Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vete katten om jag inte ill ha tillbaka min magkatarrshund igen :rofl:

Nu verkar han må bra. Det har lett till att han är orimligt pigg och vill busa och leka hela tiden. Han gruffar och gnäller på mig för att jag inte aktiverar honom. Emellanåt skäller han ut mig efter noter för att jag är för tråkig. :meh: Har försökt förklara att jag inte är något jäkla tivoli men han fattar inte hur jag menar.

Uppenbarligen räcker inte en timme lös i skogen bland stock och sten inte nog för att han ska bli nöjd. Jag är inte frisk nog att göra så himla mycket mer. Suck.
 
Vete katten om jag inte ill ha tillbaka min magkatarrshund igen :rofl:

Nu verkar han må bra. Det har lett till att han är orimligt pigg och vill busa och leka hela tiden. Han gruffar och gnäller på mig för att jag inte aktiverar honom. Emellanåt skäller han ut mig efter noter för att jag är för tråkig. :meh: Har försökt förklara att jag inte är något jäkla tivoli men han fattar inte hur jag menar.

Uppenbarligen räcker inte en timme lös i skogen bland stock och sten inte nog för att han ska bli nöjd. Jag är inte frisk nog att göra så himla mycket mer. Suck.
Kanske lite nosktivering hemma kan funka? Finns ju mycket onlinetips för att kunna komma igång med enklare nosweork till exempel, om det skulle kännas aktuellt :) Är ju inget som kräver massa utrustning eller jobb heller!
 
Vete katten om jag inte ill ha tillbaka min magkatarrshund igen :rofl:

Nu verkar han må bra. Det har lett till att han är orimligt pigg och vill busa och leka hela tiden. Han gruffar och gnäller på mig för att jag inte aktiverar honom. Emellanåt skäller han ut mig efter noter för att jag är för tråkig. :meh: Har försökt förklara att jag inte är något jäkla tivoli men han fattar inte hur jag menar.

Uppenbarligen räcker inte en timme lös i skogen bland stock och sten inte nog för att han ska bli nöjd. Jag är inte frisk nog att göra så himla mycket mer. Suck.
Eller trickträning,då kan man sitta i soffan eller på valfritt underlag.
 
Igår körde vi agility med vovvarna, dagen innan var det trickträning hemma och i fredags var det rally och även lite htm/freestyle för Nessie.
Har anmält Nessie till arbetsprov i vallning (HWT), få se om vi kommer med då det bara var ett begränsat antal platser.

Nike
IMG_20200906_184022.jpg
 
Hoppsan, nu lär jag väl bli lynchad på fb för att jag frågade sen när aussies ska ha päls som en collie... Men seriöst, en hanhund annonseras som stud och han har päls nästan hela vägen till marken. Varför är folk så galna i päls?? Och så kan inte hunden leva ett drägligt liv så fort det är 15 grader och uppåt.. Blir tokig.
 
Så var det vår tur att drabbas av lösspringande hundar... :rage::turd:

Jag och Torsten var ute på promenad. Det var en sån där härlig promenad – vädret var toppen, humöret på topp hos båda parter, ganska lugnt ute :love: Vi korsade en parkering, och till höger om oss bortom parkeringen på en slänt bakom ett bostadshus (en ganska bra bit bort alltså) satt två kvinnor och två hundar. Torsten, som hade en bra dag, kunde titta mot dessa och sedan på mig (för godis) flera gånger, han var helt lugn och hade noll problem att gå framåt trots främmande hundar en bit bort! Det kändes förstås kalasbra, och vi fortsatte framåt med toppenkänsla tills jag plötsligt snett bakom mig hör skall och en kvinna som ropar "oj då, fånga honom!"

Jag vänder mig om och ser att hundarna, som tydligen hade varit lösa (trots koppeltvång i området...), rusar rakt emot oss argt skällande. Detta är alltså Torstens största mardröm. Det är vad han fasar inför varje gång han ser en annan hund, och som vi jobbar stenhårt med att få ur honom.

Nu händer det dock på riktigt, och då kvinnorna kör med taktiken "halvjogga några meter, ropa lite på sin uppenbart döva hund, gå några meter till och upprepa" istället för det rekommenderade "rusa fram snabbt som attan och se till att ingen skadas" så grabbar jag tag i Torstens sele och hissar upp honom i famnen. Han är nämligen LIVRÄDD och fly förbannad, och trots att han saknar några tänder så kan jag inte garantera att varken chihuahuan eller kanintaxen hade klarat livhanken.

Kvinnorna får till slut fatt i sina hundar, efter att jag har burit runt på Torsten ett tag, och en av dem säger då "han är snäll!". Jag förstår först inte vad hon säger så jag ber henne upprepa sig – "han är snäll". Jag svarar att min hund är både livrädd och förbannad, han tål inte andra hundar och blir hysterisk när de kommer emot honom såhär. Jag vet inte om de inser hur illa det hade kunnat gå, deras hundar hade kunnat dö ikväll om omständigheterna hade varit bara lite annorlunda.

Så fort de andra hundarna har lämnat platsen står Torsten lugnt och tittar på mig ("godis?"), men jag fortsätter vara skakig och stissig ett bra tag... Vi såg några andra hundar efteråt, på bra avstånd, och Torsten klarade av det utan att brusa upp sig vilket var skönt. Men ändå... Så typiskt att det var just Torsten som råkade ut för det här, och han som var så himla duktig också... :cry: :rage:
 
Så var det vår tur att drabbas av lösspringande hundar... :rage::turd:

Jag och Torsten var ute på promenad. Det var en sån där härlig promenad – vädret var toppen, humöret på topp hos båda parter, ganska lugnt ute :love: Vi korsade en parkering, och till höger om oss bortom parkeringen på en slänt bakom ett bostadshus (en ganska bra bit bort alltså) satt två kvinnor och två hundar. Torsten, som hade en bra dag, kunde titta mot dessa och sedan på mig (för godis) flera gånger, han var helt lugn och hade noll problem att gå framåt trots främmande hundar en bit bort! Det kändes förstås kalasbra, och vi fortsatte framåt med toppenkänsla tills jag plötsligt snett bakom mig hör skall och en kvinna som ropar "oj då, fånga honom!"

Jag vänder mig om och ser att hundarna, som tydligen hade varit lösa (trots koppeltvång i området...), rusar rakt emot oss argt skällande. Detta är alltså Torstens största mardröm. Det är vad han fasar inför varje gång han ser en annan hund, och som vi jobbar stenhårt med att få ur honom.

Nu händer det dock på riktigt, och då kvinnorna kör med taktiken "halvjogga några meter, ropa lite på sin uppenbart döva hund, gå några meter till och upprepa" istället för det rekommenderade "rusa fram snabbt som attan och se till att ingen skadas" så grabbar jag tag i Torstens sele och hissar upp honom i famnen. Han är nämligen LIVRÄDD och fly förbannad, och trots att han saknar några tänder så kan jag inte garantera att varken chihuahuan eller kanintaxen hade klarat livhanken.

Kvinnorna får till slut fatt i sina hundar, efter att jag har burit runt på Torsten ett tag, och en av dem säger då "han är snäll!". Jag förstår först inte vad hon säger så jag ber henne upprepa sig – "han är snäll". Jag svarar att min hund är både livrädd och förbannad, han tål inte andra hundar och blir hysterisk när de kommer emot honom såhär. Jag vet inte om de inser hur illa det hade kunnat gå, deras hundar hade kunnat dö ikväll om omständigheterna hade varit bara lite annorlunda.

Så fort de andra hundarna har lämnat platsen står Torsten lugnt och tittar på mig ("godis?"), men jag fortsätter vara skakig och stissig ett bra tag... Vi såg några andra hundar efteråt, på bra avstånd, och Torsten klarade av det utan att brusa upp sig vilket var skönt. Men ändå... Så typiskt att det var just Torsten som råkade ut för det här, och han som var så himla duktig också... :cry: :rage:

Fyfan. Sånt där kan verkligen rasera en god bit av arbetet man lagt ner. Blir vansinnig! Ska det vara så förbannat svårt att hålla sina kräk kopplade?
 
Fyfan. Sånt där kan verkligen rasera en god bit av arbetet man lagt ner. Blir vansinnig! Ska det vara så förbannat svårt att hålla sina kräk kopplade?
Ja, det är verkligen otroligt frustrerande hur en nonchalant främling kan förstöra så mycket. Så mycket jobb, såna framsteg, och så ska ett pucko rasera det för att koppel är för jobbigt att använda? Jag blir också helt vansinnig, och ledsen! Det är så himla lätt att undvika sånt här liksom, hur svårt ska det vara...

Återstår att se hur hårt det här tog på Torsten, men jag väntar mig ett rejält fall bakåt :down::turd:
 
Stoppa pressarna! Jag kunde dammsuga igår rakt framför näsan på Daisy och det enda hon gjorde var att skvallra för husse några gånger (vilket var 100 % önskvärt). För en månad sedan fick hon tokdåndimp bara hon såg dammsugaren. Det är nog det utvecklingssteg hos henne som jag varit allra mest stolt över faktiskt :D

Hon är dock lite märklig nu och har varit de senaste dagarna. Otroligt, otroligt trött. Jag har trott att löp är på g i flera veckor nu eftersom hanhundar visar sådant oerhört intresse (och Daisy bara lägger upp sig och låter dem lukta) men hon är inte svullen eller blöder. Lite orolig för att löpet är "stört" på något sätt, ska ta tempen på henne och hålla koll. Blä. Man kanske skulle ta och kastrera trots allt, så man slipper all oro kring löpen. :p
 
Humla har kräkts två gånger i eftermiddag :(
Ringde kliniken och fick en tid imorgon, men det känns så tråkigt om detta är ett bakslag.. Hon är inte kräkig i vanliga fall, så vet inte vad det kan vara annars. Hon hade matlust nog att äta iaf..
 
Humla har kräkts två gånger i eftermiddag :(
Ringde kliniken och fick en tid imorgon, men det känns så tråkigt om detta är ett bakslag.. Hon är inte kräkig i vanliga fall, så vet inte vad det kan vara annars. Hon hade matlust nog att äta iaf..
Avbokade faktiskt tiden igen, då hon kändes helt som vanligt efter att hon ätit. Pigg och glad imorse med :)
Tror helt enkelt att jag gick tillbaka till två mål mat/dag lite för snabbt och magen var för tom plus att hon ätit massa gräs hon föräldrarna.
Så hon får fortsätta äta lunch ett tag till helt enkelt så ser vi om det kommer tillbaka.
 
Längesen jag skrev något här :) Allt är bra med vår hoffe och jag är lite chockad över att hon fyllde 5 år nu i augusti. Vart tog de åren vägen O_o Hon älskar att spåra och det vi kör mest är personspår men då jag och maken kommer jaga mer än vi gjort innan nu när ungarna är lite större och vi gått med i jaktklubben här där vi bor så ska vi träna henne mer på viltspår så hon kan hjälpa till vid eventuella eftersök framöver.

Vi planerar för att skaffa vår första jakthund också. Känns så roligt och lite nervöst! Vet inte riktigt när men får jag bestämma blir det under nästa år :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
52 53 54
Svar
1 075
· Visningar
68 198
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 958
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 651
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp