Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Årets sommarprojekt är att lära Xarko simma och det går redan framåt. Första gången skvätte han mest vatten, men igår så fick han till tekniken till och från. Dobermann är inga naturliga simmare (deras djupa bröstkorg ställer till det) men lägger man bara lite tid på det så de hittar tekniken brukar det ordna upp sig!

https://www.instagram.com/p/DY65TOuiMW-/?igsh=MXVsMTdodHdzMmx3MA==
Om man får ned huvudet så brukar sprattlandet sluta. Så antingen gå bredvid och hålla ned huvudet tills han hittar rätt eller för vissa hjälper det att ha något i munnen också. Ser mycket videos med siminstruktörer för hund och då är det nästan alltid så att de lägger en hand på huvudet med lite, lite tryck och hunden rättar till sig 😊 Kan vara värt att testa!

Om man får ned huvudet så brukar sprattlandet sluta. Så antingen gå bredvid och hålla ned huvudet tills han hittar rätt eller för vissa hjälper det att ha något i munnen också. Ser mycket videos med siminstruktörer för hund och då är det nästan alltid så att de lägger en hand på huvudet med lite, lite tryck och hunden rättar till sig 😊 Kan vara värt att testa!
+ @dobbis han har boll i munnen på vägen in. Behöver den med ut för att få draget. Körde ett par varv där hann fick till tekniken så tror det kommer lösa sig efter ett par gånger till.
Upplever att mina snarare känt sig som man försöker dränka dem när man rör huvudet.

Den andra har sämre teknik delvis på ryggoperation som gjorts, så hon har inte riktigt full koordination bak alltid.

Hudson har tappat en av de små tänderna längst fram i överkäken. Känner mig lite kass som inte har märkt något, för det har gått tillräckligt lång tid för att tandköttet är helt läkt och normalt. Han har ätit som vanligt hela tiden och har inte verkat känslig kring munnen så vet inte när det kan ha hänt eller hur det hände.

Tilda har fått vaccin idag. Inte världens bästa dag enligt henne 🙃 men hon var duktig och lät kvinnan som hade hand om oss titta i öron, kolla på tänder och alla fossingar, allt såg bra ut, lite plack bara men inget allvarligt. Lite bränd under en trampdyna, vilket jag inte sett (såg inget när jag kom hem heller), men det var tydligt rött på en av dom, så fick rådet att undvika varm asfalt om jag kunde. Tilda blir så lätt varm, och det märks att det är läge att bara gå promenader på tidig morgon eller typ såhär dags på kvällen, 24 grader ute kl 18, och inne så låg hon och hjässa. Hoppas det inte blir för varm sommar. Dags att sätta upp silverduken i sovrummets fönster i helgen.

Hudson har tappat en av de små tänderna längst fram i överkäken. Känner mig lite kass som inte har märkt något, för det har gått tillräckligt lång tid för att tandköttet är helt läkt och normalt. Han har ätit som vanligt hela tiden och har inte verkat känslig kring munnen så vet inte när det kan ha hänt eller hur det hände.
Min hund hade en lös tand som jag upptäckte i början av året. Bokade in hos tandvet och när vi röntgade hade hon inte bara frakturerat den tanden utan tre tänder till! 🫣 två av de hade hon slagit av, tandköttet läkt över så man såg ingenting men roten satt kvar under tandköttet. Jag hade inte ens märkt att hon saknade två tänder och då är jag ändå veterinär och borstar dessutom tänderna på hundarna 😅 Den tredje var inte lös så där hade jag i alla fall inte kunnat märka något (det syntes bara på röntgen).
Så med det sagt är det 1. inte alls konstigt att man kan missa att hunden tappat/slagit ut en tand för tandköttet läker extremt fort på bara några få dagar och 2. du behöver boka in för röntgen så att det inte finns rotrester om det är en tandfraktur och inte att han tappat den pga tandlossning.

Tilda har fått vaccin idag. Inte världens bästa dag enligt henne 🙃 men hon var duktig och lät kvinnan som hade hand om oss titta i öron, kolla på tänder och alla fossingar, allt såg bra ut, lite plack bara men inget allvarligt. Lite bränd under en trampdyna, vilket jag inte sett (såg inget när jag kom hem heller), men det var tydligt rött på en av dom, så fick rådet att undvika varm asfalt om jag kunde. Tilda blir så lätt varm, och det märks att det är läge att bara gå promenader på tidig morgon eller typ såhär dags på kvällen, 24 grader ute kl 18, och inne så låg hon och hjässa. Hoppas det inte blir för varm sommar. Dags att sätta upp silverduken i sovrummets fönster i helgen.
Ta av dig skon o ställ dig på asfalten ett par minuter, vill du inte stå kvar så är det för varmt, här skjutsas hundarna till kanalen så utgår vi därifrån

Lite bränd under en trampdyna, vilket jag inte sett (såg inget när jag kom hem heller), men det var tydligt rött på en av dom, så fick rådet att undvika varm asfalt om jag kunde.

Vill bara inflika att grus också kan bli rejält hett när solen ligger på. Lärde mig det den hårda vägen när Labradåren gick över singlet på infarten en het dag, det blev ajaj i tassen. Han har också lätt för att bli varm så den här årstiden rastar jag ute på gräsmattan dagtid, det märks att det är snällare mot tassarna. Promenerar bara på kvällen för både jag och hund är morgontrötta typer. 😴

Finnarna verkar ha godkänt inkorsning hos dobermann- bra nyheter! Men är fortfarande skeptisk till raserna man valt om vi ska behålla dobermannens mentalitet.

Hoffe, lapphund, Gordon setter och korthårig vorsteh. Första och sistnämnda är jag rätt okej med - men de två andra riskerar ju att göra rasen till en mer vallhundsaktig hund och jag tycker redan för många hundar är mjuka/veka i rasen.

Finnarna verkar ha godkänt inkorsning hos dobermann- bra nyheter! Men är fortfarande skeptisk till raserna man valt om vi ska behålla dobermannens mentalitet.

Hoffe, lapphund, Gordon setter och korthårig vorsteh. Första och sistnämnda är jag rätt okej med - men de två andra riskerar ju att göra rasen till en mer vallhundsaktig hund och jag tycker redan för många hundar är mjuka/veka i rasen.
Jag skulle ev kunna tänka mig Vorsthen,kroppsligt, men mentalt hjälper det ju inte.

Vill bara inflika att grus också kan bli rejält hett när solen ligger på. Lärde mig det den hårda vägen när Labradåren gick över singlet på infarten en het dag, det blev ajaj i tassen. Han har också lätt för att bli varm så den här årstiden rastar jag ute på gräsmattan dagtid, det märks att det är snällare mot tassarna. Promenerar bara på kvällen för både jag och hund är morgontrötta typer. 😴
Likadant på sandstranden

Jag tycker mig se att "vallhundifiering" förekommer i flera arbetande raser och jag tycker att det är en tråkig trend. Vill folk ha typisk vallhundsmentalitet så kan dom köpa vallhundar istället för att försöka bygga om andra raser.

Ja, lite spjut i radhus här eftersom jag har en sällskapsifierad ras, men mentaliteten är i alla fall relativt intakt. Sen att det krävs lite annat handlag för att jobba med dom, jamen låt gå. Gud vad tråkigt om alla bara skulle ha samma typ av hund.

Den är nog närmst mentalt av de som räknats upp iaf. Är okej med den som inkorsningsras men som sagt. Lapphund och Gordon? Vad ska det bli av det?

Inget man kommer kunna köra skydd med iaf 😅
Det är ju bara en generation sen korsas det tillbaka. Om 10-15 år kommer den där enda lapphundens mentalitet inte längre märkas.

Det är ju bara en generation sen korsas det tillbaka. Om 10-15 år kommer den där enda lapphundens mentalitet inte längre märkas.
Fast vi är redan en ras som är uppdelad med arbetande och utställning - tappar vi mer arbetande egenskaper så finns det knappt något kvar. Även om man korsar tillbaka så kommer ju man tappa de egenskaperna man vill ha när man till stor del korsar in raser utan rätt egenskaper. Det är ju inte så att gordon settern och lapska vallhundens egenskaper magiskt försvinner ur genpoolen (om man inte ska korsa tillbaka lika hårt som rasen är inavlad idag och då finns det ju ingen anledning att göra en utkorsning från första början).
Jag vill alltså ha inkorsning, jag tycker dock man valt fel raser här.

Fast vi är redan en ras som är uppdelad med arbetande och utställning - tappar vi mer arbetande egenskaper så finns det knappt något kvar. Även om man korsar tillbaka så kommer ju man tappa de egenskaperna man vill ha när man till stor del korsar in raser utan rätt egenskaper. Det är ju inte så att gordon settern och lapska vallhundens egenskaper magiskt försvinner ur genpoolen (om man inte ska korsa tillbaka lika hårt som rasen är inavlad idag och då finns det ju ingen anledning att göra en utkorsning från första början).
Jag vill alltså ha inkorsning, jag tycker dock man valt fel raser här.
Jag tror inte att det blir så drastiskt av en lapphundsinkorsning i en generation, framförallt inte om man är noga med att välja ut de hundar med rätt mentalitet till fortsatt avel och väljer partner till dessa med rätt egenskaper.
Tanken är väl som med cavalier att man korsar in en individ och sedan enbart använder renrasiga avelspartners där efter.

Jag tror inte att det blir så drastiskt av en lapphundsinkorsning i en generation, framförallt inte om man är noga med att välja ut de hundar med rätt mentalitet till fortsatt avel och väljer partner till dessa med rätt egenskaper.
Tanken är väl som med cavalier att man korsar in en individ och sedan enbart använder renrasiga avelspartners där efter.
Dobermann är ju extremt inavlad så en generation kommer ju knappast hjälpa för DCMproblemet 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka