Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag var inne i en lokal hästbutik för en massa år sedan kom en liten råttliknande sak som eventuellt skulle kunna vara en skalad pappi knatandes runt ett hörn själv. Himla glad och trevlig sak som ville heja. Sen kom matte runt hörnet och frös i fasa med uppspärrade ögon mitt i steget och väste: "Tuaphua? Säg inget till *uppfödarens namn*!" :laugh:
Det visade sig vara en tjej jag mött en gång hemma hos en vän på middag. Min vän hade umgåtts med mina pappisar och sedan köpt själv från min uppfödare. Det ledde till att den här tjejen också köpt av uppfödaren. Nu hade de den i stallet och den verkade ha lite mer Torstenpäls. För det fastnade så mkt lera och spån i pälsen att de rakat av allt. Han hade väl kanske 1 cm hår. Öron som 2 paraboler! :love::rofl:
Jag svarade att vår uppfödare skiter i vilket. Min ena dåvarande hund sov alltid i min famn. Och på den tiden knarkade jag brunutansol. Jag sov med det en gång i veckan. Det ledde till gul hund. Jag skämdes först inför uppfödaren. Men hon garvade bara läppen av sig. :laugh:
Det gjorde iaf ägaren till den skalade pappikillen lite bättre till mods.

En av mina första pappisar hade brutit svansen då hon var valp. Den var buren till punkten där den gått av och hängde ner åt sidan lite mer som en trasig antenn på ngt radiostyrt. :heart Men den kom igång sedan och hon viftade på den även om den fortsatte vara ngt sned och man kunde känna en för stor rörlighet på en punkt.
Finns det något negativt med att trimma ner papillons rent tekniskt? Vissa hundar har ju en typ av päls som t.ex fungerar svalkande när det är väldigt varmt ute.

Det här kanske är lite provocerande då jag fattat det som att päls är ganska "viktigt" för många anhängare av rasen men jag tycker nog att de är lite finare när de är trimmade? inget stort fan av plymöronen tyvärr :D Verkar dock som en helt underbar ras och jag tycker du skriver så fint om dem. Jag planerar hund någon gång i framtiden då det fungerar bättre i min vardag och måste säga att papillon är en ras jag tidigare aldrig ens hade övervägt men som funnits där som ett potentiellt val sedan jag började se dina inlägg om dem :)
 
Ring redan nu till veterinären och förvarna om tanden. Det är inte kul varken för veterinärer eller andra väntande patienter när det kommer någon som har tid för en sak och "bara ska passa på att få andra saker kollade också". Det tar tid, kan krävas annan personal, kan bli tokigt med personalens schema och patienterna efteråt kan få vänta längre tid på sin tur. Bra dock att du upptäckt tanden!
Det kan vara svårt att få tid för tänder, jag har upplevt stora problem med det, inget som många veterinär prioriterar utan det planeras in ett tag framöver till och med när Alvins problem var akuta.

Alvin hade skadat sig på okänt vis och i princip slagit i framtänderna så dom satt helt löst och samtidigt bitit av en av tänderna på sidan. Han hade bra tandstatus när jag kollade hos veterinär bara en vecka innan så det var en verkligt oväntad sak.

Fick ringa till sju kliniker. Det på sidan märkte jag inte av alls att han hade problem med men framtänderna syntes tydligt. Blev så frustrerad när klinik efter klinik sa att jag skulle behöva vänta 2-4 veckor. Hittade till slut en som jag kunde komma till samma dag. Så det kan gå snabbt men också vara svårt. Vi fick åka mer än 20 mil tur och retur.
 
Bokat tid för vaccination av Milou i slutet av april, ska då även få recept på Nexgard och i och med att jag kommer dit är det kostnadsfritt. Ska vänta 4 veckor från i lördags då jag droppade på Frontline innan jag ger den. Vi har fått en ny klinik i stan, det har funnits en tidigare på samma ställe som var ok men trivdes inte med veterinärerna där. Den nya är mycket bättre och på gångavstånd. Super bra för mig som inte har bil, min mamma brukar skjutsa om jag behöver hjälp men dit kan jag gå själv på ca 10 minuter. Lyx. Min mamma är en klippa som kommer närsomhelst,lämnar jobb eller vad det än är om jag, Alvin eller Milou mår dåligt. Pappa har lite svårare för han kan inte lämna sitt jobb på samma sätt. Även om han skulle vilja.
 
Det kan vara svårt att få tid för tänder, jag har upplevt stora problem med det, inget som många veterinär prioriterar utan det planeras in ett tag framöver till och med när Alvins problem var akuta.

Alvin hade skadat sig på okänt vis och i princip slagit i framtänderna så dom satt helt löst och samtidigt bitit av en av tänderna på sidan. Han hade bra tandstatus när jag kollade hos veterinär bara en vecka innan så det var en verkligt oväntad sak.

Fick ringa till sju kliniker. Det på sidan märkte jag inte av alls att han hade problem med men framtänderna syntes tydligt. Blev så frustrerad när klinik efter klinik sa att jag skulle behöva vänta 2-4 veckor. Hittade till slut en som jag kunde komma till samma dag. Så det kan gå snabbt men också vara svårt. Vi fick åka mer än 20 mil tur och retur.
Det låter jättekonstigt! När jag bokat tid hos vet för att fixa tänder på katt med misstänkt forl så har det inte varit bökigare än vid vilket besök som helst och när vet rekommenderade att komma in för att ta tandsten på en hund så skulle vi kunnat komma in senare samma vecka.
 
Finns det något negativt med att trimma ner papillons rent tekniskt? Vissa hundar har ju en typ av päls som t.ex fungerar svalkande när det är väldigt varmt ute.

Det här kanske är lite provocerande då jag fattat det som att päls är ganska "viktigt" för många anhängare av rasen men jag tycker nog att de är lite finare när de är trimmade? inget stort fan av plymöronen tyvärr :D Verkar dock som en helt underbar ras och jag tycker du skriver så fint om dem. Jag planerar hund någon gång i framtiden då det fungerar bättre i min vardag och måste säga att papillon är en ras jag tidigare aldrig ens hade övervägt men som funnits där som ett potentiellt val sedan jag började se dina inlägg om dem :)

Papillon (och Phaléne) är den bästa rasen!!

Det är verklligen supertrevliga, hänger med på allt, så föriga och roliga att träna, personliga, skojjiga (jag svär, de har humor ;)) helt enkelt fantastiska på alla sätt.

Det är nog sant att i vissa kretsar är det är lite som att svära i kyrkan att trimma dem (men så är det ju med de flesta pälsraser som inte klipps) men man kan ju välja att strunta i vad folk säger. :D
 
Det blev ingen dålig mage för Ebrah efter att hon åt min choklad iaf, men fy vad jag ska hålla koll så att hon inte stjäl saker framöver... De brukar inte stjäla och det brukar gå att lämna saker på bord osv så länge man är hemma, men nej, inte nu.
 
Finns det något negativt med att trimma ner papillons rent tekniskt? Vissa hundar har ju en typ av päls som t.ex fungerar svalkande när det är väldigt varmt ute.

Det här kanske är lite provocerande då jag fattat det som att päls är ganska "viktigt" för många anhängare av rasen men jag tycker nog att de är lite finare när de är trimmade? inget stort fan av plymöronen tyvärr :D Verkar dock som en helt underbar ras och jag tycker du skriver så fint om dem. Jag planerar hund någon gång i framtiden då det fungerar bättre i min vardag och måste säga att papillon är en ras jag tidigare aldrig ens hade övervägt men som funnits där som ett potentiellt val sedan jag började se dina inlägg om dem :)
Tack för fina ord! 😊

Jag har ingen aning om ifall de kan bli fel funktionellt om man rakar hunden.
Tycker själv det är så mysigt att ta på den långa och silkiga pälsen. Och IOM att den är så silkig brukar ju smuts ramla av om man slipper borsta så mkt.

Det är nog många som tycker öronen är märkliga. Det är ju liksom en särdrag som sticker ut.
Jag har haft pappi i 32 år, sen jag var 9 år. Så jag är van och tänker inte på dem.
IOM det tycker jag tex trimraser med mustasch ser lustigare ut. Man blir nog van vid vad man exponeras för. 😅
 
Det låter jättekonstigt! När jag bokat tid hos vet för att fixa tänder på katt med misstänkt forl så har det inte varit bökigare än vid vilket besök som helst och när vet rekommenderade att komma in för att ta tandsten på en hund så skulle vi kunnat komma in senare samma vecka.
Jo men Alvin skulle dra ut 5 tänder så det var ganska omfattande och den största kliniken här har bara en patient i veckan för tänder och den platsen är jätte svår att få. Ingen hade ingen tid först förutom om 2-4 veckor. Förutom kliniken 10 mil bort som tog oss samma dag men det var då klinik nummer 7 jag ringde till.

Att ta bort tandsten kräver nog mindre än att hantera 5 tänder och tar nog en hel del mer tid. Tänker att om man har akuta problem som vi hade vill man helst inte ens vänta till senare samma veckan med dom problemen. Man vill ha hjälp där och då.
 
Kände efter gårdagens intensiva dag att jag behövde en längre helg, så lyckades ta ledig idag och det var bästa beslutet på länge!

Åkte ut i skogen med hundarna och gick i sakta mak i drygt två timmar 😍 Sparven har kommit fram till att spångar är helt meningslösa, det man vill komma åt (dvs vatten och lera) finns ju under dem 😂

https://www.instagram.com/p/CN2TwQ3HMRV/?igshid=1e59qzbp994uz
Det är så fint med vita hundar (och hästar)... 🙈:rofl:
 
Tog urtunningssaxen och kortade Torstens svansplym med ett gäng cm. Det syns ingen större skillnad. Mer än att han bär den oftare än tidigare. (undrar om han tyckt den var tung?)
Nu når den inte till marken när han bär den. Och släpar inte speciellt mycket efter honom. Tycker det blev bättre.
 
Banksy tyckte att det var varmt idag med 17° i solen. Hur ska det gå i sommar? Men han har inte tappat underullen än heller.
Nu får vi dock börja balkongöva honom, jag måste ha öppet för att överleva i vår! 😅
 
Tycker det är lite kul nu. Har börjat skriva små inlägg med salukifakta på instagram, och de inläggen verkar bli så otroligt uppskattade! Folk kommenterar, och även en av de uppfödare jag beundrar och följt länge (som bor i heelt annan del av världen) kommenterar och tycker att mina texter är superbra. Dessutom gör det att jag själv får tänka igenom hur mycket jag faktiskt hunnit lära mig genom åren.

Minns så tydligt hur det var att ha absolut noll koll, men det är trots allt ca 16 år sedan nu som jag började nörda in mig på allt om rasen. Det är ju hur länge som helst! Och herregud vad jag älskar "min" ras. Älskar alla små egenheter, älskar hur stor variation det finns, älskar styrkan, kvickheten och samtidigt lugnet som finns hos en riktigt bra saluki. Tänk vilken lyx det är att få leva med dem ändå. Jag kommer aldrig någonsin kunna vara utan saluki.
 
Tycker det är lite kul nu. Har börjat skriva små inlägg med salukifakta på instagram, och de inläggen verkar bli så otroligt uppskattade! Folk kommenterar, och även en av de uppfödare jag beundrar och följt länge (som bor i heelt annan del av världen) kommenterar och tycker att mina texter är superbra. Dessutom gör det att jag själv får tänka igenom hur mycket jag faktiskt hunnit lära mig genom åren.

Minns så tydligt hur det var att ha absolut noll koll, men det är trots allt ca 16 år sedan nu som jag började nörda in mig på allt om rasen. Det är ju hur länge som helst! Och herregud vad jag älskar "min" ras. Älskar alla små egenheter, älskar hur stor variation det finns, älskar styrkan, kvickheten och samtidigt lugnet som finns hos en riktigt bra saluki. Tänk vilken lyx det är att få leva med dem ändå. Jag kommer aldrig någonsin kunna vara utan saluki.

Var tvungen att gå in och följa nu 😍😁
 
Det finns en smaksatt tuggtablett till katt som fungerar som Bravecto till hund. Den heter Credelio. Kanske kan vara värt att se om katten tar den som godis?
Är det som med Bravecto att det är recept som behövs? Har funderat på vad jag ska ha till katten Rut. Vill helst inte ha något drop on preparat. Men nu är hon ju utekatt så vore skönt att ha något mot fästingarna. :)
 
Jag har kapat ett gäng cm på svansen. Det hjälper inte helt...
 

Bifogade filer

  • 20210420_103604.jpg
    20210420_103604.jpg
    533,1 KB · Visningar: 146
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
15 331
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
34 443
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp