Fast det tycker jag är en rätt dålig liknelse. 90% av hobbyryttare kommer aldrig ta sig upp i 140 klasser.Håller med , det är lite som att tävla 140 hoppning o tränas av en hobbyryttare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det tycker jag är en rätt dålig liknelse. 90% av hobbyryttare kommer aldrig ta sig upp i 140 klasser.Håller med , det är lite som att tävla 140 hoppning o tränas av en hobbyryttare
Tack, ja det är det här med att ha roligt tillsammans med sin hund som jag tycker är det viktigaste. Och vardagslivet också så klart. Men jag vill också gärna hålla kurser för folk som vill träna för att tävla i ”mina” sporter.Alltså vill du bli instruktör så tror jag 100% att du hade kunnat bli en bra sådan!
Många vill gå kurser för att göra något kul ihop med sin hund och ge den aktivering.
Tror du hade kunnat bidra med många bra och roliga kurser!
Inte fånigt alls! Ge inte upp för att vissa tycker saker. Det behöver ju inte vara bara dina hundar du ska ha, jag har fått hoppa in och hjälpa bekanta och vänner med olika problem som mina inte haft och jag tycker det är lite roligt, som problemlösning eller bygga ett pussel.Jag kommer hinna bli minst 70 innan jag hunnit ha "några hundar" så då kan jag lika gärna lägga ner direkt.
Jag sa ju det, fånigt av mig att alls tänka tanken.
Ja gud ja. Det är tex den typen av kunskaper jag själv tycker att jag saknar.…eller att själv vara van vid driftstarka hundar som motiveras av ”allt”, och träffa svårmotiverade sällskapshundar
Håller med om att man behöver bred erfarenhet om man vill hålla breda utbildningar, sen kan man såklart skaffa sig det på olika sätt. (Ngl, är helt klart mest motiverad och har som roligast själv när jag har kurser för min ras, även om det är roligt med andra typer av hundar också)
…spinner vidare…
Det finns tydliga förkunskapskrav för att bli SBK-instruktör, så vill man går det naturligtvis att kolla på dem och sedan ta sig ditTror ingen här vill påstå något annat.
Och utskottet inom SBK heter ju ”hundägarutbildning”, för det är hundägarna vi tränar. Så pedagogik och förmåga att möta människor är (imo) lika viktigt, att du själv kan ta dina hundar till elit spelar inte så stor roll om du inte kan lära ut.
Ja gud ja. Det är tex den typen av kunskaper jag själv tycker att jag saknar.
Nej precis - man måste inte ha ägt dem men man måste ha skaffat sig bredden på något vis.
Finns det? Jag hittar bara att kraven är att man ska ha hjälpt till på kurs och vara rekommenderad av styrelsen? Upplever det som att kraven sjunkit mot förr åtminstone?
Har en bekant som blev intruktör när han hade sin första hund och jag ska ärligt säga att han inte har rätt kunskaper, men klubben kändes lite desperat.
Sorry — jag multitaskade och ska rätta mig själv, det är faktiskt inte ”tydligt” utan det finns förkunskapskrav, punkt. Ska man vara krass så är flera av dem rätt godtyckliga, som
- Tycka om att arbeta med människor och hundar
- God förebild för andra hundägare
- God allmänlydnad på sin egen hund
Det där tycker jag låter som en asbra idé! Nästa steg tänker jag kan vara att ta er lite mer hemifrån (nån lugn park eller parkeringen på mataffären nära stängning) och se om störningsträningen kan funka där med. Är han helt chill i den miljön så träna lite NW eller rally kanske innan du tar ännu svårare miljö?Jag mängdtränar numera störningar på lataste möjliga sätt när vi är hemma.Nån granne är ute? Kolla här, ge mjukost. Barn cyklar förbi? Kolla här, ge mjukost. Bil kommer körande? Kolla här, ge mjukost. Osv osv, händer det nåt och han tittar på mig så är det wow, här kommer den magiska tuben!
Vete tusan om det kommer göra honom mindre distraherad i kursmiljö men det är i alla fall enkelt att prova. Om inte annat så blir han skvallertränad.![]()
Jag mängdtränar numera störningar på lataste möjliga sätt när vi är hemma.Nån granne är ute? Kolla här, ge mjukost. Barn cyklar förbi? Kolla här, ge mjukost. Bil kommer körande? Kolla här, ge mjukost. Osv osv, händer det nåt och han tittar på mig så är det wow, här kommer den magiska tuben!
Vete tusan om det kommer göra honom mindre distraherad i kursmiljö men det är i alla fall enkelt att prova. Om inte annat så blir han skvallertränad.![]()
Ja, dom där tyckte jag lät riktigt luddiga. Främst dom två senare punkterna, att man tycker om att jobba med människor är ju givet eftersom instruktörerns huvudroll är att träna hundägarna så att dom i sin tur kan träna sina hundar.
Men god förebild och god allmänlydnad, det känns som "hur långt är ett snöre". Det som en tycker är bra kan ju för en annan vara högst medelmåttigt, och som kurselev har jag träffat ett par instruktörer jag verkligen inte skulle anse som förebilder. Låg kvalitetssäkring i min del av landet kanske.![]()
Allmänlydnadspasset är en guide i vad god allmänlydnad är, men ja — det finns ett klart wiggle room i tolkningarna…