Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Älskar att han alltid ska ligga så nära, alltid minst en tass på mig när vi är i soffan. Fick tillbaka HD resultat idag (A+A). Trodde inte det skulle bli dåligt men kul att ha det bekräftat. Imorgon ska vi åka på lite hundträff i en hage som vi brukar åka till. De är några hundar i storlek medium till large som brukar busa och leka med varandra. Ska bli kul.

Ps. Vet att mina byxor är håriga. Men hade borstat min vita fluffkatt innan 🙈

Bifogade filer

• IMG_6253.webp
    IMG_6253.webp
    737,4 KB · Visningar: 1 565
Va, det låter ju jättekonstigt. Själv funderar jag nu på att vaccinera. Visst borde det gå att ordna i samband med dhppi-sprutan? Är dags för den till hösten för mina.
Det går att ge samtidigt. Men tänkt på att det är två sprutor med några veckor emellan, och det är klokt att ha grundvaccinationen färdig innan hösten då vår och tidig höst är störst risk för smitta. Då är det nämligen blött i markerna och varmt.

Jag har blivit ifrågasatt av två olika veterinärer när jag vaccinerat för det...
När jag frågade om det vaccinet i höstas när Otis fick sista valpsprutan så var det varken till eller från om de rekommenderade det vaccinet. Nu kunde jag inte ge det vaccinet samtidigt enligt den veterinären så gav första sprutan ca 2 veckor senare, följt av den andra sprutan.
Den veterinären medan på att smitan i vart fall inte fanns i Stockholm. Men det känns skönt att Otis är vaccinerad.

Det går att ge samtidigt. Men tänkt på att det är två sprutor med några veckor emellan, och det är klokt att ha grundvaccinationen färdig innan hösten då vår och tidig höst är störst risk för smitta. Då är det nämligen blött i markerna och varmt.
Är det skillnad på om man vaccinerar valpar? När Otis fick sista valpsprutan vid 13 veckor så angav den veterinären att jag inte kunde ge leptospiros samtidigt och om jag ville ge det vaccinet så skulle jag vänta 2 veckor innan jag gjorde det.

Är det skillnad på om man vaccinerar valpar? När Otis fick sista valpsprutan vid 13 veckor så angav den veterinären att jag inte kunde ge leptospiros samtidigt och om jag ville ge det vaccinet så skulle jag vänta 2 veckor innan jag gjorde det.
Nej, men det kan vara så att de inte hade samma tillverkare på de olika vaccinen.
Har de samma blandar man så det bara blir en spruta att ge.

När jag frågade om det vaccinet i höstas när Otis fick sista valpsprutan så var det varken till eller från om de rekommenderade det vaccinet. Nu kunde jag inte ge det vaccinet samtidigt enligt den veterinären så gav första sprutan ca 2 veckor senare, följt av den andra sprutan.
Den veterinären medan på att smitan i vart fall inte fanns i Stockholm. Men det känns skönt att Otis är vaccinerad.
En mycket oinformerad veterinär eftersom smittan finns i Stockholm både i innerstaden och utanför. Vi har flera fall per år.

Min vette höjde inte ens på ögonbrynet och då har vi inte haft någon konstaterad smitta i mitt hemområde.

Jag försökte vaccinera mot lepto för några år sen men veterinären tyckte det var helt onödigt. Trots att vi var mycket utomlands osv. Ska göra ett nytt försök snart. 🙄
Ska ju egentligen inte spela någon roll, vill du vaccinera dina hundar och betala för det så förstår jag inte varför man inte gör det. Såklart man rådgiver som veterinär men i slutändan är det upp till ägaren. Du bor väl dessutom söderut och åker till Danmark så nog sjutton bör dina hundar få vaccinet.

Jaa, jag blev förvånad av det svaret då min uppfattning också var att fall har förekommit i Stockholm.
Det senaste fallet vi hade var en hund som enbart bor och rör sig i innerstaden så det är inte bara hundar på gårdar som är i riskgrupp. Tack och lov är ju smittan ovanlig men 2024 (det år som SVAs senaste rapport bygger på) var det 55 konstaterade fall. Dock finns det ju en drös mörkertal eftersom alla hundar inte testas, vissa kliniker skickar testerna till andra labb utomlands dvs de hamnar inte i SVAs statistik och det finns många symtomfria bärare och dessa testas ju aldrig. Tack och lov var det bara ett konstaterat sjukdomsfall hos människa det året.
Rapporten och annan information om sjukdomen finns öppet på SVAs webbsida för den som vill läsa mer, det finns information riktat till djurägare 😊

Ska ju egentligen inte spela någon roll, vill du vaccinera dina hundar och betala för det så förstår jag inte varför man inte gör det. Såklart man rådgiver som veterinär men i slutändan är det upp till ägaren. Du bor väl dessutom söderut och åker till Danmark så nog sjutton bör dina hundar få vaccinet.
Tack! Då ska jag vara lite mer envis nästa gång. 😅

Oskar och jag har inte träffat så många andra hundar ocjh människor på ett tag. Men igår var vi på lekdejt i granngården för att träffa phalenetiken de skaffade när de lämnade toillbaka Oskar till mig (eftermitt bebrott)

Tiken är bossig och vaktig så jon la ner Oskar några gånger men han bara ruskar på sig och så leker de vidare. Men igår kväll var han trött.

Idag har vi åkt runt lite på påskens konstrunda. Han har träffat folk och en morrande tax.. Nya miljör och nyaq upplevelser. Trött idag igen.
Imorgon b.lir det en tur till hundparken på småhundstiden.
Både han och jag behöver detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar