Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Typ som ser ut som en studsmatta?
Precis :) Jag har någon billig från Lidl, men det finns ju många olika varianter på dem. Nackdelen med min är att det är plasthörn på den, något som Lily tycker är kul att tugga på... Finns en väldigt lik på zooplus, fast den har lite varierande recensioner.
67413_pla_hundeliege_fg_3262_3.jpg
 
Idag såg jag till att köpa födelsedagspresenter till Ebrah. Eller ja, presenter till både henne och Lily eftersom det blir väldigt fel att bara ge ena något kul :p

Så, de får varsitt lite extra smaskigt tuggben, två små fjant-tuggben som jag köpte mest för att de var löjligt billiga och så har de fått en leksak som flyter i vatten! Den leksaken ska vi inviga imorgon, även om det inte är förrän på söndag som Ebrah fyller år. Jag ska börja dagen med att snorkla tillsammans med partnern och då tar vi med hundarna så att de också kan få bada lite. Hoppas de sköter sig när de ska sitta fastbundna vid ett träd bara... Vi ska ta en tur till rastgården direkt imorgon så att de får springa av sig lite, så är de kanske lite tröttare sedan.

Det blir nog en livad morgondag för dem, för sedan ska vi jobba ett tag och därefter ska vi iväg på middag. Jag lär sova gott imorgon iaf!
 
Okej 😕 ändå skönt o höra att de är vanligt.
Ja han ligger liksom på dörrmattan? Eller bara mitt på golvet.
Han har säng, soffa, ett vikt överkast, bäd från biltema(fejkläder/sval) mormorsfilt att sova på men inte då 🙃
Tonto hade det tills jag började klippa honom. Han var helt enkelt för varm för att ligga på en bädd och tyckte det var skönt med kylan från golvet.
 
Okej 😕 ändå skönt o höra att de är vanligt.
Ja han ligger liksom på dörrmattan? Eller bara mitt på golvet.
Han har säng, soffa, ett vikt överkast, bäd från biltema(fejkläder/sval) mormorsfilt att sova på men inte då 🙃

Ja, man blir så trött…
Nu på sommaren ligger de ute på sina träbord i hundgården mycket vilket inte heller hjälper till.
I vintras tycker jag däremot att det hjälpte när jag satte fast vetbeds på deras kurandasängar som de har inne i boxarna :) men då låg de ju mest inne i dem på dagtid, och på golven inne i huset på kvällar och nätter.
 
Tonto hade det tills jag började klippa honom. Han var helt enkelt för varm för att ligga på en bädd och tyckte det var skönt med kylan från golvet.
Torsten letade upp svalaste platserna och sov där. Oskar fryser så fort det är dagg i gräset ocg älskar värme.

Vi var ut och kissade vid 4-snåret inatt. Sen tyckte han korsdraget i sovrummet var för kallt och kröp in under täcket för att sova vidare.

Fårskinnsklädda fotpallen är en favoritplats nu i sommarhettan. Undrar hur den där skånehunden ska klara vintern.

1688023118821.png
 
Torsten letade upp svalaste platserna och sov där. Oskar fryser så fort det är dagg i gräset ocg älskar värme.

Vi var ut och kissade vid 4-snåret inatt. Sen tyckte han korsdraget i sovrummet var för kallt och kröp in under täcket för att sova vidare.

Fårskinnsklädda fotpallen är en favoritplats nu i sommarhettan. Undrar hur den där skånehunden ska klara vintern.

Visa bifogad fil 122331
Min DSG sover under täcket 🙃😂🙈
även dessa varma dagar
 
Här har det gått lite si och så med vallningen, insåg häromdagen att jag velat lite för mycket innan hon varit mogen och lagt för mycket press på henne inne hos fåren. Jag har tagit några kliv bakåt så att vi fokuserar på några enkla pass där jag kan låta henne få jobb själv utan att jag lägger mig i särskilt mycket.
När jag har lagt för mycket press släpper hon fåren och jag blir frustrerad, och när hon väl tar tag i dem har hon lagt för mycket press på dem (jag antar av osäkerhet/ obekväm med uppgiften).

Inte lätt när vi båda är nybörjare.
 
Nu går åskan här så Doris ligger och skakar brevid mig i sängen. Tycker så synd om henne och önskade att jag kunde få henne att känna sig tryggare.

Spelar så klart musik men hon hör eller känner åskan ändå trots att jag inte märker den.

Och nu blev det så läskigt att hon ville in i badrummet istället.
Det finns på Youtube alla möjliga ljud som man kan använda för att habituera dem med. Är de verkligen rädda så kommer de sällan bli helt bra, men hon kanske blir lite bättre om den inte är rakt över er.

Börja med lågt ljud i ett annat rum och kasta ut en näve godis/torrfoder där hon är. Reagerar hon på ljudet är det för högt, sen får man även tänka på att har hon nyligen blivit rädd så kan hon reagera kraftigare ett tag.

Det kan ju också användas för att lära henne strategier för att hantera det, typ nu blev det läskigt så då får du gå in och lägga dig i badrummet med en kong med gotta i.
 
Är så nervös att jag håller på avlider, sitter och kollar på liven på agility SM och snart (nåja) ska husse och Nike tävla 🙊🙉🙈. Resultatet bryr jag mig inte om men jag hoppas på att mini-Divan ska känna för att springa och att husse ska bli nöjd över sin insats ❤️.
Har nog aldrig varit så nervös ens när jag själv tävlat..
 
UNDERBART att det har regnat lite! Men hoppsan så många grodor/paddor det lockade fram. Unghunden fick gå kvällsrundan i kort koppel och med strikt övervakade toalettbesök.

Jakt på liten groda/padda är inget vi håller på med enligt mig. Hon höll inte med 🤔😅
 
20230630_201702.jpg
den här snygga och efterlängtade rosetten kom igår 🤩 vi har ju kört ett par onlineutmaningar för att få en spark i röven och komma igång ordentligt med att träna viltspår och nosework. Finns ju inga kurser här som passar oss. Tog en kik på tuben och försökte snappa upp lite hur man börjar med nosework och lyckades klara utmaningarna. Skitkul verkligen 😄
 
Nike sprang ett stabilt hopplopp fast det blev strul i starten (pga att husse höll på att missa den och inte värmt upp henne). Fick ett litet tidsfel och hamnade på 17:e plats.
Är lite oklart om det sammanlagda resultatet räcker till final då fyra finalplatser går till de hundar som fått bästa sammanlagda resultatet utöver topp 5 i varje lopp.
Försökte titta på det men fick bara huvudvärk av att försöka tänka 🙃.
 
Idag packade jag ner alla hundgrejer i kartonger. Sparade hans halsband uppe bara som ska ligga vid hans urna. Jag grät. Pojkvännen erbjöd sig att göra det men jag ville göra det själv. Nu har jag bara 13kg hundmat över och en jäkla massa godis och tuggben. Gav bort en del till grannens tax. Får se om ngn vill ha hundmaten.
 

Bifogade filer

  • A43B33C5-2A3C-4DBF-B6A5-4D40A16A321C.jpeg
    A43B33C5-2A3C-4DBF-B6A5-4D40A16A321C.jpeg
    394,4 KB · Visningar: 39
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp