Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är verkligen glad att jag börjat planera nästa valpköp i så god tid för gud vad jag svänger i rasvalet 🙈 det jag vill ägna mig åt i första hand är viltspår(gärna kunna göra eftersök), apportera då jag tycker det + hagelskytte är grymt kul. Men vill även kunna gå lite andra kurser på klubben t.ex rallylydnad och nosework. Men det är superviktigt att hunden även funkar bra i familjelivet och med andra djur. Har en dotter på 1.5år och kattuppfödning. Var helt såld på jaktspringer. Har alltid haft eng cocker och gillar spanielmentaliteten. Men så ramla jag även in på kleine munsterländer som ju också verkar vara bra hundar och inte helt fel att även kunna jaga lite klövvilt. Så nu blir det lite forskning i det och ta sig en funderare till 😅🙈 har ingen erfarenhet av den rasen, aldrig träffat någon utan bara läst mig till på nätet och kollat filmklipp.
Kleine Munsterländare är trevliga hundar, jag var själv inne på dem innan det blev wachtel. Det som gäller precis som alla andra raser är att ha koll på olika linjer och sjukdomar. Det kan visst finnas epilepsi hos en del. :)
 
Kleine Munsterländare är trevliga hundar, jag var själv inne på dem innan det blev wachtel. Det som gäller precis som alla andra raser är att ha koll på olika linjer och sjukdomar. Det kan visst finnas epilepsi hos en del. :)
Tack för tipset om epilepsi, det har jag missat när jag googlat runt 🙂 är ju bra att jag har gått om tid på mig att hitta rätt uppfödare 🙂
 
Nu när valpen börjar bli äldre har jag börjat gå längre promenader och i dag träffade jag på en nästan-granne som också var ute och rastade sin unghund. En 11 månader gammal rottweiler-boxer-amstaff tror jag det var. Den hade aldrig lekt med en annan valp eftersom ingen hundägare vågade. Han blev förvånad att jag ens vågade låta min hund hälsa på den. Men det var ju inget fel på den och hälsade fint gjorde den, så i helgen skall de komma upp till min äng så hundarna får leka av sig. Perfekt för mig med grannar med unghundar som min hund kan få leka med, det är ju en vinst för alla.
 
Tack för tipset om epilepsi, det har jag missat när jag googlat runt 🙂 är ju bra att jag har gått om tid på mig att hitta rätt uppfödare 🙂
Det är en trevlig ras om än lite spretig när det kommer till jakten. Vissa avlar mer på egenskaperna en stående fågelhund ska ha medan andra avlar mer på drivande egenskaper, och allt där emellan såklart.
Men en rolig ras med mycket spring i benen!
Vi har en hane nu och jag kan lätt tänka mig att ha fler i framtiden :D
 
Så kul med fodertillverkare som ändrar innehållet i sina foder utan att någonstans ge ut någon som helst info om det... (fodax den här gången för er som undrar) :meh:
Såg det också, på FB. De har tillsatt lever också, vilket gör att mina hundar inte kan/bör äta det. Bra att man fick den infon.. Kunde ha gått tokigt till.
 
Min lilla fjärt tar stora kliv för varje pass nu. Det är så kul att träna med en hund som suger i sig lärdomar som han gör! Idag fick han ta ut hela flocken ur stallet, fösa de 47 djuren nästan en km genom skogen ut på sommarbetet, där gjorde vi en delning och så fick han träna fösning i drag en stund. Det ska finputsas massor så klart, men med tanke på att han fyllde ett år för en vecka sedan tycker jag det ser lovande ut 😁


 
Hade himla bra vallträning idag, var iväg och tränade på egen hand på lite lättfotade får och det var väldigt nyttigt. Har börjat ta tag i fösningen nu med Nessie och hon gick mycket bättre än förra gången då hon kände sig tvungen att kolla så att matte var med typ konstant. Nu var jag lite lat och gick inte efter utan hon fick jobba på vertikalt med mig efter första vändorna. Hon har ju haft att hon gärna vill runda mig när jag skickar höger eller vänster och idag så även om hon drog mot mig om jag var där så gick hon innanför så kanske har en polett trillat ner mellan öronen 😁.
Nano fick gå lite i lina och vi börjar lägga in lite kommandon idag.
Imorgon ska Nessie och Nano till kiropraktor för en koll och på torsdag blir det lite anpassad agilityträning.

IMG_20210330_101031.jpg
 
Höll på att få ta årets första dopp idag! :nailbiting: ”Valpen” (6 mån) fick följa med till ens skogssjö för första gången, släppte henne i anslutning till sjön när vi gick i skogen. Hon sprang mot sjön och jag tog fram mobilen för att ta ett fint kort. Vad tror ni valpf*n gör? Från bergskanten galopperar hon rätt ner i sjön! I den djupaste delen dessutom. Hon kommer under vattenytan och när hon kommer upp igen är hon snabb att börja simma men åt fel håll. Ropar på henne och som tur vänder hon efter 2-3 m och simmar mot mig. Jag har jordens puls och är påväg ner i sjön. Hon kommer upp och skakar på sig och springer sedan iväg för att hänt en pinne. :rofl: Jag var så skakis att jag var tvungen att sätta mig. Det positiva är att jag nu vet att hunden kan simma! Det kan inte min andra mastiff, honom har jag fiskat upp två gånger i hans liv!
311CE9C8-D636-415E-AD31-3E1A114DED86.jpeg

Hann fånga det här på bild innan jag insåg vad hon höll på med. Här kommer hon i full galopp och försvinner under ytan :D
 
Höll på att få ta årets första dopp idag! :nailbiting: ”Valpen” (6 mån) fick följa med till ens skogssjö för första gången, släppte henne i anslutning till sjön när vi gick i skogen. Hon sprang mot sjön och jag tog fram mobilen för att ta ett fint kort. Vad tror ni valpf*n gör? Från bergskanten galopperar hon rätt ner i sjön! I den djupaste delen dessutom. Hon kommer under vattenytan och när hon kommer upp igen är hon snabb att börja simma men åt fel håll. Ropar på henne och som tur vänder hon efter 2-3 m och simmar mot mig. Jag har jordens puls och är påväg ner i sjön. Hon kommer upp och skakar på sig och springer sedan iväg för att hänt en pinne. :rofl: Jag var så skakis att jag var tvungen att sätta mig. Det positiva är att jag nu vet att hunden kan simma! Det kan inte min andra mastiff, honom har jag fiskat upp två gånger i hans liv!
Visa bifogad fil 67078
Hann fånga det här på bild innan jag insåg vad hon höll på med. Här kommer hon i full galopp och försvinner under ytan :D
Asni var ändå snäppet värre; 10 veckor gammal, vid en helt okänd sjö, hon helt sonika går ner i vattnet och börjar simma ut till ingenstans helt utan plan :cautious:
 
Vi kommer troligtvis flytta :( vilket innebär att vi lämnar ett hus där vi haft bra möjlighet att kunna dela av hundar inne, hundgårdar ute mm till ett hus med inte samma möjligheter... Så behöver tips på bra grindar inomhus! Vad använder ni? Vanliga dörrar och trappöppningar till större dörröppningar/hall.
 
Vi kommer troligtvis flytta :( vilket innebär att vi lämnar ett hus där vi haft bra möjlighet att kunna dela av hundar inne, hundgårdar ute mm till ett hus med inte samma möjligheter... Så behöver tips på bra grindar inomhus! Vad använder ni? Vanliga dörrar och trappöppningar till större dörröppningar/hall.
Nä, vad tråkigt! Ert fina ställe!

Jag hade riktiga hundgrindar som köptes på butiken där ni gifte er. De var väldigt stabila och lite högre. De behövdes inte skruvas fast så man slapp fula märken i karmar och var lätta att ta ner.
 
Vi kommer troligtvis flytta :( vilket innebär att vi lämnar ett hus där vi haft bra möjlighet att kunna dela av hundar inne, hundgårdar ute mm till ett hus med inte samma möjligheter... Så behöver tips på bra grindar inomhus! Vad använder ni? Vanliga dörrar och trappöppningar till större dörröppningar/hall.
Jag skickar ett meddelande med länk.
 
Nä, vad tråkigt! Ert fina ställe!

Jag hade riktiga hundgrindar som köptes på butiken där ni gifte er. De var väldigt stabila och lite högre. De behövdes inte skruvas fast så man slapp fula märken i karmar och var lätta att ta ner.
Ja :cry: riktigt skittråkigt, jag & maken vill helst inte flytta men barnen trivs inte och de går såklart först! Så tyvärr får det bli såhär...

Tack! Ska kolla på det :) Att inte behöva skruva upp dom är bra, vi tänker oss att nya huset är en kortsiktig lösning så att slippa skruva är en fördel tänker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 437
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
58 59 60
Svar
1 187
· Visningar
43 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp