Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frambenen står för långt fram ,dom ska vara mera under honom
Ja just den vet jag ju är fel som jag skrev. Men ville bara visa hur roligt han tycker det är. Då är det samma på alla ser jag nu. Jag håller på att bli tokig. Han tycker det är jätte roligt men jag kan inte ens få hunden att stå normalt :banghead:

Senast ändrad:
Jag var och tävlade killarna i rallylydnad i fredags, bägge fick varsitt cert I mästarklass 🥰.
Igår var vi en vända i fårhagen och så var vi och kollade på husses blivande valp 🥰🥰🥰. Det oklart vem det blir än så länge men han har två favoriter efter besöket men vi ska dit nästa vecka och gosa också ❤️.

Idag blir det tävling med corgi-fröken i avancerad klass och Spock i mästarklass i rally. Tay ska under tiden iväg och tävla agility med husse 🙂.

Killarna i fredags:
20260508_201433.webp

Lilla tösen har börjat löpa. 9 månader sedan sist, så ingen regelbundenhet här inte. Nu är det 3:e gången, så förhoppningsvis "landar" hon lite efter detta löpet. Tycker mina tikar har mognat rejält efter just det 3:e löpet.

Vad som är mindre kul är att hon fick ett fullständigt magras i veckan, i 4 dagar. Först blev hon lite skruttig och det är inte ovanligt vid löp, så fine. Men eftersom hon är kroniskt magsjuk redan innan, så gick magen helt bananas. Med hjälp av
Pro-kolin, Sivvomix och 8-9 små måltider om dygnet, så har det äntligen stabiliserat sig. Nu har vi försiktigt börjat dra ned på antalet måltider och jag hoppas att vi kan gå lite längre, än runt kvarteret idag.

Jag var och tävlade killarna i rallylydnad i fredags, bägge fick varsitt cert I mästarklass 🥰.
Igår var vi en vända i fårhagen och så var vi och kollade på husses blivande valp 🥰🥰🥰. Det oklart vem det blir än så länge men han har två favoriter efter besöket men vi ska dit nästa vecka och gosa också ❤️.

Idag blir det tävling med corgi-fröken i avancerad klass och Spock i mästarklass i rally. Tay ska under tiden iväg och tävla agility med husse 🙂.

Killarna i fredags:
Visa bifogad fil 185091
Wow, vad duktiga ni är :love: Vad är steget efter cert?

Och roligt med valp, har husse tänkt ut något namn?

Kört ett litet pass med grunderna i rallyn. Han var peppad och jobbade på bra, behövde bara ett par mikropauser efter lite svårare moment. Nu börjar han kunna sidbyten bakom min rygg, nåt som varit klurigt att få till.

Jag blir lite ledsen för han är så duktig på hemmaplan, men så fort det är i kursmiljö så är allt som bortblåst. Det är otroligt att instruktörerna inte portat mig eftersom vi ändå inte kan göra övningarna på plats. Tycker dom att det är irriterande så får dom faktiskt skylla sig själva, för hade dom varit tydliga med hur otroligt många störningar som kommer finnas så hade jag inte anmält oss.

Dessutom ser inte instruktörerna oss mer än nåt par minuter per gång. Det är rätt oundvikligt när dom har uppemot 10 ekipage att dela uppmärksamheten mellan. Och när dom väl kommer och kollar läget så känns det bara som ytterligare en störning ovanpå allt annat, för än har dom inte kommit med några nya synvinklar på hur jag ska hantera det här. Dom kanske bara haft mönsterelever innan, vad vet jag.

Jag tänker hanka mig fram till slutet, men ärligt talat kunde jag lika gärna fortsatt traggla ensam och bara lagt in extra miljöträning. Det är väl ungefär så framtidsplanen ser ut när vi är klara med kursen. Om jag inte lägger ner allt vad rally heter då, det känns rätt lockande just nu.

Åtminstone kan ingen längre anklaga mig för att sakna vilja och inte försöka tillräckligt? :cautious: Synd bara att jag hade rätt i att det inte skulle ge särskilt mycket att träna med andra.

IMG_5546.webp

Jag tränade rally för första gången på evigheter idag med Milou. Jag hade helt tappat gnistan, typ som du @Irrbloss tröttnade jag på kurserna. Instruktören ger en några få minuter utdelade under passet och dom minuterna stressade jag upp mig för att prestera mitt allra bästa och jag mådde bara dåligt av det. Milou var suverän hemma och på kurser men tappade lite fokus på tävlingar.

Men vi ska ta upp rallyn igen faktiskt. Först hemma och troligen kurs i höst.

Milou har utvecklats överlag sen sist vi tävlade så kanske skulle det gå bättre med fokuset nu.

Idag var han super taggad, där behövdes inte mycket godisbelöning för det var belöning nog att få träna för att han tyckte det var så roligt. Men självklart fick han lite gotte ändå som han glatt smaskade i sig och sen tittade han på mig och frågade vad vi skulle göra härnäst

Wow, vad duktiga ni är :love: Vad är steget efter cert?

Och roligt med valp, har husse tänkt ut något namn?

Alltså man får ju championatet när man fått tre cert. Sen vet jag inte, typ tävla på? Egentligen är det väl att satsa på att kvala till SM men det känns ju smått omöjligt då man behöver massa 100 poängsrundor för att ha en chans tror jag.
Kanske får byta gren sen :p..
Efter dagens tävling så känns dock championatet långt borta för Spock, vi behöver backa tillbaka och hitta rätt energi på tävling. På hemmaplan och på träning gör han allt super-bra och fokuserat men på tävling så är det en helt annan hund nu när vi bytt från inomhus till utemiljö :banghead:.

Alltså man får ju championatet när man fått tre cert. Sen vet jag inte, typ tävla på? Egentligen är det väl att satsa på att kvala till SM men det känns ju smått omöjligt då man behöver massa 100 poängsrundor för att ha en chans tror jag.
Efter dagens tävling så känns dock championatet långt borta för Spock, vi behöver backa tillbaka och hitta rätt energi på tävling. På hemmaplan och på träning gör han allt super-bra och fokuserat men på tävling så är det en helt annan hund nu när vi bytt från inomhus till utemiljö :banghead:.
Inte omöjligt med SM, en kompis till mig tog sig till SM med sin cockerspaniel

Har glada hundar som alla är på världens myshumör idag, och tack vare kort arbetsdag har vi kunnat mysa mycket :D Passade även på att klippa klorna på dem. Nästa vecka ska de nog få ett bad, trots att de relativt nyligen fick fästingmedel på sig. Det ena medlet jag använde ska bara hålla i upp till 2 veckor, och fungerar inte helt, så det känns ganska lugnt att bada dem nu trots allt...

Jag har också råkat engagera mig lite mer i rasklubben igen. Det räcker visst inte med heltidsjobb och kappbanan. Nu ska jag skapa och sköta en facebooksida för årets stora rasspecial, samt försöka få igång online-anmälan via SKKs hemsida. "Hur svårt kan det vara?" tänkte jag, så eh, vi får se hur det går :rofl: Så fort jag fått ordning på det ska jag sedan sätta mig och pilla med en hemsida till en uppfödarvän. Det där med att många uppfödare har dåliga hemsidor, det är något som helt klart kan motarbetas tänker jag (och hon är otroligt glad åt att jag erbjuder mig att hjälpa till).

Jag har börjat köra dubbla fästingmedel när vi ska vara på landet där vi rör oss betydligt mer i skog och mark än hemma i stan.
Det är så sjukt mycket fästingar överallt och känns skönt att ha medel som både repellerar men också dödar när de börjar suga. Dessutom skyddar det även mot mygg.
Jag tyckte det fungerade så bra på Speja när vi var i Italien så nu kör jag på samma på alla hundar inför att vi ska hänga på landet.

Jag har börjat köra dubbla fästingmedel när vi ska vara på landet där vi rör oss betydligt mer i skog och mark än hemma i stan.
Det är så sjukt mycket fästingar överallt och känns skönt att ha medel som både repellerar men också dödar när de börjar suga. Dessutom skyddar det även mot mygg.
Jag tyckte det fungerade så bra på Speja när vi var i Italien så nu kör jag på samma på alla hundar inför att vi ska hänga på landet.
Vilka preparat använder du samtidigt?

Våra fick Bravecto tidigt i våras, plockade de första i början av mars. Men efter det har det varit väldigt lite fästingar? Tror aldrig jag varit med om så lite fästingar som denna våren.

Vilka preparat använder du samtidigt?

Våra fick Bravecto tidigt i våras, plockade de första i början av mars. Men efter det har det varit väldigt lite fästingar? Tror aldrig jag varit med om så lite fästingar som denna våren.
Nexgard och Vectra 3D som spot on. Här i Stockholm upplever jag det som många fästingar och det började återigen tidigt med första fästingarna i februari 😕

Det har gått fyra år imorgon sen jag kom hem och hittade Nessie död 💔. Jag fyllde år i helgen och på nåt sätt har tiden kring min födelsedag blivit så oerhört tung eftersom jag vet att det var då hon försvann ur mitt liv.

20220329_180407.webp

Fyra år senare undrar jag när jag ska sluta sakna henne..

Det har gått fyra år imorgon sen jag kom hem och hittade Nessie död 💔. Jag fyllde år i helgen och på nåt sätt har tiden kring min födelsedag blivit så oerhört tung eftersom jag vet att det var då hon försvann ur mitt liv.

Visa bifogad fil 185138

Fyra år senare undrar jag när jag ska sluta sakna henne..
Hon var ju något helt speciellt för dig och det måste varit en chock för dig att hitta henne så.

När Alvin skulle somna in trasslade personalen på veterinärkliniken till det rejält och jag kan inte få bilderna, ljuden och dom fysiska känslorna att sluta upprepas för mig. Jag saknar hans stora kloka ögon, den snällaste hund jag någonsin mött. Det är inte många hundar som tycker det är så mysigt att bli ompysslad av hela tre personer samtidigt och somnar och njuter under ultraljudet av hans hjärta. Jag försöker komma ihåg sånt men tyvärr har jag liksom blockerat känslorna kopplade till honom för jag kan inte ta in att han är borta.

Skickar en stor kram till dig :heart

Milou är likadan, vi hade en jätte fin runda men när vi kom till slalomen hade dom platta koner istället för vanliga så då var han tvungen att nosa på dom. Och så hade en löptik gått innan honom och det var ett jätte spännande grässtrå. Jag gav upp men är redo att prova igen. Han är ju bara 7 år så han har ju förhoppningsvis lika många år kvar.

Nexgard och Vectra 3D som spot on. Här i Stockholm upplever jag det som många fästingar och det började återigen tidigt med första fästingarna i februari 😕
Tycker verkligen att det kryllar av fästingar i Stockholm. Otis har ju fått bravecto och den funkar ju bra, men den repellerar ju inte.

Skulle gärna vilja ha något som repellerar.
Har dock många brorsbarn, bland annat min systerson som är 10 månader, och jag har för mig att spot on och fästinghalsband inte är bra för barn. Så får nöja mig med bravecto.

Tycker verkligen att det kryllar av fästingar i Stockholm. Otis har ju fått bravecto och den funkar ju bra, men den repellerar ju inte.

Skulle gärna vilja ha något som repellerar.
Har dock många brorsbarn, bland annat min systerson som är 10 månader, och jag har för mig att spot on och fästinghalsband inte är bra för barn. Så får nöja mig med bravecto.

Jag har hört att kokos-olja ska kunna vara avskräckande men har inte testat på hundarna.
Upptäckte dock av en slump att en bodymist jag hade funkade utmärkt som myggmedel och den hade ganska mycket kokosdoft. Hittade tyvärr inte den igen men testade en annan med kokoslukt som inte gav lika bra effekt. Innan dess trodde jag inte riktigt på huskurer men jag är otroligt omtyckt av myggorna men när jag hade misten klagade maken på myggen medans jag inte märkte av dem och i normala fall är det tvärtom 😅.

Varit ute med hundarna. Gammelgubben valde väg och det blev en lagom promenad i regnet. Snart ska vi träna lite. Unghunden behöver träna på att bli mer flamsig och tramsig, hon tar sitt arbete på största allvar. Hon är den roligaste hund jag tränat med men jag känner att om hon ska fortsätta tycka det är roligt att arbeta i framtiden behöver vi lägga fokus på att hon inte tar träningen på liv och död.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka