Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu blire livat ett tag här hemma - värre än vanligt :p Petra startade sitt löp igår (och planeras paras med min Skalman) och ungtiken Elda började löpa idag. Tacksam för synkroniseringen då unghanen London har varit i gasen rätt länge nu och kommer bli än mer till sig nu när båda tikarna verkligen kommit igång......pjuh, kan bli livat värre här ett tag :o Han är lite av en neandertalare för tillfället där mat och brudar är viktigast :D Men en härligt mysig och brötig kille.
 
Har anmält oss till två kurser nu, agiity på onsdagar och freestyle på lördagar. Ordföranden hade redan satt upp mig på kurserna innan så att jag var garanterad en plats så jag kunde välja men tog båda istället :D Mycket lättare att träna trick hemma än agiity,och jag har fastnat lite i freestylen, idétorka. Behöver en skjuts och inspiration.

Och är jätte pepp på agiity, det kan antingen bli katastrof när bulldozern Milou far fram och agerar innan han tänker eller en stor succé. Blir spännande att se, tror dock det kommer bli bra. Han är smart och lättlärd och rolig att jobba med, men är ju så van vid Alvin som kan alla moment och det känns konstigt att jag nu står på ruta ett igen. Men roligt också.
 
Senast ändrad:
Men det finns ju en gnutta oro att han ska rymma någon gång, bli överkörd, skadad av en annan hund, försvinna för alltid, skada sig, bli jagad av andra hundar som faktiskt har hänt en gång osv osv.
Så är det för mig med. Jag är fullt medveten om att varje gång jag släpper hundarna lösa så kan det bli den sista gången. En av de vanligaste orsakerna när salukis dör, utan att det är pga sjukdom eller extremt hög ålder, är just skador. Då brukar det visserligen vara att de är lösa i naturen, börjar jaga och kommer ut på bilväg eller tågspår, men ja...

Jag vet att de kan krascha in i en bänk eller i ett träd, bryta nacken och dö ("alla" var förvånade över att det inte var just det som hände när Aysu kraschade in i bänk och fick skallfraktur förra vintern). Jag vet att det finns en risk att de får syn på något utanför hage, hoppar över staketet och blir påkörda (hittills har de aldrig hoppat, men det är fysiskt möjligt för dem att hoppa högre än några staket som finns häromkring). Det kan dyka upp oansvariga hundägare som släpper in sina hundar i samma hage/rastgård och att det då händer riktigt allvarliga olyckor... Å andra sidan, det kan också hända att koppel går sönder (Aysus koppel gick av en gång när hon hoppade efter en fågel, rakt ut på liten bilväg). Sitter koppel/halsband lite fel så kan det hända att de kommer loss om de blir rejält skrämda. Det kan hända att vi människor ramlar och tappar koppel och hund blir skrämd, springer bort och blir påkörd...

Nu är ju mina hundar av sådan typ som måste få springa för att må bra, så att ha dem konstant i koppel är inte ett alternativ. Det jag gör är att träna för en så bra inkallning som möjligt, släppa dem på så bra ställen som möjligt, alltid uppvärmda och alltid i dagsljus, gärna på så udda tider att det inte är mycket annat folk igång. Hittills har vi överlevt. Mina hundar hade kanske levt ett längre liv utan lösspringet, Aysu hade definitivt levt ett liv med färre skador om hon hållits i koppel. Men, det hade inte varit ett värdigt hundliv för dem. De måste få leva också, inte bara hållas vid liv.
 
Jag har blivit lite nervös på innergården här hemma, det har bott andra hundar här hemma och det har fungerat med respekt för varandra. För några månader sedan flyttade ett par in med sin kamphund. Hundar ska inte kissa och bajsa på gården så om jag ska sitta där går jag alltid en promenad och rastar dom först. Den här tjejen och killen rastar hunden på gården. Blir rädd att det ska bli hundförbud pga dom

Jag har ju sett på dess uppförande och kroppsspråk att den inte är så värst vänlig men inte råkat ut för något. Men förra veckan så berättade ett äldre par att den hunden hade hoppat upp och bitit henne i handen och dragit/slitit bort vanten.

Nu när jag vet det blir det lite obehagligt när hunden går igång på Alvin och Milou. Ägarna klarar ju knappt inte att hålla fast den.
 
Jag har blivit lite nervös på innergården här hemma, det har bott andra hundar här hemma och det har fungerat med respekt för varandra. För några månader sedan flyttade ett par in med sin kamphund. Hundar ska inte kissa och bajsa på gården så om jag ska sitta där går jag alltid en promenad och rastar dom först. Den här tjejen och killen rastar hunden på gården. Blir rädd att det ska bli hundförbud pga dom

Jag har ju sett på dess uppförande och kroppsspråk att den inte är så värst vänlig men inte råkat ut för något. Men förra veckan så berättade ett äldre par att den hunden hade hoppat upp och bitit henne i handen och dragit/slitit bort vanten.

Nu när jag vet det blir det lite obehagligt när hunden går igång på Alvin och Milou. Ägarna klarar ju knappt inte att hålla fast den.
Vi har ett sådant bottennapp i huset bredvid - en minimal utomhusytan hör till huset (ett rejält stort trettonvåningshus - säkert 100 plus lägenheter) med bänkar och bord omgärdade av staket (fullt naturligt då det är precis bredvid parkeringen). Människan anser att det är hens privata hundtoalett :banghead: . Hela husets gemensamma uteplats.:crazy: :cry:
 
Jag har blivit lite nervös på innergården här hemma, det har bott andra hundar här hemma och det har fungerat med respekt för varandra. För några månader sedan flyttade ett par in med sin kamphund. Hundar ska inte kissa och bajsa på gården så om jag ska sitta där går jag alltid en promenad och rastar dom först. Den här tjejen och killen rastar hunden på gården. Blir rädd att det ska bli hundförbud pga dom

Jag har ju sett på dess uppförande och kroppsspråk att den inte är så värst vänlig men inte råkat ut för något. Men förra veckan så berättade ett äldre par att den hunden hade hoppat upp och bitit henne i handen och dragit/slitit bort vanten.

Nu när jag vet det blir det lite obehagligt när hunden går igång på Alvin och Milou. Ägarna klarar ju knappt inte att hålla fast den.

Så ruttet.

Här kan det ju vara vväldigt värt att prata med värden i förebyggande syfte. ta upp problemet, säga att du (och andra hundägare om du får med dig andra) verkligen inte tycker att det är ok. Då kan ju värden hantera problemet på et annat sätt än om dett plötsligt börjar komma in klagomål om kiss och bajs på gården.

Och beter den sig agressivt är det ju en komplett mardröm (vi har en liknande situation hos mig, där halva gården är rädd för en persons hund :()

Tycker det enda rätta är att anmäla varenda incident till polisen. Händer det upprepade gånger så får hen hunden utredd.

Oskyldiga ska inte vara rädda eller skadas för att folk har hundar de inte kan hantera.
 
Jag har bra kontakt med närmsta grannen och hon sitter i styrelsen, sen kan man skriva brev och posta i vicevärdens kontor. Men är orolig att ifall frågan kommer upp så kanske det blir ännu större risk för förbud


Ser ofta hunden när jag har Alvin och Milou med mig och tänker inte gå nära den med dom, och nu vet jag ju att den biter även människor. Men det kliar faktiskt i fingrarna att bara gå fram och ösa ur mig allt.

Jag hade tyckt att den lilla tanten skulle anmält händelsen när hon blev attackerad och biten.Nu kom dom ju till mig ganska skärrade och ville prata om det. Jag har aldrig ens sett dom tidigare men pratade och så fick dom träffa Alvin och Milou, dom var så oroliga att dom frågade om dom var farliga eller gick att lita på. Sen fick dom hälsa och gosa, tror det var viktigt att få göra det.
 
Åh, vad jag velar!!
Har en hane som bara har utställningsdelen kvar för att bli avelsgodkänd. Han behöver två ”very god” för att bli avelsgodkänd. Nu ska det anordnas exteriörbedömning 2 h bort vid två tillfällen. Anmälde hanen till det senare tillfället men står nu i valet och kvalet om jag ska anmäla mig till det första också. Dock krävs det barnvakt det första tillfället, så är inte ”bara” att åka..

Det som gör att jag tvekar är att det är samma domare båda tillfällena. Om hon ger ”god” första gången lär hon ju göra det andra tillfället också..
Hanen har aldrig fått ”very god” pga att han saknat massa i kroppen. Nu har det dock gått 1 år och 3 mån sen senaste utställningen, så har ju ändå hänt lite på den tiden.
 
Åh, vad jag velar!!
Har en hane som bara har utställningsdelen kvar för att bli avelsgodkänd. Han behöver två ”very god” för att bli avelsgodkänd. Nu ska det anordnas exteriörbedömning 2 h bort vid två tillfällen. Anmälde hanen till det senare tillfället men står nu i valet och kvalet om jag ska anmäla mig till det första också. Dock krävs det barnvakt det första tillfället, så är inte ”bara” att åka..

Det som gör att jag tvekar är att det är samma domare båda tillfällena. Om hon ger ”god” första gången lär hon ju göra det andra tillfället också..
Hanen har aldrig fått ”very god” pga att han saknat massa i kroppen. Nu har det dock gått 1 år och 3 mån sen senaste utställningen, så har ju ändå hänt lite på den tiden.
Jag trodde att man bara fick godkänt eller icke-godkänt på en exteriörbeskrivning.
Åtminstone var det så när min blev beskriven (inför Korning).
 
Jag trodde att man bara fick godkänt eller icke-godkänt på en exteriörbeskrivning.
Åtminstone var det så när min blev beskriven (inför Korning).
Under rådande omständigheter har exteriörbedömning blivit ett komplement till utställning eftersom utställningar inte kan genomföras pga restriktioner.

Såhär skriver SKK:
Exteriörbedömning arrangerad av klubb inom SKK-organisationen innebär att deltagande hund får ett kvalitetspris och en skriven kritik av en för rasen auktoriserad domare. Hunden tilldelas kvalitetspris Excellent, Very Good, Good, Sufficient, Disqualified eller Cannot be judged.
 
Börjar överväga om jag ska boka in BPH i Örkelljunga istället för att vänta på att Lund släpper nya tider. Det står på deras hemsida att "nya tider kommer i början på nästa år" men det har inte kommit upp något nytt än. Örkelljunga har en hel del tillfällen i sin kalender däremot. Det enda som är lite segt är körningen på 1½ timme enkel väg upp dit.
 
Jag trodde att man bara fick godkänt eller icke-godkänt på en exteriörbeskrivning.
Åtminstone var det så när min blev beskriven (inför Korning).
Det är SKK’s nya hittepå för att täcka upp för utställningar. Folk tycker att det är dyrt att regga valpar efter omeriterade föräldrar och kan absolut inte kan tänka sig gå BPH eller viltspår eller nått annat simpelt utan BARA meritera sina hundar på utställning ;) Så då var SKK tvungen att hitta på något för att inte behöva ge dispens för billigare registrering trots att meriter saknades.
 
Börjar överväga om jag ska boka in BPH i Örkelljunga istället för att vänta på att Lund släpper nya tider. Det står på deras hemsida att "nya tider kommer i början på nästa år" men det har inte kommit upp något nytt än. Örkelljunga har en hel del tillfällen i sin kalender däremot. Det enda som är lite segt är körningen på 1½ timme enkel väg upp dit.
Jag gillade Örkelljunga bättre än Lund så jag hade kört. 😁
 
Börjar överväga om jag ska boka in BPH i Örkelljunga istället för att vänta på att Lund släpper nya tider. Det står på deras hemsida att "nya tider kommer i början på nästa år" men det har inte kommit upp något nytt än. Örkelljunga har en hel del tillfällen i sin kalender däremot. Det enda som är lite segt är körningen på 1½ timme enkel väg upp dit.
Jag tittade på BPH i ett annat län och där fanns det tider. Jag är anmäld på närmare håll men satt på reservplats då alla tider gick åt på tre dygn.

Men, grannlänet kräver medlemskap i SKK för att få starta. Känns saftigt att inte bara vara med i rasklubben utan också i SKK bara för ett enda test. Känner inget övrigt behov av SKK för min lilla sällskapsvovve.
 
Nu har jag skickat in anmälan till Örkelljunga och angett vilka datum jag helst vill ha, får se om man har sån tur att man får ett av datumen man önskat. Såg nu även att SKK har rättat Emirons födelsedatum på hunddata. Påpekade det redan förra året att det stor fel datum, 1/4 istället för 4/1 och mejlade dem ett antal gånger utan att få respons, men nu är det fixat äntligen. Veterinären som skulle 1-årsvaccinera honom blev lite ställd när hon upptäckte att datumet i passet inte stämde med registreringsbeviset. För ett ögonblick blev även jag nervös att hon skulle tro att det var något fuffens med hans papper...
 
Jag har bra kontakt med närmsta grannen och hon sitter i styrelsen, sen kan man skriva brev och posta i vicevärdens kontor. Men är orolig att ifall frågan kommer upp så kanske det blir ännu större risk för förbud


Ser ofta hunden när jag har Alvin och Milou med mig och tänker inte gå nära den med dom, och nu vet jag ju att den biter även människor. Men det kliar faktiskt i fingrarna att bara gå fram och ösa ur mig allt.

Jag hade tyckt att den lilla tanten skulle anmält händelsen när hon blev attackerad och biten.Nu kom dom ju till mig ganska skärrade och ville prata om det. Jag har aldrig ens sett dom tidigare men pratade och så fick dom träffa Alvin och Milou, dom var så oroliga att dom frågade om dom var farliga eller gick att lita på. Sen fick dom hälsa och gosa, tror det var viktigt att få göra det.
Vad för slags förbud är du orolig för? Jag antar att det redan är förbud för rastning, jag tror inte (men vet inte säkert) att en hyresvärd/BRF kan förbjuda hundar från att bara vistas på området så länge ägaren är boende och hunden då såklaet inte kissar/bajsar.
 
Vad för slags förbud är du orolig för? Jag antar att det redan är förbud för rastning, jag tror inte (men vet inte säkert) att en hyresvärd/BRF kan förbjuda hundar från att bara vistas på området så länge ägaren är boende och hunden då såklaet inte kissar/bajsar.
Ah, ja jag har varit rädd för förbud mot hundar på gården. Vi har en fantastisk gård,en oas i stan och under varmare tider är jag där varje dag. Kopplade hundar, rastade innan, dom är vänliga mot andra där vi sitter även om vi oftast är där själva osv. Vi stör verkligen inte någon.Men vet att vissa i förra styrelsen inte ville ha hundar på gården,men det vore så himla dumt om jag inte skulle kunna vara där för en hund som rastas där och har attackerat och bitit folk när mina är totalt ofarliga.

Om du har rätt så vore det mycket lättare att säga till. Men jag vet inte vad ägarna heter eller i vilken trappuppgång de bor eller rasen på hunden. Helt tydligt en kamphund men någon mix för den har drag av flera, mest lik en pitbull. Vet ju i alla fall att den är brun med vita tecken.
 
När man lägger nästan 1 h på att fixa i ordning matlådor till hunden så han ska få bra mat men värmer på en Karins lasagne till sig själv 😂 Märks ju vem som är prioriterad här hemma.
Det är exakt likadant här hemma. Det är jäkla noga med att hundarna äter rätt mängd, att de får mat på rätt tider och att det är bra mat. Själv äter man ostbågar till kvällsmat om man öht äter något alls till kvällsmat.
 
Det är exakt likadant här hemma. Det är jäkla noga med att hundarna äter rätt mängd, att de får mat på rätt tider och att det är bra mat. Själv äter man ostbågar till kvällsmat om man öht äter något alls till kvällsmat.

Du beskriver precis hur det är 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
15 328
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
34 420
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp