Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var lite förhastad och klippte bort lite klet i Sparvens päls, och insåg att jag behövde klippa hela hunden för att få det att se skapligt ut 🙈
Visa bifogad fil 68430
Och titta, det fanns en hund under all päls :love: :D

Jätte fint! Trimmar ju mina grabbar hela tiden och sist jag klippte Alvin med en annan maskin än den vanliga tog jag fel kam och när jag drog första långa taget över ryggen fick jag panik, han blev ju nästan lika naken som Milou :eek: Men som du också fick göra var det bara att raka hela honom för det såg helt galet ut. Så han gick runt med knappt ingen päls alls. Första gången jag önskade att pälsen skulle växa snabbt😂

Nu sparar vi ut lite, ska se om en-två cm päls klär honom och hur mycket pälsvård det blir. Fungerar det fint kanske någon cm till. Men inte mer, han är ett pälstroll när han är otrimmad.
 
När valpen är liten nog att plurra i ett fotspår efter en ko 🤣🤣

20210424_124838.jpg
 
Tidigt i morse packade vi in hundar och människor i bilen och körde 18 mil upp till sambons släkts stuga i Halland där vi tillbringade hela dagen med god mat, vandring i skogen och tassdopp i skogssjön. Hundarna är nu fullständigt stendöda i sina bäddar. Det var länge sen vi var iväg på en sånhär långtur. Oklart om någon av dem kommer vara intresserad av någon kvällspromenad....
 
Tidigt i morse packade vi in hundar och människor i bilen och körde 18 mil upp till sambons släkts stuga i Halland där vi tillbringade hela dagen med god mat, vandring i skogen och tassdopp i skogssjön. Hundarna är nu fullständigt stendöda i sina bäddar. Det var länge sen vi var iväg på en sånhär långtur. Oklart om någon av dem kommer vara intresserad av någon kvällspromenad....

Vad härligt det låter!
 
Saker som tidigare var "jobbiga" med tant känns nu galet positiva efter att hon var en riktig pensionär en period, det var typ noll energi när hon bara sov och motvillig hängde med på en runda runt kvarteret. Nu? Leker i en timme(/kräver att vi leker i en timme), hoppar upp i soffan och kräver uppmärksamhet, går framför mig längst ut i flexi, väcker mig halv 6 på morgonen, allt det där som jag knappt skulle tolerera från en yngre hund är plötsligt jättebra tecken!
IMG_6591.jpg
 
För att jag lyckats trassla ut kardborrarna och han absolut inte lider av sin päls nu. :)

Han kommer att tunnas ur och kortas men inte denna vecka.
Jag vill inte utsätta honom för pälsvården just nu.
Ja, alltså du göt ju precis som du vill - men trassel med pälsen verkar ju vara ett återkommande problem för er.
Funderade alltså på varför man inte kan frisera innan ett bph?
 
Ja, alltså du göt ju precis som du vill - men trassel med pälsen verkar ju vara ett återkommande problem för er.
Funderade alltså på varför man inte kan frisera innan ett bph?
Han är ju en pälshund. Utan pälsen ser han antagligen märklig ut. Ska vi ut och "visa upp oss" så vill jag att han ska vara till sin fördel som representant för sin ras.
Ungefär som jag putsade, ansade och flätade mina föl inför visning. :)

Hemma gör det inget. Vi bor så enskilt.
 
Han är ju en pälshund. Utan pälsen ser han antagligen märklig ut. Ska vi ut och "visa upp oss" så vill jag att han ska vara till sin fördel som representant för sin ras.
Ungefär som jag putsade, ansade och flätade mina föl inför visning. :)

Hemma gör det inget. Vi bor så enskilt.
Det är ju en mentalbeskrivning du ska göra, inte en uppvisning så den delen behöver du nog inte tänka på.
 
:)
Ja, så fort vi är klara med BPH så får han se ut hur som helst.
De är ju ingen exteriörbedömning direkt, så de bryr sig ca noll om utseendet på de hundar som de beskriver, sålänge de inte är rent vanvårdade såklart.

Hade jag varit du så hade jag så kvickt som möjligt skalat ner jycken helt, kortat av svansbehänget ordentligt (lämnat några cm bara) och gjort en snygg övergång mot huvudet.
 
Gått aktiveringspromenad på stan idag. Den här stolpen tänkte jag hon bara skulle sätta upp tassarna mot då jag missat sätta på henne sele och hoppade därför över de värsta balansövningarna, då jag vill kunna stötta bättre. Hon hoppade dock upp självmant. Tror den påminner om en stubbe vid dagis som hon brukar sitta på.
IMG_20210425_123153_449.jpg
 
Han är ju en pälshund. Utan pälsen ser han antagligen märklig ut. Ska vi ut och "visa upp oss" så vill jag att han ska vara till sin fördel som representant för sin ras.
Ungefär som jag putsade, ansade och flätade mina föl inför visning. :)

Hemma gör det inget. Vi bor så enskilt.

BPH går inte att jämföra med fölvisning. På det senare spelar ju utseendet faktiskt roll. På BPH kommer ingen att bry sig. Pudlar kommer knappast dit med utställningsklippning och jag har aldrig hört talas om någon collieägare som håller på att fixa med öronen på sin hund innan MH som de hör innan utställning.

Har han besvär av sin svans finns det verkligen ingen anledning att inte klippa den nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 049
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 665
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
626
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
60 61 62
Svar
1 228
· Visningar
45 384
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp