Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi tränat massor freestyle, vi hade så roligt. :love:

Jag valde att träna med båda ihop. Lite finlir på sånt vi gjort och sen en del helt nytt.

Finliret var att Milou står upp och Alvin ställer upp framtassarna på hans rygg. Att dom står på bakbenen och kramas med frambenen runt varandra vilket faktiskt inte var svårt att lära dom alls, dom är ju liksom alltid så nära varandra men det lät svårt när jag kom på det. Sen har jag lärt dom att dansa conga efter varandra på rad, sitta på rad med tassarna på ryggen på den framför och lite småplock utöver. Ska träna lite mer så allt det sitter helt till hundra procent.

Nytt för idag var att dom skulle sitta bredvid varandra och en i taget lägga en tass om nacken på den andra, att Alvin kröp fram och tillbaka under Milous mage när han stod upp och att Milou hoppade över Alvin både när Alvin låg ner och sen till min stora häpnad till och med hoppade över Alvin när han stod upp upp fast jag inte trodde det skulle gå.:eek:

Herrejösses vad snäll min lilla Alvin är som går med på allt (och har viljan såklart) och Milou är en fantasifull herre med lite driv och då blir det bra. Men det är mycket att hålla koll på när det är två. Tur att Alvin är en äldre herre med tålamod som sparven inte har. Fördelen med att ha hundar i olika ålder. Fast Alvin är på han med min inte lika intensivt som den lille.

Var super kul att träffa min instruktör, hon är så himla bra. Gått kurser för henne i perioder i ca 9 år. Blir peppad av henne, hon kommer med idéer, jag kommer med en idé till henne och så kommer vi fram till hur det ska tränas in eller så spånar vi tillsammans. Testar och byter om det inte passar osv. Guld värt att ha henne, får alltid höra av mig även när det inte är kurs. Som idag var vi 2 stycken hundar, ibland bara jag. Hon brinner inte för pengar utan för att sprida freestyle och hjälpa dom som vill. Älskar henne :heart
 
Kan tillägga fiaskot när Milou skulle krypa under Alvin men inte kröp tillräckligt lågt och reste sig och Alvin hängde kvar på hans rygg med tassarna på olika sidor av Milou🙈. Vi såg nog alla lite häpna ut men grabbarna tog det med ro, Alvin fick dingla en stund :rofl:
 
Idag avklarade vi BPH. Det gick ungefär som jag hade förväntat mig. Lite längre tid för avreaktion på överraskningsmomentet än jag räknat med men annars bra. Dagens höjdpunkter var betyget "fullständigt skottfast" samt 4an på trygghet i underlagstestet. Jag trodde faktiskt att han skulle tycka att det var lite småläskigt att gå över plastbroarna men det gjorde han inte. Under momentet närmande person blev han så uttråkad att han gick bort till beskrivaren och kollade vad hon höll på med istället medan jag och testledare stod där som två fån. I vanlig ordning charmade han alla.

20210417_173534.jpg
 
Idag avklarade vi BPH. Det gick ungefär som jag hade förväntat mig. Lite längre tid för avreaktion på överraskningsmomentet än jag räknat med men annars bra. Dagens höjdpunkter var betyget "fullständigt skottfast" samt 4an på trygghet i underlagstestet. Jag trodde faktiskt att han skulle tycka att det var lite småläskigt att gå över plastbroarna men det gjorde han inte. Under momentet närmande person blev han så uttråkad att han gick bort till beskrivaren och kollade vad hon höll på med istället medan jag och testledare stod där som två fån. I vanlig ordning charmade han alla.

Visa bifogad fil 68046
Härligt. :love:

Vi ska göra det om ett par veckor. Jag är aningens nervös för jag tror inte det kommer att gå bra, men jag gör det av flera skäl. Främst för att jag vill veta vad jag har, och så för att jag anser att fler småhundar behöver beskrivas.


(hur långt i förväg skickar de meddelanden tro? Jag har
ganska långt att åka och vill ju veta när vi ska starta och var det ligger.....)
 
Härligt. :love:

Vi ska göra det om ett par veckor. Jag är aningens nervös för jag tror inte det kommer att gå bra, men jag gör det av flera skäl. Främst för att jag vill veta vad jag har, och så för att jag anser att fler småhundar behöver beskrivas.


(hur långt i förväg skickar de meddelanden tro? Jag har
ganska långt att åka och vill ju veta när vi ska starta och var det ligger.....)
Jag tycker BPH är jätteviktigt vilket jag sa till dem när de frågade varför jag valt att göra BPH med en vinthund.

Jag var också jättenervös men man får intala sig att det är ingen tävling, det handlar inte om vem som har den "bästa" hunden som får "bäst" resultat osv även om vissa gärna vill ha det till det.... Alla raser är olika och hade Emiron fått samma resultat som tex en bruksschäfer hade det snarare varit dåligt eftersom det inte är rastypiskt.

Vi kom till start en halvtimme tidigare, oklart om det berodde på ett avbrutet test eller vad det var. Jag var där 40 min innan min starttid och direkt när jag kom rullande med bilen så frågade de om jag var okej med att starta tidigare. Så det var bara rakt ur bilen, rasta hunden och sen direkt in på plan. För Emirons del var det nog bara bra eftersom han inte hann bli uttråkad, jag däremot hade fortfarande andan i halsen lite :D

Nu fick jag en återbudsplats så jag vet inte hur lång tid det normalt tar innan man får PMet men man borde få det i god tid innan, man ska ju betala i förskott också och då behöver man ju lite marginal till förfallodatumet för betalningen tänker jag. Arrangören ringde mig och frågade om jag ville ha denna tiden och sen fick jag PMet samma dag.
 
Idag åkte vi över till Öland och gick en vandringsslinga på drygt 4 km. Helt nytt ställe för hunden och ganska mycket folk. Vi hamnade bakom en grupp som jag tror var från något LSS-boende. Det var för smalt att gå om så vi gick bakom en stund. Sedan öppnade det upp sig mot ett fält och vi kunde passera, och då ville ju hunden och några av ungdomarna hälsa så det fick de. Och sedan imponerande hunden genom att kunna klättra över en stätta.

Efter det tränade vi lite freestyle på en klubb i närheten som jag är medlem i för deras bra vinterträningar (även om det inte var några i år). Kanske inte det smartaste att träna in ett nytt moment på nytt ställe, men det var ju hämta pinne, så det fixade hon. Även om hon tog pinnen och sprang lite extra för att undersöka. Matte hade ju satt fleece på pinnen, vilket var lite konstigt.
IMG_20210417_181523_733.jpg


Jag håller också på att få nytt staket vilket gett lite bra träningstillfällen hemma. I början av veckan lämnade de en liten grävmaskin och en kontainer så vi passade på att köra lite nosework. Och igår blev det miljöträning med en cementbil.
 
Två flugor i en smäll. Eller ja, fyra, typ. Först dela av en grupp, sen ta in dem i träfållan. Dela av en grupp till och driva till fållan, sen ta loss dem från utsidan och driva till mig, look back för att hämta de han missat på första försöket, driva dem till mig och så en lookback för att hämta stora flocken som stod en bot bort.

Det är första gången han får i uppgift att skala loss tackor från utsidan av en rundfålla, och tredje gången han hör look back. Det ska nog bli vallhund av den här också!
https://www.instagram.com/p/CNxIoH0HYW8/?igshid=3t6c6jbjwcqn

https://www.instagram.com/p/CNxKIfHnR5r/?igshid=x16h52bz9uvb
 
Idag avklarade vi BPH. Det gick ungefär som jag hade förväntat mig. Lite längre tid för avreaktion på överraskningsmomentet än jag räknat med men annars bra. Dagens höjdpunkter var betyget "fullständigt skottfast" samt 4an på trygghet i underlagstestet. Jag trodde faktiskt att han skulle tycka att det var lite småläskigt att gå över plastbroarna men det gjorde han inte. Under momentet närmande person blev han så uttråkad att han gick bort till beskrivaren och kollade vad hon höll på med istället medan jag och testledare stod där som två fån. I vanlig ordning charmade han alla.

Visa bifogad fil 68046
Duktig långnäsa :love:
 
Vet du något liknande Bravecto som Alvin kanske tål fast han inte tål just det?
Ja finns flera exempelvis Nexgard, Credelio och Simparica ☺️ Själv ger jag Nexgard till alla hundar och inte märkt några biverkningar. Dessa ger man en gång per månad till skillnad från Bravecto som ges var tredje månad. Till en känslig hund är det oftast bättre att testa något som verkar kortare tid.
Sedan finns det såklart spot-om preparat och halsband också ifall du inte vill ge något via munnen, exspot och scalibor är effektiva på den fronten. Behöver du skydd mot flugor/mygg också (ex om man håller till mycket i myggområden) rekommenderar jag Vectra 3D.
 
Torsten lyckas få tovor på de mest konstiga ställen. (vådan av att ha en pälshund som är svår att borsta) Få se hur jag löser det. Klipper jag så blir det hål i pälsen och vi ska ju på BPH om ett par veckor. Han kommer inte se klok ut om jag klipper bort tovorna. Kanske kan jag riva isär dem lite försiktigt och ta de största klumparna.

Påminns om veterinärbekanten som sederade sin terrier för att kunna rycka pälsen...
 
Fick mess från vännen med inbjudan till hennes vardagslydnadskurs! Ja så kul!

Det blir alltid med fokuserat när man går kurs jämfört med den lite hattiga träning jag själv får till. Och vi behöver verkligen träffa både hundar och människor eftersom även hunden lider av min karantän.
 
Torsten lyckas få tovor på de mest konstiga ställen. (vådan av att ha en pälshund som är svår att borsta) Få se hur jag löser det. Klipper jag så blir det hål i pälsen och vi ska ju på BPH om ett par veckor. Han kommer inte se klok ut om jag klipper bort tovorna. Kanske kan jag riva isär dem lite försiktigt och ta de största klumparna.

Påminns om veterinärbekanten som sederade sin terrier för att kunna rycka pälsen...
Spelar det någon roll om han ser lite knäpp ut? :)
 
Ja finns flera exempelvis Nexgard, Credelio och Simparica ☺️ Själv ger jag Nexgard till alla hundar och inte märkt några biverkningar. Dessa ger man en gång per månad till skillnad från Bravecto som ges var tredje månad. Till en känslig hund är det oftast bättre att testa något som verkar kortare tid.
Sedan finns det såklart spot-om preparat och halsband också ifall du inte vill ge något via munnen, exspot och scalibor är effektiva på den fronten. Behöver du skydd mot flugor/mygg också (ex om man håller till mycket i myggområden) rekommenderar jag Vectra 3D.
Tack så jätte mycket för tips, guld värt
 
Torsten lyckas få tovor på de mest konstiga ställen. (vådan av att ha en pälshund som är svår att borsta) Få se hur jag löser det. Klipper jag så blir det hål i pälsen och vi ska ju på BPH om ett par veckor. Han kommer inte se klok ut om jag klipper bort tovorna. Kanske kan jag riva isär dem lite försiktigt och ta de största klumparna.

Påminns om veterinärbekanten som sederade sin terrier för att kunna rycka pälsen...

Jag tror jag har sagt det förut, men vad jag gjorde när jag var i samma situation var att raka ner hunden helt. Totalsnagg!

Sen kunde vi träna utan minsta risk för att tåka lugga. Hon blev rätt mycket lättare att borsta efter det.

Sen utvecklade hon ju så många fel och problem att utställning inte fanns på kartan, så största delen av sitt liv ffick hon vara kortklippt ändå. :heart

Men det hjälpte enormat att kunna träna pälsvård utan päls. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 431
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 178
· Visningar
43 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp