Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, vad bra. Då behöver jag iaf inte oroa mig för det 😊

Staffens största bekymmer är ju allergier och det brukar visa sig rätt tidigt tror jag. Iaf alla jag vet som har allergiska hundar har allergin debuterat före året.

Allergier brukar dyka upp mellan 1-3 års ålder har jag fått lära mig.
 
Ska iväg på kurs i morgon. Var jättelänge sedan sist så jag är taggad. Programbyggnadskurs i heelwork/freestyle för den tränare som introducerade mig i grenen.
Var lite rädd att jag skulle få avboka pga vaccinbiverkningar men mår bra nu, så det blir kurs.
 
Igår blev det Tay som fick följa med husse till fredagsträningen i agility, det rådde en viss hund brist..
Nike är konvalencent i 1-2 månader till, Nano är i höglöp och skulle väl gå att träna men vi har inget tik skydd samt att träningsskompisarna med hanhund kanske blir störda, Nessie lyckades bli halt i förrgår innan vallningen när hon tacklades omkull av syrrans corgi så det blev bara valpen kvar. Naturligtvis springer han inte agility än men han fick bra miljöträning och så tränade dom kamplek och läxorna från valpkursen så det var nyttigt ändå.
Jag åkte iväg med Nano och Nike och promenerade i ett naturreservat vi inte varit till sen i höstas, soligt men kallt. Det blir inga jättelånga rundor med Nike men hon uppskattar säkert miljöombytet tänker jag.

Nano
IMG_20210305_185827_268.jpg
 
Jag kan lätt vara fodervärd, men sätter själv aldrig, någonsin ever ut hundar på foder 😁
Folk är i regel alldeles för dåligt insatta/har diverse åsikter om när-var-hur som de tycker uppfödaren måste ta hänsyn till och helst följa, så risken för missnöje, skitsnack, trassel och tjafs är typ gigantisk.
Jag är inte dåligt insatt och ja, jag har åsikter men jag yttrar dem inte för jag vet att jag inte har med saken att göra och jag vet vad jag har gett mig in på. Jag följer alla mina plikter utan knussel, även om jag kanske tycker ditten o datten. Men från och med kommer jag äga mina hundar själv så jag får bestämma allt själv ;)
 
Jahopp, då planerar Noras uppfödare att para på kommande löp om cirka en månad. Tycker det är för tidigt, hon kommer vara 23 månader då, men det är ju inte min sak att avgöra. Känns bara så surt att hon kommer vara borta hela sommaren om det tar sig 😭
Får du inte hälsa på henne?
Jag fick hälsa på så mycket jag ville vid varje kull. Var där minst en gång i veckan och gick en promenad, tränade eller lekte. Hade även tik och valpar hemma hos mig vissa perioder 😊
 
Får du inte hälsa på henne?
Jag fick hälsa på så mycket jag ville vid varje kull. Var där minst en gång i veckan och gick en promenad, tränade eller lekte. Hade även tik och valpar hemma hos mig vissa perioder 😊

Joo, jag får hälsa på hur mycket jag vill och de bor bara några mil bort, men jag har ingen bil så det kommer ändå bli svårt.

mest av allt kommer man väl sakna att ha henne nära hela tiden ❤️
 
Allergier brukar dyka upp mellan 1-3 års ålder har jag fått lära mig.
Kan det vara olika beroende av ras? Jag är absolut ingen expert men min erfarenhet av allergiska staffar så brukar allergierna bryta ut tidigt.


Vad säger rasklubben om ålder? Brukar stå om det i RAS-dokumentet.
Själv är jag fast besluten att aldrig någonsin vara fodervärd igen. Det är inte värt det. Har jag däremot en tik som är bra nog att gå i avel så kan jag absolut leasa ut tiken till någon uppfödare som jag kommer överens med. Men ja, då är beslutet ändå mitt.
Rekommendationen från rasklubben är två år. Jag tycker att det fungerar väl att vara fodervärd, än sålänge iaf 😊
 
Förmiddagens matlagning till pälsklingen avklarad. Det räcker i 3 dagar. Imorgon blir det en ny omgång så det räcker i veckan som kommer. Sen ska väl vi ha något till lunch också. Tillbaka till spisen...
1615024400191.png
 
Kan det vara olika beroende av ras? Jag är absolut ingen expert men min erfarenhet av allergiska staffar så brukar allergierna bryta ut tidigt.

Har aldrig hört nått om att det skulle skilja mellan raser och ålder för allergi men det är kanske möjligt.
 
Hu så rädd jag blev.

Var nere vid åkanten på tomten och ringbarkade en rönn som står dåligt till. Hunden strosade runt i sina egna sysslor. När jag var klar ropade jag för att få med honom in.

Ingen hund i sikte. Jag gick runt och ropade igen. Hör ett ylande och ynkligt skrikande men kan inte lokalisera ljudet. Rusar över till andra sidan bäcken och ser då ett vitt lurv i bäckkanten. En ynklig papillon.

Får rusa runt och tillbaka dit igen. Han står med bakbenen på en sten nere i vattnet och framtassarna på strandkanten och kommer inte upp. Lyckas kravla mig ner och få tag i halsbandet så jag kan lyfta upp honom. Han skakar och är iskall och dyngsur.

Lille plutt. Han ramlade i.
Det är ingen djup bäck och inte speciellt strömt där han var. Men KALLT.
 
Hu så rädd jag blev.

Var nere vid åkanten på tomten och ringbarkade en rönn som står dåligt till. Hunden strosade runt i sina egna sysslor. När jag var klar ropade jag för att få med honom in.

Ingen hund i sikte. Jag gick runt och ropade igen. Hör ett ylande och ynkligt skrikande men kan inte lokalisera ljudet. Rusar över till andra sidan bäcken och ser då ett vitt lurv i bäckkanten. En ynklig papillon.

Får rusa runt och tillbaka dit igen. Han står med bakbenen på en sten nere i vattnet och framtassarna på strandkanten och kommer inte upp. Lyckas kravla mig ner och få tag i halsbandet så jag kan lyfta upp honom. Han skakar och är iskall och dyngsur.

Lille plutt. Han ramlade i.
Det är ingen djup bäck och inte speciellt strömt där han var. Men KALLT.
Fy sjutton! Tur att det gick bra!
 
Hu så rädd jag blev.

Var nere vid åkanten på tomten och ringbarkade en rönn som står dåligt till. Hunden strosade runt i sina egna sysslor. När jag var klar ropade jag för att få med honom in.

Ingen hund i sikte. Jag gick runt och ropade igen. Hör ett ylande och ynkligt skrikande men kan inte lokalisera ljudet. Rusar över till andra sidan bäcken och ser då ett vitt lurv i bäckkanten. En ynklig papillon.

Får rusa runt och tillbaka dit igen. Han står med bakbenen på en sten nere i vattnet och framtassarna på strandkanten och kommer inte upp. Lyckas kravla mig ner och få tag i halsbandet så jag kan lyfta upp honom. Han skakar och är iskall och dyngsur.

Lille plutt. Han ramlade i.
Det är ingen djup bäck och inte speciellt strömt där han var. Men KALLT.
Men plutt! ❤
 
Stackars Torsten.
Jag är så pepp. Aktiv dvärgschnauzer ska köra en onlineträningsgrupp baserad på boken Bästa starten med början 15/3.
Chaika löper just nu och vi har släppt träningen till trickutmaningen del 4 för jag tänker att det kan vi ta upp i sommar igen.
Så idag har vi tränat på att leka. Hon är inte så sugen på leksaker men med lite biff och klicket gjorde vi en trevande 4 minuters träning. Finns mycket att förbättra. Filmar när jag tränar för utvärdering och hjälp åt mig själv då mitt minne är paj. Jag är usel som vittne tex.
 
Daisy började fälla vinterpälsen över en natt. Nu BADAR vi i drivor av hår hemma, har idag borstat av mer hår än tidigare sammanlagt under hela hennes livstid. Tur att jag bara jobbar hemifrån, jag vet ingen klädrulle i världen som skulle kunna göra mig representabel just nu. :D
Därför man har puffar och nakenfisar :D Inte ett strå någonstans förutom när man själv trimmar, då samlar man bara ihop pälsen i en liten hög och slänger
 
Jag älskar hur trötta och glada hundarna blir efter en dejt med lurchervännen. Det blev ordentlig långpromenad med massor(!) av spring i en tom hage idag. Vi kom hem vid 15:30, då fick de tidig middag. Nu vaknade Ebrah till liv och jag passade på att snabbrasta henne. När vi kom in vände Aysu på sig, suckade djupt och somnade om. Ebrah gick och la sig igen. De är helt klart klara för idag :D Skulle aldrig stå ut med hundar som inte blir ordentligt tröttglada. (tycker mig höra så mycket om hundar som tex aldrig säger nej till träning. Mina säger nej till allt förutom säng just nu)
 
Varit på kurs idag och fått genomgång av mitt freestyle-program. Det var inte så dåligt som jag tyckte, men en liten ändring fick vi till. Så nu har vi en hel del att träna på.
Och trots att det var länge sedan vi hade buren med någonstans så kom hunden ihåg att i den slappnar man av och vilar. Så när vi var klara så var hon inte helt slut utan hade orkat lite till trots att det var första kursen vi varit på sedan i somras.
 
Hu så rädd jag blev.

Var nere vid åkanten på tomten och ringbarkade en rönn som står dåligt till. Hunden strosade runt i sina egna sysslor. När jag var klar ropade jag för att få med honom in.

Ingen hund i sikte. Jag gick runt och ropade igen. Hör ett ylande och ynkligt skrikande men kan inte lokalisera ljudet. Rusar över till andra sidan bäcken och ser då ett vitt lurv i bäckkanten. En ynklig papillon.

Får rusa runt och tillbaka dit igen. Han står med bakbenen på en sten nere i vattnet och framtassarna på strandkanten och kommer inte upp. Lyckas kravla mig ner och få tag i halsbandet så jag kan lyfta upp honom. Han skakar och är iskall och dyngsur.

Lille plutt. Han ramlade i.
Det är ingen djup bäck och inte speciellt strömt där han var. Men KALLT.
Lillgubben! Skönt att det gick bra iaf!
Kan ju om du har tur leda till att han är försiktigare framöver.
/Seglarungen som ständigt var på väg att trilla i som barn IOM oförsiktig. Bättrades då pappa lät mig trilla i kallt vatten(med flytväst och han själv redo att dra upp mig)😅
 
Idag har vi varit på nose work-kurs. första gången för både Torsten och mig.

Han skötte sig utmärkt. Faktiskt bättre än jag vågat hoppas. Ordentlig iistraktion från ett par underbara glada retrivrar men det störde honom inte så mycket som jag hade befarat.

Få vart det leder. Tillfälle nummer två om en vecka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 417
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 175
· Visningar
43 648
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp