Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med min numera pensionär va jag tvungen att köra honom som om vi körde lydnad i rallyn. Nått enstaka handtecken och DK här och var kunde jag ta till men inte mer. Han gasade bara om jag sa något mer och började studsa eller bita i mig. Så ju tystare jag va desto bättre gick han :) Aldrig fick vi neddrag för det heller.
 
Har aldrig fått nedslag på det och tränade regelbundet för en tränare och rallydomare tidigare som var noga med att banta bort såna där struntkommandon, tjoande och tjafs.

Låter som min typ av tränare. :D
Jag vänjer mig säkert! Kommer använda DK när hunden ska gå bakom mig eller komma framför. Känns enklast.
 
Angående inte vara tillräckligt glada så sas det även på min rally kurs men har hittills inte stött på nån som fått nedslag på det. Själv är jag inte överdrivet glad, Nessie skulle bli jätteförvirrad om matte skulle börja löjla sig men lägger in lite beröm där det lämpar sig då det bara är plus i kanten.
Jag kan tycka att rallyn är lite väl löjligt snäll med förare som tjoar och tjimmar och man kan egentligen komma runt lättaste klassen utan träning nästan. Samtidigt så är det charmen att se förare som aldrig tänkt tävla försöka sig på att ta sig runt en bana. Det liksom inte så stort steg till tävling som i många andra sporter.
Lydnaden kan jag tycka är istället åt andra hållet, så strikt att det döms dk på minsta lilla. Även jag som ändå gillar lydnad och tränar det tycker inte att det är jättekul att kolla på, då tycker jag det roligare att kolla på rallylydnad 😁.
 
Förlåt, det var inte meningen att skapa någon diskussion kring lydnad vs rallylydnad. :) Carry on as usual!
:) Det är väl det som är poängen med såna här trådar, att det dyker upp tankar som är intressanta att diskutera! :D Det är inte alltid man har tänkt att något ska diskuteras som sedan visar sig bli superintressant.
 
Vår instruktör pratade om ekipage som fått nedslag på att de inte varit "tillräckligt glada" gentemot sin hund? Då blir jag än mer allergisk. Jag menar absolut inte att man ska vara militärisk men jag ser en liten fara i dessa nya sporter där uthållighet och stadga försvinner. Jag vet flera ekipage inom rally som tävlar på högre nivåer men som ändå inte kan ta sig igenom en startklass för att hunden dels blir för van vid för mycket stöd och saknar uthållighet.

Men ah, samtidigt så vill jag också passa på och lära mig nytt! Jag tror säkert att vi kommer få kul även i denna sport. Vi har en god utgångspunkt iaf. :)
Vid sådana tillfällen brukar det i regel handla mest om att hunden är låg/ointresserad/uttråkad och att ägaren inte ser ut att försöka göra något åt det. Om hunden glatt hakar på och gör det den ska så kan jag inte tänka mig att någon skulle ge avdrag på poängen bara för att ägaren inte sett överlycklig ut.
 
Första träningen i grundlydnadskursen på söndag och plötsligt är jag inte alls pepp längre... känner bara "neeeeej............" men det är försent att dra sig ur nu. Tror det kommer bli bättre när man väl börjat.
 
Kommer tillbaka till hunden efter 5min dold platsliggning och den ligger såhär :confused:
Elithund är hon också :angel::D

3B411634-1818-458C-BCC8-CD4FAC6FC88B.jpeg
 
Med min numera pensionär va jag tvungen att köra honom som om vi körde lydnad i rallyn. Nått enstaka handtecken och DK här och var kunde jag ta till men inte mer. Han gasade bara om jag sa något mer och började studsa eller bita i mig. Så ju tystare jag va desto bättre gick han :) Aldrig fick vi neddrag för det heller.

Vad är DK?
 
Frej och jag har varit rätt mycket ute och plockat bär den senaste tiden. Det är inte särskilt uppskattat. Alls. Många hundar äter ju både blåbär och hallon, men om Frej nu mot förmodan skulle ta ett bär i munnen spottar han ut det igen.

Funderar på att prova ett nytt ställe imorgon, det kanske blidkar honom lite. Igår skällde han nästan konstant under 1,5 timmes hallonplockning 😬. Kanske delvis för att det var någon annan människa uppe i skogsbrynet, men kanske också mycket för nöjes skull :meh:.
IMG_20200808_130653_581.jpg
 
Happ. Vaknade upp med en ännu haltare Gibbs, denna gång på andra framtassen. :confused: Ingen aning om vad som kan ha skett. Lätt svullen och lite varm. Har Onsior hemma så nu har han fått en tablett. Ingen skrik när jag tittade igenom. Hittade inget sår eller liknande.

Nu ska jag spendera en förmiddag med att upprepa mantrat "det är roligt med hund, det är roligt med hund, det är roligt med hund...". :meh:
 
Är så trött på denna värme, vill kunna komma igång med träningen nu när det äntligen finns en tävling i närheten. Lite rally-moment kan vi ju träna hemma ändå men det blir inte samma sak som att träna bana/slingor med sällskap/störning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
51 52 53
Svar
1 042
· Visningar
64 664
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 937
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
14 731
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp