Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi fick högsta betyg från rehab idag. 40 min på vattentrasken, mest trav och med jetström på, han flåsade inte ens en enda gång. Helt jämn i kroppen, och hade dessutom ökat rörligheten i sin skadade led. Så vi har fått fritt fram för jakt och ska komma tillbaka i februari för efter-jakten kontroll. Finaste Villekillen som veterinären var tveksam till om han någonsin skulle kunna komma tillbaka till jakten de första dagarna.
IMG_20200909_194158_481.jpg
 
Vi fick högsta betyg från rehab idag. 40 min på vattentrasken, mest trav och med jetström på, han flåsade inte ens en enda gång. Helt jämn i kroppen, och hade dessutom ökat rörligheten i sin skadade led. Så vi har fått fritt fram för jakt och ska komma tillbaka i februari för efter-jakten kontroll. Finaste Villekillen som veterinären var tveksam till om han någonsin skulle kunna komma tillbaka till jakten de första dagarna. Visa bifogad fil 56984
Fina Ville :heart
 
Äntligen helg! Den här veckan har vi haft helvetesschema på jobbet och jag har knappt haft tid att fixa basic-saker hemma som att rasta hundarna, fixa mat till oss, handla osv :grin:

I morse fick dock damerna springa lite i rastgården, och det var väldigt uppskattat! Har också haft stor(!) hjälp av killen jag träffar nu. Han pluggar på distans och har varje dag kommit till hundarna på antingen förmiddagen eller eftermiddagen (ibland båda) för att ta ut dem och hålla dem sällskap lite extra. Igår och idag passade han på att sitta med dem i soffan, titta på tv och klappa på dem i flera timmar och han gav dem även middag när jag var sen hem.

Idag blev det dock lite roligt. Jag hade ställt i ordning matlådor till hundarna så att det skulle vara enkelt för honom att få det rätt (han är inte ett dugg hundvan eller ens djurvan sen innan), men han råkade ta fel matlåda och ge Aysu människomat istället :rofl: Hon hade sett mycket skeptisk ut, för det råkade vara sådan mat som hon inte tyckte om och då insåg han sitt misstag. Efter det har han bett om ursäkt ungefär tusen gånger men Aysu tyckte nog att det hela var lite roligt ändå.
 
Idag kom vi iväg på vår nya Nw-kurs (missade förra veckan pga veterinärbesöket) Humla var så taggad, och sökte superfint! Lagom svåra sök för oss som inte tränat på ett tag :)
Märks dock att hon har massa överskottsenergi efter att inte ha fått springa av sig ordentligt på 2,5 vecka. Hon har aldrig varit så gapig på kurs innan. Men ingen verkade bry sig, och jag vet ju att det är övergående. Fick släppt henne några minuter i deras inhängande lilla agilityplan, och busade lite med henne. Kändes bra som uppvärmning inför att låta henne springa mer och mer nästa vecka :)
 
Viktor blev stucken i frambenen på promenaden 😢 Tror det var ett bi. Nu har han en liten svullnad precis vid stickstället, han vill inte gå på benet och tycker väldigt synd om sig själv. Jag hoppas det lägger sig snabbt och att han inte blir dålig.
 
Så har då Skalmans dotter Lasse kommit hit och ska stanna här för att få sina valpar om ca 15 dagar :love: Lasse är synbart dräktig, men inte så stor - men har även en kropp som kan dölja. Så vi får se om där finns 2, 3 eller 4 valpar framöver :)

Matten stannade över natt här och igår kväll var vi i skogen. Även första gången Elda fick följa med på en så pass längre tur och hon var bra speedad att hålla reda på dom vuxna - urkul sa hon (hennes ögon är som tefat på bilden haha).

Från vänster till höger: Petra, Elda, Skalman och Lasse (ja, Lasse är en tik;))
IMG_5991.jpeg
 
Bakslag med magen idag.
Efter att ha varit bra och glad länge så ville han idag inte ha någon mat. Nobbade till och med en bit godis. Nu har han hulkat och kräkts galla flera gånger. Har inte sett att han tuggat i sig något ute som varit suspekt. Inte heller något stressigt som hänt.

Känner mig så hjälplös. Trodde vi fått reda i bekymren. Han får fasta idag och sedan blir det återgång till probiotikan igen. Hoppas allt är OK imorgon igen. Annars får det bli vet.kontakt.
 
I morse blev det äntligen en rejäl långpromenad igen, med massor av lösspring i en tom hage. Åh vad hundarna njöt!

Resten av dagen har vi sovit tillsammans i soffan eller sängen. De har bara varit ensamma en knapp timme när jag var iväg till Ica. Vi behövde verkligen en sådan här dag. Det märks på hundarna att de är så mycket gladare nu än vad de varit tidigare i veckan.

Imorgon har en närliggande brukshundklubb öppet hus med lite olika prova på-aktiviteter. Förutsatt att det inte regnar (ser bra ut nu) så ska vi dit och kolla läget lite. Har funderat på att gå kurs på den klubben, så det här känns som ett perfekt tillfälle att bekanta sig lite med stället och se ifall folket där verkar trevliga osv :) Ska också bli kul att komma iväg på något hundevenemang. Det var evigheter sen sist!
 
Sådär, började dagen med en tur förbi rastgården. Mycket uppskattat! Märks dock att det är höst nu, för lite fukt i gräset var allt som behövdes för att damerna skulle vara rejält leriga om tassarna efter rastgården :meh: Det blev tassbad för dem när vi kom hem, innan frukost (de var inte imponerade). Nu vilar vi lite innan det är dags att åka till brukshundklubben :)
 
@tanten Så tråkigt med bakslag! Hade också en hane tidigare med krånglig mage. Han kräkte ofta galla på morgonen om jag inte var snabb med frukosten. Ville inte äta för att han mådde illa. Ibland kunde jag få igång honom med lite a-fil eller creme fraiche. Hade han bara tagit lite så illamåendet la sig, så kunde han äta sen. Ställer mig lite frågande varför Torsten skall fasta hela dagen? Han är bara en unghund. Ratar han även Mush när han inte vill äta? De har ju vombollar som de flesta hundar tycker är väldigt goda. Funkar inte bara att ge dem, men kanske som en starter? Vom är nyttigt för magen med. Förlåt om jag ställer frågor som du redan svarat på.
 
Ingen fara med Viktor efter bisticket. Han var svullen och tyckte synd om sig själv under dagen igår men det har gått över nu.

Snart dags att åka och vara funktionär på klubbens lydnadstävling, hundarna får vara hemma med husse.
 
@tanten Så tråkigt med bakslag! Hade också en hane tidigare med krånglig mage. Han kräkte ofta galla på morgonen om jag inte var snabb med frukosten. Ville inte äta för att han mådde illa. Ibland kunde jag få igång honom med lite a-fil eller creme fraiche. Hade han bara tagit lite så illamåendet la sig, så kunde han äta sen. Ställer mig lite frågande varför Torsten skall fasta hela dagen? Han är bara en unghund. Ratar han även Mush när han inte vill äta? De har ju vombollar som de flesta hundar tycker är väldigt goda. Funkar inte bara att ge dem, men kanske som en starter? Vom är nyttigt för magen med. Förlåt om jag ställer frågor som du redan svarat på.
Jag köpte vom senast jag köpe mush. Han tycker det är lite småäckligt men äter när jag matar med gaffel.... Ger hälften Acana Small Breed och hälften mush. i många små mål om dagen. (=matar många gånger)

Han fastade för att han verkligen inte vill ha något. Vill inte tvinga i honom något med våld... Han ratade all mat igår och drack inte heller. Kräktes galla flera gånger. Har kräkts inatt också.
Försökte skeda i honom några ml socker/saltvatten nu på morgonen men största delen kom upp igen. Han är matt. Inte undra på, när han helfastat i mer än ett dygn.
När jag bar ut honom till morgonkissen satte han sig i gräset och såg ledsen ut bara. Men det fanns väl inget att kissa ut när han inte druckit på så länge.

fått tid på djursjukhuset vid lunch. Vill att de vätskar upp honom och ger nån diagnos.
 
Hemma från kliniken.

De tyckte inte att han kändes uttorkad och de trodde inte på främmande föremål i tarmen. Troligast är min egen diagnos: magkatarr.
Jag har fått dietmat på burk med mig hem och ett recept på andapsin att hämta ut imorgon. Burkarna är på 200 g och han ska äta en om dagen. Hoppla...

Jag har optimistiskt börjat med att ge honom en yttepyttesmakbit på kanten av en tesked, som jag kletar fast i gommen på honom. Det sväljer han snällt. På egen hand äter han inte. Tänkte ge honom en sådan dos varje kvart så får vi se om det funkar.

Han fick beröm för att han var en så trevlig papillon. Hrm. Kan det bero på att han var för matt för att leka piraya? :D

Mattehjärtat blöder för den slokande gossen. Han sover mest.
 
Senast ändrad:
Brukshundklubben var trevlig! Välarrangerat och de olika aktiviteterna låg bra utspridda. Vi blev att stanna där i någon timme och herregud så trötta damerna är nu.

Vi körde lite rallylydnad, testade lite agility och gick en aktiveringspromenad. Och såklart tittade på massor av hundar och pratade med ett flertal olika personer. Aysu älskade agilityn, Ebrah gillar rallyn bäst. Aktiveringspromenaden blev ett lite lagom avslut på allting och så tog vi långpromenad till en annan busshållplats än den närmsta.

Konstaterade dock att det, när det tajmar med bussen, tar oss ca 40-45 min att ta oss från lägenheten hemma till klubben. Det är inte så farligt ändå! Pratade med en instruktör där som till våren ska hålla en agilitykurs som borde passa Aysu och mig, så förhoppningsvis ska vi gå den då. Kanske tar en rallykurs med Ebrah också när vi ändå är igång. Ska nog se till att bli medlem i klubben till nästa år och försöka träna lite mer ordentligt framöver i alla fall.
 
@tanten kom på en sak gällande hans foder. Mush är ju färdig barf, det vill säga innehåller benbitar som magen skall smälta, 8-10% i de flesta av deras sorter. Många hundar har svårt att pendla mellan barf och torrfoder. När man barfar ställer magen om sig till en surare miljö, som ska främja bensmältning. Att pendla mellan torrfoder och barf kan bara det göra att man får magproblem på en del hundar. Hade nog gjort ett försök med antingen eller. Vom funkar dock, innehåller inte ben.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
52 53 54
Svar
1 064
· Visningar
66 915
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 951
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 011
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp