Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit på agilitykurs ikväll. Vi fick testa på en hel bana, fast med att bryta och belöna ett par gånger. Hunden började med att dra iväg och kolla ett buskage en bit bort, men när vi väl kom igång var hon riktigt duktig (bara matte styr rätt).
Lite irriterande att hon börjat sticka under träning. Inte långt och inte fram till andra hundar, men hon bara "måste" springa. Även om hon är välmotionerad.
När Ville inte fullföljer något vi håller på med så tolkar jag det som han behöver en paus, antingen för att fundera, eller för att vila lite. Sen kan han absolut tappa fokus för att det är något annat som är intressantare. Men min spontana när du säger att hon verkar springa för att hon vill springa, är att hon inte riktigt orkar och tar en paus genom att springa. Orkar i huvudet alltså. ;) Jag tänker att det kommer att minska när hon orkar mer, men gör det inte till en konflikt. :)
 
Hoppas att äntligen få ut Andapsin från apoteket idg eller imorgon.

Jag märker att han har ont i magen. Han ligger och gnyr och han är återigen väldigtr reaktiv. Skäller okontrollerat och gällt för minsta lilla. Även sådant jag inte uppfattar.
Lille skrutten :heart
 
När Ville inte fullföljer något vi håller på med så tolkar jag det som han behöver en paus, antingen för att fundera, eller för att vila lite. Sen kan han absolut tappa fokus för att det är något annat som är intressantare. Men min spontana när du säger att hon verkar springa för att hon vill springa, är att hon inte riktigt orkar och tar en paus genom att springa. Orkar i huvudet alltså. ;) Jag tänker att det kommer att minska när hon orkar mer, men gör det inte till en konflikt. :)
Det är säkert lite så, det här med agility är ju helt nytt och det är säkert jobbigt i huvudet. Men att börja passet med att springa iväg så fort hon blir lös vill jag dock inte befästa hos henne. Att hon blir trött och okoncentrerad när vi har tränat en stund är en annan sak.
 
Det är säkert lite så, det här med agility är ju helt nytt och det är säkert jobbigt i huvudet. Men att börja passet med att springa iväg så fort hon blir lös vill jag dock inte befästa hos henne. Att hon blir trött och okoncentrerad när vi har tränat en stund är en annan sak.
Sånt brukar försvinna ganska snabbt när nyhetens behag av att vara fri och få springa med matte/husse har lagt sig och när de insett hur roligt agility är så att agilityn i sig blir belönande 😊 Finns dock många småövningar man kan göra precis i början för att få hundens fokus.
 
Sånt brukar försvinna ganska snabbt när nyhetens behag av att vara fri och få springa med matte/husse har lagt sig och när de insett hur roligt agility är så att agilityn i sig blir belönande 😊 Finns dock många småövningar man kan göra precis i början för att få hundens fokus.
Låter lovande. Jag tyckte ju jag hade kontakt, hade kört lite fot/höger och lite rallysnurrar som uppvärmning. Men när jag satte henne framför hindret och skulle lämna henne (hon brukar ha bra stadga) så drog hon iväg. Får fortsätta träna så det inte blir så ovanligt för henne att få springa med matte.
Ska hänga med en kompis på blåbäragility nästa helg, och då blev det liksom så att vi också är anmälda. Planerad dock inte att köra hela banan i ett sträck utan pausa och belöna en eller två gånger och hoppas vi kommer runt utan extra ärevarv. Och skulle balanshindren vara med så låtsas vi att de inte finns.
 
Jag har en själv som ibland får för sig att hon hellre ligger på rygg med något skräp hon hittat än gå framåt :D fast okej, även om hon fått åka någon meter ibland är det lättare att säga orden "hejdå" så är hon uppe illa kvickt ;)

En bekants hund kunde ibland vägra gå åt ett visst håll på promenaden, la sig ner och hjälpte inte att släpa. Ibland lämnade hon hunden där och fortsatte själv på promenaden med den andra hunden och på hemvägen låg hunden kvar. Största problemet var när hunden vägrade gå hemåt, han var lite tung att bära. Det var en bullterrier såklart 😂
 
Gick ut för att kissa på tomten. Torsten börjar skrikskälla vilt och går inte att bryta. Till slut fick jag skälla ut honom och kommendera in. Först när jag blev arg lämnade han den grästuva han parkerat vid.

Jag förstår mig inte på honom. Det känns tröstlöst att vara så lost i hur den här hunden funkar.

Inkallning har sluta funka. Inte ens med bästa godiset är det kul att komma. Får väl nöta på. Han är nio månader så kanske det är nån sorts tonårstrots.
 
Just därför tog jag chansen och skaffar hem en egen hane till och hoppas han håller måttet sen som vuxen :D sååå galet svårt hitta hanar :cautious:
Jag har svårt att hitta tik också... två eller tom tre riktigt bra hanar under mitt uppfödarparaply, men de är ju syskon med min tik 😂
 
Låter lovande. Jag tyckte ju jag hade kontakt, hade kört lite fot/höger och lite rallysnurrar som uppvärmning. Men när jag satte henne framför hindret och skulle lämna henne (hon brukar ha bra stadga) så drog hon iväg. Får fortsätta träna så det inte blir så ovanligt för henne att få springa med matte.
Ska hänga med en kompis på blåbäragility nästa helg, och då blev det liksom så att vi också är anmälda. Planerad dock inte att köra hela banan i ett sträck utan pausa och belöna en eller två gånger och hoppas vi kommer runt utan extra ärevarv. Och skulle balanshindren vara med så låtsas vi att de inte finns.

I det läget hade jagtränar stadga inför starter helt separat, när ni inte är på kurs och har mycket störningar. Bättre att köra ”flygande start” när du har henne i fokus istället :) Det körde jag länge på Humla innan vi kommit lite längre i träningen, och tar fortfarande till det vissa dagar när jag märker att det är bästa upplägget just den dagen!
 
Just därför tog jag chansen och skaffar hem en egen hane till och hoppas han håller måttet sen som vuxen :D sååå galet svårt hitta hanar :cautious:
Inte riktigt ett alternativ här :rofl: Men finns två bröder jag kommer hålla ett öga på, och en hane i Tinjas ålder som också kan vara ett alternativ, men den stamtavlan har jag inte grävt i en. Brödernas är iallafall färdiggrävd och godkänd :D
 
Gick ut för att kissa på tomten. Torsten börjar skrikskälla vilt och går inte att bryta. Till slut fick jag skälla ut honom och kommendera in. Först när jag blev arg lämnade han den grästuva han parkerat vid.

Jag förstår mig inte på honom. Det känns tröstlöst att vara så lost i hur den här hunden funkar.

Inkallning har sluta funka. Inte ens med bästa godiset är det kul att komma. Får väl nöta på. Han är nio månader så kanske det är nån sorts tonårstrots.

Kan smärtan från magen spela in kanske? ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
804
· Visningar
48 780
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 894
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 130
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp