Uppdateringstråd 31

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Scata @Acto @Red_Chili Ja exakt, jag tänkte testa liten mängd först 😊 inte så mycket för att det är risk att han inte gillar det utan mest för att man ju inte vet hur magen gillar det. Har hört att dom kan bli hårda/förstoppade?
Men vill ju gärna redan innan jag provar något veta om det är besvärligt att få hem, vill ju börja med den sorten som är bäst och lättast att få hem. Får forska lite i det 😅 bor långt från Stockholm
ÖoB säljer Real, Dogman har Pondus bland annat och Arken har några sorter :)
Nordic finns ju i vissa butiker med. Kolla återförsäljare åt de märkena du är intresserad av bara. Tycker alla djurbutiker har blandade sorter numera.

Trassel var iväg och drog ut och valptänder igår och jag hade tänkt en riktigt lång promenad med Milou, lite egentid, men det ösregnade och åskade så vi tog en kortis,

Och vet ni vad, stygnet på Trassels tass togs bort, läkt jätte fint, inget mer krångel med och tratt. Och vi får börja gå promenader igen.

I korridoren vid veterinärkliniken mötte vi sköterskan som vi träffade för ca 10 dagar sedan. När hon såg Trasseln ropade glatt, ”Nej men titta, det är ju fina Trassel som är här igen!”0” och sen tittade hon åt mitt håll ”Och hej matte också :D )”

Det var en jätte, jätte bra ”tandläkare ” som förstod och hade kunskap om kinesernas tänder. Mött flera som inte vet och dom skulle med stor sannolikhet hade dragit ut flera tänder så jag var tacksam

Vi tog stygnen i torsdags och jag tyckte då att det nedersta glipade lite väl mycket fortfarande. Men det tyckte hon som tog stygnen inte var någon fara eftersom hon hade en fin skorpa i övrigt. I natt har dock skorpan trillat av, förmodligen för att hon har skrapat emot med tratten och det ser väldigt skört ut. På håll ser det ut som att det glipar, men på nära håll ser man att det är en läkningsyta, om än är väldigt tunn och skör.

Sambon har kommit dragande med sin suturtejp igen. Yay eller nay? Skydda det mot skav bör jag ju göra, så jag tänker att jag åtminstone bör sätta en mjuk kompress över.

IMG_0330.webp

Vad skiljer kinesers tänder från andra? 😊
Det är bara hos dom nakna, det är en gen som heter FOXI3, samma gen gör dom nakna. Puffarna saknar den genen så dom har komplett tandställning och päls.

Till exempel kan det vara så att det inte kommer någon permanent ”vuxen” tand utan mjölktänderna kan sitta kvar hela livet. Drar man ut den mjölktanden blir ju hunden utan en tand eller flera när dom klarar sig bra med valptanden. Jag har tyvärr träffat veterinärer som inte ens vet om nakenhundars tanduppsättning när jag varit hos veterinären av olika skäl och jag har fått förklara och visa på mina och visa röntgenbilder jag snabbt fått googla fram.

Ibland eller oftast faktiskt saknar kineserna en eller fler permanenta tänder helt och hållet. Och det kan se lite annorlunda ut i munnen än hos pälsade hundar.

Så länge man håller koll på tänderna orsakar dom oftast inga problem . Jag brukar få höra att mina hundars tänder är väldigt fina och ovanligt bra även jämfört med dom flesta andra raserna men jag är ju också noga och borstar tänderna varje dag.

Sen är det ju så att tänderna kan få plack men där är ju kineserna inte alls en ras ensam, det finns många framförallt små hundar som har värre problem. Det beror inte på FOXI3 utan bara vanlig hund.

ÖoB säljer Real, Dogman har Pondus bland annat och Arken har några sorter :)
Nordic finns ju i vissa butiker med. Kolla återförsäljare åt de märkena du är intresserad av bara. Tycker alla djurbutiker har blandade sorter numera.
Hos mig finns Real på både ICA och Coop.

Aporopå Magnussons ångkokta så tycker jag att det fungerar bra. Tvärtom mot någon annan så gillar mina hundar det och är fina i magen och jag tycker inte att det luktar äckligt. Deras nya blodpudding är en favorit.
Men det är ju ett blötfoder och inte färskfoder.

Vi tog stygnen i torsdags och jag tyckte då att det nedersta glipade lite väl mycket fortfarande. Men det tyckte hon som tog stygnen inte var någon fara eftersom hon hade en fin skorpa i övrigt. I natt har dock skorpan trillat av, förmodligen för att hon har skrapat emot med tratten och det ser väldigt skört ut. På håll ser det ut som att det glipar, men på nära håll ser man att det är en läkningsyta, om än är väldigt tunn och skör.

Sambon har kommit dragande med sin suturtejp igen. Yay eller nay? Skydda det mot skav bör jag ju göra, så jag tänker att jag åtminstone bör sätta en mjuk kompress över.

Visa bifogad fil 173055
Ni kan ju prova att tejpa den nedre delen där läkningen är långsammare. Med betoning på prova, eftersom många plåster inte fastnar så bra på bepälsad hud 😉
Det behövs absolut ingen tejp på resterande sår.

Jag har gett ångkokt av lite olika märken när vi varit ute på resande fot i år. Magnussons är den som är tveklöst äckligast att hantera (massa mat som verkligen kletade fast på plasten så antingen fick man hålla på och skrapa en massa eller slänga över en dl mat). Dessutom luktade den urk, och en av hundarna blev skruttig i magen (händer typ aldrig).

Nu köper jag halvdyra korvar med nått importfoder på Rusta. Inte en jättebra lösning men funkar bättre än torrfoder...
Ja en hel del kan tyvärr fastnar på plasten. Har inte sett så många andra ångkokta från andra märken men ska ha utkik efter det. Bra som sagt när man är på resa. Men mängden min hund Ascot skulle äta på bara Magnussons enligt förpackningen är... ja typ dubbelt så mkt som han åt i färskfoder.

Visa bifogad fil 173055
Jag skulle precis komma med samma förslag, så jag säger Yay

Hos mig finns Real på både ICA och Coop.

Aporopå Magnussons ångkokta så tycker jag att det fungerar bra. Tvärtom mot någon annan så gillar mina hundar det och är fina i magen och jag tycker inte att det luktar äckligt. Deras nya blodpudding är en favorit.
Men det är ju ett blötfoder och inte färskfoder.
Säger samma. Oskar funkar finfint på Magnussons. Och magen är bra.
Nu är ju de mängder en 2,5 kg hund äter väldigt små. Jag skalar helt enkelt en bit av korven och skär av. Tycker inte det luktar speciellt?
Mush blå äter han med förtjusning men blir lite hård i magen av.

Tycker du är onödigt negativ.

Ett antal rasklubbaruppmuntrar BPH och ger bidrag till ägarna som beskriver sina hundar. Du kan inte förvänta förändring över en natt.
Det kommer, det kommer.
BPH startade 2012 så det är ju ett antal nätter sedan. Nästan 5 000 sedan faktiskt. Sällskapshundar är enligt mig den viktigaste målgruppen efter muskelhundar. Men intresset har varit mycket klent. Hoppas att krav från valpköpare kommer ge resultat på den fronten.

Det är bara hos dom nakna, det är en gen som heter FOXI3, samma gen gör dom nakna. Puffarna saknar den genen så dom har komplett tandställning och päls.

Till exempel kan det vara så att det inte kommer någon permanent ”vuxen” tand utan mjölktänderna kan sitta kvar hela livet. Drar man ut den mjölktanden blir ju hunden utan en tand eller flera när dom klarar sig bra med valptanden. Jag har tyvärr träffat veterinärer som inte ens vet om nakenhundars tanduppsättning när jag varit hos veterinären av olika skäl och jag har fått förklara och visa på mina och visa röntgenbilder jag snabbt fått googla fram.

Ibland eller oftast faktiskt saknar kineserna en eller fler permanenta tänder helt och hållet. Och det kan se lite annorlunda ut i munnen än hos pälsade hundar.

Så länge man håller koll på tänderna orsakar dom oftast inga problem . Jag brukar få höra att mina hundars tänder är väldigt fina och ovanligt bra även jämfört med dom flesta andra raserna men jag är ju också noga och borstar tänderna varje dag.

Sen är det ju så att tänderna kan få plack men där är ju kineserna inte alls en ras ensam, det finns många framförallt små hundar som har värre problem. Det beror inte på FOXI3 utan bara vanlig hund.
Men håller mjölktänder verkligen ett helt vuxenliv? Och får de inte problem med käkbenet om de saknar/får dra för många tänder?

BPH startade 2012 så det är ju ett antal nätter sedan. Nästan 5 000 sedan faktiskt. Sällskapshundar är enligt mig den viktigaste målgruppen efter muskelhundar. Men intresset har varit mycket klent. Hoppas att krav från valpköpare kommer ge resultat på den fronten.
Nu var det visserligen några år sedan det var aktuellt för nån av hundarna jag haft men det är faktiskt inte bara att lalla in på ett BPH heller. Jag lyckades inte få in en enda av mina tre.

Googlar lite nu och hittar att det enligt SKK fortfarande såhär 10-5 år senare finns två arrangörer totalt om jag slår ihop Västerbotten och Södra Norrbotten. Enligt Södra Norrbottens kennelklubb har de BPH-tider ungefär en vecka per år och det är först till kvarn som gäller. De ber om ursäkt och skriver att det är kul att så otroligt många är intresserade, att månag mailar och frågar om tider osv men att de tyvärr inte kan hålla fler tillfällen. Vad ska man göra då? Resa över halva Sverige? Kanske en självklarhet för vissa men jag har svårt att tro att gemene man tycker att det känns så himla värt.
Svårt att hitta nåt om den i Västerbotten över huvud taget.

Kan tänka mig att det är väldigt mycket tätare med BPH söderut men det bor ju också väldigt mycket fler hundar där så man slåss nog om tiderna på många ställen där med. Om det vore lättare och smidigare att genomföra BPH tror jag det skulle göra att många fler dyker upp. Nu är det ju de som är som mest intresserade som ser till att skaffa sig de få tider som finns.

Tycker vi kan lägga lite ansvar på klubbar och SKK att faktiskt anordna hela grejen och inte bara klanka ner på hundägarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Uppdateringstråd 33
  • Löpning/cykel med hund....
  • Omplacering av en hund (tikar som slåss)
  • Hund på besök

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka