Jag håller faktiskt inte med, som ett allmänt tyckande i diskussionen - inte specifikt om angående de här som vill bli instruktörer (jag vet noll om folks erfarenhet/kunskaper).
Jag tycker att man behöver ha haft några hundar (eller haft tillgång till andras) och provat på att tävla (om man ska hålla kurser i en sport) för att kunna hjälpa andra. Utan att tillräckligt bredd i sin hundkunskap så är det jättesvårt att kunna hjälpa andra som inte har samma typ av hund som en själv.
Det handlar inte om att man behöver vara världsbäst på något vis, men vissa kunskaper får man inte på sin första hund eller om man inte tävlat.
Jag har sett en del som blivit instruktörer efter typ första hunden och det blir sällan bra, man kan bara en sorts hund liksom. Jag tror faktiskt att det är en anledning till att kunskaperna på klubbarna sjunker.
Känner själv att jag har för dåliga kunskaper för att bli instruktör, då jag mest kan min egen typ av hund

.
Att hjälpa till på kurser är väl däremot en superbra ide! Samt att jag gillar att träna i grupp, för man lär sig SÅ mycket av att kolla på andra