Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns som evigheter sen jag uppdaterade här?
Nåväl.

Lasse är anmäld till sin första klass 1 i lydnaden. Inga jätteförväntningar där men det ska bli skönt att få komma ut på tävlingsbanan igen och checka av. Utöver tävlingslydnaden har vi, hör och häpna, även påbörjat en kurs i rallylydnad för nybörjare. Vi har än så länge endast haft introduktion utan hund. Som inbiten i tävlingslydnad var det en hel del som skavde, alla dessa hjälper man får ge, jösses. :D Stadga och uthållighet, vad är det? Men det ska bli kul att prova på och gissningsvis också tävla i framöver.

Gibbs haltar på här hemma. Han har fått en OK-stämpel i rumpan av ortopeden i början av juli men har en bit kvar i läkningsprocessen. En kemisk kastrering ska planeras in framöver. Jag räknar med att hans tävlingskarriär är över.

Utöver det hade jag hoppats på att få lite tid över till viltspår också och få till ett anlagsprov i höst för Lasse, men på något sätt blir höst- och vårterminerna alltid så fort smockfulla. :meh: Har även två kurser planerade som jag själv ska hålla, en valpkurs och en vardagslydnad fortsättning.

Vi får se om det eventuellt också blir en parning inplanerad för Lasse framöver.
 
Vi roar oss med utmaningar online, superbra för att jag ska göra något annorlunda! :) Men vi har stött på problem i utmaningen backa, Ville och jag hittar inte rätt språk där. Mycket annat kan vi göra men backa ett steg är helt låst. Vi har några dagar kvar att träna.
 
Vi roar oss med utmaningar online, superbra för att jag ska göra något annorlunda! :) Men vi har stött på problem i utmaningen backa, Ville och jag hittar inte rätt språk där. Mycket annat kan vi göra men backa ett steg är helt låst. Vi har några dagar kvar att träna.
Vi hade också sjukt svårt för att lära in backa. Lyckades shejpa in det till slut och då gick det jättelätt sen 👌
 
På hanen shejpade jag in backa men min tik blir bara frustrerad och skriker. På henne fungerade det att lära in backa i fotgående och sen vända på det hela så hon kunde backa bort från mig.
 
20200812_155821.jpg

Lätt som en plätt sa hon 😁😍
 
Torsten skötte sig med den äran på vår utflykt idag. Det var varmt, så ett par gånger tog det tvärstopp i kopplet och när jag tittade bakåt hade han slängt sig raklång på en skuggig fläck. :rofl:
Det fanns en springbrunn där så han fick faktiskt dricka där. Den var antagligen startad idag så vattnet såg helt rent ut.

Jag avslutade med att åka och fika. Det var två andra hunar på uteserveringen och bägge gläfste rätt enerverande. Torsten satt under bordet och tittade intresserat åt deras håll men var helt tyst och trygg.

Det är lite underligt att han är så lugn och trygg när han är kopplad och så skrajsen och hysterisk när han är lös på tomten och i huset. Jag har långlina på honom ibland när han är lös på tomten och det fungerar också. Han vrålar inte mot förbipasserande då. Linan ligger bara på gräset och jag håller mig inte ens i närheten men den verkar funka som navelsträng.

Underlig apparat den här killen.
 
Vi hade också sjukt svårt för att lära in backa. Lyckades shejpa in det till slut och då gick det jättelätt sen 👌
Bara för att jag skrev det där i dag fick vi ett bra pass i dag. Jag får se om han kommer ihåg senare i kväll. 🙄😁 Men klicker fungerar uppenbarligen bättre, utan blir han av någon anledning helt fokuserad på godiset. Jättemärkligt kan jag tycka men inte han. 😂
 
Bara för att jag skrev det där i dag fick vi ett bra pass i dag. Jag får se om han kommer ihåg senare i kväll. 🙄😁 Men klicker fungerar uppenbarligen bättre, utan blir han av någon anledning helt fokuserad på godiset. Jättemärkligt kan jag tycka men inte han. 😂
Jag har lärt in backa genom att ha hunden framför mig, ställa mig brett med benen och lägga en godis strax bakom mig. Säga Varsågod! till hunden som då går och tar godisbiten... och sen backar hunden för att komma framför mig igen - *klick* och en ny godis :D 👌
 
Jag har lärt in backa genom att ha hunden framför mig, ställa mig brett med benen och lägga en godis strax bakom mig. Säga Varsågod! till hunden som då går och tar godisbiten... och sen backar hunden för att komma framför mig igen - *klick* och en ny godis :D 👌
Smart! Det får jag klura på om inte polletten har ramlat ner nu. :)
 
Som inbiten i tävlingslydnad var det en hel del som skavde, alla dessa hjälper man får ge, jösses. :D Stadga och uthållighet, vad är det? Men det ska bli kul att prova på och gissningsvis också tävla i framöver.
Äh, bara för att man får ge massor av hjälper osv så betyder det ju inte att man måste det :D Jag har sett ekipage (på tävling) där ägaren i princip lockat med sig hunden genom hela banan, och ekipage där föraren enbart gett kommando för sitt/stå/ligg och annars bara förväntat sig att hunden går fot där bredvid. Båda varianterna verkar vara ok.

Själv kör jag på att ge fot-kommando i början och att hojta "bra" eller liknande när vi fått till något lite extra snyggt. Annars är största skillnaden från vanliga lydnaden att jag inte behöver tänka så mycket på min hållning :p
 
Äh, bara för att man får ge massor av hjälper osv så betyder det ju inte att man måste det :D Jag har sett ekipage (på tävling) där ägaren i princip lockat med sig hunden genom hela banan, och ekipage där föraren enbart gett kommando för sitt/stå/ligg och annars bara förväntat sig att hunden går fot där bredvid. Båda varianterna verkar vara ok.

Vår instruktör pratade om ekipage som fått nedslag på att de inte varit "tillräckligt glada" gentemot sin hund? Då blir jag än mer allergisk. Jag menar absolut inte att man ska vara militärisk men jag ser en liten fara i dessa nya sporter där uthållighet och stadga försvinner. Jag vet flera ekipage inom rally som tävlar på högre nivåer men som ändå inte kan ta sig igenom en startklass för att hunden dels blir för van vid för mycket stöd och saknar uthållighet.

Men ah, samtidigt så vill jag också passa på och lära mig nytt! Jag tror säkert att vi kommer få kul även i denna sport. Vi har en god utgångspunkt iaf. :)
 
Vår instruktör pratade om ekipage som fått nedslag på att de inte varit "tillräckligt glada" gentemot sin hund? Då blir jag än mer allergisk. Jag menar absolut inte att man ska vara militärisk men jag ser en liten fara i dessa nya sporter där uthållighet och stadga försvinner. Jag vet flera ekipage inom rally som tävlar på högre nivåer men som ändå inte kan ta sig igenom en startklass för att hunden dels blir för van vid för mycket stöd och saknar uthållighet.

Men ah, samtidigt så vill jag också passa på och lära mig nytt! Jag tror säkert att vi kommer få kul även i denna sport. Vi har en god utgångspunkt iaf. :)
Jag kör rally nästan som jag kör lydnad. Dvs inget lockande eller tjoande eller klappande. Kräver lydnadsfot av min hund i både höger och vänster men kan ta till DK i vissa moment. Har aldrig fått nedslag på det och tränade regelbundet för en tränare och rallydomare tidigare som var noga med att banta bort såna där struntkommandon, tjoande och tjafs. Har tagit alla titlar (ej championatet då det kom ett år efter jag tävlat klart).
Minns dock att jag reagerade precis som du när jag började med sporten, hade bara kört lydnad och bruks innan.
 
Vår instruktör pratade om ekipage som fått nedslag på att de inte varit "tillräckligt glada" gentemot sin hund? Då blir jag än mer allergisk. Jag menar absolut inte att man ska vara militärisk men jag ser en liten fara i dessa nya sporter där uthållighet och stadga försvinner. Jag vet flera ekipage inom rally som tävlar på högre nivåer men som ändå inte kan ta sig igenom en startklass för att hunden dels blir för van vid för mycket stöd och saknar uthållighet.

Men ah, samtidigt så vill jag också passa på och lära mig nytt! Jag tror säkert att vi kommer få kul även i denna sport. Vi har en god utgångspunkt iaf. :)
Min kompis fick kritik för att hon var ”för glad”. Då är det inte lätt att veta vad domarna vill ha..
 
Förväntar mig att min hund går fot genom rallybanan utan lockande och pockande. Däremot ger jag tydliga handsignaler vid front, snurrar osv. Tycker det blir lättare för Nessie att skilja på när vi tränar rally och när vi tränar lydnad (och för mig också)😅.

Vi var iväg och tränade igår kväll, maken körde agility och jag körde igenom lite lydnad. Nessie var duktig och Nano var disträ så få se hur det går på lördag.
Tyvärr blir det ingen rallytävling för mig och Nessie då vi blivit bortlottade 🙄.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
806
· Visningar
49 065
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 894
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 156
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp