Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick chansen att hänga på min tränares dagläger för sina valpköpare igår, så Winter två bra pass med mycket störning. Tanken är ju att försöka få till ett uppflytt till högre spår så snart som möjligt, helst innan sista certet, men det blir nog svårt. Krypet är inte helt att lita på att det blir poäng på, platsen med skott likaså (han vill springa till skytten...). Och när det blir för varmt så säger han nej tack, dags att ligga på stranden. ;P

20230410_092028_CR6_5204.jpg
 
Vad snygga! Jag tänker ibland att det är förbannat synd att min hund har så pass mycket päls att allt försvinner under den! När jag hade dobermann var det skitkul att köpa snygga halsband, nu... han har en gammal strypkedja ärvd från någon annan hund (för att koppla antingen haltin eller sele i för att inte ta sig loss) och en orange K9sele (ärvd av rottisen som den såg snygg ut på) och en metizo sele som är blå. Vette tusen vad man kan klä en pälsig hund i för snyggt faktiskt.
Visst är de fina! De har hur många supersnygga designs som helst och det verkar vara god kvalitet. Shiban har precis lagom mycket päls för att kunna showa off ett snyggt halsband, men hon har faktiskt bara ett. Det är handsytt av läder och hon fick det på ettårsdagen då jag tyckte att hon skulle få ett vuxenhalsband. :heart
Hon har en spårsele och en dragsele också, men till vardags använder vi bara halsbandet - såhär tolv år senare känner jag att det vore roligt att klä upp henne lite då och då. De gör ju även kattselar. :angel:

På din fluff kan jag tänka mig att det skulle behövas ett vinhundshalsband för att det skulle synas ordentligt. :D
 
Visst är de fina! De har hur många supersnygga designs som helst och det verkar vara god kvalitet. Shiban har precis lagom mycket päls för att kunna showa off ett snyggt halsband, men hon har faktiskt bara ett. Det är handsytt av läder och hon fick det på ettårsdagen då jag tyckte att hon skulle få ett vuxenhalsband. :heart
Hon har en spårsele och en dragsele också, men till vardags använder vi bara halsbandet - såhär tolv år senare känner jag att det vore roligt att klä upp henne lite då och då. De gör ju även kattselar. :angel:

På din fluff kan jag tänka mig att det skulle behövas ett vinhundshalsband för att det skulle synas ordentligt. :D
Jag älskar att shoppa halsband och sele egentligen (och träns när jag hade häst :D ) så klart att din tant ska ha ett fint halsband hon med, det blir de aldrig för gamla för! Det halsband mina hundar har använt mest har jag sparat och det ärvs faktiskt inte vidare utan ligger i en låda i bokhyllan bredvid deras urna med askan. Men övriga saker används friskt, men på min pälsboll får man verkligen gräva efter halsbanden! Tur han inte verkar håröm, ibland får man hålla i pälsen innan man grävt fram halsbandet :D
 
Haha jo, men just att de inte kunde anteckna något i protokollet direkt. Inget undersökande alls av skrämmande saker tex, för då sprang hon runt och roade sig själv. Hon gillade också att försöka kolla godisfickor hos publiken :p
Det är ju meningen att vara en beskrivning och inte ett facit - jag tror att vi som gillar rasgrupper 5 och 10 förväntar oss ett något annorlunda resultat (Typ: "Oh, vilken fin hund som inte vill leka med främmande") Det ingen vill se är kvardröjande rädslor
 
Det är ju meningen att vara en beskrivning och inte ett facit - jag tror att vi som gillar rasgrupper 5 och 10 förväntar oss ett något annorlunda resultat (Typ: "Oh, vilken fin hund som inte vill leka med främmande") Det ingen vill se är kvardröjande rädslor
Jo, så är det ju. Det är så jag själv tänker också. Nu ser det förvisso ut som att hon har kvarvarande rädslor när man kollar spindeldiagrammet, men det är inte helt lätt att få det rättvisande när hunden istället för att gå fram till "skrämmande" saker springer runt och leker och inte ens är i närheten av sin ägare :meh: Det jag tycker är märkligt är att det ju finns rutor i protokollet där det går att kryssa i om hunden hållit på med annat än själva testet. Borde man inte kryssat i något sådant på Lily då? Det finns inga sådana kryss på henne, trots att det muntligen konstaterades just att hon inte är rädd, hon mest letar efter något roligt att göra hela tiden...
 
För att bidra med något positivt inlägg i tråden så kan jag väl konstatera att nya jobbet ändå fungerar bra med hundarna. Det var helt ok att ta lång lunch idag och jag kunde sluta något tidigare också, så hundarna behövde inte vara ensamma hemma extremt länge ändå, fick lång rastning på lunchen och efter jobbet hann vi först med en tur till rastgården och sedan en timme i skogen istället för nattrastning.

Jag har även fått mitt jobbschema nu, och chefen hade lyckats pussla ihop det så att jag får ledigt alla de tävlingsdagar jag bett om att få ledigt :D Dessutom upptäckte jag att jag av en slump då fått ledigt vid några träningar och andra tävlingar som ska hållas. Schemat är dessutom helt i min stil med hyfsat långa dagar när jag väl jobbar som kompenseras med mycket ledighet däremellan. Och så lite OB på det osv. Och trevliga kollegor, och trevlig chef, och möjlighet att ha med hundarna på jobbet. Det kommer bli så jäkla bra det här!

Nu kan jag äntligen se fram emot en aktiv hundsommar där jag på något vis lyckas ha både tid och råd med det jag vill göra. Annars blir det ju så lätt antingen eller.
 
Jo, så är det ju. Det är så jag själv tänker också. Nu ser det förvisso ut som att hon har kvarvarande rädslor när man kollar spindeldiagrammet, men det är inte helt lätt att få det rättvisande när hunden istället för att gå fram till "skrämmande" saker springer runt och leker och inte ens är i närheten av sin ägare :meh: Det jag tycker är märkligt är att det ju finns rutor i protokollet där det går att kryssa i om hunden hållit på med annat än själva testet. Borde man inte kryssat i något sådant på Lily då? Det finns inga sådana kryss på henne, trots att det muntligen konstaterades just att hon inte är rädd, hon mest letar efter något roligt att göra hela tiden...
Ida gick och badade i ett lerdike istället för att undersöka spökena på sitt MH. Beskrivaren tolkade det som kvarstående rädsla och att hunden inte vågade undersöka för än jag kallade in henne.

Ida var den minst rädda hunden jag kan tänka mig. Däremot var hon 100% ointresserad av folk.

Jag har måttlig tilltro till beskrivningarna, på individnivå.
 
Ida gick och badade i ett lerdike istället för att undersöka spökena på sitt MH. Beskrivaren tolkade det som kvarstående rädsla och att hunden inte vågade undersöka för än jag kallade in henne.

Ida var den minst rädda hunden jag kan tänka mig. Däremot var hon 100% ointresserad av folk.

Jag har måttlig tilltro till beskrivningarna, på individnivå.
Ja, som Lily, hon gick förvisso bakom mig när jag gick mot skramlet (när vi skulle gå fram och tillbaka på olika sidor om det), men, det gjorde hon även när vi hade passerat det. Till sist bad de mig springa lite för att försöka liva upp henne lite, då började hon leka med kopplet :p Hon var absolut inte obrydd där, det skulle jag inte säga, men inte heller "rädd rädd" utan mer "Uh, det där var inte så kul, vi går och gör något roligare istället".

Nåja. Oavsett så kommer jag vara väldigt petig med mentalitet på hane (+ släktingar) OM hon går i avel i framtiden, och sedan får man väl hoppas att det finns köpare i Sverige så att man kan få större delen av avkommorna testade. Det hade varit intressant.
 
Ida gick och badade i ett lerdike istället för att undersöka spökena på sitt MH. Beskrivaren tolkade det som kvarstående rädsla och att hunden inte vågade undersöka för än jag kallade in henne.

Ida var den minst rädda hunden jag kan tänka mig. Däremot var hon 100% ointresserad av folk.

Jag har måttlig tilltro till beskrivningarna, på individnivå.


Då måste beskrivaren förklarat konstigt, för någon kvarstående rädsla beskrivs inte på momentet med spöken. Det är bara nyfikenheten man sätter en siffra på och måste man kalla in hunden blir det förstås den lägsta siffran där, oavsett anledning.
Man bedömer inte varför hunden gör som den gör på MH, det är en ren beskrivning av beteendet. Så oavsett vad beskrivaren har sagt så är det bara beteendet som avspeglas i protokollet. Om det handlar om ett enstaka moment som här(ja, jag tog en titt) så brukar MH vara rätt rättvisande även för den enskilda hunden. Hade hon haft mentalbeskrivna syskon hade man som sagt kunnat se mönstret ännu tydligare.
 
Jo, så är det ju. Det är så jag själv tänker också. Nu ser det förvisso ut som att hon har kvarvarande rädslor när man kollar spindeldiagrammet, men det är inte helt lätt att få det rättvisande när hunden istället för att gå fram till "skrämmande" saker springer runt och leker och inte ens är i närheten av sin ägare :meh: Det jag tycker är märkligt är att det ju finns rutor i protokollet där det går att kryssa i om hunden hållit på med annat än själva testet. Borde man inte kryssat i något sådant på Lily då? Det finns inga sådana kryss på henne, trots att det muntligen konstaterades just att hon inte är rädd, hon mest letar efter något roligt att göra hela tiden...
Min egen tyckte spöket var helt ointressant och testledaren insorterad i kategorin "syns inte finns inte" (Två-beningarna kommer i fyra kategorier: tjänstefolk, bästa vänner forever and ever, läskiga kräk och "vi vägrar att kännas vid dess existens"). Någon som enligt min hund inte existerar skulle gå iväg med honom och leka med honom! Luften har åsikter.

Jag tror att när fler hundar har gjort BPH och MH så kommer vi att lära oss hur spindlarna "ska se ut" för våra raser. Och också kanske hur vi ska beskriva dem mentalt för människor som söker hund, för det är ju onekligen så att varken urhundar eller vinthundar är allas "cup of tea"

PS jag har haft god lust att göra om BPH för att se hur hunden hade beskrivits om testledaren "varit" en vän eller ett kräk (i det senare fallet hade nog uppfödaren gråtit)
 
Jag tror att när fler hundar har gjort BPH och MH så kommer vi att lära oss hur spindlarna "ska se ut" för våra raser. Och också kanske hur vi ska beskriva dem mentalt för människor som söker hund, för det är ju onekligen så att varken urhundar eller vinthundar är allas "cup of tea"

Jag tror att en del raser har tagit fram idealspindlar för rasen. Vi har haft det för boxer och en ny är på gång. För det är ju noll poäng att jämföra t.ex en boxer och en urhund. Vi ser ju ibland hundar som istället för att undersöka skramlet går till publiken och hälsar. Då kan man med en boxer vara ganska säker på att det är ett undvikande beteende.
 
Visst känner man sig lite n00b, trots många år med hund?! 😁

Angående namn så vette fasiken. Jag har outsourcat det beslutet på min avkomma, de två senaste hundarna.
Verkligen. Kommer inte ihåg hur jag lärde min hund typ ”gå och lägg dig”. :laugh:

Har inga avkommor som kan döpa tyvärr. Bara en sambo som inte verkar ha speciellt bra fantasi för namn. 😅 Det har jag inte heller. 😂
 
Verkligen. Kommer inte ihåg hur jag lärde min hund typ ”gå och lägg dig”. :laugh:

Har inga avkommor som kan döpa tyvärr. Bara en sambo som inte verkar ha speciellt bra fantasi för namn. 😅 Det har jag inte heller. 😂

Har valpen nåt kennelnamn som vardagsnamnet ska kopplas till eller döper du från grunden?
 
Idag började jag och damerna dagen med att gå till rastgården. Redan kl 6 var vi där, och jösses så de sprang. Dessutom dök det upp några korkade fåglar som satte sig på marken i rastgården. Självklart försökte damerna jaga dem och hej vad kul de hade! Nu har de ätit frukost och somnat igen. Känns bra att de fått busa av sig rejält innan jobbet :)
 
Inga teman eller bokstäver att hålla sig till? Tycker det brukar underlätta med några begränsningar. ;)

Skulle inte tro det! Får se om det är att man ska döpa dom även i stamtavlan, eller om jag bara ska komma på något namn dock. Känns som att det är vanligt att man får döpa i stamtavlan på BC, men oavsett så behöver den ett namn till vardags. :nailbiting:
 
Idag började jag och damerna dagen med att gå till rastgården. Redan kl 6 var vi där, och jösses så de sprang. Dessutom dök det upp några korkade fåglar som satte sig på marken i rastgården. Självklart försökte damerna jaga dem och hej vad kul de hade! Nu har de ätit frukost och somnat igen. Känns bra att de fått busa av sig rejält innan jobbet :)

Det är så roligt hur hundar reagerar på fåglar. För Floki så finns det inte fåglar. Tonto har börjat jaga dom när dom sitter på marken nu när han är äldre, funderar på om han ser lite sämre och tror att dom är ekorrar - men när dom flyger upp så glömmer han bort dom direkt. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp