Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gå in och kolla på lyckliga fåren, jag har en andis 2speed och är supernöjd. Funkar att ta tassar med om det är en större hund men den kommer upplevas som lite klumpig.

Jag har en Aesculpa Exacta till ansikte och tassar och den funkar väldigt bra till det, men är inte så bra att ta på kroppen.
Den finns däremot i en modell större, som kanske kan vara ett bra mellanting?
Tack så mycket! Ska kolla där :). Han är golden retriever/BC så han är större/medelstor hund. Tassarna behövs klippas då han får mkt päls där så där finns ett behov av att klippa. Längderna av pälsen är mer skönt för mig att ta då han då torkar snabbare (han lever i vattnet under sommaren). Sen får han ovanligt mkt päls på just baken som blir riktigt tjock, vilket kan ta lite längre tid att torka.

Efter lite googling funderar jag lite på att köpa en lite dyrare/bättre trimmer till tassarna och en billigare till kroppen. Men ska även kolla på ett bra mellanting
 
Någon som har tips på en riktigt bra trimmer? Den ska främst användas till tassarna men även för att ta lite längder på kroppen. Vet att man egentligen har olika trimmer för tassar vs. kropp men det är inte aktuellt. Viktigast är dock att den funkar bra till att trimma tassarna. Ascot får så mycket päls under tassarna.
Jag är mycket nöjd med vår trimmer Andis

AGCB Super 2-Speed Red 35 W​


Dvärgschnauzer som trimmas på kroppen men klipps på mage, hals och bakdel samt tassar. Den duger för att komma åt mellan trampdynorna men för riktigt finlir har jag en mindre oxå.
 
Theo med sin nu nya ägare kom på besök igår så vi passade på att slutföra köpet. Det var riktigt roligt att se Theo igen, han var sig lik :heart och han hatade fortfarande Fred lika mkt 🤪 Det var skönt att se att Theo tyckte om sin nya husse och de såg ut att ha fin kontakt :heart
347416084_6647450038638511_7212241596190931367_n.jpg
 
Har nu gjort middagsmatlådor till hundarna både för idag och för imorgon. Snart ska vi iväg med partnern på långpromenad, sedan får vi skjuts till jobbet efter lunch :) Tydligen ska det finnas nya, bra rastgårdar på ett ställe inte allt för lång bilfärd härifrån, och skogarna bredvid är jättefina att gå i så vi ska dit och undersöka läget lite.

Sedan har jag insett att det är nu på söndag som Ebrah fyller år. Klurar lite på present åt henne. Hade hon fått välja själv hade jag tvingats köpa hela jobbets godisavdelning till henne :p Men något extra gott tuggben ska hon få, och så funderar jag på om jag trots allt ska köpa en ny, jättefin hundbädd till henne. Det finns en snygg och jättebekväm som hon gillar, men den är dyr(!) pga memoryfoam i hela bädden :cautious:Samtidigt är biabädden här hemma trasig, äcklig och eländig så en ny behövs verkligen. Men ja... Eh. Jag får fundera lite.
 
Tack så mycket! Ska kolla där :). Han är golden retriever/BC så han är större/medelstor hund. Tassarna behövs klippas då han får mkt päls där så där finns ett behov av att klippa. Längderna av pälsen är mer skönt för mig att ta då han då torkar snabbare (han lever i vattnet under sommaren). Sen får han ovanligt mkt päls på just baken som blir riktigt tjock, vilket kan ta lite längre tid att torka.

Efter lite googling funderar jag lite på att köpa en lite dyrare/bättre trimmer till tassarna och en billigare till kroppen. Men ska även kolla på ett bra mellanting
Hade du bara tänkt raka honom på dem ställena du nämner?
Då hade jag köpt en bra sax, när vi hade sheltie så trimmade vi till där du nämner och lättast/ snyggast var med sax. Det är ju första gången som är jobbigt sen blir det ju lätt att hålla efter när fluffet är borta.
Vill du kan du köpa en effileringssax också så är det ännu lättare att få bort en skarp kant.
 
Grabbarna mår bra här. Gamlingen har varit lite trött efter allt stök på midsommar med alla roliga människor att hälsa på, hav att plumsa runt i, och grillat att sukta efter. Han är inte van vid intensiteten, men efter två dar mest vilandes i soffan och på gården är han sitt vanliga buffliga jag igen.

Lillgangster är glad som vanligt, han hade också en trötthetsdipp på söndagen men röjer runt med sina pinnar nu och har dessutom ett stort höftben som han fått i present som noga måste vaktas från familjens övriga innevånare. Gamlingen har provslickat men uppenbarligen bedömt att det inte är värd att bråka om.
 
Nu är valpen inlagd för operation. Han blev skitsur och försökte bita veterinären när de försökte hålla fast honom för att kolla tanden. Behöver hanteringsträna!

Kändes läskigt att skriva på dokumentet om att jag är medveten om riskerna med narkos.

Nu hoppas jag bara att allt går bra men att dra ut en mjölktand är väl en förhållandevis enkel operation 😬🥺
 
Jag är mycket nöjd med vår trimmer Andis

AGCB Super 2-Speed Red 35 W​


Dvärgschnauzer som trimmas på kroppen men klipps på mage, hals och bakdel samt tassar. Den duger för att komma åt mellan trampdynorna men för riktigt finlir har jag en mindre oxå.
Tack så mkt för svar! Butiken Lyckliga fåret rekommenderade faktiskt Andis AGCB 2 speed till mig när jag beskrev vad jag sökte så det låter ju mkt bra!
Hade du bara tänkt raka honom på dem ställena du nämner?
Då hade jag köpt en bra sax, när vi hade sheltie så trimmade vi till där du nämner och lättast/ snyggast var med sax. Det är ju första gången som är jobbigt sen blir det ju lätt att hålla efter när fluffet är borta.
Vill du kan du köpa en effileringssax också så är det ännu lättare att få bort en skarp kant.
Vi rakar inte ner honom men korta ner pälsen ordentligt på rumpan där han har mängder med päls samt korta ner pälsen på bringan och benen. Har sax och effileringssax men den senare klipper tyvärr helt värdelöst. Får kanske köpa en ny.

Butiken Lyckliga Fåret rekommenderade i alla fall Andis AGCB 2 speed till mig med ett smalare skär för tassarna och ett annat skär till kroppen. Låt som en bra kompromissa. Tack för rekommendation om den butiken!
 
Nu har Knut inga symptom på kennelhostan längre, min äldre tik hostar lite.
De ska såklart inte umgås med andra hundar.
MEN min mors hund fick hosta nu inatt o har kräkts (antagligen kennelhosta där med)

Kan mina få igen om de träffar hennes hund?

Gry (min äldre tik) fick vaccin nu i Maj o Knut ska ha igen vid 1års i Augusti.

Jag googlar men hittar inget direkt om/hur nära inoå de kan få igen 🙃
 
Nu har Knut inga symptom på kennelhostan längre, min äldre tik hostar lite.
De ska såklart inte umgås med andra hundar.
MEN min mors hund fick hosta nu inatt o har kräkts (antagligen kennelhosta där med)

Kan mina få igen om de träffar hennes hund?

Gry (min äldre tik) fick vaccin nu i Maj o Knut ska ha igen vid 1års i Augusti.

Jag googlar men hittar inget direkt om/hur nära inoå de kan få igen 🙃
Jag googlade och SVA säger 2 veckor från det att de började hosta ska de inte träffa andra hundar. Så jag hade hållt på det.
Jag hittade inget om att de har immunitet efteråt.
 
Nu har Knut inga symptom på kennelhostan längre, min äldre tik hostar lite.
De ska såklart inte umgås med andra hundar.
MEN min mors hund fick hosta nu inatt o har kräkts (antagligen kennelhosta där med)

Kan mina få igen om de träffar hennes hund?

Gry (min äldre tik) fick vaccin nu i Maj o Knut ska ha igen vid 1års i Augusti.

Jag googlar men hittar inget direkt om/hur nära inoå de kan få igen 🙃
Oskar fick lite hosta nån tid efter att han kommit hit. Egendiagnosticerade det till kennelhosta. Efersom vi inte träffar andra hundar så gjorde jag inget.

Sedan har han hostat i perioder. Efter att han busat och blivit rejält andfådd, när han ligger lite obekvämt och ibland utan att jag kan se vad som utlöst. Kan gå flera dagar mellan hostningarna och de är inte så många i följd. Han låter som han satt nåt i halsen?

Tror jag kan utesluta kennelhostan nu?
 
Oskar fick lite hosta nån tid efter att han kommit hit. Egendiagnosticerade det till kennelhosta. Efersom vi inte träffar andra hundar så gjorde jag inget.

Sedan har han hostat i perioder. Efter att han busat och blivit rejält andfådd, när han ligger lite obekvämt och ibland utan att jag kan se vad som utlöst. Kan gå flera dagar mellan hostningarna och de är inte så många i följd. Han låter som han satt nåt i halsen?

Tror jag kan utesluta kennelhostan nu?
Börja med att skicka in avföringsprover för lungmask och fransk hjärtmask. Kommer det tillbaka negativt och han fortsätter hosta hade jag bokat tid för utredning.
 
Leffe och jag har snart klarat vår andra utmaning 😀 vi tävlar inte än och det är väldigt dåligt med nybörjarkurser så vi hakar på lite utmaningar på fb. Verkligen skitkul och vi får tummen ur att komma igång själva. Har min uppfödare att fråga och så har jag kollat videos på Youtube hur jag ska göra. Jag ser det lite som en clear round eller träningstävling fast med hund. X antal godkända moment efter din egen nivå= rosett. Perfekt att stärka självförtroendet lite åxå ❤ nu har vi (jag) anmält oss till en poängjakt åxå 😅 Ska bli spännande
 
Jag googlade och SVA säger 2 veckor från det att de började hosta ska de inte träffa andra hundar. Så jag hade hållt på det.
Jag hittade inget om att de har immunitet efteråt.

Ja men jag tänker att det blir två för mina (1 vecka kvar) men morsans hund fick inatt.
Så då ska de inte träffa henne på 2 veckor heller?
Verksr inte bli imuna men så tätt inpå tänker ja om jag o min mor kan ses med hundarna om 1v om hennes mår bättre…

Lite rörigt 😁
Vi har semester nu o en sommarstuga vi brukar va i. Det är därför ja undrar lite
 
Ja men jag tänker att det blir två för mina (1 vecka kvar) men morsans hund fick inatt.
Så då ska de inte träffa henne på 2 veckor heller?
Verksr inte bli imuna men så tätt inpå tänker ja om jag o min mor kan ses med hundarna om 1v om hennes mår bättre…

Lite rörigt 😁
Vi har semester nu o en sommarstuga vi brukar va i. Det är därför ja undrar lite
De kan ha helt olika stammar av virus, jag skulle INTE låta dem träffas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp