Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Alltså vill du bli instruktör så tror jag 100% att du hade kunnat bli en bra sådan!
Många vill gå kurser för att göra något kul ihop med sin hund och ge den aktivering.
Tror du hade kunnat bidra med många bra och roliga kurser!
Tack, ja det är det här med att ha roligt tillsammans med sin hund som jag tycker är det viktigaste. Och vardagslivet också så klart. Men jag vill också gärna hålla kurser för folk som vill träna för att tävla i ”mina” sporter.

Jag kommer hinna bli minst 70 innan jag hunnit ha "några hundar" så då kan jag lika gärna lägga ner direkt. 🙃

Jag sa ju det, fånigt av mig att alls tänka tanken.
Inte fånigt alls! Ge inte upp för att vissa tycker saker. Det behöver ju inte vara bara dina hundar du ska ha, jag har fått hoppa in och hjälpa bekanta och vänner med olika problem som mina inte haft och jag tycker det är lite roligt, som problemlösning eller bygga ett pussel.

…eller att själv vara van vid driftstarka hundar som motiveras av ”allt”, och träffa svårmotiverade sällskapshundar 😁

Håller med om att man behöver bred erfarenhet om man vill hålla breda utbildningar, sen kan man såklart skaffa sig det på olika sätt. (Ngl, är helt klart mest motiverad och har som roligast själv när jag har kurser för min ras, även om det är roligt med andra typer av hundar också)

…spinner vidare…
Det finns tydliga förkunskapskrav för att bli SBK-instruktör, så vill man går det naturligtvis att kolla på dem och sedan ta sig dit :) Tror ingen här vill påstå något annat.

Och utskottet inom SBK heter ju ”hundägarutbildning”, för det är hundägarna vi tränar. Så pedagogik och förmåga att möta människor är (imo) lika viktigt, att du själv kan ta dina hundar till elit spelar inte så stor roll om du inte kan lära ut.
Ja gud ja. Det är tex den typen av kunskaper jag själv tycker att jag saknar.

Nej precis - man måste inte ha ägt dem men man måste ha skaffat sig bredden på något vis.

Finns det? Jag hittar bara att kraven är att man ska ha hjälpt till på kurs och vara rekommenderad av styrelsen? Upplever det som att kraven sjunkit mot förr åtminstone?
Har en bekant som blev intruktör när han hade sin första hund och jag ska ärligt säga att han inte har rätt kunskaper, men klubben kändes lite desperat.

Jag mängdtränar numera störningar på lataste möjliga sätt när vi är hemma. :cool: Nån granne är ute? Kolla här, ge mjukost. Barn cyklar förbi? Kolla här, ge mjukost. Bil kommer körande? Kolla här, ge mjukost. Osv osv, händer det nåt och han tittar på mig så är det wow, här kommer den magiska tuben! 😂

Vete tusan om det kommer göra honom mindre distraherad i kursmiljö men det är i alla fall enkelt att prova. Om inte annat så blir han skvallertränad. :idea:

Ja gud ja. Det är tex den typen av kunskaper jag själv tycker att jag saknar.

Nej precis - man måste inte ha ägt dem men man måste ha skaffat sig bredden på något vis.

Finns det? Jag hittar bara att kraven är att man ska ha hjälpt till på kurs och vara rekommenderad av styrelsen? Upplever det som att kraven sjunkit mot förr åtminstone?
Har en bekant som blev intruktör när han hade sin första hund och jag ska ärligt säga att han inte har rätt kunskaper, men klubben kändes lite desperat.

Sorry — jag multitaskade och ska rätta mig själv, det är faktiskt inte ”tydligt” utan det finns förkunskapskrav, punkt. Ska man vara krass så är flera av dem rätt godtyckliga, som

- Tycka om att arbeta med människor och hundar
- God förebild för andra hundägare
- God allmänlydnad på sin egen hund

När vi inom vårt distrikt (jag sitter i HUG för distriktet) kör en utbildning frågar vi även om vilka hundar man haft, ev tävlingserfarenhet osv. Det är ju inte ”krav”, men kan hjälpa till vid ev sållning + bra input till läraren.

Kan lägga till att jag inte alls är emot ”nischade” instruktörer, tvärt om. Bara det är tydligt. Tänk så lyxigt om man som hundägare kan välja en instruktör som är expert på ens ras. ”Brie är aktiv med rottweiler, och tränar ABC.” Toppen ju!

Sorry — jag multitaskade och ska rätta mig själv, det är faktiskt inte ”tydligt” utan det finns förkunskapskrav, punkt. Ska man vara krass så är flera av dem rätt godtyckliga, som

- Tycka om att arbeta med människor och hundar
- God förebild för andra hundägare
- God allmänlydnad på sin egen hund

Ja, dom där tyckte jag lät riktigt luddiga. Främst dom två senare punkterna, att man tycker om att jobba med människor är ju givet eftersom instruktörerns huvudroll är att träna hundägarna så att dom i sin tur kan träna sina hundar.

Men god förebild och god allmänlydnad, det känns som "hur långt är ett snöre". Det som en tycker är bra kan ju för en annan vara högst medelmåttigt, och som kurselev har jag träffat ett par instruktörer jag verkligen inte skulle anse som förebilder. Låg kvalitetssäkring i min del av landet kanske. :crazy:

Jag mängdtränar numera störningar på lataste möjliga sätt när vi är hemma. :cool: Nån granne är ute? Kolla här, ge mjukost. Barn cyklar förbi? Kolla här, ge mjukost. Bil kommer körande? Kolla här, ge mjukost. Osv osv, händer det nåt och han tittar på mig så är det wow, här kommer den magiska tuben! 😂

Vete tusan om det kommer göra honom mindre distraherad i kursmiljö men det är i alla fall enkelt att prova. Om inte annat så blir han skvallertränad. :idea:
Det där tycker jag låter som en asbra idé! Nästa steg tänker jag kan vara att ta er lite mer hemifrån (nån lugn park eller parkeringen på mataffären nära stängning) och se om störningsträningen kan funka där med. Är han helt chill i den miljön så träna lite NW eller rally kanske innan du tar ännu svårare miljö?

Härligt att kunna köra ett kort pass lydnad på baksidan 💕 Älskar att ha stor, platt och inhägnad tomt. Vi körde fint fotgående, tveksamt läggande 😇 och ett par framåtsändanden i eftermiddagsvärmen.

Dock löper Bella, så det är very back to basics ibland 😂 Tjejen som älskar lek och samarbete spinner iväg själv med leksaken, så då får man vara övertydlig 😉 Vilket betyder att jag säger något i stil med ”Nä det där var inte kul, då går jag” (och går iväg och sätter mig). Då tar det inte många sekunder innan hon kommer ihåg att leka tillsammans är roligare än att leka ensam 🖤🤎🖤

IMG_3444.webp

Hjärntvätt funkar väldigt bra på en hel del hundar även om kanske inte alla 😁.

Ja, dom där tyckte jag lät riktigt luddiga. Främst dom två senare punkterna, att man tycker om att jobba med människor är ju givet eftersom instruktörerns huvudroll är att träna hundägarna så att dom i sin tur kan träna sina hundar.

Men god förebild och god allmänlydnad, det känns som "hur långt är ett snöre". Det som en tycker är bra kan ju för en annan vara högst medelmåttigt, och som kurselev har jag träffat ett par instruktörer jag verkligen inte skulle anse som förebilder. Låg kvalitetssäkring i min del av landet kanske. :crazy:

Allmänlydnadspasset är en guide i vad god allmänlydnad är, men ja — det finns ett klart wiggle room i tolkningarna…

Alltså denna hund upphör aldrig att roa och förbrylla. Mellan värmen och att jag brottats med ett smärtskov hela dan så har vi inte gjort många knop. Det blev ett kort kort rallypass förut men ingen av oss var särskilt pepp i solgasset. Smärtan har tyvärr blivit värre såhär på kvällskvisten, jag har tagit värktabletter så får vi se om vi ändå tar oss ut på en promenad senare.

Jag slängde ut lite torrfoder på gräsmattan så att han skulle få nånting mer att pyssla med oavsett hur det blir. Då var han så fokuserad på uppgiften att hitta alla bitar att han inte ens lyfte på huvudet när det dök upp en störning i form av människor som gick förbi och pratade med varann. 🤯

Född till nosarbete, tvingad att också göra annat. 🙃

Allmänlydnadspasset är en guide i vad god allmänlydnad är, men ja — det finns ett klart wiggle room i tolkningarna…

Ahh, såklart! Vi har använt oss av Rallypasset på kursen jag går nu, logiskt att det finns motsvarande för andra grenar. :up:

Idag åt jag lunch på uteservering, med gräsmatta precis utanför uteserveringen. Så, hundarna fick ligga där och slappa. Hur nöjda som helst. Konstigt nog var det i princip tomt där ute trots fantastiskt väder, med andra ord ingen risk att hundarna störde någon (däremot gick det förbi en tant som ville fotografera hundarna för att de var så fina :D ).

Efter jobbet tog vi en halvtimmespromenad med spring på fältet. Herrejösses vilket tempo damerna hade. Pojken fick springa ensam, han kändes lite trött så det var lugnast så. Det var tydligt väldigt skönt för dem att få springa av sig, och efter middagen fick de varsitt litet tuggben också.

Imorgon efter jobbet ska det visst regna, så vi tar nog en lång morgonpromenad istället. På söndag blir det kappbana igen. Jag längtar! Det var länge sedan nu. Det har inte varit träningar varje vecka, och de träningar som varit har såklart ändå tajmat in med när jag jobbat :down: Så, på söndag blir det full fart och då ska det dessutom bli fantastiskt fint väder. Sådär så att man vill vara utomhus hela dagen oavsett.

Vaknade tidigt idag, så vi har redan hunnit med en 1 1/2 timme lång skogspromenad och frukost. Nu ligger Lily och tittar på fåren. Syskonen sover. Allt är lugnt och jag funderar kring huruvida jag ska orka duscha innan jobbet eller inte. Ser fram emot ikväll när jag kan ligga och mysa med hundarna och glo på youtube utan att tänka på vad klockan är.

IMG_9279.webp

Lite spring i skogen! Det blir nog sista gången på ett tag för jag är så galet pollenallergisk just nu och kunde knappt andas på slutet :( känns sorgligt att slösa det fina vädret så hoppas jag hittar en medicin som faktiskt funkar snart.

Det har gått över en vecka sen kemiska kastrationen men än så länge märker jag 0 skillnad, men han var snäll på dagis i fredags i alla fall!

Hundarna e så glada över att äntligen ha en trädgård att ligga ute i igen :love: Matte längtar efter att kunna hänga in baksidan dock som ska bli träningsplan/lekyta

Bifogade filer

• IMG_5437.webp
    IMG_5437.webp
    475,2 KB · Visningar: 885
IMG_6091.webp

Jag har ju mest tränat med honom lös, självklart med koppel också men mest utan. Tror det är dags att träna mer med kopplet så vi vänjer oss vid den irriterande störningen. Innan bilden togs stod han rätt med huvudet innan han kikade på mig när jag lämnade honom.

Jag kom på efter bilden att jag kan styra varje enstaka ben med mina ord så han flyttar bakbenen var och en för sig för att jag ska kunna få precision och då rättar han oftast automatiskt till den andra tassen också men annars gör han det när jag ber honom att göra det. Då kan jag styra bakbenen.

Så inget vanligt backande utan bara bakbenen flyttas bakåt och jag står still. Jag har inga tecken för det utan bara ord så det blir stiligare. Nu ska vi bara lära oss det ännu bättre.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka