Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klippt tassludd på stackars liten håröm Phalene.

Tänk att hårstrån kan vara så smärtkänsliga så hund behöver gråta och sprattla.
Skulle förstå om jag drog i stråna eller klippte fel. Men nej, Det är i själva strået det finns massor av nerver. Dock gör det mindre ont med ett jämnt flöde av godis. ;)
Drama queen. Suck.

Samma hund somnar på rygg i mitt knä när jag slipar klorna.
 
Jag ska börja åka på träningar med min häst 😁
Jättekul tycker jag, inte lika kul tycker sambon som lovat att följa med första gå gångerna och kommer få sitta och frysa på läktaren med Harry.
Han är övertygad om att Harry inte kommer sköta sig så idag har vi övat oss.
Anna Hassö är här och håller träningar och jag och Harry har suttit på läktaren. Lite gnöl, ett skäll och lite trampande med fullt godkänt. Det är inte roligt men livet kan inte alltid vara roligt, inte ens för en liten hund.
20231125_111049.jpg
 
Min rädda fröken har haft fortsatt bra dagar o inga bakslag än så länge o så har hon fått agera sittplats åt min unga herre :meh: De va inte jätteuppskattat… Valparna växer så de knakar o tappar tänder för fullt o imorgon hämtar vi deras kullbror :love: Att min sambo står ut med oss e ju ett under :rofl:
 

Bifogade filer

  • IMG_6369.jpeg
    IMG_6369.jpeg
    130,6 KB · Visningar: 58
Jag har haft det väldigt mysigt med den lilla hunden jag passar idag :love: först var han orolig och ville mest sitta vid dörren, inte så konstigt eftersom det var hans första gång, men efter lite tricks, godissök och promenader är han hur glad som helst! Grävde ner sig i hallmattan och ville gosa. Nu ligger han i knät medan jag ska försöka få lite faktiskt arbete gjort…

Det är så lätt att bli kär i bra vavvor :love:
 
Vallat lite med hundarna idag, det gäller att passa på medans det fortfarande går! Extrahärligt att få valla i strålande sol men det var väldigt kalla nordanvindar. 🥶
Sotis börjar bli dyr nu, han har äntligen börjat släppa in mig och det börjar finnas ett samarbete mellan oss 💖 Han känns helt annorlunda nu mot för en månad sedan på ett väldigt positivt sätt! Lite typiskt bara att det kommer när det snart inte går att träna längre, får hoppas på en mild vinter 😅
405747581_7192836007433242_7875221087299115909_n.jpg
 
Så har vi helt plötsligt bara två hundar hemma, det känns väldigt tomt och lugnt hemma nu med bara bc-grabbarna :p. Nike hängde med på julmarknad idag och sen tog dottern med henne hem till sig då hon är ledig några dagar. Jag har sedan tidgare lovat att hon får nappa med sig en hund hem när hon vill och har tid, hon kan ju inte ha hund nu på heltid men jag förstår att man saknar sällskapet när man är van att bo med ett gäng hundar. Nike uppskattar att få lite egentid också så det är ju win-win :heart.
Tay fick hänga på ut i fårhagen idag, han fick bara spana på fåren medans jag fixade vatten men glad var han iallafall. Imorgon tänkte vi valla om vädret är på vår sida.
 
Harry är snart 18 månader och jag tycker det har hänt en del bara senaste tiden. Han har mognat mycket och börjar hitta sig själv. Går inte upp i varv lika lätt, äter bättre och känns mer harmonisk överlag. Antar att värsta tonårsperioden med alla hormoner har lagt sig och att han faktiskt börjar bli vuxen på riktigt 😊
Han har alltid varit okomplicerad trots sin höga energinivå men nu börjar han bli mer behaglig när allt inte måste ske i raketfart och på en gång helst igår 😁
 
Fortfarande lite förvånad/uppbragt/chockad över en hund i hundparken idag.

En bichon(frisee?) som Oskar träffat förut. Idag var hon sur och taggig. Morrade och ville sätta honom på plats mellan lekarna.

Oskar fjäskade och inbjöd till lek. Det hade han inte så mycket för. Det var bara några få gånger det funkade. Så han var inte så på som han brukar, gick undan och umgicks med sin favoritpudel.
Mitt i en lekinvit som hon såg ut att vilja acceptera så hugger hon honom över nacken. Inte så det gick hål, men ett tydligt grepp. Också en unghund och de har lekt bra tidigare. Men inte idag.

Nu har Oskar varit låg hela eftermiddagen. Jag har känt igenom honom och det finns inga tecken på att han är öm nånstans. Bara mentalt stukad tror jag. Han är normalt sett bra på hundspråk. Han tillbringade ju sina första fem månader i flock hos uppfödaren.

Ytterligare en lärdom för oss bägge. Jag måste skärpa mitt öga.
 
En bichon(frisee?) som Oskar träffat förut. Idag var hon sur och taggig. Morrade och ville sätta honom på plats mellan lekarna.

Oskar fjäskade och inbjöd till lek. Det hade han inte så mycket för. Det var bara några få gånger det funkade.

Låter som en normal tik i början av ett löp.

Dock borde inte såna tillsägelser -oavsett anledning- sitta i så länge hos din hund att han är låg och stukad i flera timmar efteråt, men det kanske är något rasbundet?
 
Tjejerna har varsitt blinkeblink på sig ute ibland om kvällarna, inte för att de försvinner eller för att jag måste se var de är men jag tänkte att det är bra att de är vana vid sånt om det nån gång skulle behövas "på riktigt".

Ingen av dem har brytt sig nått öht av det där blinkandet :up: men den här då......

DSC_0980.JPG


Lilliluring lyckas stänga av sitt blinkande lite nu och då, gissningsvis så "slår" blinkmojen i antingen hals eller ben under nått av hennes galna gasellskutt 😅
 
Fortfarande lite förvånad/uppbragt/chockad över en hund i hundparken idag.

En bichon(frisee?) som Oskar träffat förut. Idag var hon sur och taggig. Morrade och ville sätta honom på plats mellan lekarna.

Oskar fjäskade och inbjöd till lek. Det hade han inte så mycket för. Det var bara några få gånger det funkade. Så han var inte så på som han brukar, gick undan och umgicks med sin favoritpudel.
Mitt i en lekinvit som hon såg ut att vilja acceptera så hugger hon honom över nacken. Inte så det gick hål, men ett tydligt grepp. Också en unghund och de har lekt bra tidigare. Men inte idag.

Nu har Oskar varit låg hela eftermiddagen. Jag har känt igenom honom och det finns inga tecken på att han är öm nånstans. Bara mentalt stukad tror jag. Han är normalt sett bra på hundspråk. Han tillbringade ju sina första fem månader i flock hos uppfödaren.

Ytterligare en lärdom för oss bägge. Jag måste skärpa mitt öga.

Tänker också löptik.
Kompisens pudeltik har gjort samma på Harry, bitit tag och tryckt ner honom ordentligt I backen.
Han har dock bara rest på sig, skakat av sig och sprungit iväg och lekt med något annat innan han gjort ett nytt försök att leka med henne men då genom att reta henne och sen kuta iväg och hoppas på att hon ska jaga honom.
 
Jag har fixat bra snuzze-TV. Så bra att snuzzen inte hade tid för ett videosamtal med husse, som försökte ropa på henne för att fånga hennes intresse.
"Har inte tid! Måste kolla fåglarna."
(Jag har satt upp några fågelmatare så hon ser dem från sin utkiksplats på soffan)

Det är hennes livsuppgift nu; vakta småfåglarna så ingen kråka eller dum katt kommer och jagar bort/försöker äta upp dem. Då blir hon arg!
Fasanen får inte heller komma och äta. Den skrämmer inga småfåglar, men den är bara dum och låter konstigt, så den får inte vara här. Så det så! :mad:
 
Jag har fixat bra snuzze-TV. Så bra att snuzzen inte hade tid för ett videosamtal med husse, som försökte ropa på henne för att fånga hennes intresse.
"Har inte tid! Måste kolla fåglarna."
(Jag har satt upp några fågelmatare så hon ser dem från sin utkiksplats på soffan)

Det är hennes livsuppgift nu; vakta småfåglarna så ingen kråka eller dum katt kommer och jagar bort/försöker äta upp dem. Då blir hon arg!
Fasanen får inte heller komma och äta. Den skrämmer inga småfåglar, men den är bara dum och låter konstigt, så den får inte vara här. Så det så! :mad:
Gizza hatar fazanerna vi har här,en vacker dag kommer hon göra om en eller flera av dom till en fjäderhög
 
Låter som en normal tik i början av ett löp.

Dock borde inte såna tillsägelser -oavsett anledning- sitta i så länge hos din hund att han är låg och stukad i flera timmar efteråt, men det kanske är något rasbundet?
Tror inte att det är rasbundet. Inte alls. Det är tuffa små spaniels det där. De har sitt söta utseende emot sig.

Däremot är min rätt vek- och ung. Ingen speciellt brötig typ. Så mer individ än ras. :)
 
Tror inte att det är rasbundet. Inte alls. Det är tuffa små spaniels det där. De har sitt söta utseende emot sig.

Däremot är min rätt vek- och ung. Ingen speciellt brötig typ. Så mer individ än ras. :)

Tuff är dock inte det intryck de ger här på forat eller när man ser dem irl. Tvärtom tycker jag många är väldigt veka, även om inte alla är det.
 
Har varit lite sugen på att testa Bozita torrfoder till Harry och nu när Vetzoo hade 25% beställde jag en påse Grainfree salmon and beef för små hundar.
Katterna är sitt med god aptit och jag vill verkligen ge Svenskt foder :)
Hur stora är foderkulorna? Jag vet att four friends har små foderkulor (4x4mm) men hur är det med Bozitas?
 
Jag la en order på tassafritt för första gången, de hade några kronors rabatt på vissa produkter och har velat få till ett litet lager torkade hudrullar. Hundarna gillar att få välja vilket tuggben de ska ha. 🙂

Blev dock ändå en rejäl slant i slutändan och nu ångrar jag att jag inte köpte mer. Lär inte lägga en order på länge.

Men några olika rullar av hjort, lamm och vildsvin samt torkat kött i bitar av olika djurslag att ha i fickan på promenad.
Torkad nötstrupe att fylla med burkmat och in i frysen, som de får dem dagar de lämnas hemma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp