Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har min lilla bruna tant fått somna in - lugnt och fint i bilen, då veterinären följde min önskan om det :heart
IMG_5879.jpeg
 
Vi gick rakt in i ett jordgetingbo under kvällspromenaden 😭 jag fick tre stick, sambon två men hunden verkar ha klarat sig hoppas vi. Förhoppningsvis blev de lite förvirrade av pälsen och nådde inte riktigt in.
Jag såg att Daisy stannade och snurrade runt och slog med tassen mot något som föll ner på marken. Kände i samma sekund hur det stack på armen. Skrek till sambon att springa och sen kubbade vi allt vi hade hundra meter. Det satt kvar en i pälsen som husse slet loss.

Det var ungefär en timma sedan så om hon verkligen blev stucken och eventuellt skulle vara allergisk borde hon väl "reagerat" vid det här laget?
Vilken tur ni hade ändå, mormor och morfar hade en Irländsk setter som klev i ett jordgetingbo och blev stucken över hela kroppen. Efter dess drog han i panik så fort han såg eller hörde ett bi, en geting eller humla. Blev helt blockerad mentalt.
 
Ja, jag förstår att det hände snabbt. Men ni var ju tre stycken, med tre mindre hundar? Skulle det ske någon mer gång kan ju någon ta över alla koppel medan en eller två försöker mota bort den främmande hunden.

En avhyvling är inte "småprat". ;) Hursom, lätt att vara efterklok, finns ju också spray som tipsats om i annat inlägg som kan vara bra att ha med sig i fickan! Får man bara passa så man inte råkar spraya på sin egen hund om de hinner ryka ihop. 😅
Jag gav alla koppel till min kompis men hon är virrig och rädd för stora hundar (den som attackerade) och tappade kontrollen och lyckades på något vis tappa båda mina hundar när jag skulle ingripa. Svårt att agera korrekt när man är fler om det hela och något brister i kedjan.
 
Min lilla gammelhund har inte varit sig själv sen i måndags då han blev attackerad. Antingen ligger han på mig, på benen vilket är normalt men han har också bestämt sig för att ligga precis framför mig i soffan i en vrå han knappt får plats i och där jag har papper och pennskrin och det är allmänt obekvämt bara för att vara nära. Han sitter eller står bredvid mig i soffan och stirrar ut mig, kan lägga upp huvudet på soffan med nosen några centimeter ifrån mig bara.

Kan inte slappna av när han är 5-10 cm bort och stirrar. Han gnäller och piper som han brukar när han behöver kissa eller bajsa men i 8 fall av 10 gör han inget om jag går ut. Han kan börja pipa direkt efter en promenad då han både kissat och bajsat. Försöker att be honom att gå och lägga sig eller ignorera honom. Samtidigt har han en tarmsjukdom som gör att han faktiskt kan behöva bajsa oftare, men 5 minuter efter en promenad känns ju lite väl tätt inpå.

Han har alltid följt mig överallt men nu är han som en igel. Det är jätte jobbigt för jag kan inte slappna av helt när han är så här.

Jag involverar honom extra i min och unghundens träning för att han ska få göra roliga saker och det tycker han om. Men han är ändå inte sig själv sen.
 
Var så stolt över min lilla corv igår på vallkursen! Vi fick valla ut fåren ur fållan genom en skogsdunge ut över ett fält och sen tillbaka till fållan och hon lyckades hålla ihop alla fåren. Det kändes som om hon fått lite bättre överblick och gick ut vidare jämfört med dan innan. Jag hade inte lätt att se vart min lilla hund höll hus i terrängen, ibland såg jag en svanstipp och för det mesta såg jag på fåren var hon var. Vi fick jobba mycket med vänsterflanker i hagen sen då hon snävar in där, nåt jag inte tänkt på tidigare men som märktes tydligt nu när man hade en rejält stor flock får. Det regnade på eftermiddagen och både jag och Nessie var rätt trötta mot slutet 😁.

IMG_20200903_140932.jpg
 
Vilken tur ni hade ändå, mormor och morfar hade en Irländsk setter som klev i ett jordgetingbo och blev stucken över hela kroppen. Efter dess drog han i panik så fort han såg eller hörde ett bi, en geting eller humla. Blev helt blockerad mentalt.
Ja vi hade supertur, jag tror inte hon blev stucken alls. Hon gnagde lite på en tass på vägen hem, men var sen inte alls irriterad alls. Våra bett kliar fortfarande något djävulskt, såhär flera dagar i efterhand.
Tror det var lite tack vare snabba reaktioner och att vi sprang för livet så snabbt därifrån som gjorde att vi begränsade omfattningen.
 
Bästa möjliga besked hos veterinären :love:

Alla värden, förutom ett, hade gått helt tillbaka till normalt. Ett av de värdena var för en vecka sen 10ggr så högt mot normalt! Det värde som fortfarande var lite högt hade ändå halverats och var bara lite över normalt. Så himla skönt! Och mycket mer än jag vågat hoppas på :D
Nu blir det fortsatt diet+medicin och nytt ultraljud om 3 veckor för att dubbelkolla. Men det känns väldigt mycket mer positivt framöver nu :bump:
 
Har tre löptikar hemma och vill bara att det ska vara över snart. Nessie kan jag väl inte klaga så mycket på, det enda är att hon är extremt grinig om de andra hundarna kommer " för" nära vilket tydligen är minst två meter. Nike och Nano jagar runt på varann och har bara en sak i huvudet.. 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
4
· Visningar
181
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 788
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Viva
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp