Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
vi har haft många sömnlösa nätter (inte bara jobbigt när valpars tänder kommer utan även människobebisar) på senaste vilket har påverkat den här killen så han fick en liten semester hos syrran som bor själv i en tyst och lugn lägenhet. Precis vad han behövde. Men man har ju saknat honom enormt mycket. Bara varit två dagar men jag är ju alltid med han. Känns som att något fattats. Imorgon ska vi iväg och köra lite lydnad och idag så hade vi en långpromenad i skogen samt leka med bollar på baksidan ❤️
IMG_6332.webp

En klar nackdel med att bo på landet istället för inne i stan: h*lvete vad mycket fästingar det är här! :arghh: Från ingenstans så är de nu plötsligt överallt. Innan vi går ut nästa gång så ska jag ha på den fästingspray jag har. Sedan ska jag kolla upp vilket alternativ som känns bäst. Vi kan inte ens ta en rastning längs ytterkanterna på tomten utan att nya fästingar kryper.

Funderar på att anmäla Labradåren till BPH, bara för att jag själv tycker det vore intressant att se vad han får för resultat. Men undrar samtidigt om det är värt det på en hund som är snart fyra år och ändå inte ska gå i avel? 🤔

Kanske borde ta FB-R i första hand, för att få svar på några frågetecken om han har medfödda arbetsegenskaper eller inte. Bra att veta om våra problem i träningen beror mer på vad han har i sig eller på skitet i andra änden av snöret.
Jag har anmält min 3-åring till BPH. Mest för att jag tycker det är kul med en objektiv bedömning. Sen tänker jag också att det tillför avelsarbetet i stort något.

Min tränare poängterar alltid hur otroligt lättlärd, följsam och kraftfull hund jag har. Och jag tycker mest han är en bångstyrig, lat fjant. :p

En klar nackdel med att bo på landet istället för inne i stan: h*lvete vad mycket fästingar det är här! :arghh: Från ingenstans så är de nu plötsligt överallt. Innan vi går ut nästa gång så ska jag ha på den fästingspray jag har. Sedan ska jag kolla upp vilket alternativ som känns bäst. Vi kan inte ens ta en rastning längs ytterkanterna på tomten utan att nya fästingar kryper.
Får Lily lika många som de andra 2? Vi märker stir skillnad på våra, Tilda får inga alls i jämförelse med mammas hund som är vit. Charley kan ha 20 st efter en promenad, Tilda 2 typ.

Tack för påminnelsen om lepto! Kunde inte vaccinera när vi skulle sist för att båda hundarna hade ögoninflammation och smittade varandra fram och tillbaka för ett par månader sedan och så glömde jag bort det... bokade in nu för en ny grundvaccinering.

Får Lily lika många som de andra 2? Vi märker stir skillnad på våra, Tilda får inga alls i jämförelse med mammas hund som är vit. Charley kan ha 20 st efter en promenad, Tilda 2 typ.
Märker ingen jätteskillnad just nu, men har märkt tidigare och framförallt på tidigare hundar. Får se hur det fortsätter. Hade på spray i morse och de fick inga fästingar under långpromenaden, men å andra sidan gick vi inte på hemmaplan då...

Imorgon kommer salukipojken hem igen, Lily har inte löpt klart men det har blivit lite tjafsigt mellan hundarna nu när hundvakten jobbar och har mindre tid att hålla koll på dem. Bara att hoppas på att Lily är förbi höglöpet... Det är betydligt mer svårbedömt utan hane i huset. Kommer hålla dem separerade när jag inte är med och när jag sover för säkerhets skull, men ni får gärna hålla tummarna för att det går så smidigt som möjligt :cautious:

Har ni testat?

https://sbkmentalitet.se/

Jag tycker det var så kul att läsa analysen av mina hundars MH och det stämmer så bra överens med hur jag tolkat deras MH men också hur de är i vardagen. Framförallt ett toppenverktyg för valpköpare som inte förstår mycket av siffrorna och spindeldiagrammen.

Exempel på analys av min Dahlias mentalbeskrivning baserat på de kryss hon fick under testet i jämförelse med
rassnittet för Dvärgschnauzer:

Socialitet och lek
Dahlia framstår som en mycket social och lekfull tik. Vid hälsningen tog hon själv kontakt med testledaren, vilket är ett högre kryss än genomsnittet för rasen. Hon accepterar hantering utan bekymmer. Hennes leklust är en stor tillgång; hon griper föremål direkt och drar mer intensivt än genomsnittet. Att hon behåller samma höga leklust i slutet av testet (Lek 2) visar på god uthållighet och att hon inte blir mentalt utmattad av de olika momenten.

Rädslor och nyfikenhet
När det gäller hur hunden hanterar situationer som innebär överraskningar, visar Dahlia en mycket trygg profil. Vid den plötsliga overallen blev hon bara måttligt rädd och visade en stor portion nyfikenhet genom att gå fram och kontrollera föremålet. Viktigt att notera är att hon helt saknar kvarstående rädslor – så fort ljudet tystnat eller föremålet stannat, släpper hon det och går vidare. Det visar på en god förmåga att avreagera.

Avstånd och självständighet
I momentet avståndslek ser vi ett lägre kryss på nyfikenhet och samarbete. Detta innebär att Dahlia inte kände ett behov av att agera självständigt på avstånd eller engagera sig i en främmande figurant långt bort från föraren. I kombination med hennes reaktion på spökena, där hon visade visst försvar men inte gick fram själv för att hälsa, tyder det på att hon är social när människor är "normala", men att hon har en sund integritet och hellre stannar hos sin förare när situationen blir märklig på avstånd.

Skott
Dahlia var helt oberörd vid skotten. Hon visade maximal koncentration och landade direkt i passivitet/lek, vilket är det ideala resultatet för en stabil hund.

Sammanfattning
Dahlia är en social och balanserad hund med mycket bra leklust och en imponerande stabilitet vid ljud och skott.
Hon hanterar rädslor på ett föredömligt sätt genom att snabbt släppa det som varit läskigt. Hennes profil visar på en trygg vardagshund som är enkel att motivera med lek.

Har ni testat?

Jag tycker det var så kul att läsa analysen av mina hundars MH och det stämmer så bra överens med hur jag tolkat deras MH men också hur de är i vardagen. Framförallt ett toppenverktyg för valpköpare som inte förstår mycket av siffrorna och spindeldiagrammen.

Exempel på analys av min Dahlias mentalbeskrivning baserat på de kryss hon fick under testet i jämförelse med

Socialitet och lek
Dahlia framstår som en mycket social och lekfull tik. Vid hälsningen tog hon själv kontakt med testledaren, vilket är ett högre kryss än genomsnittet för rasen. Hon accepterar hantering utan bekymmer. Hennes leklust är en stor tillgång; hon griper föremål direkt och drar mer intensivt än genomsnittet. Att hon behåller samma höga leklust i slutet av testet (Lek 2) visar på god uthållighet och att hon inte blir mentalt utmattad av de olika momenten.

Rädslor och nyfikenhet
När det gäller hur hunden hanterar situationer som innebär överraskningar, visar Dahlia en mycket trygg profil. Vid den plötsliga overallen blev hon bara måttligt rädd och visade en stor portion nyfikenhet genom att gå fram och kontrollera föremålet. Viktigt att notera är att hon helt saknar kvarstående rädslor – så fort ljudet tystnat eller föremålet stannat, släpper hon det och går vidare. Det visar på en god förmåga att avreagera.

I momentet avståndslek ser vi ett lägre kryss på nyfikenhet och samarbete. Detta innebär att Dahlia inte kände ett behov av att agera självständigt på avstånd eller engagera sig i en främmande figurant långt bort från föraren. I kombination med hennes reaktion på spökena, där hon visade visst försvar men inte gick fram själv för att hälsa, tyder det på att hon är social när människor är "normala", men att hon har en sund integritet och hellre stannar hos sin förare när situationen blir märklig på avstånd.

Skott
Dahlia var helt oberörd vid skotten. Hon visade maximal koncentration och landade direkt i passivitet/lek, vilket är det ideala resultatet för en stabil hund.

Sammanfattning
Dahlia är en social och balanserad hund med mycket bra leklust och en imponerande stabilitet vid ljud och skott.
Hon hanterar rädslor på ett föredömligt sätt genom att snabbt släppa det som varit läskigt. Hennes profil visar på en trygg vardagshund som är enkel att motivera med lek.
Var tvungen att prova, har ju bara en som gjort MH och han lever ju tyvärr inte längre men oj vad jag tycker att det stämde med hur jag upplevde honom genom hela livet! :love:

Här är en analys av Zeppelins MH jämfört med genomsnittet för Eurasier. Zeppelin framstår som en hund med en fin balans och en lekfullhet som ligger en bit över rassnittet.

I de sociala delarna ser vi att Zeppelin gärna hälsar och samarbetar, men när det kommer till hantering backar han något. Hans kryss på en tvåa visar att han gärna hälsar, men att han har en personlig integritet eller en viss osäkerhet just vid fysisk beröring från främmande personer. Hans leklust är dock en stor tillgång; han leker mer intensivt och med större engagemang än genomsnittet, vilket är en positiv egenskap som håller i sig genom hela beskrivningen.

När vi tittar på avståndsleken ser vi att Zeppelin är intresserad av det som händer, men han väljer att inte gå fram själv för att leka med figuranten. Det här momentet beskriver hundens förmåga att agera självständigt på avstånd och dess förtroende för främmande människor utan stöd från sin förare. Här visar Zeppelin att han föredrar tryggheten hos dig framför att lösa uppgiften helt på egen hand.

I de mer utmanande situationerna, som ljudet och spökena, ser vi hur hunden hanterar situationen genom en mycket fin nyfikenhet. Zeppelin reagerar med rädsla, vilket är fullt naturligt, men hans förmåga att sedan gå fram och kontrollera det som skrämdes är betydligt högre än hos genomsnittshunden. Han släpper också rädslan snabbt (låg kvarstående rädsla) och bär inte med sig någon oro efteråt.

Avslutningsvis är Zeppelin helt oberörd vid skotten. Hans kryss hamnade på det idealiska värdet 1, vilket visar på en trygg hund som inte låter sig påverkas av plötsliga, höga ljud. Sammanfattningsvis är Zeppelin en lekfull hund med stor nyfikenhet som snabbt avreagerar efter obehag.

Självklart har vi testat! Har matat in typ varenda hund i närmsta kretsen :p .

Här är Daisy:

Daisy framstår som en hund med en mycket stark motor och en stor arbetsglädje. Hennes reaktioner vid Lek 1 och Jaktkamplust visar på ett högt engagemang där hon sätter kryss på högsta intensitet i sina gripanden. Det innebär att hon har en naturlig fallenhet för samarbete genom lek, vilket är en stor tillgång i vardagsträningen.

När det gäller det sociala är Daisy trygg. Hon tar gärna kontakt själv vid hälsning och hantering. I momentet med avståndslek ser vi att hon till en början kan vara lite avvaktande (kryss 2 på intresse och nyfikenhet), men så fort figuranten bjuder in till lek växlar hon upp till maximal intensitet. Detta visar att hon kan agera självständigt på avstånd och har ett stort förtroende för främmande människor så fort hon förstår situationen.

Daisy visar en tydlig reaktion vid överraskningar, som vid den plötsliga overallen (kryss 4), vilket är högre än genomsnittet. Det viktiga här är dock hur hunden hanterar situationen efteråt. Daisy har inga kvarstående rädslor alls (kryss 1), vilket betyder att hon snabbt släpper det obehagliga och avreagerar effektivt. Vid ljudet ser vi också en hög nyfikenhet (kryss 5), där hon snabbt går fram för att undersöka vad som lät.

Hennes beteende vid spökena stärker bilden av en stabil hund; hon visar ingen hotfullhet utan istället stor kontroll och en mycket hög nyfikenhet att gå fram och hälsa. Slutligen är hon helt oberörd vid skotten (kryss 1), vilket är det ideala resultatet.

Sammanfattningsvis är Daisy en lekfull och nyfiken hund som trots att hon kan bli rädd för stunden, har en imponerande förmåga att snabbt skaka av sig händelsen och gå vidare med gott självförtroende.

Fick ta Assars eftersom Lystra bara har gjort BPH. 😅 men kul att läsa och tja, inte konstigt att han gör sig bra som snut.

Här följer en analys av genomfört MH för Falksieger's Astor, där vi tittar på hur han hanterar olika situationer i jämförelse med genomsnittet för rasen schäfer.

Social trygghet och samarbete
Falksieger's Astor visar en mycket god social grund. Han tar gärna kontakt själv med testledaren och svarar fint vid hantering. I momentet med avståndslek ser vi hans stora självständighet; han visar ett högt intresse för att springa ut till en främmande människa och leka. Hans kryss på nyfikenhet och samarbete här visar att han har ett stort förtroende för människor, även på avstånd från sin ägare, vilket är ett tecken på god social trygghet.

Lek och drivkraft
Hunden har en exceptionellt hög leklust med kryss på högsta nivå (5). Han griper föremål med hela munnen och drar aktivt, både i början och slutet av beskrivningen. Detta, i kombination med hans höga intresse för jakt, visar att han är en hund med mycket ”motor” och arbetsvilja som motiveras starkt av belöningar. Hans aktivitetsnivå ligger något över snittet, vilket tyder på en hund som är mycket alert och redo för aktivitet.

Rädsla och nyfikenhet
Astors största styrka är balansen mellan rädsla och nyfikenhet. Vid överraskningar (den uppflygande overallen) och skrammel visar han nästan ingen rädsla alls. Istället går han direkt fram för att undersöka det som lät eller dök upp. Han har inga kvarstående minnesbilder av obehag, vilket innebär att han snabbt avreagerar och kan fokusera på nästa uppgift. Vid mötet med spökena är han balanserad; han kontrollerar dem men vågar sedan gå fram och hälsa när de blir passiva.

Skott
Falksieger's Astor är helt oberörd vid skott. Han behåller sitt fokus på leken, vilket är det ideala resultatet för en stabil brukshund.

Sammanfattning
Falksieger's Astor beskrivs som en mycket trygg, nyfiken och lekfull hund med stor arbetskapacitet. Han har en utmärkt förmåga att hantera plötsliga händelser utan att bli rädd, och hans sociala självförtroende gör honom till en trygg individ i mötet med omvärlden.

Har ni testat?

Socialitet och lek

Rädslor och nyfikenhet

Skott

Sammanfattning
Kan man kolla det även på hundar som gjorde det för lång tid sen? Gissa fyller 13 om någon månad

Märker ingen jätteskillnad just nu, men har märkt tidigare och framförallt på tidigare hundar. Får se hur det fortsätter. Hade på spray i morse och de fick inga fästingar under långpromenaden, men å andra sidan gick vi inte på hemmaplan då...
Vad har du för spray?Miolou drar tillnsig dom på ett nåsesn otroligt vis. Rekordet är 17 fästingar på en promenad

Just precis nu är det en jätte bra dag. Ja mår alltid så mycket bättre efter att ha tränat hund. Det är så härligt för både Alvin, Trassel och Milou tycker det är minst lika roligt som jag tycker.

Grabbarna har fått springa runt och leka två gånger och jag byggde en agilityplan. Trassel har aldrig hoppat hinder eftersom han inte varit tillräckligt vuxen nog. Så Trassel fick prova att sitta kvar när jag gick i väg och hoppade flera hinder i rad. Super duktig. Milou fick också vara med och dom hoppade så fint precis bredvid varandra.

Milou var så klart också duktig och väntade lös sittandes där jag parkerade honom när jag tränade med bara Trassel. Blir att man liksom förväntar sig att Milou alltid klarar allt så man typ glömmer bort ibland hur svåra saker han gör ( inte särskilt för just idag ) utan allt och sen slås man av vad han faktiskt kan ❤️. Fina hundar jag har. Och nu sitter jag på altanen i min hängstol och Trassel och Milou njuter och vilar i deras bäddar i solen efter en perfekt förmiddag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka