Hedda Huligan är helt hemsk just nu, hon har världens energi och behöver verkligen använda huvudet för att inte riva hemmet. 😅 Nu har vi ett antal dagar med snö och busväder framför oss så vi kan inte lägga spår ute, vilket annars brukar vara vår huvudsakliga aktivering. Hon får passivitetsträning, skogspromenader och bus på tomten också, men det känns som hon framförallt behöver hjärngympa för att bli tillfreds.

Jag har total fantasibrist på vad vi kan öva på inomhus. Jag gör lite stadgaövningar och tänkte testa lite kontaktträning, har ni fler förslag eller saker som är bra att öva för en 9-månaders brötig unghund?

M5Pqenj.jpg


3NOeBbw.jpg
Sök inomhus, lår henne leta upp saker på olika platser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp