Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är så trött på denna värme, vill kunna komma igång med träningen nu när det äntligen finns en tävling i närheten. Lite rally-moment kan vi ju träna hemma ändå men det blir inte samma sak som att träna bana/slingor med sällskap/störning.
Håller med. Mest här för att jag har en valp som behöver få komma ut och se mer av världen - men det går bara tidig morgon och sen kväll nu och då måste även dom vuxna få sin motion. Vill ha normalsommar nu.
 
Håller med. Mest här för att jag har en valp som behöver få komma ut och se mer av världen - men det går bara tidig morgon och sen kväll nu och då måste även dom vuxna få sin motion. Vill ha normalsommar nu.

Synd att jag inte kan byta med er, annars hade jag gärna bytt 17 grader och mulet. Om det inte är varmare än 30 grader i alla fall.
 
Synd att jag inte kan byta med er, annars hade jag gärna bytt 17 grader och mulet. Om det inte är varmare än 30 grader i alla fall.
Är på ungefär samma breddgrader, hundarna är jättenöjda, jag hade gärna tagit några fler grader och sol. Och stäng av blåsten!
Tur att jag ändå har dålig koll på vindriktning när jag lägger spår, för idag byter det håll hela tiden!
 
För att döva mitt dåliga samvete och för att jag mår ganska bra idag, så tog jag en längre promenad i morse.
Torsen tyckte vi gick för länge och för långt. Han masade sig fram sista halvtimmen.

Stackars liten. Både värmekänslig och mörkrädd. :D
Inte lätt när det är varmt, och mörkt på kvällarna.
 
Gahhhh. Galen här.

Har anmält till tävling för länge sedan. Kände att det bara va finslipning av momenten kvar (och eftersom jag inte får fingrarna ur att träna ordentligt om jag inte anmäler till tävling så satt jag målet några månader bort)
Japp nu är det 2 veckor kvar. Hunden är överallt och ingenstans.
Mycket beroende på min graviditet. Har kräkst hela sommaren så har inte varit mig själv och nu när vi tränar blir hunden galen när jag rättar henne. Typ kliver i från henne när hon vid friaföljet inte är 100% uppmärksam och börjar om. Efter ett par gånger blir hon så frustrerad att hon skulle kunna äta upp mig.

Jag gissar att hennes normalt splittrade hjärna nu är ännumer splittrad för hon känner nog ett större behov av att kontrollera allt i sin omgivning och hela tiden vara vid min sida vilket gör att hon inte kan gå rakt på framförgående inte ligga kvar på en platsliggning och inte hålla fokus i fria följet.

Utåt sett ser hon bara extremt flöjig ut


Blääää
 
Happ. Vaknade upp med en ännu haltare Gibbs, denna gång på andra framtassen. :confused: Ingen aning om vad som kan ha skett. Lätt svullen och lite varm. Har Onsior hemma så nu har han fått en tablett. Ingen skrik när jag tittade igenom. Hittade inget sår eller liknande.

Nu ska jag spendera en förmiddag med att upprepa mantrat "det är roligt med hund, det är roligt med hund, det är roligt med hund...". :meh:

Hoppas att det inte är nåt allvarligt ❤️.
 
Nu är vi på väg till skogen. Dags att tälta igen och testa det uppblåsbara liggunderlag jag köpte tidigare idag. Köpte ett för två pers, för att även hundarna ska få sova mjukt... :cautious: Kan bli spännande, men bara vi hittar bra tältplats så kommer åtminstone Aysu bli lycklig, för åh vad hon älskar tält!
 
Idag är det 10 dagar sedan min älskade Garibaldi fick somna in. Vi fick nästan 13 år tillsammans vilket jag är oerhört tacksam för men det gör det verkligen inte lättare att låta dem gå.

Så tacksam att vi har "vår veterinär" i grannbyn som gör hembesök vid såna här tillfällen. Det blev ett väldigt fint avslut även om det kändes som att mitt och husses hjärtan skulle brista.

Efteråt kändes det konstigt nog lite lättare än vad det hade gjort under den veckan sedan jag beställde tiden fram till att det var dags. Den veckan var inte roligt, jag gick med en ständig klump i magen. Det var helt klart rätt beslut och rätt tid att låta min älskling somna in, han var fortfarande inte extremt dålig men hans bakben blev svagare och svagare.

På mindre än två veckor har vi gått från fyra hundar till två - den 28 juli flyttade River till sin nya familj och den 6 augusti lämnade Garibaldi oss. Nu har vi Sigge och Indigo kvar - Sigge är Garibaldis kullbror och börjar även han bli lite skruttig, även om han än så länge är mycket piggare/fräschare än vad Garibaldi var. Men vi vet att även han kommer att lämna oss inom en närmaste framtiden. Den här sommaren har varit ganska tung. :(

Garibaldiavsked.png
 
Stackars Frej. Han tycker verkligen inte om att åka tåg. Jag undrar varför, om det är ljudet eller åksjuka? Buss, bil och cykel går hur bra som helst.

Bilden är missvisande, där ser han ju glad ut, annars ser han rätt lidande ut.
20200816_121513.jpg
 
Första kurstillfället idag på grundlydnad/allmänlydnad/fortsättning efter valpkurs-kursen. Varmt som fan var det men det gick ganska bra ändå för att vara första gången för oss båda. Lite svårt att hålla fokus på mig med en massa främmande hundar runt omkring och närmare 25 i skuggan men ändå över förväntan. Trodde att han mest skulle tramsa runt och att vi skulle vara typ sämst där men faktiskt gick det riktigt bra. Han är nog den minst matmotiverade hunden i hela gruppen och jag fick i princip trycka upp skålen under näsan på honom när vi skulle jobba med extern belöning. Han förstod inte riktigt det konceptet och belöningen blev inte alls lika givande som när den kommer direkt ur min hand. Testade olika sorters godis men det var samma med alla. Skittråkigt när det ligger i skålen, helt okej när man får ur handen.

Nu är han totalt utslagen och orkar knappt ens öppna ögonen när man går förbi. Vi vet vad vi ska träna lite på till nästa gång. Han förstod klickern ganska snabbt men vi ska fortsätta öva mer med den plus att vi ska börja öva sitt och ligg som han inte har fått lära sig öht hemma.
 
Torsten alltså, vilken hund! :love:

Han är otroligt kommunikativ och tydlig, han kommunicerar ungefär som hundar i barnfilmer brukar göra – nästan mänskligt regisserat, liksom. I vanliga fall handlar det om vardagsgrejer som mat, promenad, leksaker och kel; men nu har han överträffat mina förväntningar på en hunds kognition...!

Han har de senaste dagarna riktat sin uppmärksamhet mot ett skåp med hundgrejer och visat väldigt tydligt med gester och ljud att han vill ha något därifrån. Han brukar inte göra detta just mot skåpet, men det är som sagt fyllt med olika hundsaker så det är ju inte jättekonstigt.

Vi har provat oss fram för att lista ut vad han vill ha. Godis? Ja, för all del – men det var inte det egentligen. Tuggben, samma sak. Leksaker? Kläder? Nej. Den nya blomman som står ovanpå och kanske luktar nytt och intressant? Nä. BPH-rosetten som hänger ovanför och kanske är förknippad med godis från när jag fotade honom med den? Nix.

I ett par dagar har han återkommit till hundskåpet, och vi har försökt få fram vad han vill ha utan framgång. Idag öppnade vi upp skåpet och lät honom gräva runt i lådorna själv och visa. Han fastnade på klippmaskinen, som vi snaggar hans huvudpäls med...! :idea:

Såklart! Vi brukar hålla honom snaggad numer, eftersom vi upplever att han trivs bäst så. Inför vår fjällsemester lät vi dock pälsen växa ut lite som skydd för knott och annat, och sedan vi kom hem har det varit mycket annat på agendan och vi har inte tänkt på Torsten-klippning som något brådskande för långt hade det inte blivit.

Efter att ha plockat fram klippmaskinen och snaggat ner det mesta så blev Torsten mycket nöjd, och helt ointresserad av skåpet. Det var tydligt att han hade fått igenom sin vilja nu. Jag är faktiskt mäkta imponerad, ärligt talat! Att han helt spontant får idén "jag vill bli av med pälsen på huvudet" och sedan ihärdigt försöker förmedla det. En extra dimension för att han egentligen inte är förtjust i själva klippandet, men ändå förstår att det är just klippmaskinen som är nyckeln till hans mål. Hundar ändå, så jäkla smarta de kan vara!

IMG_20200525_224746_064.jpg

Lagom längd på kalufsen, tycker Torsten :heart
 
Testa har idag fått vara testhund för ett gäng som utbildar sig i att tolka hundars beteende. Ett av momenten var släden från MT2007 och jag är så sjukt imponerad av henne. Att det finns lite i henne har jag ju anat men inte att hon va så tuff. Hon blev ordentligt arg, jobbade sig fram till släden själv och när hon insett att den va ofarlig avreagerade hon snabbt och släppte den helt. Även instruktören blev imponerad av hur fort hon avreagerade. 🤩
 
Sjätte träffen på valpkursen.

Jg är imponerad av hur alla hundarna har utvecklats. Det har hänt massor.

Min egen pappskalle skötte sig med den äran efter att ha inlett som värsta flamspellen. Det gick över. Vi tränade fokus och att kunna jobba trots störningar. Vi satt och låg medan det gick hundar och barn tätt förbi. Han klarade det klockrent. Det trodde jag inte.
I inkallning med störning kom han som en kanonkula och rundade mig och satte sig på höger sida. Duktig liten!

Är så glad över min kompis som är en så pedagogisk och trevlig instruktör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
50 51 52
Svar
1 039
· Visningar
64 507
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 937
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
14 726
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp