Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Harrys nya halsband har kommit! 🤩
9598DE87-2EDE-47B2-A4F6-18AB482DAC87.jpeg
 
I förmiddags tog jag en cykeltur med Lily. Skendräktiga Ebrah fick stanna hemma hos min mor och sova i soffan, något hon var MYCKET nöjd med (sådär så att hon inte ens brydde sig om att hälsa när jag kom tillbaka :cautious: ).

Lily var otroligt duktig och jag är lite sugen på att börja med canicross... När jag cyklar får hon bara hålla sig bredvid cykeln, men om jag springer skulle hon ju kunna få ligga på framför om hon vill. Idag på cykelturen så lyssnade hon oerhört fint på alla röstkommandon, höll sig i bra position, ökade upp till galopp när jag sa att det var ok och saktade ner direkt när jag bad om det. Vi fick möten några gånger så då saktade jag ner och lät henne gå nära vid sidan av cykeln och det var så kul att se hur folk blev glada av att möta oss, de såg att Lily var glad och att vi hade koll på läget.

Nu är jag ledig resten av veckan ( :banana: ) men när jag kommer tillbaka till jobbet så ska jag nog prova de hundförarbälten vi har. Jag har ett från Hurtta som är jättebekvämt, men det är både tungt och varmt så jag använder det i princip aldrig.
 
Ska du tävla eller vara publik?

Jag bor i Kungsör så tänkte ta med valpskrället upp och kolla lite lördag och söndag. Hoppas det blir lite möjligheter till shopping :p .
Tävla 🙂
Finns försäljningstält utritade på kartan så lite shopping ska det nog vara. Förhoppningsvis mer än det var på agility-SM, där var det lite väl få försäljare tycker jag.
 
Skaffa honom ett regntäcke? Vad jag förstått är han en fryslort, så kläder blir kanske ändå aktuellt och då är det lika bra att börja vänja dem. Det gör stor skillnad om de kan hålla sig någorlunda torra och varma under utevistelsen. Mvh hon som har en rr som smälter som socker om det regnar på honom :)
Min ena RR, en mkt bekväm tik går hellre upp och sätter sig i barnens rum än går ut om vädret inte är till belåtenhet. Senast i helgen när det bara var 18 grader och korta lätta regnskurar så det var blött i gräset. Altandörren var öppen hela dagen. Men ändå hittade vi en hög i äldstas sovrum.
 
Min ena RR, en mkt bekväm tik går hellre upp och sätter sig i barnens rum än går ut om vädret inte är till belåtenhet. Senast i helgen när det bara var 18 grader och korta lätta regnskurar så det var blött i gräset. Altandörren var öppen hela dagen. Men ändå hittade vi en hög i äldstas sovrum.
Nja, det hade aldrig hänt här. Han hade nog hellre dött, än gjort inne. Och för den delen åker han ut med jämna mellanrum i trädgården (vi följer med) när det regnar. Det är liksom inte något man själv får välja.
 
Vi köpte en Kuranda-säng igår som vi tänkte ha i hundhuset. Vi började med att köpa en för att se vad de tycker om den, eftersom de kostar en slant.

Ivar fick bli först ut att prova, så vi ställde ut hans låda med träull och ställde in nya sängen med en filt på. Han blev inte imponerad. När jag åkte till jobbet hade de andra gått in och lagt sig i hundhuset medan Ivar satt i sin lucka och klagade högljutt. Nån hade ju snott hans säng!

Nu får vi testa vad Hedda säger om den, så kan Ivar få tillbaka sin låda med ull där han kan bädda...
 
Grannen kom över med en kloslip.

Oskar vrålade, slingrade sig och bet lika mycket som tidigare. Men bara åt att jag höll i tassen och att jag pillade på klorna. Själva slipandet reagerade han inte nämnvärt på. Klotången har han vrålat och bitit åt.

Jag hyser hopp!.
(vilka fantastiska grannar jag har)
 
För långa? Klipper lite och varannan dag (och
lite snett 🧐😬🥴)
 

Bifogade filer

  • B7FD8337-172F-459F-9DD1-A08822AD8B01.jpeg
    B7FD8337-172F-459F-9DD1-A08822AD8B01.jpeg
    35,7 KB · Visningar: 52
För långa? Klipper lite och varannan dag (och
lite snett 🧐😬🥴)
Omöjligt att säga utifrån den bilden :) Själv har jag som grundtänk att om klorna når golvet när hunden står jämnt och stilla, då är klorna för långa. Sedan vill jag absolut inte att de har för korta klor heller, för hundarna behöver klorna för att få grepp när de springer snabbt. Börjar klorna skruva sig och vrida sig in mot trampdynorna, då är de på tok för långa.
 
Måste ställa en fråga.. Såg en hund idag som såg tvärhalt ut, vinglig och hoppig med bakdelen. Tog en liten stund innan jag såg orsaken, den hade bara ett bakben. Antar att det andra var amputerat och inte att hunden var född så.

Aldrig sett det innan så blev lite ställd. Är det en rimlig sak att göra på en hund som har ett trasigt ben efter en skada eller något?

Pratat med en vän från Ungern om sånt tidigare, då han har en vän med en hund som går i någon slags rullstol då det inte har bakben. Där märktes det att våra kulturer skilde sig åt lite. Här skulle man väl aldrig ha kvar en hund utan bakben tänker jag.

Vet inte vart jag vill komma, mest bara få ut mig det.
 
Omöjligt att säga utifrån den bilden :) Själv har jag som grundtänk att om klorna når golvet när hunden står jämnt och stilla, då är klorna för långa. Sedan vill jag absolut inte att de har för korta klor heller, för hundarna behöver klorna för att få grepp när de springer snabbt. Börjar klorna skruva sig och vrida sig in mot trampdynorna, då är de på tok för långa.
Måste kolla imorgon, och hoppas de inte når golvet. Ser absolut inte pulpan fast jag försökt lysa med ficklampa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp