Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har kapat ett gäng cm på svansen. Det hjälper inte helt...
Kapa mer? Jag skulle inte raka en hund om det inte verkligen behövdes men har inga problem med att klippa bort en bra bit av hängande päls från benen, magen, bringan och svans. Gör det på min hund av den enda anledningen att han då drar in mindre skräp. Bringan klipper jag och tunnar ut men i övrigt tunnar jag inte ut utan klipper endast. Kan klippa rätt kort under magen under sommarhalvåret.
 
Igår var jag på nötvallningskurs med Roy och Theo. Det är så roligt att se Roys utveckling. Han har gått från att springa av fältet om en ko eller ett får så mkt som tittade på honom till att faktiskt våga gå mot huvudena fast de tittar på honom! :heart Han fick också mkt beröm för att han väljer att fokusera på rätt djur. Det är så mkt lättare att se sånt på kor tycker jag då allt går lite långsammare så man hinner med att se hur djuren interagerar mkt tydligare. Tänkte på det idag när jag vallade på fåren och han gjorde ju faktiskt likadant där! Syntes ju väldigt tydligt när jag väl tänkte på det.

Filmen visar egentligen inget märkvärdigt men bara det att han vågar gå mot djuren och dessutom aktivt väljer först att trycka på den kviga som varit mest tjurig mot hundarna, gör mig orimligt stolt över min lilla Roy! :heart
 
Wtf. Upptäckte precis att en omplaceringsgrupp på facebook har (bland annat) en av mina bilder som gruppbild... Jag har då inget som helst minne av att jag gett ok till det :meh:
Kan uppdatera med att admin hanterade det hela exemplariskt. Bilden var uppladdad av gruppens skapare, som nyligen lämnat gruppen och låtit en annan person ta över. Den personen visste (såklart) inte om att bilderna inte var godkända att användas, men nu ska det hela ordnas. Jag är mycket nöjd :) Hade varit skönt om det alltid gick lika problemfritt.
 
Nu har hundarna legat i biabädden som står i solen säkert en timme. Aysu kom sedan flåsande till sängen och Ebrah gav upp strax därefter hon med. Aysu var smart och la sig lite ensam, Ebrah tycker att hon ändå ska ligga tryckt mot mig :p Så galet mysig den där lilla token.
 
Jag måste nog föra lite statistik över hur mycket vatten hanhunden dricker. Tycker att han dricker rätt mycket nu, kanske kan vara värmen?

Enligt tabell ska han ”få” dricka 5,5 L om dagen utan att det ska vara något konstigt.
Han och valpen har idag druckit 3 L hittills idag.
 
Jag måste nog föra lite statistik över hur mycket vatten hanhunden dricker. Tycker att han dricker rätt mycket nu, kanske kan vara värmen?

Enligt tabell ska han ”få” dricka 5,5 L om dagen utan att det ska vara något konstigt.
Han och valpen har idag druckit 3 L hittills idag.
Det är inte så att de varit extra törstiga och "dricker ikapp" det som fattats sen innan? Värmen ökar ju nu och här nere hos oss har vi haft 18-19 grader i solen de senaste dagarna. Hundarna är ju inte helt vana vid den värmen ännu.
 
Det är inte så att de varit extra törstiga och "dricker ikapp" det som fattats sen innan? Värmen ökar ju nu och här nere hos oss har vi haft 18-19 grader i solen de senaste dagarna. Hundarna är ju inte helt vana vid den värmen ännu.
Precis min tanke också. Vi har i flera dagar haft 20-22 grader i solen så det kan ju vara en förklaring. Upplever också att valpen dricker mer än vanligt så är ju inte bara den stora hanen.
 
Precis min tanke också. Vi har i flera dagar haft 20-22 grader i solen så det kan ju vara en förklaring. Upplever också att valpen dricker mer än vanligt så är ju inte bara den stora hanen.
Jag hade inte oroat mig faktiskt så länge hundarna faktiskt slutar dricka. Står de och tömmer skål efter skål efter skål och verkar konstant törstiga under en längre tid kan det vara läge att kolla upp det. Dricker de tills de kräks kan man behöva portionera vattnet lite så de inte klunkar i sig för stora mängder på för kort tid.
 
Jag hade inte oroat mig faktiskt så länge hundarna faktiskt slutar dricka. Står de och tömmer skål efter skål efter skål och verkar konstant törstiga under en längre tid kan det vara läge att kolla upp det. Dricker de tills de kräks kan man behöva portionera vattnet lite så de inte klunkar i sig för stora mängder på för kort tid.
Dricker de ur skålen tillsammans så upplever jag nästan att de tävlar om vattnet och skålen töms fort och hälften hamnar utanför :p
Men dricker de var för sig så töms inte hela skålen på samma sätt.
 
Var precis ute med damerna till närmsta gräsplätt och tränade lite lydnad/rallylydnad. Aysu var i vanlig ordning mest godissugen, men till sist hittade jag vilken typ av tricks och moment som hon kände för att göra ordentligt idag och då blev det helt ok :) Ebrah.. alltså, vilken stjärna hon är! Hon har så fin position i fotgåendet, gungar konstant på svansen och gör verkligen sitt bästa. Hon tycker att det är så kul! Jag fick verkligen passa mig för att inte köra för länge med henne, utan ta det lite lugnt och avbryta när det gick bra, men jag ska verkligen försöka nu att träna regelbundet och så kanske det kan ordnas några tävlingar senare som vi då kan få bra resultat på.
 
Healey snodde precis 4 ostekta baconskivor ur stekpannan hos uppfödaren. Slarvigt att ge henne en sådan chans, de borde lärt sig att hon är helt skamlös när det gäller att stjäla mat. :D

Men det är väl bevis för Healeys kompetens som charmtroll att vi mest ser det som en gullig egenhet. För att inte tala om att det bara fick mig att sakna henne ännu mer att höra om hennes ofog. :heart
 
Ömsom vin och ömsom vatten har sista 2 veckorna varit. Sist jag skrev var vi verkligen försiktigt optimistiska. Nu, inte lika mycket faktiskt. Han går definitivt i små skov där han har bättre och sämre dagar. Dagar när han mest ligger, till och med i ett annat rum än där jag är. Vill inte leka med sina leksaker och vill bara sova bort dagen. Vi var och hälsade på barn och barnbarn för några helger sen. Vi träffades bara utomhus och inte länge alls, men det var tydligen för mycket för gossen. Han var låg och kass i 2-3 dagar efteråt. Sen har han visst det dagar när han pockar på uppmärksamhet, kommer springande med leksakerna och vill ha skoj. Då gläds man i hjärtat. Vi har helt skippat tanken på dagis just nu och jag tackar min lyckliga stjärna för att det är hemarbete som gäller. Mitt problem och stora besvikelse nu, är väl att jag börjar inse att den aktiva träningen vi skulle göra och alla kurser vi skulle gå, kanske inte kommer bli av. Och ja, man kan träna själv, men det ligger inte för mig. Har alltid gått massor av kurser med mina hundar. Det är ju där man får träffa likasinnade och gottar ner sig i allt roligt som det är med att ha hund. Skaffade inte en ridgeback för att ha en soffprydnad liksom...
Har bokat ett privat träningstillfälle i alla fall. Tänker att det blir inte så stressigt som en kurs och förhoppningsvis har han en bra dag.

Som grädde på moset har han blivit inkontinent. Läcker urin lite nu och då, vilket tydligen i sällan förekommande fall även kan drabba hanhundar vid kastrering. Han är bara kemiskt kastrerad, då jag egentligen inte ville, men han hade det så jobbigt med alla löptikar på dagis. Nu varar denna hela detta året. Gjorde en 6 månaders först och där var inga problem, så i slutet av förra året la vi en 12 månaders. Nu har veterinären skrivit ut ännu en medicin, som ska hjälpa honom med detta. Han är själv bekymrad då han är väldigt renlig av sig, så det blir ett himla tvättande.

Egentligen vill jag ju fylla dessa rutor med allt roligt vi hittar på, men riktigt så blir det inte.
Nåja, vi kämpar på tills nästa återbesök.
 
Healey snodde precis 4 ostekta baconskivor ur stekpannan hos uppfödaren. Slarvigt att ge henne en sådan chans, de borde lärt sig att hon är helt skamlös när det gäller att stjäla mat. :D

Men det är väl bevis för Healeys kompetens som charmtroll att vi mest ser det som en gullig egenhet. För att inte tala om att det bara fick mig att sakna henne ännu mer att höra om hennes ofog. :heart
När Impa hade valpar hos sin uppfödare plockade hon upp 4 skivor bröd ur den startade brödrosten och åt upp. Då fick jag frågan vad jag lär ”min” hund 🤣 Normalt brukar vi prata om Impa som ”vår” hund men då va hon visst bara min 😂
 
Tänk vad lite omväxling kan göra. Har återupptagit en perfekt runda som jag inte gått på länge, började i helgen. Går att variera och välja väg och distans så flexibelt. Har varit så trött på mina rundor här hemma så ska ta mig iväg mer på egen hand. Speciellt nu när vädret är så bra. Blir så lätt att gå samma rundor på repeat. Har varit mysigt att traska runt till andra delen av stan och njuta i parker och se stora vattenfall och få synintryck.
 
Tror mig veta precis varför Ebrah är så mycket lättare att träna lydnad med jämfört med Aysu. Tänkte på det nu under kvällsrastningen. På vägen hemåt så ville hon inte alls hem i vanlig ordning, utan plockade upp en jättefin pinne och försökte leka med mig med den. Jag har lärt henne att vi leker med pinnar tillsammans. Under promenaderna gör jag sedan så att jag håller lite i pinnen, tar den ifrån henne och ber henne gå fot en bit och så får hon den som jätterolig belöning när hon går fint. Klart det blir kul med lydnadsträning när vi lägger in sådant under hur många promenader som helst!

Pga risk för koppeltrassel så får hon sällan göra mer än gå fot, stanna, gå fot igen osv men nu när det börjar bli varmare så får hon även sätta sig ner ibland och lite så. Jag önskar att Aysu kunde ha något intresse för lek med pinnar eller bara leksaker eller vad som... Det går vid riktigt busiga stunder att leka lite med vissa rep och så, men det är det enda. Stor skillnad mot Ebrah som vill leka med allt mest hela tiden :p

Det är också intressant att jag hela tiden tänkt att det här med att lägga in lydnadsträning under promenader "inte är något för mig". När folk pratar om att de gör sådant med sina arbetande hundar så tänker jag att mina hundar inte gillar det och att vi aldrig gör det. Och så gör jag det ändå, typ varje dag, men utan att tänka på det :o Kanske ska börja vara lite mer medveten om det och försöka utveckla leken ännu mer.
 
Har precis fått uppleva hur det är när uppfödare som råkar ut för problem hos någon uppfödd hund faktiskt hanterar det på ett exemplariskt sätt. Herregud, hade alla uppfödare varit som den här, då hade vi haft så vansinnigt bra hundar. Bara att kolla upp, informera berörda personer och hålla koll på släktingar.... Inte så vansinnigt svårt, men så sällan det görs ändå.
 
Jag har bara använt godis som belöning till Milou, antagligen för att jag tänkte att det var enda sättet eftersom det är så Alvin fungerar men Milou är ju inte som Alvin.

Så i helgen köpte jag en lång och sladdrig iller med pipljud i båda ändarna som vi kan kampa med och turas om att pipa och ha den som alternativ till godis när vi tränar och invigde den lite smått och han älskar den och idag så skulle jag prova den igen men han gick upp för mycket i varv bara av att se illern.

Så ska hitta rätt sätt att hantera illern, hoppas han ska gå att belöna med både godis och lek. Vi leker ju liksom hela dagarna så han kanske tröttnar och bara vill ha godis igen. Tänker inte ta bort godis helt men variera lite om det går
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 026
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
592
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
42 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp