Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Behöver införskaffa nytt utställningskoppel för det jag har är för kort och glansigt så det är svårt att hålla det bekvämt och jag tappar det hela tiden. Funderar på läder, någon som har bra tips?

Och ett litet gnäll på utställningsvärlden, varför gör dom så stora armbindlar för nummerlappar? Första gången var det lönlöst, jag fick snurra det dubbelt runt armen och var det vinterkläder på. Nu i tunn blus är det knappt att jag lyckas få den att sitta kvar på minsta sättet man kan ha det. Är det ett utbrett problem eller har jag bara stött på fel?

Tog mig i kragen och gick ut och tränade lite nosework. Första gången vi testat utomhus och vi har inte tränat nosework alls på flera veckor eftersom jag haft fokus på annat (läs: dom där :devil: rallymomenten).

Det är dessutom spöregn idag, vilket såklart påverkar doftbilderna. Det kunde alltså gått hur som helst men han skötte det fint, hittade alla gömmor med minimal hjälp. 🥰 Jag behövde bara anvisa ungefär vilken riktning han skulle åt så fixade han resten själv. Jag tyckte att anvisningarna hjälpte honom att varva ner och söka ordentligt snabbare, så jag ska prova att göra likadant i fortsättningen. Har varit lite rädd för att alls peta i hur han söker, ifall han skulle tappa sugen av det, men det var nog en tankevurpa.

Efter ett litet uppehåll så blir det fortsättning av rallyn till veckan. Det ska bli träningstävling då och det känns :turd:. Men det är bara den gången och en gång till veckan efter, sen är vi äntligen klara och kan strunta i hela grejen. Det finns en träningsgrupp man får tillgång till när man gått klart kursen men jag känner mig inte ett dugg sugen på att vara med där...

20260606_115157.webp

Prova på släphare idag med mycket motiverad hund. Gissade att han skulle älska det och hade rätt. Roligast hittills om man frågar honom, allt som rör sig är så skoj.

Behöver införskaffa nytt utställningskoppel för det jag har är för kort och glansigt så det är svårt att hålla det bekvämt och jag tappar det hela tiden. Funderar på läder, någon som har bra tips?

Och ett litet gnäll på utställningsvärlden, varför gör dom så stora armbindlar för nummerlappar? Första gången var det lönlöst, jag fick snurra det dubbelt runt armen och var det vinterkläder på. Nu i tunn blus är det knappt att jag lyckas få den att sitta kvar på minsta sättet man kan ha det. Är det ett utbrett problem eller har jag bara stött på fel?
Använder inte armbindel, sätter fast nr lappen med en brosch med knipa på.

Uppvärmning, inte optimalt uppställd på någon av dom men härlig attityd. Fick beröm av domaren för att han stod helt perfekt när vi gjorde det i ringen. Och att han var glad. Blev så nöjd med det hon skrev om Trassel men det låter kanske som att jag är väldigt självupptagen men det var fint att läsa att jag visade honom mjukt och fint. Det var ju målet med utställningen. Komma varandra närmare och samarbeta.
Inte alls självupptaget. Jag hade blivit jätteglad för sådana ord från domaren! Tycker du ska vara stolt över ditt fina arbete med hundarna. :love:

Nybadad, ljus och korthårig hund i naturreservat gjorde de tydligt vart fästingarna var..
Inne i skog där de inte gått djur, 4-5 st.
Nära bete med djur/högt gräs 10-15 st och fick plocka hela tiden!
Sen gick vi på en äng med massa smörblommor, rödklöver mm och där var de ganska få 🤔

När vi går ute vid sommarhagarna i stallet är han full med fästingar på några minuter 🤢
Här inne i stan 1-2 per dag bara.

Där det gått/går betesdjur verkar vara värst.

Nybadad, ljus och korthårig hund i naturreservat gjorde de tydligt vart fästingarna var..
Inne i skog där de inte gått djur, 4-5 st.
Nära bete med djur/högt gräs 10-15 st och fick plocka hela tiden!
Sen gick vi på en äng med massa smörblommor, rödklöver mm och där var de ganska få 🤔

När vi går ute vid sommarhagarna i stallet är han full med fästingar på några minuter 🤢
Här inne i stan 1-2 per dag bara.

Där det gått/går betesdjur verkar vara värst.
Det är verkligen stor skillnad på stadsmiljö och ute på landet. Jag har börjat passa på att gå rastningsrundorna före/efter jobbet precis vid jobbet istället för hemma, för det är i ett shoppingområde med kortklippta gräsmattor och inga (eller åtminstone extremt få) fästingar. Hemma räcker det med att gå bort från gräsmattan så har hundarna garanterat fästingar på sig, frågan är bara hur många. Måste kika på bättre fästingmedel...

Dag 2 av att få i salukipojken tillräckligt mycket frukost för att få i honom medicinen. Just frukosten är alltid det svåraste, och han har kunnat ha dålig frukostaptit även innan han blev sjuk (även om det var ovanligt). Idag bestod frukosten av en provpåse torrfoder från Platinum, lite lammkött från gården, en halv godispåse, några frystorkade kycklinghjärtan och en mald tuggpinne. Men, medicinen kom i och jag hoppas att han inte spyr upp den.

Det är verkligen stor skillnad på stadsmiljö och ute på landet. Jag har börjat passa på att gå rastningsrundorna före/efter jobbet precis vid jobbet istället för hemma, för det är i ett shoppingområde med kortklippta gräsmattor och inga (eller åtminstone extremt få) fästingar. Hemma räcker det med att gå bort från gräsmattan så har hundarna garanterat fästingar på sig, frågan är bara hur många. Måste kika på bättre fästingmedel...

Ja jag vill ha något ja kan ta på tillfälligt vid promenader där jag vet de är fler..
men han badar ju endel så är lite rädd för vissa medels påverkan på vattenlevande djur.

Ute vid stallet är de liksom sjukt mycket.

*Peppar peppar* är de inte så många ute vid stugan men de går inga betesdjur där än.
De brukar komma efter midsommar

Småspigget till hund har gått upp i vikt, tar det som bevis att kemiska kastreringen funkade :D han var ett litet benrangel innan så det gör mig ingenting. Han har fortfarande midja och jag kan känna revbenen så ska bara dra ner på maten lite så det inte går överstyr.

Vi ska börja jogga också. Han älskar att springa men jag har inte orkat. Ska bara hitta bra skor som funkar för mina extrema plattfötter :crazy: ser ut som som kalle anka

I förmiddags fick jag ett mess av rallyinstruktörerna, som informerade om var vi ska vara för träningstävlingen på tisdag. Inte en helt obekant plats för mig, men ny för hunden så jag sätter förväntningarna mycket lågt redan nu. Det är inget ställe där det ofta är många hundar i rörelse, så med lite tur är det inte så distraherande som på klubben. Det vore roligt att få nånting gratis för en gångs skull men jag räknar inte med att det blir så. Kommer att vara beväpnad med mjukost, som alltid.

När vi är klara med kursen så lägger jag rally på is på obestämd tid. Utöver att kursen varit fel för oss på flera andra sätt så har det varit stort fokus på det där med att tävla i framtiden, och det har gjort att det känns meninglöst att träna momenten hemma. Jag tänkte ju bara ha roligt med min hund och se hur det gick med den saken. :(

Nu ska ni få höra, jag har anmält oss till vår första officiella utställning som råkar vara en av dom största under säsongen! Blir kanske ett stort steg men det är svårt att hitta utställningar på sånt avstånd att det går att åka och så pratade en granne om den här utställningen. Deras hund ska dit med dess uppfödare.

Skrev lite med Trassels uppfödaren som tyckte att vi skulle köra och även om vi kommer känna oss lite vilsna så är det en upplevelse jag vill vara med om.

Var där och tittade med Alvin för typ 15-16 år sen och det var så stort. Och nu ska jag och lilla Trassel springa runt där:nailbiting:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat