Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, nu har jag en hund med kliande valptänder som inte får tugga 😫. Jag har en lickimat och också sett tips på att man kan frysa skålar med diverse saker att lägga i frysen. Kanske nån som sitter inne på fler tips på berikning för en huligan med kliande käft?
 
Tjusigt 😂
EE69C9B2-B243-47DC-A640-24CF5F5669F9.jpeg
 
Okej, nu har jag en hund med kliande valptänder som inte får tugga 😫. Jag har en lickimat och också sett tips på att man kan frysa skålar med diverse saker att lägga i frysen. Kanske nån som sitter inne på fler tips på berikning för en huligan med kliande käft?
Tandborste på de övriga tänderna. Att borsta tänder och tandkött när det kliar kan hjälpa till att göra tandborstningen mer positiv. Bra att få till rutinen redan när hunden är valp.
 
Tandborste på de övriga tänderna. Att borsta tänder och tandkött när det kliar kan hjälpa till att göra tandborstningen mer positiv. Bra att få till rutinen redan när hunden är valp.
Han sitter inte så still att jag vågar det, med risk att stöta till såret. Också lite rädd att befästa att det gör ont i munnen när jag är där och pillar 😬
 
Okej, nu har jag en hund med kliande valptänder som inte får tugga 😫. Jag har en lickimat och också sett tips på att man kan frysa skålar med diverse saker att lägga i frysen. Kanske nån som sitter inne på fler tips på berikning för en huligan med kliande käft?
Fryst handduk? Fast då tuggar han ju iofs.
 
@Pilot och @Petronilla vilka skär har ni till er Andis AGCB 2 speed? :)
Känns som en djungel och är osäker på detta med skär till tjock päls vs. skär till öppen och välkammad päls. Ascot har ju en del päls men den kommer absolut vara välkammad när trimmen används och täckpälsen är enligt mig öppen.
 
Jag har aldrig haft ett djur på smärtstillande! Är det vanligt att de får bara en gång om dagen? Han har Onsior.
Jag är sån som alltid vill kolla upp mediciner så att jag har koll på eventuella biverkningar så jag tipsar om att gå in på fass.se och läs. Där står även rekommenderad dos osv om du vill dubbelkolla.
 
Nu går åskan här så Doris ligger och skakar brevid mig i sängen. Tycker så synd om henne och önskade att jag kunde få henne att känna sig tryggare.

Spelar så klart musik men hon hör eller känner åskan ändå trots att jag inte märker den.

Och nu blev det så läskigt att hon ville in i badrummet istället.
 
Nu klippte jag öronproppar till henne av en kökssvamp och det verkar faktiskt hjälpa lite. Eller så åskar det inte lika mycket nu, jag hör ju inget pga musiken.
 
@Pilot och @Petronilla vilka skär har ni till er Andis AGCB 2 speed? :)
Känns som en djungel och är osäker på detta med skär till tjock päls vs. skär till öppen och välkammad päls. Ascot har ju en del päls men den kommer absolut vara välkammad när trimmen används och täckpälsen är enligt mig öppen.
Jag har det som kom med. Badar och kammar hunden innan jag kör. Försökte med nått annat för lite längre resultat på Benen men det var inte bra.
 
@Pilot och @Petronilla vilka skär har ni till er Andis AGCB 2 speed? :)
Känns som en djungel och är osäker på detta med skär till tjock päls vs. skär till öppen och välkammad päls. Ascot har ju en del päls men den kommer absolut vara välkammad när trimmen används och täckpälsen är enligt mig öppen.
Den hund jag klipper har inget täckhår utan bara underhåll vilket gör att även nya skär har svårt att klippa för pälsen viker undan sig (väldigt mjuk päls).
Så jag klipper med 10 och ibland med 7. Då är det kortkort eller kort när vi är klara.

En släkting som vill ha sin hund med "lång päls" efter klippning där använder vi 4. Då blir pälsen knappt 1 cm när den är klar.

Ska man använda 4 eller 7 så behöver man bestämma sig för om man ska ha FC (fine cut) eller med ojämna tänder, den är lite lättare och mer förlåtande att klippa med, men pälsen blir också ojämn.

Jag rekommenderar att ha två skär och gärna ceramisk, tycker det har hållt sig vasst väldigt bra.
 
Sett att Knut (11månader) fått som förhårdnader/ruffsig päls på armbågarna?
Han har tusen möjligheter att ligga mjukt men svalt men ligger ofta rakt på golvet eller en matta.
Vad ska man göra? 😕
 

Bifogade filer

  • IMG_3839.jpeg
    IMG_3839.jpeg
    468,6 KB · Visningar: 49
Sett att Knut (11månader) fått som förhårdnader/ruffsig päls på armbågarna?
Han har tusen möjligheter att ligga mjukt men svalt men ligger ofta rakt på golvet eller en matta.
Vad ska man göra? 😕
Ascot kan få så ibland. Jag brukar smörja in med mjukgörande kräm. Vet inte hur stor skillnad det gör men det minskar förhårdnaderna.
 
Sett att Knut (11månader) fått som förhårdnader/ruffsig päls på armbågarna?
Han har tusen möjligheter att ligga mjukt men svalt men ligger ofta rakt på golvet eller en matta.
Vad ska man göra? 😕

Mina får samma 😫 otroligt vanligt på labbar tyvärr. Brukar undra varför jag ens köper bäddar av alla dess slag när hundarna ligger helt utslagna på golvet - mellan bäddarna 🤦🏽‍♀️
 
Mina får samma 😫 otroligt vanligt på labbar tyvärr. Brukar undra varför jag ens köper bäddar av alla dess slag när hundarna ligger helt utslagna på golvet - mellan bäddarna 🤦🏽‍♀️
Okej 😕 ändå skönt o höra att de är vanligt.
Ja han ligger liksom på dörrmattan? Eller bara mitt på golvet.
Han har säng, soffa, ett vikt överkast, bäd från biltema(fejkläder/sval) mormorsfilt att sova på men inte då 🙃
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp