Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har äntligen blivit med hund igen :love: igår kom en liten kelpietik hem till mig för prov ett par veckor. Känns allt bra kommer hon permanent från juni :heart och hon så himla amazing att jag får nypa mig i armen över att ha fått denna chansen.

Kul, vart är hon ifrån?
 
Min lillfia åkte till uppfödaren i fredags, hon är utlånad till avel och ska få sina valpar om två veckor. Det är väldigt tyst och tomt här. Jag får påminna mig själv om att en av anledningarna till att jag lånar ut henne är att jag ska kunna ha en Healey även i framtiden.

Själv tar hon omställningen med ro och gjorde sig snabbt hemmastadd. T ex genom att försöka övertyga värdfolket om att hon minsann ALLTID får smaka chips hemma... :angel:

A6BEDDBD-BE0D-474B-B79C-63BA44A7C9DE.jpeg
 
Min lillfia åkte till uppfödaren i fredags, hon är utlånad till avel och ska få sina valpar om två veckor. Det är väldigt tyst och tomt här. Jag får påminna mig själv om att en av anledningarna till att jag lånar ut henne är att jag ska kunna ha en Healey även i framtiden.

Själv tar hon omställningen med ro och gjorde sig snabbt hemmastadd. T ex genom att försöka övertyga värdfolket om att hon minsann ALLTID får smaka chips hemma... :angel:

Visa bifogad fil 66955

Åh, ska du ta en valp från kullen? :love:

Klart Healey alltid får smaka av gottis, det syns ju tydligt att det är en väl inarbetad vana, och Healey måste ju få göra som hon är van även när hon bor hos kennelmatte!
 
Släpade med lillstimmet idag som lägligt nog börjat löpa, men det innebär bara impulskontrollsträning för Emiron som får öva på att bete sig ordentligt och inte gå och sniffa henne i rumpan hela vägen vilket faktiskt går rätt bra får jag säga med vissa förmaningar emellanåt. Det blev 5,2 km idag längs en annan runda som faktiskt var mysigare än gårdagens, dock brantare och längre backar både upp och ned. Nu är vi möra i låren allihop.

20210328_114305.jpg
 
Åh, ska du ta en valp från kullen? :love:

Klart Healey alltid får smaka av gottis, det syns ju tydligt att det är en väl inarbetad vana, och Healey måste ju få göra som hon är van även när hon bor hos kennelmatte!

Healey har iaf en väl inarbetad vana att tigga gottis...

Nej, det blir ingen valp för mig. Som det ser ut nu räcker det gott med två hundar och planen är att satsa på träningen och förhoppningsvis komma ut och tävla med Healey när hon kommer hem.
 
Idag har vi varit på Cockerklubbens promenad och gått en av de längre turer Rhiannon (8 månader) varit med om. Efteråt var hon ganska trött, speciellt som hon badade i ett dike och därför åkte på en ordentlig schamponering när vi kom hem. När jag borstade henne efter badet märkte jag att pälsen börjat lossna, så förhoppningsvis blir det en tur till uppfödaren (som bara bor några mil bort) någon dag i påsk för lite vägledning. Just nu känns det väldigt skönt med alla hundaktiviteter som man kan genomföra utomhus, så att jag får något socialt liv!

Vi hade nosework-kurs i veckan som gick och hunden verkar vara riktigt bra, men matte är det sämre med. Just nu försöker jag få tag på antingen en apporteringskurs eller en viltspårkurs för att kunna ha det sociala med att gå på kurs + få lite träning. Men utbudet i Uppsala är inte stort (läs: obefintligt alternativt suger mina googlings-skills).

Det har också blivit bestämt att vi ska flytta i september, så jag kan nog behöva lite vägledning från @Ninnurur om bra promenadstråk på östra sidan om Fyrisån. Det är inte mina hoods alls. Jag är lite oroad över att jag kommer att sakna fältet vid mitt nuvarande hus där jag kan gå promenader med hunden lös. Å andra sidan hoppas jag ha så bra inkallning i september att hon kan gå lös även i mer parklika miljöer.
 
Idag har vi varit på Cockerklubbens promenad och gått en av de längre turer Rhiannon (8 månader) varit med om. Efteråt var hon ganska trött, speciellt som hon badade i ett dike och därför åkte på en ordentlig schamponering när vi kom hem. När jag borstade henne efter badet märkte jag att pälsen börjat lossna, så förhoppningsvis blir det en tur till uppfödaren (som bara bor några mil bort) någon dag i påsk för lite vägledning. Just nu känns det väldigt skönt med alla hundaktiviteter som man kan genomföra utomhus, så att jag får något socialt liv!

Vi hade nosework-kurs i veckan som gick och hunden verkar vara riktigt bra, men matte är det sämre med. Just nu försöker jag få tag på antingen en apporteringskurs eller en viltspårkurs för att kunna ha det sociala med att gå på kurs + få lite träning. Men utbudet i Uppsala är inte stort (läs: obefintligt alternativt suger mina googlings-skills).

Det har också blivit bestämt att vi ska flytta i september, så jag kan nog behöva lite vägledning från @Ninnurur om bra promenadstråk på östra sidan om Fyrisån. Det är inte mina hoods alls. Jag är lite oroad över att jag kommer att sakna fältet vid mitt nuvarande hus där jag kan gå promenader med hunden lös. Å andra sidan hoppas jag ha så bra inkallning i september att hon kan gå lös även i mer parklika miljöer.
Oh, blir det nära mig? Dvs Fålhagen :) här finns massor! Tex årstafälten eller gränbyparken. I gränby och vid kristallen finns rastgårdar :up:
 
Healey har iaf en väl inarbetad vana att tigga gottis...

Nej, det blir ingen valp för mig. Som det ser ut nu räcker det gott med två hundar och planen är att satsa på träningen och förhoppningsvis komma ut och tävla med Healey när hon kommer hem.

Ah, roligt med tävlingsplaner! Men två kan ju vara mer än nog (å andra sidan tycker jag många säger att steget från en till två hundar är det stora, sen kvittar det hur många hundar en har... jag kommer välja att tro stenhårt på den doktrinen :D).
 
Fick bli en tripp till apoteket idag och fylla på förrådet med vetflex. Igår rök Fia och Hella ihop ordentligt och Hella fick ett bett i ena trampdynan så det gick hål. Och Fia åkte i backen så det visslade om det. Hella väger ju nästan 20 kilo mer så där är ju lite massa på henne 🙄 Tassen Tvättas ordentligt och på med honungssalva och ett bandage med byte varje dag borde lösa det, men vafan liksom 😑

Idag är dem bästaste vänner och lekte för första gången riktigt ordentligt sen hon kom hit. Så det behövdes nog en sån smäll för att Fia skulle tagga ner bitch attityden lite. Så himla roligt att se. ☺️
 
Jag har varit på kurs, hela helgen, och är så jäkla taggad på att träna just nu! En riktig nytändning :D Ja, retrieverträning så klart :D
Det har varit en riktig nördhelg med fokus på att läsa av hur hundarna jobbar med vinden och terrängen, att lösa oplanerade situationer (typ att det i ett större område 100m bort ligger tre mindre områden som hundarna vet om. Skicka hunden till mitt i området och om den väljer att gå till punkt A ska du dirigera till punkt B, om den väljer punkt B ska du dirigera till punkt C osv) och mycket pill med hur vi som förare ger tecken och signaler. Många aha-upplevelser och nya idéer! Ska lägga om lite signaler och lägga till någon ny :)

Har precis kommit hem från kursen med Floyd, men ska nog plocka ut Louie en stund och träna lite :D
 
Min hund gillar sommartid. Hon har hela dagen fått mat innan hon börjat tjata om det.
Hahaha, känner igen det! Aysu såg förvånad och mycket glad ut när jag nu började rota efter matskålarna tidigare än vanligt :rofl: Igår märkte de dock inte av någon sommartid, på helgerna är det frukost när jag vaknar som gäller, oavsett när, och sedan var jag elak nog att bestämma mig för att ge middag lite senare istället :p

De har under vintern fått mat när jag kommit hem från jobbet, vilket blivit lite väl tidigt egentligen. Nu vill jag ge den senare, för jag märker att det tex inte är någon idé att ta dem till någon hage direkt efter jobbet, de vill ändå inte springa utan vill bara hem för middag... Bättre då om de får senare middag så att de kanske vill röra sig lite också, nu när det äntligen går att ta långpromenader i dagsljus igen.
 
Fått hem några till skylthållare till rallybanorna utöver dom jag hade innan och skyltarna för fortsättning och avancerad. Köpte dom första förra året och det är roligt med riktiga banor men har inte haft egna tidigare
 
Jag har varit på kurs, hela helgen, och är så jäkla taggad på att träna just nu! En riktig nytändning :D Ja, retrieverträning så klart :D
Det har varit en riktig nördhelg med fokus på att läsa av hur hundarna jobbar med vinden och terrängen, att lösa oplanerade situationer (typ att det i ett större område 100m bort ligger tre mindre områden som hundarna vet om. Skicka hunden till mitt i området och om den väljer att gå till punkt A ska du dirigera till punkt B, om den väljer punkt B ska du dirigera till punkt C osv) och mycket pill med hur vi som förare ger tecken och signaler. Många aha-upplevelser och nya idéer! Ska lägga om lite signaler och lägga till någon ny :)

Har precis kommit hem från kursen med Floyd, men ska nog plocka ut Louie en stund och träna lite :D
Låter jätte roligt!

Vi hade en episk kinesträff när Alvin var lite över året och vi hade samlats på en Greyhoundgård där dom hundarna hölls i strikt koppel med munkorg för att dom såg våra små hundar som perfekta mellanmål.

Sen skulle vi prova en ny aktivitet sa dom. Prova olika grenar. Det visade sig vara en greyhound racingbana. Hunden före Alvin hade lockats av att dess matte lagt ut korv längs vägen så Alvin visade så klart noll jaktintresserad när trasan for iväg utan var som Ferdinand, han strövade runt och nosade och letade efter mer korv :D

Frågade en av dom som förde ihop träffen om någon hund hade sprungit/ visat jaktintresse och hon funderade ett tag och sa att det var en som nog sprang en eller några få meter. :laugh:Rekord!

Kul att prova nya saker men det var ca 25-30 hundar och ingen ville springa efter en fånig trasa. Inga racing hundar alltså och inga jakthundar. Fast det är ju det jag inte vill ha så jag är nöjd. Men hade varit roligt att se honom en gång i alla fall.


Lite OT så är det intressant hur dom känner igen och har en radar för andra kineser. Ingen av dom har någonsin haft problem med andra oavsett om det är puffar eller nakna. På kinesträffen var vi ca 25 hundar som sprang runt lösa eller låg och vilade och inga konflikter.
 
Är verkligen glad att jag börjat planera nästa valpköp i så god tid för gud vad jag svänger i rasvalet 🙈 det jag vill ägna mig åt i första hand är viltspår(gärna kunna göra eftersök), apportera då jag tycker det + hagelskytte är grymt kul. Men vill även kunna gå lite andra kurser på klubben t.ex rallylydnad och nosework. Men det är superviktigt att hunden även funkar bra i familjelivet och med andra djur. Har en dotter på 1.5år och kattuppfödning. Var helt såld på jaktspringer. Har alltid haft eng cocker och gillar spanielmentaliteten. Men så ramla jag även in på kleine munsterländer som ju också verkar vara bra hundar och inte helt fel att även kunna jaga lite klövvilt. Så nu blir det lite forskning i det och ta sig en funderare till 😅🙈 har ingen erfarenhet av den rasen, aldrig träffat någon utan bara läst mig till på nätet och kollat filmklipp.
 
Igår var Winter med som testhund på en utbildning för testledare för bph. Han har ju gjort mh så visste ungefär hur han skulle reagera. De som blev mest överraskade var testledaren och beskrivarna, de höll på att skratta ihjäl sig åt hur livlig han var. Vi kan ju säga som så att hanteringen på bph är inte anpassad efter boxer eftersom de instrueras att sätta sig ner på knä för att klappa om hundarna. Vilket för en boxer i de flesta fall betyder "åh! jag får hångla med hela dig, så kul!". För att inte tala om hur blek om nosen testledaren blev när jag släppte honom på avståndsleken och han kom emot henne i 120 knyck. :D
 

Bifogade filer

  • IMG_6976-2.jpg
    IMG_6976-2.jpg
    316,9 KB · Visningar: 114
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 098
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 665
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
626
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
60 61 62
Svar
1 228
· Visningar
45 484
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp