Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trassel och Milou har träffat min brorson för andra gången sen han lärde sig att stå och gå. Dom var så fina alla tre, brorsonen lugn och mjuk när han klappade. Kom på att Milou kunde vara en stor nallebjörn och kramade honom och halvlåg lite över honom och Milou knappt blinkade, han är så snäll den hunden. Trassel traskade efter, nosade lite, lät brorsonen känna på hans lena och varma hud men låg mest i soffan. Jag är så glad att det går bra med brorsonen och hundarna. Skulle bli trixigt annars.

Lemmy och jag har varit in till närmaste "ort" och promenerat med en kompis. Tänkte han behövde komma hemifrån lite och inte tänka på Lita konstant.. Får se om de måste sova i hundgården inatt för han väckte mig 05.15 imorse - jag trodde han var dålig i magen och behövde ut men näää...det var bara Lita han ville åt tydligen.. 😅 dag 12 är hon på om jag inte missat nån dag förstås. Går ändå bra dagtid, får absolut säga åt han ibland att lägga sig men nu sen vi kom hem så har han chillat.

Var till hundparken och vi var fem småhundar!
Oskar och jag brukar vara ensamma.

Men tre dagar med socialt liv har knäckt honom. Hsn är väldigt trött. Jag har känt igenom honom för att kolla om han har ont nånstans eller känns varm. Vill inte ens följa med ut för att kissa när jag går till pannrummet.

Nåväl. Han är inte understimulerad i alla fall....
Lilla tröttmössan

Har haft en vilodag med hundarna idag. Imorgon är det arbetsdag på kappbanan med efterföljande träning, förutsatt att vi hinner få klart banan. Ska bli kul att vara med och jobba där, lära känna alla osv.

Sedan ska jag nog köpa en svamptork, så att jag kan torka eget godis till hundarna. Har fått massor av kött från hyresvärden efter att de slaktade en bagge. Tänker att en del av det kan bli smarrigt hundgodis och en del kan bli bara vanlig mat. Kanske. Jag har väldigt(!) mycket hundgodis redan... Kanske vore en idé att torka eget tugg istället? Vet inte riktigt hur man ska gå tillväga, men det går ju att kolla upp... Eller ja, någon slags "godistugg". Några rejäla råhudsben blir det inte, men det är inte heller vad jag är ute efter.

Den där lilla jag har här hemma är inte lite fräck :rofl:Han brukar använda mig som bord. Nu undrade jag vad han höll på med för han låg över över ryggen på mig och styrde med något. Såg sen att han han hade lagt sitt tuggben på ryggen och smaskade på det. Han brukar hålla ben med tassarna ungefär som människor gör med händerna så han hade helt enkelt en liten picknick på min rygg🤣

Mina busungar

IMG_4084.webp

IMG_4094.webp
Det är tur att båda gillar att leka på samma sätt. Det är mycket brottning fast man ser att det inte är på allvar. Det kan se vilt ut om man inte är hundvan men dom är måna om varandra. Och sen den klassiska jakt och springa runt, gudars vad dom kan kan springa, snabbt, smidigt och Trassel springer tills han är helt andfådd.

Jag måste se till att dom får springa så här när jag flyttar till stan. Det är en sån sak som oroar mig. Dom går inte ihop med andra hundar, i alla fall inte om båda är med men jag våga inte släppa in dom med andra hundar ändå för vad som helst kan hända.
Jag brukade gå i grupp i skogen med Alvin 3 dagar i veckan och i början när dom var kopplade kunde det vara gruffs men sen skötte sig dom flesta bra när dom var lösa men då var vi i skogen och på öppna fält. Inga staket. Det var lite häftigt för vi kunde vara en grupp på upp mot 15 hundar ibland.

Fantastisk heldag i helgen med vallning för bc-pojkarna även om man kunnat önska något bättre väder.
Min fina Spockalo är så duktig 😍, sen ska jag bara ha lite bättre ordning på mig själv. I slutet fick han gå liten vp bana med instruktören och det var ju tydligt att det hos en själv det sitter när hunden klarar det utan problem med en helt ny förare 🙈.

Alltså dessa fästingar, dom dras till all Milous päls som magneter. Han har ju Bravecto men jag vill inte att fästingarna följer med till oss människor. Det kan handla om 15 stycken på en promenad. Rekordet var 17 stycken på samma gång. Finns det något jag kan göra för att fästingarna inte ska dras till honom? Någon spray, kräm eller något annat ?

IMG_4533.webp
Hittade den här gamla suddiga bilden från typ 5 år sen Jag tränade ofta med Alvin och Milou samtidigt och det gör jag nu med med Trassel och Milou också. Tycker bara att det ser så roligt ut när Milou tar i från tårna och hoppar dubbelt så högt mot vad hindret är högt. :rofl:

Alltså dessa fästingar, dom dras till all Milous päls som magneter. Han har ju Bravecto men jag vill inte att fästingarna följer med till oss människor. Det kan handla om 15 stycken på en promenad. Rekordet var 17 stycken på samma gång. Finns det något jag kan göra för att fästingarna inte ska dras till honom? Någon spray, kräm eller något annat ?
Ja du får använda något avstötande som spot-on eller halsband.

Vi har varit på inofficiell nw-tävling. Lyckades med 3 av 4 sök och fick rosett. Stolt över hunden som är grön men jobbade på väldigt bra. Tur för oss var det på vår hundskola så miljön är känd för honom. Lite stolt över mig också som trots noll tävlingsnerver utsätter mig för detta.

Vi använder en spray, Centaura, när vi ska ut i fästingrika marker. Vår tös har Nexgard och vi använder även sprayen. Dock inte varje dag, eller kanske ens varje vecka och vi har en golden. Vet inte hur det är med nakenhundar, om de skulle vara känsligare med tanke på att man sprayar direkt på huden och inte pälsen på dem.

Har även använt eget avkok på rosmarin och vinäger som jag sprayat hunden med precis innan promenad, när jag haft fästingmagnet till hund. Funkat ok, men inte i flera timmar, då måste man ha med flaskan och spraya igen.

Funderar på att anmäla Labradåren till BPH, bara för att jag själv tycker det vore intressant att se vad han får för resultat. Men undrar samtidigt om det är värt det på en hund som är snart fyra år och ändå inte ska gå i avel? 🤔

Kanske borde ta FB-R i första hand, för att få svar på några frågetecken om han har medfödda arbetsegenskaper eller inte. Bra att veta om våra problem i träningen beror mer på vad han har i sig eller på skitet i andra änden av snöret.

Funderar på att anmäla Labradåren till BPH, bara för att jag själv tycker det vore intressant att se vad han får för resultat. Men undrar samtidigt om det är värt det på en hund som är snart fyra år och ändå inte ska gå i avel? 🤔

Kanske borde ta FB-R i första hand, för att få svar på några frågetecken om han har medfödda arbetsegenskaper eller inte. Bra att veta om våra problem i träningen beror mer på vad han har i sig eller på skitet i andra änden av snöret.

Det ju såklart inte samma som om man går med en unghund men med mina hundar har jag kännt att en del av resultatet faktiskt blir lite missvisande för att de oftast hunnit bli så himla tränade redan unga men man ser ju ändå hur de lägger på sig, blir oroliga mm. Din verkar ju ändå ha en egen agenda lite grann så det kan ju bli intressant att se om du tycker att resultatet överensstämmer med hur du upplever honom.

Det ju såklart inte samma som om man går med en unghund men med mina hundar har jag kännt att en del av resultatet faktiskt blir lite missvisande för att de oftast hunnit bli så himla tränade redan unga men man ser ju ändå hur de lägger på sig, blir oroliga mm. Din verkar ju ändå ha en egen agenda lite grann så det kan ju bli intressant att se om du tycker att resultatet överensstämmer med hur du upplever honom.

Ja, det är ju stor risk att det blir missvisande för att han har mer livserfarenhet och därför reagerar annorlunda mot hur han skulle gjort som unghund. Fast han tog det mesta med ro även då, så jag förväntar mig inte att det ska vara nån jättestor skillnad. Jag är mest nyfiken på om det skulle bli dom siffror jag tror.

Egen agenda, ja... det kan man lugnt säga. 😅 Jag beskrev hur han är för nån som inte är hundnörd, och hen kallade honom för klok. Det tyckte jag var ett nyttigt perspektiv att få. Han är klok, och jäkligt smart, men tja... det är också det som kräver att jag levlar upp rejält som hundförare för att få honom att jobba med mig.

Apropå det så dök det precis upp en nybörjarkurs i rally, så jag har skickat in anmälan. Får se till veckan om vi kommit med. :nailbiting:

Ja, det är ju stor risk att det blir missvisande för att han har mer livserfarenhet och därför reagerar annorlunda mot hur han skulle gjort som unghund. Fast han tog det mesta med ro även då, så jag förväntar mig inte att det ska vara nån jättestor skillnad. Jag är mest nyfiken på om det skulle bli dom siffror jag tror.

Egen agenda, ja... det kan man lugnt säga. 😅 Jag beskrev hur han är för nån som inte är hundnörd, och hen kallade honom för klok. Det tyckte jag var ett nyttigt perspektiv att få. Han är klok, och jäkligt smart, men tja... det är också det som kräver att jag levlar upp rejält som hundförare för att få honom att jobba med mig.

Apropå det så dök det precis upp en nybörjarkurs i rally, så jag har skickat in anmälan. Får se till veckan om vi kommit med. :nailbiting:
Ni kanske vill tävla bruks? Lämmel ska (i mån av plats) göra BPH när hon blir äldre

Märkte när jag börjat lägga dagens spår att det gick precis genom ett nyanvänt renhägn. Men lite störning tackar vi inte nej till! B höll kalasfint fokus hela vägen trots alla dofter, och tog alla fem pinnarna. Och så fick vi fylla på förrådet med ett par färska renhorn.

IMG_3093.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar