Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har skickat in anmälan till en nybörjarkurs i agility för mig och Trassel som börjar i slutet av april. Jag trodde alla kurser var fulla redan.

Jag hoppas vi får en plats men vi måste öva massor innan och det står att hunden ska kunna arbeta lös med andra hundar närvarande och jag har ingen aning. En av två gånger vi var i en grupp med okända hundar var när han var 6 månader gammal på valpkursen och på utställningen var han ju inte lös men med det lilla kopplet skulle han ju kunna göra vad som helst. Då var det som att han växte och visste när han skulle fokusera på mig och strunta i det som han störde sig på utanför ringen.

Jag hoppas vi kan klara kursen. Han är inte van vid kurser och sammanhang så här. Och mest av allt är problemet jag. Jag vill verkligen lära mig men ångrar redan att jag anmälde mig eftersom det innebär att jag måste ändra rutiner, jag måste berätta för instruktören att jag nog inte kommer stanna hela tiden ut och jag vet inte om jag tränat tillräcklig vardagslydnad för att klara oss. Jag har inte alls varit lika noga med Trassel som Alvin. Det kommer vara andra kursdeltagare som tittar på och det ger mig nästan en hjärtattack men samtidigt vill jag verkligen verkligen gå kursen och lära mig och Trassel massor av saker och det kommer bli en bra erfarenhet för oss med det sammanhanget.

Utifrån det jag läst om dina hundar så tror jag att det kommer gå kanon, du tränar ju mycket med dom hemma och jag tycker dom verkar superlydiga och fokuserade på sin matte. :heart

Men jag fattar att det känns jobbigt, jag fick nästan panik när jag fick mailet att vi kommit med på noseworkkursen. Kommer förmodligen få panik igen om det kommer nåt om rallykursen. Jag försöker fokusera på hur länge vi väntat på att få komma med på nån kurs eftersom dom blir pinfulla på en gång, och att jag ju vill komma vidare i hundträningen. Då känns det lite mindre marigt åtminstone.

Och du, det är helt okej att gå ifrån tidigare om du känner att det behövs. Jag är i ständig beredskap att göra det för när det blir för mycket så finns det inga andra alternativ. Bara att hojta till en instruktör innan man drar, så dom inte behöver undra vart man tog vägen. 😅

IMG_4613.webp

Vi är som Bambi på hal is, huvudet rakt men vet inte riktigt varför han står så bredbent med bakbenen och gör något konstigt med ryggen och när jag försöker att fixa allt det så kutar han med ryggen och flyttar ena framtassen som ju hade stått perfekt innan så då är det ju bara att börja om :rofl:

Är tur att det är lång tid kvar till utställningen. 🤣

Visa bifogad fil 183903
Vi är som Bambi på hal is, huvudet rakt men vet inte riktigt varför han står så bredbent med bakbenen och gör något konstigt med ryggen och när jag försöker att fixa allt det så kutar han med ryggen och flyttar ena framtassen som ju hade stått perfekt innan så då är det ju bara att börja om :rofl:

Är tur att det är lång tid kvar till utställningen. 🤣
Ta bort handen du har under magen på han så slutar han se ut som en kamel :D

Jag är lite mer "ojsan hoppsan, 2 olika kurser som blev samma veckor och dagarna efter varandra, jaja 🤷🏼‍♀️" 😂 nu var det dock längesen vi gjorde någon kurs, det passade först inte in i livet som vårdbiträde på SÄBO, och sen har jag inte haft råd. Kollar ibland utbudet, men det känns som att det alltid krockar med nått annat.

Ta bort handen du har under magen på han så slutar han se ut som en kamel :D
Jag försökte fixa och var inte klar och skulle ta bort handen men min far hade noll tajming innan jag sa att han skulle fota så det här blev bäst bland värst :rofl: Så lite värre än hur det faktiskt är men det kan ju ingen annan veta:p Vi ser värdelösa ut så tips är alltid välkomna så jag gör bort mig här istället för på utvisningen.

Önskar det fanns en ringträning här eller kurs. Jag bort inte nära någon vettig utställare och uppfödare. Annars upplever jag att man i kinesvärlden gärna hjälper varandra. Har kontakt med Trassels uppfödare som stöd.

Önskar jag hade min älskade mentor i livet som alltid ställde upp i dom 15-16 åren efter att jag köpte Alvin av henne. Hon kunde ALLT om kineser.

Att jag ens försöker göra en hund till utställningshund trodde jag aldrig. Det var det jag minst ville av allt i hundvärlden. Men det är roligt. Jag älskade utställningen sist. Med tanke på hur lite vi tränat innan och noll aning om vad vi skulle göra så skötte sig Trassel utmärkt. Fast nu måste jag skärpa till mig och tycker nog jag gör det med all träning.

Utställningen anordnas av rasklubben för Chinese crested så jag hoppas på många kineser att njuta av att kolla på men konkurrensen blir hög så jag har inga tankar på någon form av pris, sist kammade vi ju in två hp,bäst i rasen och femma i rasgruppen. Men jag gjorde bort mig helt på slutet🙈 trodde vi bara väntade på att göra något så Trassel satt bara bredvid mig. Först senare insåg jag att han ju skulle stå och visa upp sig. Sen blev vi bortplockade ut ringen och det var iskallt så tog på honom overallen direkt och vanligt koppel. Då blev vi plötsligt inropade igen :eek:

Utifrån det jag läst om dina hundar så tror jag att det kommer gå kanon, du tränar ju mycket med dom hemma och jag tycker dom verkar superlydiga och fokuserade på sin matte. :heart

Men jag fattar att det känns jobbigt, jag fick nästan panik när jag fick mailet att vi kommit med på noseworkkursen. Kommer förmodligen få panik igen om det kommer nåt om rallykursen. Jag försöker fokusera på hur länge vi väntat på att få komma med på nån kurs eftersom dom blir pinfulla på en gång, och att jag ju vill komma vidare i hundträningen. Då känns det lite mindre marigt åtminstone.

Och du, det är helt okej att gå ifrån tidigare om du känner att det behövs. Jag är i ständig beredskap att göra det för när det blir för mycket så finns det inga andra alternativ. Bara att hojta till en instruktör innan man drar, så dom inte behöver undra vart man tog vägen. 😅
Jag har gått tusentals kurser med både Alvin och Milou sen Alvin var 5 månader 2010. Alltid två kurser per termin och Alvin och jag tävlade mycket i rally och tävlade en del med Milou också. Men min ångest blir inte lättare eller bättre trots erfarenhet.

Tänker försöka mig på en kurs var med dom i höst. Vill prova nosework men då blir det ju klurigt vem som ska få vara med av Trassel och Milou.

Jag brukar så klart säga ifrån om jag går tidigare. Speciellt eftersom vissa kurser här är från 18-20.30. Det är för länge för hundarna tycker jag som inte vill nöta in i absurdum utan dom lär sig ju så snabbt och sen vill jag befästa men inte behöver jag så lång tid. Jag kan ju inte träna en timme till bara för att när jag är nöjd och hunden fortfarande har viljan till mer. Slutar alltid innan hunden känner sig ”klar” och fortfarande vill mer så då har jag massor gratis nästa träningstillfälle.

Och på brukshundsklubben hamnar jag alltid grupper med dom som är 20-30 år äldre och inte visar något intresse för mig så fikapausen är hemsk. Introduktionen är jätte jobbig för mina tankar verkar rusa mycket snabbare än dom andra. Det dras i långbänk och jag fattar inte vad som tar sån tid. Jag är inte med på ”eftersnacket ” för då har min sociala kompetens med okända människor helt tagit slut.

Tävlade rally med Spock igår. Alltså första banan var jätteklurig och andra banan var jag lite dålig på timingen och Spock lite störd av allt runtomkring, första utomhustävlingen sen i höstas. Jag har nu bestämt mig för att jobba ordentligt på att han ska klara störning, för egentligen kan han alla moment.

Husse och Tay var och tävlade agilty en vända igår också och kom på en andraplats med ett felfritt lopp, så duktiga! :banana:

Idag åkte jag iväg och promenerade i att friluftsområde och efter promenaden passade jag på att träna alla hundarna en kort stund i rally. Det var lagom störning på nytt ställe och några människor som strosade förbi då och då, nyttigt för oss.

Sen åkte vi en snabb sväng till fårhagen och killarna fick titta lite på fåren, glada och nöjda hundar hemma nu :heart.

20260413_134536.webp

SBK aigrej är kul och jag tror den är ett bra sätt för att få ickeinsatta att förstå MHt mer MEN jag ser ett stort problem i att den konsekvent kallar social osäkerhet för integritet.
Det är stor skillnad på integritet och rädsla - och jag skulle gissa att majoriteten av hundarna som inte går att hantera gör det pga rädsla (vilket även syns på avståndsleken och spökena tex).

Det ger en väldigt felaktig bild av hundarna och jag tycker generellt att den är för snäll i sina beskrivningar.
Testade att göra på min förste med kass mentalitet och han framstod som betydligt bättre än vad han spindel visar, ffa för en icke insatt.
Jag är helt enig. Den är för snäll, slätar över och använder inte negativt klingande ord för oönskade egenskaper.

Jag är helt enig. Den är för snäll, slätar över och använder inte negativt klingande ord för oönskade egenskaper.

Jag som är anti AI i största allmänhet fick klåda av att grejen ens existerar, det blev inte bättre av att se hur den tolkat resultaten. Den är så överdrivet positiv att det blir intetsägande istället, och att den slätar över rädslor är riktigt illa. En organisation som SBK borde ha nåt bättre att komma med.

Jag började dagen med agilityträning. Hopp och slalom idag och ska och sätta upp tunneln. Trassel älskar den men nu ska han lära sig ta den i farten när jag skickar in och tar emot. Ska göra en liten bana med svängar. Att Trassel får fortsätta öva på att jobba bredvid mig när jag visar var han ska springa istället för att stå framför hindret och hoppa mot mig. Har redan börjat och det har gått bra men då har hindren stått i rad.

Sen veterinärbesök med vaccination av båda, Milous vanliga och båda fick Leptospiros. Passade på att ge Milous årliga veterinärundersökning. Tänderna är faktiskt bra, lite, lite plack på en tand så den ska jag borsta lite extra på men inget oroande, leder och rörlighet bra, öron bra och hjärtat bra. Så en frisk gosse.

Trassel fick öva på att stå som på utställningen och veterinären känner mig och mina hundar bak till Alvin också så hon gick med på att låtsas vara domare och kände och tittade och det gick jätte bra.

Trassel när han fått springa och träna agility. Glad hund.

IMG_3600.webp

Jag som är anti AI i största allmänhet fick klåda av att grejen ens existerar, det blev inte bättre av att se hur den tolkat resultaten. Den är så överdrivet positiv att det blir intetsägande istället, och att den slätar över rädslor är riktigt illa. En organisation som SBK borde ha nåt bättre att komma med.
Jaaa jag tror mest det är en kul grej för att väcka intresse för mentalbeskrivningar men det är ju trist när man inte får tala klarspråk kring kass mentalitet.

20260413_190637.webp

Duktig Nisse idag på första tillfället på fortsättningskursen på agilityn. Matten har lite svårare att hänga med i både fart och hinna med att förstå mig på framförbyten osv 😅 men han är duktig iaf och verkar numer tycka de är roligt och har lite fart 🌟

Har trappat upp motionen igen med Knut. Apport, lösspring och cykel.
Han är i bra hull nu men dåligt musklad (detta är något som sitter fast i mitt huvud sen veterinären sa de i Augusti 2024 när vi vaccinerade 😅) Jag försöker hålla aktivering på en bra nivå och lägger ganska mycket tid på honom generellt.
Upplever honom som nöjd, stark, frisk.

I sommras var jag så glad att han var i så bra fysik när han blev ormbiten då veterinären berömde hans form och att han hade bästa förutsättningarna att just klara av ett ormbett.

Idag får vi besök av en ny bekant som jag inte känner än men troligtvis kommer börja göra. Får se om hon lyckas charma Trassel som har nästan noll intresse för främlingar, inte ens dom han träffat flera gånger accepteras alltid. Han kan gå fram och hälsa nyfiken och glad så han är inte det minsta rädd, bara att han inte ser någon mening med det. Han har sin familj, som han valt ut och dom gosar han till döds. Som mina föräldrar och min bästa vän. Milou är inte heller intresserad av främlingar mer än att han också går fram och hälsa sen brukar båda sitta eller stå bredvid mig om vi pratar med någon ute eller bara gå till sina favoriter hemma.

Jag har bara sporadisk kontakt med min bror, som högtider och sånt så honom räknar inte Trassel som familj fast jag gör det.

Alvin älskade alla, att bli klappad av främlingar var kanon. Fester och firande betydde mingel och han vandrade runt och la sig i folks knä, gick till någon för att gosa med och njöt av uppmärksamheten. Fina lilla vännen :heart Så otroligt saknad.

DSC00984.webp

Kom på att jag lärt in backa och passade på att träna Knut lite idag att backa upp i en backe 🙂
Såg någon göra de med sina corgies på instagram.
Blev det någon skillnad att backa upp för er? Milou har fin, fint backande men jag har inte tänkt att backe skulle vara annorlunda men det beror väl på hur brant backe insåg jag när jag läste andra gången. Kolsvart ute så det blir morgondagens att göra lista med Milou.

Försöker hitta rätt tempo att trava i när jag övar med Trassel. Han följer fint så jag måste bara se vad som ser bäst ut. Be någon filma bättre än det pappa gjorde för man ser ju inte hur vi ser ut ordentligt.Och så måste vi ju lära om uppställningen och få honom att stå kvar så. Han ska få börja med något mer trick av något slag. Lutar mot att balansera på fotbollen och rulla den framåt. Han kan balansera så nu bara lägga till lite steg.

Funderar på vad Milou ska göra mer,framåtsändande och stanna eller runda något framför oss och komma tillbaka. Tror det får bli framåtsändande. Och lägga in det när jag fått till lite fina positioner i HtM.

Det finns så mycket man vill så det är tur att alla mina älskar att träna. Skulle aldrig släpa runt på dom eller träna utan glöd och lust. Visst, alla dagar kanske man inte skuttar av glädje men man njuter av samarbetet och blir gladare.

Spock har fått valla kor igen för första gången sen i höstas. Han skötte sig bra, själv har jag tydligen glömt allt över vintern 😅. De behöver jobba lite annorlunda än på får och då är det ju bra om föraren inte hindrar dem från det. Som tur var fick jag lite instruktioner så jag slapp störa Spock onödigt mycket.

Spock
20260415_071350.webp

Tay och husse fick också gå och känna på korna en sväng, de var egentligen med som sällskap 🙂.

Idag har vi en lite lugnare dag, eventuellt åka ut till fåren en sväng och imorgon kör vi agility träning.

Blev det någon skillnad att backa upp för er? Milou har fin, fint backande men jag har inte tänkt att backe skulle vara annorlunda men det beror väl på hur brant backe insåg jag när jag läste andra gången. Kolsvart ute så det blir morgondagens att göra lista med Milou.

Försöker hitta rätt tempo att trava i när jag övar med Trassel. Han följer fint så jag måste bara se vad som ser bäst ut. Be någon filma bättre än det pappa gjorde för man ser ju inte hur vi ser ut ordentligt.Och så måste vi ju lära om uppställningen och få honom att stå kvar så. Han ska få börja med något mer trick av något slag. Lutar mot att balansera på fotbollen och rulla den framåt. Han kan balansera så nu bara lägga till lite steg.

Funderar på vad Milou ska göra mer,framåtsändande och stanna eller runda något framför oss och komma tillbaka. Tror det får bli framåtsändande. Och lägga in det när jag fått till lite fina positioner i HtM.

Det finns så mycket man vill så det är tur att alla mina älskar att träna. Skulle aldrig släpa runt på dom eller träna utan glöd och lust. Visst, alla dagar kanske man inte skuttar av glädje men man njuter av samarbetet och blir gladare.

Du tänker på hur han löste det? Han backa som han gjort inomhus :) Blev svårare för han såklart.
Jag tog en mindre backe men ganska bra lutning. Han har ju långa älgben och endel pass i sig (böjjer inte bakbenen) så det beror lite på hund och hur den är byggd med.
Backade bara 5 gånger igår.

Du tänker på hur han löste det? Han backa som han gjort inomhus :) Blev svårare för han såklart.
Jag tog en mindre backe men ganska bra lutning. Han har ju långa älgben och endel pass i sig (böjjer inte bakbenen) så det beror lite på hund och hur den är byggd med.
Backade bara 5 gånger igår.
Milou är ju så liten och smidig så det känns som det vore samma som bakåt på plan mark men kan inte testa för det ösregnar.Blev mest nyfiken på om han tyckte det var konstigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka