Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hedda Huligan är helt hemsk just nu, hon har världens energi och behöver verkligen använda huvudet för att inte riva hemmet. 😅 Nu har vi ett antal dagar med snö och busväder framför oss så vi kan inte lägga spår ute, vilket annars brukar vara vår huvudsakliga aktivering. Hon får passivitetsträning, skogspromenader och bus på tomten också, men det känns som hon framförallt behöver hjärngympa för att bli tillfreds.

Jag har total fantasibrist på vad vi kan öva på inomhus. Jag gör lite stadgaövningar och tänkte testa lite kontaktträning, har ni fler förslag eller saker som är bra att öva för en 9-månaders brötig unghund?

M5Pqenj.jpg


3NOeBbw.jpg
Uppletande är kul om hon gillar föremål. Lär in markeringar för te eller nåt annat och låt henne söka i garaget, vardagsrummet, random ställen. Över huvud taget tycker jag att nya saker att lära sig verkar kräva mer fokus än att göra sånt de redan kan - ofta svårt att stegra svårighetsgraden i rätt takt. Tricks som spela död, backa, backa upp på saker, gå slalom mellan benen, dutta/hålla nos i hand/på olika föremål etc. Balansbollsträning är också kul och bra för både kropp och knopp.
 
Hedda Huligan är helt hemsk just nu, hon har världens energi och behöver verkligen använda huvudet för att inte riva hemmet. 😅 Nu har vi ett antal dagar med snö och busväder framför oss så vi kan inte lägga spår ute, vilket annars brukar vara vår huvudsakliga aktivering. Hon får passivitetsträning, skogspromenader och bus på tomten också, men det känns som hon framförallt behöver hjärngympa för att bli tillfreds.

Jag har total fantasibrist på vad vi kan öva på inomhus. Jag gör lite stadgaövningar och tänkte testa lite kontaktträning, har ni fler förslag eller saker som är bra att öva för en 9-månaders brötig unghund?

M5Pqenj.jpg


3NOeBbw.jpg
Jag brukar gömma toarullar med godis i, lätt i början, svårare gömmor efterhand. Funkar ganska bra på min brötiga 20-månaders beauceron. :)
 
Gry är verkligen en helt underbar hund som jag har sån tur att ha. Hon är perfekt förebild till labradoren. De går oftast lösa men Gry vill inte leka med honom så de är till 90% väldigt lugna. Han följer henne, luktar där hon luktar och travar ikapp.
De blir mindre sidohopp än i koppel ibland.
Det är så fint att ha en äldre hund som förebild för den yngre. En trygghet i bilen, när de är ensamma hemma, lös, hundmöten, ALLT!
Hon är värd guld det lilla hjärtat :heart
 
Håller på och syr en sele till Lily. Den är långt ifrån klar, men nu kunde hon i alla fall prova den så att jag vet att den passar :)
333332119_777707427259611_3198925450070954999_n.jpg

334876140_745800757070728_1428911217522642049_n.jpg


Flera delar kvar att fodra, sedan ska jag ha band på undersidan som håller ihop de två magbanden och hindrar det längst bak från att hamna allt för långt bak. Det är lite spännande att sy sele till Lily som har en helt annan underlinje mot vad Ebrah har. Ebrah är mer rak i underlinjen, inte alls lika uppdragen i midjan och så trots att de är i samma hull. Det gör det hela mycket svårare att sy till Lily, just att få allt att ligga stadigt, vara lagom stort osv.
 
Hedda Huligan är helt hemsk just nu, hon har världens energi och behöver verkligen använda huvudet för att inte riva hemmet. 😅 Nu har vi ett antal dagar med snö och busväder framför oss så vi kan inte lägga spår ute, vilket annars brukar vara vår huvudsakliga aktivering. Hon får passivitetsträning, skogspromenader och bus på tomten också, men det känns som hon framförallt behöver hjärngympa för att bli tillfreds.

Jag har total fantasibrist på vad vi kan öva på inomhus. Jag gör lite stadgaövningar och tänkte testa lite kontaktträning, har ni fler förslag eller saker som är bra att öva för en 9-månaders brötig unghund?

M5Pqenj.jpg


3NOeBbw.jpg
Nosework eller liknande? Man behöver ju inte använda hydrolaten som används i nosework om man inte har dom, vet dom som använder tepåsar. Steget att lära in en doft tar inte så mkt tid och därefter är det bara att börja gömma doften.

Sen övningar där hunden tränar kroppskontroll kan vara ganska tröttande. Tex baka, stå på en pall, stå på pall och gå runt med bakbenen medan frambenen då trampar runt på pallen, att sätta en eller bägge baktassarna på någon slags target.
 
Senast ändrad:
Vi har varit i fjällen och åkt turskidor. Helt underbart och fantastiskt :love: . Ascot och jag har hittat något nytt som vi älskar! Mera fjällturer säger vi 🤩. Det var tur till toppen, till ovan trädgränsen samt i dalen och skogen. Fantastiskt väder alla dagar. Dock blåsigt på väg upp till toppen så Ascot fick låna ett par skidglasögon för att skydda hans ögon 😎. Får ta och införskaffa ett par hundglasögon inför nästa tur (någon som har tips på märke här?).

Så imponerad av hur Ascot har jobbat dessa dagar, vilken uthållighet och pannben han har! Han var ju i bra kondition såklart men ändå! Toppturen tog ca 2,5 h upp till toppen och Ascot jobbade på stadigt hela vägen upp (och sedan först ner och därefter tillbaka till boendet, vilket väl tog ytterligare 3 h). För att nå toppen behövde vi gå av leden, vilket gjorde att Ascot av och till behövde pulsa fram i djupare snö. Han bara gick och drog! Till skillnad från när vi har åkt långfärdsskridskor så var det som att han visste att han inte kunde köra turbo i början utan här var det uthållighet som var viktigare.

Mot toppen!
20230305_113511.jpg
 
Har upptäckt att Lily har lite mjällig päls eller hur man nu ska säga det. Har aldrig haft en hund med det innan och blir lite förbryllad. Tvättade henne för ett tag sedan med nytt schampo och använde inte balsam, vet inte om det kan påverka? Tidsmässigt passar det ganska bra ihop men det kanske är en slump också?
 
Finns det en tråd för oss som håller på med drag? :) Ska försöka komma igång lite mer med draget igen, förra året så höll vi inte på med det så mkt pga flytt och att jag inte vågar cykla med draghund på våra "vardagsvägar" (för mycket möten), men ska beställa en kickbike (inbillar mig att det är lättare att hoppa en och stanna med en sådan vid möten) och känner mig taggad på vårsäsongen. :D

Inser också att Floki nog behöver en storlek större i sin sele, med verkar som att Zero DC är svåra att få tag på, Någon som vet något om det?
 
Finns det en tråd för oss som håller på med drag? :) Ska försöka komma igång lite mer med draget igen, förra året så höll vi inte på med det så mkt pga flytt och att jag inte vågar cykla med draghund på våra "vardagsvägar" (för mycket möten), men ska beställa en kickbike (inbillar mig att det är lättare att hoppa en och stanna med en sådan vid möten) och känner mig taggad på vårsäsongen. :D

Inser också att Floki nog behöver en storlek större i sin sele, med verkar som att Zero DC är svåra att få tag på, Någon som vet något om det?
Det finns en draghundstråd. Väldigt inaktiv dock.
Vad är det för storlek du söker? :angel:
 
Har räknat lite på foderkostnader för ovanlighetens skull. Jag brukar mest bara betala och blunda :p För skojs skull så jämförde jag färskfoderkostnaderna med det enda torrfodret som jag nu gett som utfyllnad ibland. Det var verkligen inte stor skillnad, vilket känns skönt, för då behöver jag inte tänka att jag av ekonomiska skäl borde ge annat än vad jag gör idag. Det är betydligt lättare att ändra egna maten och spara in massor av pengar om det nu blir aktuellt (vilket jag inte utesluter med tanke på hur samhället ser ut nu...).

Nåja. Imorgon ska jag shoppa torrfoder och tuggben, precis som våra "standardkunder" i butiken :p Att jag har sjukt mycket färskfoder hemma bryr jag mig tydligen inte om.
 
Jag har hittat ett par nya knölar på Doris, antagligen fettknölar som dom tidigare men ska boka tid för att kolla upp dom. Den ena sitter på sidan av bröstkorgen och den andra mellan frambenen, tidigare har dom bara suttit på övre delen av kroppen så det här är nytt.
 
Har nu storshoppat på jobbet. Dels hundmat, sedan en del av deras favoritgodis, ett litet smidigt koppel och sedan 6st rauhben (det är kampanj nu med 3 för 2, så jag passade på att utnyttja det :D ). Nu ligger hundarna och tuggar på sina rauhben, med vomfyllning. Ebrah är mycket entusiastisk vilket var huvudsyftet med att köpa de benen, så jag är också nöjd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp