Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror jag har sagt det förut, men vad jag gjorde när jag var i samma situation var att raka ner hunden helt. Totalsnagg!

Sen kunde vi träna utan minsta risk för att tåka lugga. Hon blev rätt mycket lättare att borsta efter det.

Sen utvecklade hon ju så många fel och problem att utställning inte fanns på kartan, så största delen av sitt liv ffick hon vara kortklippt ändå. :heart

Men det hjälpte enormat att kunna träna pälsvård utan päls. :)
Alternativet finns på kartan. Stirrade på hans svans i skogen idag. Han bär den ju inte, så när han klafsade i lerpölar med vatten till magen var svansen som ett drivankare bakom honom. Suck.

Har fått hem klippmaskinen med nyslipade skär. Känns onekligen lockande......
 
Alternativet finns på kartan. Stirrade på hans svans i skogen idag. Han bär den ju inte, så när han klafsade i lerpölar med vatten till magen var svansen som ett drivankare bakom honom. Suck.

Har fått hem klippmaskinen med nyslipade skär. Känns onekligen lockande......

Hahaha oof.


Det låter så lustigt.
Kan du inte försöka ta kort eller filma? :)

Det måste ju vara ovanligt att en pappis inte har svansen över ryggen.

Men ja, just att träna in en mysig stund istället för krig och panik när det gäller en hund som inte gillar pälsvård känns som man har en enormt stor vinning att snagga ner dem. Det går ju att få bättre ändå, helt klart, men risken är så stor att man råkar lugga (det räcker ju med att några strån är ihoptjorvade eller att det sitter skräp i pälsen) och så tar man ett stort steg bakåt då hunden får obehag.
 
Hahaha oof.


Det låter så lustigt.
Kan du inte försöka ta kort eller filma? :)

Det måste ju vara ovanligt att en pappis inte har svansen över ryggen.

Men ja, just att träna in en mysig stund istället för krig och panik när det gäller en hund som inte gillar pälsvård känns som man har en enormt stor vinning att snagga ner dem. Det går ju att få bättre ändå, helt klart, men risken är så stor att man råkar lugga (det räcker ju med att några strån är ihoptjorvade eller att det sitter skräp i pälsen) och så tar man ett stort steg bakåt då hunden får obehag.
Haha. Nä han är inte en vanlig pappis.

Möjligen har det hänt något med svansen när han var väldigt liten. Han har hela tiden varit rädd om svansen och bakdelen. Han bär den när han är glad eller uppspelt. Är han avslappnad och går o filosoferar så släpar den efter honom. Han har först nyligen börjat vifta på svansen när han är glad.

Kanske skulle det hjälpa honom om han inte hade den där jätteplymen att dra runt på. Den tenderar ju fastna i skogen också så han blir rädd för han sitter fast.

Nåväl. Vi gör BPH:t så får jag se sen.
 
Kan också tillägga att tabletterna ofta tåls bättre om de ges med mat istället för på tom mage. Risken för problem med mag/tarmkanalen minskar då 😊
Tack, ska prata med veterinären angående Milous vaccination och se då vad jag kan få mot fästingar. Vet inte hur lång tid det måste gå mellan att man droppat på Frontline tills man kan börja med annat, någon som vet?
 
Jag köpte ett gäng lamminälvor för ett tag sedan, till Frej. Idag fick han smaka tunga. Jag var ganska så väldigt äcklad av att skära av den där tungan 😬. Hund var också mycket skeptisk och undrade vad i helskotta jag serverade honom.
Nosade, luktade, slickade och lade åt sidan. Hur som helst kom han fram till att det var ätbart nog att ätas upp.

Jag själv tänker nog aldrig våga smaka tunga :cautious:.
 
Jag köpte ett gäng lamminälvor för ett tag sedan, till Frej. Idag fick han smaka tunga. Jag var ganska så väldigt äcklad av att skära av den där tungan 😬. Hund var också mycket skeptisk och undrade vad i helskotta jag serverade honom.
Nosade, luktade, slickade och lade åt sidan. Hur som helst kom han fram till att det var ätbart nog att ätas upp.

Jag själv tänker nog aldrig våga smaka tunga :cautious:.
Synd, för tunga är otroligt gott. :)

Som ung svor min bror på att aldrig smaka. Så kom han in i köet en gång och undrade vad det var som luktade gott. Mor skar en liten bit och gav honom. Sedan var han omvänd :d (till och med efteråt när han fick veta vad det var)
 
Synd, för tunga är otroligt gott. :)

Som ung svor min bror på att aldrig smaka. Så kom han in i köet en gång och undrade vad det var som luktade gott. Mor skar en liten bit och gav honom. Sedan var han omvänd :d (till och med efteråt när han fick veta vad det var)

Inälvskassen jag köpte hette "våga testa!-kassen" 😅. Kanske skulle klara att smaka om någon annan tillagade.
 
Tunga är väl bara en enda stor muskel? Skulle inte vara några problem för mig att äta, men det finns en del inälvor jag skulle dra mig för. Typ njurar, det finns vissa som äter sånt men det frestar inte. Men hunden hade slukat dom hela om hon fick möjligheten.
 
Tunga är väl bara en enda stor muskel? Skulle inte vara några problem för mig att äta, men det finns en del inälvor jag skulle dra mig för. Typ njurar, det finns vissa som äter sånt men det frestar inte. Men hunden hade slukat dom hela om hon fick möjligheten.
Under perioden när jag knappt fick i Torsten mat så hittade jag ett par lammnjurar i frysen och slängde dem i en kastrull.

Han stod nedanför spisen och ståndskällde :D
Jag skar dem i små små bitar och han slukade dem.

Jag tycker njure är gott, men njure från lamm är jag tveksam till
 
Under perioden när jag knappt fick i Torsten mat så hittade jag ett par lammnjurar i frysen och slängde dem i en kastrull.

Han stod nedanför spisen och ståndskällde :D
Jag skar dem i små små bitar och han slukade dem.

Jag tycker njure är gott, men njure från lamm är jag tveksam till
Säkert en massa vitaminer och mineraler i dom, men jag avstår nog ändå ;)
 
Hella har ätit dåligt några dagar och jag kopplade ihop det till hennes öroninflammation. Men med medicin hr den ju blivit mycket bättre men maten är fortfarande lite sådär med. Så i eftermiddags slog det mig. Tänk on det är tänderna- vi serverar ju färskfodret direkt från kylen och ibland fortfarande lite halvfruset. Och idag plockade jag även fram så dem fick en bit fruset kycklingskrov att äta ute i solen som hon bara lämnade. Och det händer ju aldrig... Så jag tog en kik i hennes mun ikväll och ser att hon knäckt av ena hörntanden 😱🤦‍♀️🤦‍♀️ Tror sig fan att hon inte vill äta- det måste ju ila extremt med kall mat.

Ser ingen pulpa och trycker jag nageln på den så får jag ingen reaktion så jag satsar på att det ilar av kall mat. Hennes portion har jag ställt i ugnen så den är rumsvarm till imorgon bitti så fr vi se om det hjälper. Har ju inbokat återbesök med hennes öra så jag tar väl tanden då med 😑
 
Hella har ätit dåligt några dagar och jag kopplade ihop det till hennes öroninflammation. Men med medicin hr den ju blivit mycket bättre men maten är fortfarande lite sådär med. Så i eftermiddags slog det mig. Tänk on det är tänderna- vi serverar ju färskfodret direkt från kylen och ibland fortfarande lite halvfruset. Och idag plockade jag även fram så dem fick en bit fruset kycklingskrov att äta ute i solen som hon bara lämnade. Och det händer ju aldrig... Så jag tog en kik i hennes mun ikväll och ser att hon knäckt av ena hörntanden 😱🤦‍♀️🤦‍♀️ Tror sig fan att hon inte vill äta- det måste ju ila extremt med kall mat.

Ser ingen pulpa och trycker jag nageln på den så får jag ingen reaktion så jag satsar på att det ilar av kall mat. Hennes portion har jag ställt i ugnen så den är rumsvarm till imorgon bitti så fr vi se om det hjälper. Har ju inbokat återbesök med hennes öra så jag tar väl tanden då med 😑
Ring redan nu till veterinären och förvarna om tanden. Det är inte kul varken för veterinärer eller andra väntande patienter när det kommer någon som har tid för en sak och "bara ska passa på att få andra saker kollade också". Det tar tid, kan krävas annan personal, kan bli tokigt med personalens schema och patienterna efteråt kan få vänta längre tid på sin tur. Bra dock att du upptäckt tanden!
 
Inte i vardagen. Men när vi ska iväg och "visa upp oss" så vill jag att han ska vara till sin fördel. Det är så mycket larvig fixering vid pälsen på pappisar.

Hemma spelar det ingen roll alls.
När jag var inne i en lokal hästbutik för en massa år sedan kom en liten råttliknande sak som eventuellt skulle kunna vara en skalad pappi knatandes runt ett hörn själv. Himla glad och trevlig sak som ville heja. Sen kom matte runt hörnet och frös i fasa med uppspärrade ögon mitt i steget och väste: "Tuaphua? Säg inget till *uppfödarens namn*!" :laugh:
Det visade sig vara en tjej jag mött en gång hemma hos en vän på middag. Min vän hade umgåtts med mina pappisar och sedan köpt själv från min uppfödare. Det ledde till att den här tjejen också köpt av uppfödaren. Nu hade de den i stallet och den verkade ha lite mer Torstenpäls. För det fastnade så mkt lera och spån i pälsen att de rakat av allt. Han hade väl kanske 1 cm hår. Öron som 2 paraboler! :love::rofl:
Jag svarade att vår uppfödare skiter i vilket. Min ena dåvarande hund sov alltid i min famn. Och på den tiden knarkade jag brunutansol. Jag sov med det en gång i veckan. Det ledde till gul hund. Jag skämdes först inför uppfödaren. Men hon garvade bara läppen av sig. :laugh:
Det gjorde iaf ägaren till den skalade pappikillen lite bättre till mods.

En av mina första pappisar hade brutit svansen då hon var valp. Den var buren till punkten där den gått av och hängde ner åt sidan lite mer som en trasig antenn på ngt radiostyrt. :heart Men den kom igång sedan och hon viftade på den även om den fortsatte vara ngt sned och man kunde känna en för stor rörlighet på en punkt.
 
Ring redan nu till veterinären och förvarna om tanden. Det är inte kul varken för veterinärer eller andra väntande patienter när det kommer någon som har tid för en sak och "bara ska passa på att få andra saker kollade också". Det tar tid, kan krävas annan personal, kan bli tokigt med personalens schema och patienterna efteråt kan få vänta längre tid på sin tur. Bra dock att du upptäckt tanden!
Jättebra tips! Tanden behöver dessutom röntgas då det kan finnas skador i den delen av tanden som sitter under tandköttet/roten och då måste hunden vara sövd dvs komma fastande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 431
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 178
· Visningar
43 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp